Een krachtdadige intralogistiek voor eGrocery

(Advertorial) De groei in online aankopen van levensmiddelen – zowel voor thuislevering als afhaling bij een ophaalpunt – valt niet te ontkennen. De COVID-19-crisis heeft veel consumenten ertoe aangezet deze overstap te maken. Ondertussen waarderen ze het gemak en tijdswinst van online boodschappen doen. Er wordt dan ook verwacht dat de meeste consumenten in de toekomst op deze manier blijven winkelen.

Supermarkten en kleinhandelszaken staan voor de uitdaging om meer flexibiliteit in hun toeleveringsketen in te bouwen en zo aan de eisen van online winkelen te voldoen. Steeds meer retailers kiezen daarbij voor een omnichannel-oplossing. De combinatie van de sterke punten van de fysieke detailhandel en de voordelen van e-commerce in een omnichannel-aanbod betekent succes op langer termijn. Daartoe is een grote mate van automatisering vereist, zowel in de eerder afgelegen fulfilmentcentra als in hybride locaties waar consumenten zowel fysiek kunnen winkelen als bestellingen kunnen laten inpakken en afhalen.
 
 
In-store en online combineren
 
Het is perfect mogelijk dat in de toekomst alle of de meeste dagelijkse boodschappen online gebeuren en klanten daarbij vanuit afgelegen fulfilmentcentra beleverd worden. Maar zelfs indien dit mogelijk is, is het niet wenselijk. Boodschappen doen in de fysieke winkel heeft immers een uniek en hoog percentage aan spontane aankopen. Onderzoek toont aan dat gemiddeld 20 procent van het kassaticket artikelen betreft die impulsief zijn gekocht. Hoewel impulsaankopen ook online gebeuren, is de kans veel groter in de fysieke winkel.
 
Uiteraard lenen bepaalde artikelen zich meer tot impulsaankopen dan andere – denk bijvoorbeeld aan gebakjes of bloemen tegenover bakmeel. Dus waarom standaardartikelen die gemakkelijk door robots kunnen worden verzameld niet scheiden van de artikelen die de consumenten graag van dichtbij bekijken of zelfs aanraken.
 
TGW stelt als oplossing een slimme en aantrekkelijke combinatie van online en fysiek winkelen voor, mogelijk gemaakt door automatisering. Deze oplossing heet “Omnistore” en is een hybride winkellocatie met een kleine en handige winkel waar de klanten verse producten en andere artikelen die impulsaankopen stimuleren kunnen kiezen, terwijl de rest van het winkelkarretje in een aparte ruimte door robots wordt verzameld en ingepakt. De boodschappen die door automatisering worden verzameld, worden bij het afrekenen aan de kassa bij de fysieke aankopen geteld en kunnen door de klant samen met de spontane aankopen mee naar huis worden genomen of achteraf thuis worden bezorgd. Op die manier kan de consument verse producten en andere ‘front-of-house’-artikelen nog steeds zien en aanraken voor hij of zij ze koopt, maar tegelijkertijd veel sneller en gemakkelijker winkelen.
 
Voor de detailhandel betekent OmniStore een daling van de kosten voor de afhandeling van bestellingen, zonder verlies van die extra inkomsten uit spontane aankopen in de winkel.  OmniStore is de perfecte combinatie van efficiënte online afhandeling van de boodschappen en een aangename winkelervaring.
  
Standalone distributiecentra
 
Ondertussen zien we vandaag een sterke vraag naar standalone fulfilmentcentra, vaak gelegen nabij dichtbevolkte gebieden en perfect voor bezorging de volgende dag. Er bestaat echter geen “one-size-fits-all”-antwoord voor alle retailers.
 
Het is daarom absoluut noodzakelijk dat retailers grondig analyseren welke aanpak het beste bij hen past, zowel op basis van bevolkingsdichtheid als doorlooptijden voor bestellingen en misschien nog belangrijker de verwachtingen van de klant met betrekking tot de tijdsduur van een levering. In sommige klantsegmenten is de volgende dag prima, maar in andere segmenten willen de klanten hun boodschappen misschien binnen de twee uur ontvangen. De bepalende factoren zijn voor elke retailer anders en dus ook de oplossing.  Zo kunnen in een hub-and-spoke-model kleinere fulfilmentcentra op zichzelf staan of groot genoeg zijn om ook bestellingen voor andere winkels te leveren. Dit model heeft dezelfde voordelen als grotere fulfilmentcentra waar de efficiëntie van het verzamelen van de artikelen verhoogt.
 
Omnichannel mogelijk maken
 
In de huidige toeleveringsketen voor levensmiddelen is automatisering onvermijdelijk. Geautomatiseerde winkelsystemen voor levensmiddelen verzamelen en verpakken naar schatting wel tien keer sneller dan een mens, en met minder fouten.
 
