Een krachtdadige intralogistiek voor eGrocery

(Advertorial) De groei in online aankopen van levensmiddelen – zowel voor thuislevering als afhaling bij een ophaalpunt – valt niet te ontkennen. De COVID-19-crisis heeft veel consumenten ertoe aangezet deze overstap te maken. Ondertussen waarderen ze het gemak en tijdswinst van online boodschappen doen. Er wordt dan ook verwacht dat de meeste consumenten in de toekomst op deze manier blijven winkelen.

Supermarkten en kleinhandelszaken staan voor de uitdaging om meer flexibiliteit in hun toeleveringsketen in te bouwen en zo aan de eisen van online winkelen te voldoen. Steeds meer retailers kiezen daarbij voor een omnichannel-oplossing. De combinatie van de sterke punten van de fysieke detailhandel en de voordelen van e-commerce in een omnichannel-aanbod betekent succes op langer termijn. Daartoe is een grote mate van automatisering vereist, zowel in de eerder afgelegen fulfilmentcentra als in hybride locaties waar consumenten zowel fysiek kunnen winkelen als bestellingen kunnen laten inpakken en afhalen.
 
 
In-store en online combineren
 
Het is perfect mogelijk dat in de toekomst alle of de meeste dagelijkse boodschappen online gebeuren en klanten daarbij vanuit afgelegen fulfilmentcentra beleverd worden. Maar zelfs indien dit mogelijk is, is het niet wenselijk. Boodschappen doen in de fysieke winkel heeft immers een uniek en hoog percentage aan spontane aankopen. Onderzoek toont aan dat gemiddeld 20 procent van het kassaticket artikelen betreft die impulsief zijn gekocht. Hoewel impulsaankopen ook online gebeuren, is de kans veel groter in de fysieke winkel.
 
Uiteraard lenen bepaalde artikelen zich meer tot impulsaankopen dan andere – denk bijvoorbeeld aan gebakjes of bloemen tegenover bakmeel. Dus waarom standaardartikelen die gemakkelijk door robots kunnen worden verzameld niet scheiden van de artikelen die de consumenten graag van dichtbij bekijken of zelfs aanraken.
 
TGW stelt als oplossing een slimme en aantrekkelijke combinatie van online en fysiek winkelen voor, mogelijk gemaakt door automatisering. Deze oplossing heet “Omnistore” en is een hybride winkellocatie met een kleine en handige winkel waar de klanten verse producten en andere artikelen die impulsaankopen stimuleren kunnen kiezen, terwijl de rest van het winkelkarretje in een aparte ruimte door robots wordt verzameld en ingepakt. De boodschappen die door automatisering worden verzameld, worden bij het afrekenen aan de kassa bij de fysieke aankopen geteld en kunnen door de klant samen met de spontane aankopen mee naar huis worden genomen of achteraf thuis worden bezorgd. Op die manier kan de consument verse producten en andere ‘front-of-house’-artikelen nog steeds zien en aanraken voor hij of zij ze koopt, maar tegelijkertijd veel sneller en gemakkelijker winkelen.
 
Voor de detailhandel betekent OmniStore een daling van de kosten voor de afhandeling van bestellingen, zonder verlies van die extra inkomsten uit spontane aankopen in de winkel.  OmniStore is de perfecte combinatie van efficiënte online afhandeling van de boodschappen en een aangename winkelervaring.
  
Standalone distributiecentra
 
Ondertussen zien we vandaag een sterke vraag naar standalone fulfilmentcentra, vaak gelegen nabij dichtbevolkte gebieden en perfect voor bezorging de volgende dag. Er bestaat echter geen “one-size-fits-all”-antwoord voor alle retailers.
 
Het is daarom absoluut noodzakelijk dat retailers grondig analyseren welke aanpak het beste bij hen past, zowel op basis van bevolkingsdichtheid als doorlooptijden voor bestellingen en misschien nog belangrijker de verwachtingen van de klant met betrekking tot de tijdsduur van een levering. In sommige klantsegmenten is de volgende dag prima, maar in andere segmenten willen de klanten hun boodschappen misschien binnen de twee uur ontvangen. De bepalende factoren zijn voor elke retailer anders en dus ook de oplossing.  Zo kunnen in een hub-and-spoke-model kleinere fulfilmentcentra op zichzelf staan of groot genoeg zijn om ook bestellingen voor andere winkels te leveren. Dit model heeft dezelfde voordelen als grotere fulfilmentcentra waar de efficiëntie van het verzamelen van de artikelen verhoogt.
 
Omnichannel mogelijk maken
 
In de huidige toeleveringsketen voor levensmiddelen is automatisering onvermijdelijk. Geautomatiseerde winkelsystemen voor levensmiddelen verzamelen en verpakken naar schatting wel tien keer sneller dan een mens, en met minder fouten.
 
