Een krachtdadige intralogistiek voor eGrocery

(Advertorial) De groei in online aankopen van levensmiddelen – zowel voor thuislevering als afhaling bij een ophaalpunt – valt niet te ontkennen. De COVID-19-crisis heeft veel consumenten ertoe aangezet deze overstap te maken. Ondertussen waarderen ze het gemak en tijdswinst van online boodschappen doen. Er wordt dan ook verwacht dat de meeste consumenten in de toekomst op deze manier blijven winkelen.

Supermarkten en kleinhandelszaken staan voor de uitdaging om meer flexibiliteit in hun toeleveringsketen in te bouwen en zo aan de eisen van online winkelen te voldoen. Steeds meer retailers kiezen daarbij voor een omnichannel-oplossing. De combinatie van de sterke punten van de fysieke detailhandel en de voordelen van e-commerce in een omnichannel-aanbod betekent succes op langer termijn. Daartoe is een grote mate van automatisering vereist, zowel in de eerder afgelegen fulfilmentcentra als in hybride locaties waar consumenten zowel fysiek kunnen winkelen als bestellingen kunnen laten inpakken en afhalen.
 
 
In-store en online combineren
 
Het is perfect mogelijk dat in de toekomst alle of de meeste dagelijkse boodschappen online gebeuren en klanten daarbij vanuit afgelegen fulfilmentcentra beleverd worden. Maar zelfs indien dit mogelijk is, is het niet wenselijk. Boodschappen doen in de fysieke winkel heeft immers een uniek en hoog percentage aan spontane aankopen. Onderzoek toont aan dat gemiddeld 20 procent van het kassaticket artikelen betreft die impulsief zijn gekocht. Hoewel impulsaankopen ook online gebeuren, is de kans veel groter in de fysieke winkel.
 
Uiteraard lenen bepaalde artikelen zich meer tot impulsaankopen dan andere – denk bijvoorbeeld aan gebakjes of bloemen tegenover bakmeel. Dus waarom standaardartikelen die gemakkelijk door robots kunnen worden verzameld niet scheiden van de artikelen die de consumenten graag van dichtbij bekijken of zelfs aanraken.
 
TGW stelt als oplossing een slimme en aantrekkelijke combinatie van online en fysiek winkelen voor, mogelijk gemaakt door automatisering. Deze oplossing heet “Omnistore” en is een hybride winkellocatie met een kleine en handige winkel waar de klanten verse producten en andere artikelen die impulsaankopen stimuleren kunnen kiezen, terwijl de rest van het winkelkarretje in een aparte ruimte door robots wordt verzameld en ingepakt. De boodschappen die door automatisering worden verzameld, worden bij het afrekenen aan de kassa bij de fysieke aankopen geteld en kunnen door de klant samen met de spontane aankopen mee naar huis worden genomen of achteraf thuis worden bezorgd. Op die manier kan de consument verse producten en andere ‘front-of-house’-artikelen nog steeds zien en aanraken voor hij of zij ze koopt, maar tegelijkertijd veel sneller en gemakkelijker winkelen.
 
Voor de detailhandel betekent OmniStore een daling van de kosten voor de afhandeling van bestellingen, zonder verlies van die extra inkomsten uit spontane aankopen in de winkel.  OmniStore is de perfecte combinatie van efficiënte online afhandeling van de boodschappen en een aangename winkelervaring.
  
Standalone distributiecentra
 
Ondertussen zien we vandaag een sterke vraag naar standalone fulfilmentcentra, vaak gelegen nabij dichtbevolkte gebieden en perfect voor bezorging de volgende dag. Er bestaat echter geen “one-size-fits-all”-antwoord voor alle retailers.
 
Het is daarom absoluut noodzakelijk dat retailers grondig analyseren welke aanpak het beste bij hen past, zowel op basis van bevolkingsdichtheid als doorlooptijden voor bestellingen en misschien nog belangrijker de verwachtingen van de klant met betrekking tot de tijdsduur van een levering. In sommige klantsegmenten is de volgende dag prima, maar in andere segmenten willen de klanten hun boodschappen misschien binnen de twee uur ontvangen. De bepalende factoren zijn voor elke retailer anders en dus ook de oplossing.  Zo kunnen in een hub-and-spoke-model kleinere fulfilmentcentra op zichzelf staan of groot genoeg zijn om ook bestellingen voor andere winkels te leveren. Dit model heeft dezelfde voordelen als grotere fulfilmentcentra waar de efficiëntie van het verzamelen van de artikelen verhoogt.
 
Omnichannel mogelijk maken
 
In de huidige toeleveringsketen voor levensmiddelen is automatisering onvermijdelijk. Geautomatiseerde winkelsystemen voor levensmiddelen verzamelen en verpakken naar schatting wel tien keer sneller dan een mens, en met minder fouten.
 
