Een krachtdadige intralogistiek voor eGrocery

(Advertorial) De groei in online aankopen van levensmiddelen – zowel voor thuislevering als afhaling bij een ophaalpunt – valt niet te ontkennen. De COVID-19-crisis heeft veel consumenten ertoe aangezet deze overstap te maken. Ondertussen waarderen ze het gemak en tijdswinst van online boodschappen doen. Er wordt dan ook verwacht dat de meeste consumenten in de toekomst op deze manier blijven winkelen.

Supermarkten en kleinhandelszaken staan voor de uitdaging om meer flexibiliteit in hun toeleveringsketen in te bouwen en zo aan de eisen van online winkelen te voldoen. Steeds meer retailers kiezen daarbij voor een omnichannel-oplossing. De combinatie van de sterke punten van de fysieke detailhandel en de voordelen van e-commerce in een omnichannel-aanbod betekent succes op langer termijn. Daartoe is een grote mate van automatisering vereist, zowel in de eerder afgelegen fulfilmentcentra als in hybride locaties waar consumenten zowel fysiek kunnen winkelen als bestellingen kunnen laten inpakken en afhalen.
 
 
In-store en online combineren
 
Het is perfect mogelijk dat in de toekomst alle of de meeste dagelijkse boodschappen online gebeuren en klanten daarbij vanuit afgelegen fulfilmentcentra beleverd worden. Maar zelfs indien dit mogelijk is, is het niet wenselijk. Boodschappen doen in de fysieke winkel heeft immers een uniek en hoog percentage aan spontane aankopen. Onderzoek toont aan dat gemiddeld 20 procent van het kassaticket artikelen betreft die impulsief zijn gekocht. Hoewel impulsaankopen ook online gebeuren, is de kans veel groter in de fysieke winkel.
 
Uiteraard lenen bepaalde artikelen zich meer tot impulsaankopen dan andere – denk bijvoorbeeld aan gebakjes of bloemen tegenover bakmeel. Dus waarom standaardartikelen die gemakkelijk door robots kunnen worden verzameld niet scheiden van de artikelen die de consumenten graag van dichtbij bekijken of zelfs aanraken.
 
TGW stelt als oplossing een slimme en aantrekkelijke combinatie van online en fysiek winkelen voor, mogelijk gemaakt door automatisering. Deze oplossing heet “Omnistore” en is een hybride winkellocatie met een kleine en handige winkel waar de klanten verse producten en andere artikelen die impulsaankopen stimuleren kunnen kiezen, terwijl de rest van het winkelkarretje in een aparte ruimte door robots wordt verzameld en ingepakt. De boodschappen die door automatisering worden verzameld, worden bij het afrekenen aan de kassa bij de fysieke aankopen geteld en kunnen door de klant samen met de spontane aankopen mee naar huis worden genomen of achteraf thuis worden bezorgd. Op die manier kan de consument verse producten en andere ‘front-of-house’-artikelen nog steeds zien en aanraken voor hij of zij ze koopt, maar tegelijkertijd veel sneller en gemakkelijker winkelen.
 
Voor de detailhandel betekent OmniStore een daling van de kosten voor de afhandeling van bestellingen, zonder verlies van die extra inkomsten uit spontane aankopen in de winkel.  OmniStore is de perfecte combinatie van efficiënte online afhandeling van de boodschappen en een aangename winkelervaring.
  
Standalone distributiecentra
 
Ondertussen zien we vandaag een sterke vraag naar standalone fulfilmentcentra, vaak gelegen nabij dichtbevolkte gebieden en perfect voor bezorging de volgende dag. Er bestaat echter geen “one-size-fits-all”-antwoord voor alle retailers.
 
Het is daarom absoluut noodzakelijk dat retailers grondig analyseren welke aanpak het beste bij hen past, zowel op basis van bevolkingsdichtheid als doorlooptijden voor bestellingen en misschien nog belangrijker de verwachtingen van de klant met betrekking tot de tijdsduur van een levering. In sommige klantsegmenten is de volgende dag prima, maar in andere segmenten willen de klanten hun boodschappen misschien binnen de twee uur ontvangen. De bepalende factoren zijn voor elke retailer anders en dus ook de oplossing.  Zo kunnen in een hub-and-spoke-model kleinere fulfilmentcentra op zichzelf staan of groot genoeg zijn om ook bestellingen voor andere winkels te leveren. Dit model heeft dezelfde voordelen als grotere fulfilmentcentra waar de efficiëntie van het verzamelen van de artikelen verhoogt.
 
Omnichannel mogelijk maken
 
In de huidige toeleveringsketen voor levensmiddelen is automatisering onvermijdelijk. Geautomatiseerde winkelsystemen voor levensmiddelen verzamelen en verpakken naar schatting wel tien keer sneller dan een mens, en met minder fouten.
 
