Een krachtdadige intralogistiek voor eGrocery

(Advertorial) De groei in online aankopen van levensmiddelen – zowel voor thuislevering als afhaling bij een ophaalpunt – valt niet te ontkennen. De COVID-19-crisis heeft veel consumenten ertoe aangezet deze overstap te maken. Ondertussen waarderen ze het gemak en tijdswinst van online boodschappen doen. Er wordt dan ook verwacht dat de meeste consumenten in de toekomst op deze manier blijven winkelen.

Supermarkten en kleinhandelszaken staan voor de uitdaging om meer flexibiliteit in hun toeleveringsketen in te bouwen en zo aan de eisen van online winkelen te voldoen. Steeds meer retailers kiezen daarbij voor een omnichannel-oplossing. De combinatie van de sterke punten van de fysieke detailhandel en de voordelen van e-commerce in een omnichannel-aanbod betekent succes op langer termijn. Daartoe is een grote mate van automatisering vereist, zowel in de eerder afgelegen fulfilmentcentra als in hybride locaties waar consumenten zowel fysiek kunnen winkelen als bestellingen kunnen laten inpakken en afhalen.
 
 
In-store en online combineren
 
Het is perfect mogelijk dat in de toekomst alle of de meeste dagelijkse boodschappen online gebeuren en klanten daarbij vanuit afgelegen fulfilmentcentra beleverd worden. Maar zelfs indien dit mogelijk is, is het niet wenselijk. Boodschappen doen in de fysieke winkel heeft immers een uniek en hoog percentage aan spontane aankopen. Onderzoek toont aan dat gemiddeld 20 procent van het kassaticket artikelen betreft die impulsief zijn gekocht. Hoewel impulsaankopen ook online gebeuren, is de kans veel groter in de fysieke winkel.
 
Uiteraard lenen bepaalde artikelen zich meer tot impulsaankopen dan andere – denk bijvoorbeeld aan gebakjes of bloemen tegenover bakmeel. Dus waarom standaardartikelen die gemakkelijk door robots kunnen worden verzameld niet scheiden van de artikelen die de consumenten graag van dichtbij bekijken of zelfs aanraken.
 
TGW stelt als oplossing een slimme en aantrekkelijke combinatie van online en fysiek winkelen voor, mogelijk gemaakt door automatisering. Deze oplossing heet “Omnistore” en is een hybride winkellocatie met een kleine en handige winkel waar de klanten verse producten en andere artikelen die impulsaankopen stimuleren kunnen kiezen, terwijl de rest van het winkelkarretje in een aparte ruimte door robots wordt verzameld en ingepakt. De boodschappen die door automatisering worden verzameld, worden bij het afrekenen aan de kassa bij de fysieke aankopen geteld en kunnen door de klant samen met de spontane aankopen mee naar huis worden genomen of achteraf thuis worden bezorgd. Op die manier kan de consument verse producten en andere ‘front-of-house’-artikelen nog steeds zien en aanraken voor hij of zij ze koopt, maar tegelijkertijd veel sneller en gemakkelijker winkelen.
 
Voor de detailhandel betekent OmniStore een daling van de kosten voor de afhandeling van bestellingen, zonder verlies van die extra inkomsten uit spontane aankopen in de winkel.  OmniStore is de perfecte combinatie van efficiënte online afhandeling van de boodschappen en een aangename winkelervaring.
  
Standalone distributiecentra
 
Ondertussen zien we vandaag een sterke vraag naar standalone fulfilmentcentra, vaak gelegen nabij dichtbevolkte gebieden en perfect voor bezorging de volgende dag. Er bestaat echter geen “one-size-fits-all”-antwoord voor alle retailers.
 
Het is daarom absoluut noodzakelijk dat retailers grondig analyseren welke aanpak het beste bij hen past, zowel op basis van bevolkingsdichtheid als doorlooptijden voor bestellingen en misschien nog belangrijker de verwachtingen van de klant met betrekking tot de tijdsduur van een levering. In sommige klantsegmenten is de volgende dag prima, maar in andere segmenten willen de klanten hun boodschappen misschien binnen de twee uur ontvangen. De bepalende factoren zijn voor elke retailer anders en dus ook de oplossing.  Zo kunnen in een hub-and-spoke-model kleinere fulfilmentcentra op zichzelf staan of groot genoeg zijn om ook bestellingen voor andere winkels te leveren. Dit model heeft dezelfde voordelen als grotere fulfilmentcentra waar de efficiëntie van het verzamelen van de artikelen verhoogt.
 
Omnichannel mogelijk maken
 
In de huidige toeleveringsketen voor levensmiddelen is automatisering onvermijdelijk. Geautomatiseerde winkelsystemen voor levensmiddelen verzamelen en verpakken naar schatting wel tien keer sneller dan een mens, en met minder fouten.
 