Dit vereist echter een omslag in het denken. Automatisering vereist aanzienlijke kapitaalinvesteringen die zich pas na een langere periode terugbetalen – doorgaans vijf jaar of meer. De meeste retailers verwachten echter een ROI tussen twee en drie jaar en richten zich gewoonlijk op resultaten in de komende kwartalen. Daarom is een mentaliteitsverandering op managementniveau nodig. Als langere ROI’s geaccepteerd worden, kunnen ook de operaties toekomstbestendig worden gemaakt.
 
Naarmate de frequentie van online winkelen blijft toenemen, moeten alle retailers nadenken over hoe ze ervoor kunnen zorgen dat klanten die nu online kopen, online blijven, terwijl de operationele kosten laag blijven. Om succesvol te zijn en blijven, is het noodzakelijk om nu de voordelen van automatisering te omarmen en de consumenten meer keuze te bieden.
 
 
Link: https://www.tgw-group.com/egrocery

Recente nieuwsberichten

WDP realiseert nieuw DC voor DHL Parcel in Amsterdam

Het nieuwe distributiecentrum betreft een state-of-the-art crossdockmagazijn met voorziene BREEAM Excellent-score langs de A5 autosnelweg in het Atlaspark in Amsterdam. Na oplevering – voorzien op 1 oktober 2018 – zal DHL Parcel verhuizen van zijn bestaande locatie in Amsterdam naar deze nieuwe terminal met een oppervlakte van ruim 14.000m².

Chazot implementeert maGistor WMS van A-SIS

Het Franse transportbedrijf Chazot koos voor het maGistor WMS van softwareontwikkelaar A-SIS (een merk van de Savoye Divisie) voor de aansturing van de goederenstromen in het nieuwe magazijn in Jonage (vlakbij het vliegveld van Lyon). In 2014 nam Chazot het bedrijf Durand Transport over, dat al een brede logistieke dienstverlening had ontwikkeld, inclusief opslag en orderverzamelen in zijn warehouse in Villeurbanne.

Bedrijven onvoldoende voorbereid op digitale transformatie

Ruim een derde van de bedrijven is niet voorbereid op digitale transformatie. Dat blijkt uit het onderzoeksrapport ‘Digital Change Survey’ van softwareleverancier IFS, die de volwassenheid van digitale transformatie onderzocht in de sectoren productie, olie en gas, luchtvaart, bouw en dienstverlening bij 750 beslissers in zestien landen.

Carglass bouwt nieuw distributiecentrum in Bilzen

In het Limburgse Bilzen zijn de werkzaamheden gestart van een nieuw multimodaal Europees distributiecentrum voor Carglass Distribution, de afdeling die verantwoordelijk is voor de distributie van alle autoruiten en toebehoren in België en acht West-Europese landen.

Festo doet ook in de VS een beroep op Witron

Festo, met hoofdkantoor in het Duitse Esslingen is wereldwijd actief in automatiseringstechnologie. Omdat het bedrijf in zijn productie-, service- en distributiecentrum in Long Island, NY (VS) tegen de capaciteitsgrenzen aanliep, besloot het die faciliteit te verhuizen naar Mason in Ohio.

Europa pakt oneerlijke concurrentie in wegvervoer aan

Europa heeft voorstellen geformuleerd die onwettige en oneerlijke concurrentie in het wegvervoer moeten wegwerken en in de plaats zullen komen van de nationale maatregelen. Volgende voorstellen werden opgenomen en zullen in de komende maanden in het Europees Parlement en de Raad worden besproken:

Zetes zorgt voor mobiele infrastructuur van bpost

bpost heeft Zetes gekozen voor de levering en support van de Honeywell CT50 mobiele terminals waarmee de postbodes op pad gaan. In een eerste fase zal bpost de huidige terminals van de gemotoriseerde postbodes vervangen door de Dolphin CT50, de nieuwste industriële mobiele terminal van Honeywell voor intensief gebruik.

DPDgroup scoort goed in het compenseren van CO2-uitstoot

De express pakketbezorger staat in voor bijna 5% van de markt voor vrijwillige CO2-compensatie in Europa en is daarmee koploper in zijn sector. Via het ‘DrivingChange’ programma engageert DPDgroup zich om elk pakket aan elke klant CO2-neutraal te leveren zonder extra kosten.

Hans Verbeeck nieuwe CTO bij NxtPort

Het dataplatform NxtPort stelt Hans Verbeeck aan als Chief Technology Officer. Hij begon zijn loopbaan als softwareontwikkelaar en was de afgelopen vijftien jaar aan de slag in verschillende nationale en internationale functies bij Microsoft.

OM Partners breidt uit in Nederland

Om zijn expansie in Nederland te bestendigen, verhuisde OM Partners recent naar een nieuwe locatie. Het nieuwe kantoor bevindt zich in bedrijvencenter ‘Central Trade Parc’ in het bedrijvenpark ‘Hoofdweg’ in Capelle aan de IJssel, op een boogscheut van de oorspronkelijke Nederlandse vestiging die in 1991 werd opgericht.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.