Dit vereist echter een omslag in het denken. Automatisering vereist aanzienlijke kapitaalinvesteringen die zich pas na een langere periode terugbetalen – doorgaans vijf jaar of meer. De meeste retailers verwachten echter een ROI tussen twee en drie jaar en richten zich gewoonlijk op resultaten in de komende kwartalen. Daarom is een mentaliteitsverandering op managementniveau nodig. Als langere ROI’s geaccepteerd worden, kunnen ook de operaties toekomstbestendig worden gemaakt.
 
Naarmate de frequentie van online winkelen blijft toenemen, moeten alle retailers nadenken over hoe ze ervoor kunnen zorgen dat klanten die nu online kopen, online blijven, terwijl de operationele kosten laag blijven. Om succesvol te zijn en blijven, is het noodzakelijk om nu de voordelen van automatisering te omarmen en de consumenten meer keuze te bieden.
 
 
Link: https://www.tgw-group.com/egrocery

Recente nieuwsberichten

Still creëert nieuwe RX 20

Sinds zijn introductie in 2005 is de elektrische heftruck RX 20 een absolute bestseller binnen het gamma van Still. Maar omdat de eisen in de markt continu evolueren, heeft Still besloten het toestel compleet te transformeren. De volledig vernieuwde truck blijft evenwel onder dezelfde naam door het leven gaan.

Distrimedia en Emakers wapenen samen Belgische webshops tegen e-commerce reuzen

Fulfilment partner Distrimedia en e-commerce bureau Emakers hebben een samenwerking gesloten met als doel de dienstverlening, die normaal gezien alleen voor de gekende e-commerce giganten mogelijk is, ook bereikbaar te maken voor middelgrote spelers.

Jan De Bock en Steven Lenaerts nieuwe partners bij Delaware

Bedrijfsadviseur en IT-dienstverlener Delaware Belgium heeft met ingang van 1 januari 2018 zijn medewerkers Jan De Bock en Steven Lenaerts tot partner benoemd. Jan De Bock startte in 2004 bij Delaware als SAP-consultant en was tot voor kort verantwoordelijk voor de Microsoft Dynamics business unit, waar hij een team van 100 medewerkers aanstuurde.

ACL Airshop op Schiphol live met Star Flow van Yellowstar

Reparateur van luchtvaartcontainers ACL Airshop maakt deel uit van het wereldwijd opererende ACL Airshop, een leasebedrijf van luchtvaartpallets en -containers. Wanneer ACL Airshop een luchtvaartcontainer repareert, dan moet zowel die reparatie als de onderdelen aan bepaalde luchtwaardigheid certificeringseisen voldoen.

Sigma enthousiast over investeringen in machines voor goederenbehandeling

Tijdens zijn nieuwjaarstoespraak blikte Dries Van Haut, voorzitter van Sigma (Federatie van de algemeen vertegenwoordigers van materiaal voor openbare en private werken, voor de bouw en voor de goederenbehandeling), met tevredenheid terug op 2017, waarin de sector het nog beter deed dan in 2016.

Volvo Trucks streeft met elektrische trucks naar minder verkeer in de stad

Vanaf 2019 gaat Volvo Trucks elektrische trucks verkopen in Europa. De eerste trucks van dit type worden dit jaar al in gebruik genomen door geselecteerde testklanten. De vrachtwagenconstructeur is van mening dat elektrische trucks nieuwe logistieke mogelijkheden bieden aangezien ze minder lawaai en geen uitlaatgassen produceren.

Lighthouse Systems releaset versie 7.0 van Shopfloor-Online MES

Lighthouse Systems, wereldwijd aanbieder van manufacturing execution systems (MES), brengt met de nieuwste release van zijn MES software meer configureerbaarheid, verbeterde analytics en rapporteringsfunctionaliteit. De applicatie werd van de grond af opnieuw opgebouwd in HTML5 en is voortaan browseronafhankelijk.

Alpega neemt aanbieder van tendering software TenderEasy over

Alpega, opgericht in 2017, levert oplossingen voor transportbehoeften en omvat onder meer de transportmanagementsystemen (TMS) Transwide, Inet en TAS-tms en de vrachtbeurzen Teleroute, Bursa Transport en 123Cargo. Met de overname van TenderEasy AB uit Stockholm breidt Alpega zijn productportfolio strategisch verder uit en versterkt het de geografische reikwijdte van de Alpega Group.

Bicafé krijgt boost met field service-app van Zetes

Koffieproducent Bicafé produceert per jaar meer dan 350 miljoen koffiecapsules die, via zes dochtermaatschappijen, naar meer dan twintig landen worden uitgevoerd. Om de groei van het bedrijf te stimuleren, verving Bicafé zijn bestaande mobility-oplossing door Zetes Ares.

Montea sluit partnership met J|MO in Frankrijk

Met het partnership wil Montea zijn aanwezigheid in Frankrijk verder versterken en er het aantal ontwikkelingsprojecten opdrijven. J|MO, vertegenwoordigd door Julien Mongoin, heeft een jarenlange affiniteit met de logistieke vastgoedmarkt en beschikt over de vereiste ervaring om voor Montea nieuwe ontwikkelingen op te starten in Frankrijk.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.