Dit vereist echter een omslag in het denken. Automatisering vereist aanzienlijke kapitaalinvesteringen die zich pas na een langere periode terugbetalen – doorgaans vijf jaar of meer. De meeste retailers verwachten echter een ROI tussen twee en drie jaar en richten zich gewoonlijk op resultaten in de komende kwartalen. Daarom is een mentaliteitsverandering op managementniveau nodig. Als langere ROI’s geaccepteerd worden, kunnen ook de operaties toekomstbestendig worden gemaakt.
 
Naarmate de frequentie van online winkelen blijft toenemen, moeten alle retailers nadenken over hoe ze ervoor kunnen zorgen dat klanten die nu online kopen, online blijven, terwijl de operationele kosten laag blijven. Om succesvol te zijn en blijven, is het noodzakelijk om nu de voordelen van automatisering te omarmen en de consumenten meer keuze te bieden.
 
 
Link: https://www.tgw-group.com/egrocery

Recente nieuwsberichten

SSI Schäfer neemt ABM over

ABM, voluit ‘Automation Beyond Measure’, is gespecialiseerd in de ontwikkeling van automatiseringsoplossingen binnen de logistieke sfeer. Het bedrijf levert slimme orderverzameloplossingen op basis van o.a. pick-to-light, pick-to-graphics en pick carts met als doel het orderverwerkingsproces te vereenvoudigen en te versnellen.

Still lanceert nieuwe zitpallettruck en -stapelaar

De nieuwe serie elektrische pallettrucks en stapelaars met zitplaats, voor de middellange en lange afstand, bestaat uit de FXH 20/25 N pallettrucks, de FXV 14/6 N stapelaars en de dubbeldeks FXD 20 N. Met de nieuwkomers mikt Still met name op heavy duty inzetsituaties en de industrie.

Crown breidt QuickPick Remote technologie uit naar andere series

Crown introduceerde de QuickPick Remote technologie in 2014 voor het verzamelen van orders op laag niveau. Begin 2015 kwam er een verbeterde versie, waarmee de hef- en daalfuncties van de stapelaars van de serie ES 4000 en ET 4000 konden worden bediend.

Transportcapaciteit bereikt laagste niveau in zeven jaar

De 32ste editie van de Transport Market Monitor (TMM) door Capgemini Consulting en Transporeon beoordeelt de dynamiek van het Europese transport en goederenvervoer. Een van de belangrijkste resultaten uit het rapport is dat de transportcapaciteit in het tweede kwartaal van 2017 met 41,7% is gedaald vergeleken met het eerste kwartaal van 2017.

Volop overnames in transport

Het blijkt geen komkommertijd voor de transportwereld, waar we volgende recente overnames kunnen optekenen. Eind juli ondertekende H.Essers de overname van Driessen nv, een Limburgs familiebedrijf gespecialiseerd in de verkoop en het transport van bouwmaterialen, gelegen in de kanaalzone van Genk-Zuid.

Nieuwe CEO voor Ordina Belgium & Luxemburg

Eind juli is Lieven Verhaevert aangetreden als nieuwe CEO van Ordina Belgium & Luxemburg. Hij volgt daarmee Franky Van Damme op die in november vorig jaar tijdelijk de rol van CEO op zich nam. Verhaevert was general manager Insurance bij CSC & DXC Technology, waar hij verantwoordelijk was voor de resultaten in België, Luxemburg, Spanje, Portugal, Frankrijk en Italië.

TLN hekelt handhaving op kilometerheffing in België

Sinds België in 2016 de kilometerheffing invoerde, regent het bij Transport en Logistiek Nederland klachten over de tolheffing en de handhaving ervan. Het registratiesysteem in de vrachtwagens zou geregeld en ongemerkt haperen, zodat de chauffeur onbewust en onbedoeld geen tol betaalt en bij inspectie een boete van 1000 euro riskeert.

Witron pakt uit met innovatieve magazijnoplossingen voor retail, e-commerce en onderdelenlogistiek

Tijdens zijn logistieke dag in het Duitse Parkstein zette Witron onder de noemer ‘The Digital Logistics Center’ diverse recente innovaties in de kijker. In het oog sprong het Efficient Mobile Picking systeem (EMP). De basis van deze oplossing vormen de WIBOT’s, autonome pickvoertuigen die onderling verbonden zijn tot een zwermintelligent systeem en medewerkers bijstaan in het pickproces.

Globis verdubbelt ontwikkelingscapaciteit via joint venture met NINtec

ERP-speler Globis biedt een platform dat logistieke dienstverleners toelaat alle commerciële, administratieve en operationele processen te beheren. Via de samenwerking met softwareontwikkelaar NINtec wil het bedrijf de komende vijf jaar jaarlijks tot 50% groeien.

Infor kondigt AI-platform aan

Softwareleverancier Infor introduceert onder de naam Coleman een Artificial Intelligence (AI) platform voor Infor CloudSuite-applicaties. Het platform werkt op de achtergrond van een applicatie aan het verbeteren van processen door middel van datamining en machine learning.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.