Dit vereist echter een omslag in het denken. Automatisering vereist aanzienlijke kapitaalinvesteringen die zich pas na een langere periode terugbetalen – doorgaans vijf jaar of meer. De meeste retailers verwachten echter een ROI tussen twee en drie jaar en richten zich gewoonlijk op resultaten in de komende kwartalen. Daarom is een mentaliteitsverandering op managementniveau nodig. Als langere ROI’s geaccepteerd worden, kunnen ook de operaties toekomstbestendig worden gemaakt.
 
Naarmate de frequentie van online winkelen blijft toenemen, moeten alle retailers nadenken over hoe ze ervoor kunnen zorgen dat klanten die nu online kopen, online blijven, terwijl de operationele kosten laag blijven. Om succesvol te zijn en blijven, is het noodzakelijk om nu de voordelen van automatisering te omarmen en de consumenten meer keuze te bieden.
 
 
Link: https://www.tgw-group.com/egrocery

Recente nieuwsberichten

Nieuwe investeerders voor TheValueChain

TheValueChain, een op SAP gefocust consultingbedrijf met kantoren in Kontich en Waver, haalt nieuw kapitaal op bij een groep van investeerders. Daarmee wil het zijn groeistrategie ondersteunen en zich wapenen met het oog op potentiële overnames.

Nieuwe countrymanager voor UPS Benelux

Ufku Akaltan wordt benoemd tot de nieuwe countrymanager van UPS in de Benelux. Hij vervangt daarmee Fernando Falcón (België en Luxemburg), die countrymanager wordt in Spanje en Portugal, en Tim Helsen (Nederland), die gepromoveerd is tot vicepresident Finance & Accounting voor UPS Europe.

Trucks en personenwagens waarschuwen elkaar op de weg

Nadat Volvo Cars in 2016 ‘Connected Safety’ voor personenwagens introduceerde, stelt nu ook Volvo Trucks een eigen versie van de cloudservice beschikbaar. Met die service kunnen Volvo-trucks en Volvo-personenauto’s elkaar automatisch waarschuwen bij gevaarlijke verkeerssituaties.

Retailers missen meer dan een derde van de verkopen in piekperiodes

Recent onderzoek door Sapio Research in opdracht van Zetes toont aan dat retailers tijdens piekperiodes maar liefst 35% van de door klanten geplande uitgaven mislopen. Dat komt volgens de onderzoekers o.a. doordat aanbiedingen niet efficiënt worden beheerd.

Welke medewerkers helpen je de vierde industriële revolutie te overleven?

De technologische vooruitgang blijft de wereld waarin we leven veranderen. Dat doet meteen ook de vraag naar mogelijke implicaties voor werknemers rijzen. Immers, nu al worden bepaalde functies door de automatisering van de arbeidsmarkt getroffen worden.

Dematic bouwt automatisch hoogbouwmagazijn voor Poco Loco

Dematic heeft in Roeselare een volledig geautomatiseerd hoogbouwmagazijn opgericht met een totale oppervlakte van 8.000m² voor voedselproducent Poco Loco. In augustus 2017 werd met de bouw van het hoogbouwmagazijn van start gegaan en intussen heeft de snackfabrikant het magazijn in gebruik genomen.

Gamification moet tekort aan logistiek personeel wegwerken

Omdat verladers en logistiek dienstverleners steeds moeilijker geschikt personeel vinden, zoals orderpickers of heftruckchauffeurs, heeft Logistic Workx een oplossing ontwikkeld om de ‘pre-boarding’ en ‘onboarding’ van nieuwe medewerkers te verbeteren.

Gaming-technologie vindt toepassing in de logistieke wereld

Tegenwoordig wordt gaming-technologie in steeds meer andere industrieën dan de gamingwereld ingezet. Daarom wil Hogeschool West-Vlaanderen in Kortrijk (Howest) meer studenten van de opleiding Digital Arts & Entertainment (DAE) laten doorstromen naar die andere industrieën, bijvoorbeeld de logistieke sector.

Combilift krijgt nieuwe fabriek in Ierland

Combilift heeft zijn nieuwe hoofdkantoor annex fabriek officieel geopend. Met de nieuwe site in het Ierse Monaghan gaat een investering van 50 miljoen euro gepaard. Het gebouw beslaat een oppervlakte van 46.000m². De komende vijf jaar wil de sterk groeiende onderneming er haar productiecapaciteit in één enkele shift verdubbelen.

Kilometerheffing zorgde voor 3,2% meer ontvangsten in 2017

De kilometerheffing voor vrachtwagens in België heeft vorig jaar 676 miljoen euro opgebracht. In totaal reden de vrachtwagens van meer dan 3,5 ton 6,13 miljard kilometer op betalende tolwegen. Het maandelijks gemiddelde aantal verreden kilometers steeg in 2017 met 3,41%, terwijl de maandelijks geïnde tolgelden met 3,17% toenamen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.