Dit vereist echter een omslag in het denken. Automatisering vereist aanzienlijke kapitaalinvesteringen die zich pas na een langere periode terugbetalen – doorgaans vijf jaar of meer. De meeste retailers verwachten echter een ROI tussen twee en drie jaar en richten zich gewoonlijk op resultaten in de komende kwartalen. Daarom is een mentaliteitsverandering op managementniveau nodig. Als langere ROI’s geaccepteerd worden, kunnen ook de operaties toekomstbestendig worden gemaakt.
 
Naarmate de frequentie van online winkelen blijft toenemen, moeten alle retailers nadenken over hoe ze ervoor kunnen zorgen dat klanten die nu online kopen, online blijven, terwijl de operationele kosten laag blijven. Om succesvol te zijn en blijven, is het noodzakelijk om nu de voordelen van automatisering te omarmen en de consumenten meer keuze te bieden.
 
 
Link: https://www.tgw-group.com/egrocery

Recente nieuwsberichten

Recordaantal CEO’s optimistisch over economisch klimaat

Een recordaantal CEO’s is optimistisch over het economisch klimaat wereldwijd, althans op korte termijn. Dat is een van de belangrijkste bevindingen van PwC’s 21ste bevraging van bijna 1,300 CEO’s over de hele wereld. De resultaten van deze ‘Annual Global CEO Survey’ werden voorgesteld op de jaarlijkse bijeenkomst van het World Economic Forum in Davos.

Thetford ondersteunt groei met IFS Applications in de cloud

Thetford, met hoofdkantoor in het Nederlandse Etten-Leur, ontwikkelt en produceert mobiele sanitaire systemen. Omdat het bestaande ERP-systeem van Thetford niet langer op de behoeften van het bedrijf inspeelde, koos het na een grondig selectieproces voor IFS Applications.

JLL rondt verkoop van Neovia site in Lummen af

De Neovia site in Lummen ligt vlakbij het kruispunt van de E313 en de E314. JLL verkocht de 11 ha grote site met een logistiek gebouw van bijna 55.000m² voor rekening van zijn opdrachtgever Neovia Logistics, het voormalige Caterpillar Logistics.

Gratis toegang voor leveranciers tot Tradecloud netwerk

Het b2b netwerk dat onder andere wordt gebruikt door ERIKS, Bosch, Nooteboom, Van Egmond en Quooker wordt toegankelijk voor alle toeleveranciers en inkopers uit de industrie. Daardoor kunnen ze handmatige processen automatiseren en zich focussen op uitzonderingen.

Manhattan Associates stelt Customer Engagement Solution voor

Manhattan Customer Engagement maakt deel uit van het Manhattan Active Omni-platform. De oplossing moet retailers nieuwe inzichten geven in individuele omnichannel winkelervaringen om zo een uitzonderlijke en persoonlijke service te kunnen bieden.

Blex Logistics optimaliseert met MendriX TMS

Met 15 wagens, 25 chauffeurs, een groeiend aantal orders die per dag moeten worden afgeleverd en uitbreidingsplannen in de Benelux, was het voor logistiek dienstverlener Blex Logistics een hele uitdaging om het overzicht te behouden. Bovendien voldeed het bestaande softwaresysteem niet langer aan de eisen.

Atlas Copco Airpower stuurt wereldwijd distributiecentra aan met SAP S/4HANA

Het bedrijf is producent van compressoren en stroomgroepen met voorraad gegroepeerd in drie distributiecentra. Vandaaruit levert het servicecomponenten en bedient het klanten in meer dan 180 landen. Het project om de wereldwijde voorraad te optimaliseren en de interactie met de productievestigingen en customer centers te vereenvoudigen, omvat voor alle dc’s een  gemeenschappelijk IT-platform op basis van SAP S/4HANA ERP, Extended Warehouse Management, Transport Management en Dispatching.

Wehkamp breidt distributiecentrum in Zwolle uit

Twee jaar na de ingebruikname van zijn high-end geautomatiseerde distributiecentrum in Zwolle is online warenhuis Wehkamp al aan uitbreiding toe. Om aan de forse groei in zowel orders als nieuwe klanten te kunnen voldoen, start de e-commercereus eerstdaags met de bouw van een tweede distributiecentrum op bedrijventerrein Hessenpoort in Zwolle.

Mirka kiest voor insourcing in nieuwe Belgische vestiging

Het Finse Mirka levert oplossingen voor oppervlaktebehandeling en de precisie-industrie. Het familiebedrijf beschikt over vestigingen in achttien landen en verkoopt zijn producten in meer dan honderd landen wereldwijd. Een van de grootste distributiecentra van Mirka was de afgelopen jaren gevestigd in het Limburgse Opglabbeek.

Trimble lanceert cloud-based platform eShipCo

Trimble Transport & Logistics, leverancier van transportmanagementoplossingen voor bedrijven in de transport- en logistieke sector, brengt met eShipCo een oplossing waarmee logistieke dienstverleners kunnen samenwerken m.b.t. de status van hun lopende zendingsprocessen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.