Een krachtdadige intralogistiek voor eGrocery

(Advertorial) De groei in online aankopen van levensmiddelen – zowel voor thuislevering als afhaling bij een ophaalpunt – valt niet te ontkennen. De COVID-19-crisis heeft veel consumenten ertoe aangezet deze overstap te maken. Ondertussen waarderen ze het gemak en tijdswinst van online boodschappen doen. Er wordt dan ook verwacht dat de meeste consumenten in de toekomst op deze manier blijven winkelen.

Supermarkten en kleinhandelszaken staan voor de uitdaging om meer flexibiliteit in hun toeleveringsketen in te bouwen en zo aan de eisen van online winkelen te voldoen. Steeds meer retailers kiezen daarbij voor een omnichannel-oplossing. De combinatie van de sterke punten van de fysieke detailhandel en de voordelen van e-commerce in een omnichannel-aanbod betekent succes op langer termijn. Daartoe is een grote mate van automatisering vereist, zowel in de eerder afgelegen fulfilmentcentra als in hybride locaties waar consumenten zowel fysiek kunnen winkelen als bestellingen kunnen laten inpakken en afhalen.
 
 
In-store en online combineren
 
Het is perfect mogelijk dat in de toekomst alle of de meeste dagelijkse boodschappen online gebeuren en klanten daarbij vanuit afgelegen fulfilmentcentra beleverd worden. Maar zelfs indien dit mogelijk is, is het niet wenselijk. Boodschappen doen in de fysieke winkel heeft immers een uniek en hoog percentage aan spontane aankopen. Onderzoek toont aan dat gemiddeld 20 procent van het kassaticket artikelen betreft die impulsief zijn gekocht. Hoewel impulsaankopen ook online gebeuren, is de kans veel groter in de fysieke winkel.
 
Uiteraard lenen bepaalde artikelen zich meer tot impulsaankopen dan andere – denk bijvoorbeeld aan gebakjes of bloemen tegenover bakmeel. Dus waarom standaardartikelen die gemakkelijk door robots kunnen worden verzameld niet scheiden van de artikelen die de consumenten graag van dichtbij bekijken of zelfs aanraken.
 
TGW stelt als oplossing een slimme en aantrekkelijke combinatie van online en fysiek winkelen voor, mogelijk gemaakt door automatisering. Deze oplossing heet “Omnistore” en is een hybride winkellocatie met een kleine en handige winkel waar de klanten verse producten en andere artikelen die impulsaankopen stimuleren kunnen kiezen, terwijl de rest van het winkelkarretje in een aparte ruimte door robots wordt verzameld en ingepakt. De boodschappen die door automatisering worden verzameld, worden bij het afrekenen aan de kassa bij de fysieke aankopen geteld en kunnen door de klant samen met de spontane aankopen mee naar huis worden genomen of achteraf thuis worden bezorgd. Op die manier kan de consument verse producten en andere ‘front-of-house’-artikelen nog steeds zien en aanraken voor hij of zij ze koopt, maar tegelijkertijd veel sneller en gemakkelijker winkelen.
 
Voor de detailhandel betekent OmniStore een daling van de kosten voor de afhandeling van bestellingen, zonder verlies van die extra inkomsten uit spontane aankopen in de winkel.  OmniStore is de perfecte combinatie van efficiënte online afhandeling van de boodschappen en een aangename winkelervaring.
  
Standalone distributiecentra
 
Ondertussen zien we vandaag een sterke vraag naar standalone fulfilmentcentra, vaak gelegen nabij dichtbevolkte gebieden en perfect voor bezorging de volgende dag. Er bestaat echter geen “one-size-fits-all”-antwoord voor alle retailers.
 
Het is daarom absoluut noodzakelijk dat retailers grondig analyseren welke aanpak het beste bij hen past, zowel op basis van bevolkingsdichtheid als doorlooptijden voor bestellingen en misschien nog belangrijker de verwachtingen van de klant met betrekking tot de tijdsduur van een levering. In sommige klantsegmenten is de volgende dag prima, maar in andere segmenten willen de klanten hun boodschappen misschien binnen de twee uur ontvangen. De bepalende factoren zijn voor elke retailer anders en dus ook de oplossing.  Zo kunnen in een hub-and-spoke-model kleinere fulfilmentcentra op zichzelf staan of groot genoeg zijn om ook bestellingen voor andere winkels te leveren. Dit model heeft dezelfde voordelen als grotere fulfilmentcentra waar de efficiëntie van het verzamelen van de artikelen verhoogt.
 
Omnichannel mogelijk maken
 
In de huidige toeleveringsketen voor levensmiddelen is automatisering onvermijdelijk. Geautomatiseerde winkelsystemen voor levensmiddelen verzamelen en verpakken naar schatting wel tien keer sneller dan een mens, en met minder fouten.
 
Dit vereist echter een omslag in het denken. Automatisering vereist aanzienlijke kapitaalinvesteringen die zich pas na een langere periode terugbetalen – doorgaans vijf jaar of meer. De meeste retailers verwachten echter een ROI tussen twee en drie jaar en richten zich gewoonlijk op resultaten in de komende kwartalen. Daarom is een mentaliteitsverandering op managementniveau nodig. Als langere ROI’s geaccepteerd worden, kunnen ook de operaties toekomstbestendig worden gemaakt.
 
Naarmate de frequentie van online winkelen blijft toenemen, moeten alle retailers nadenken over hoe ze ervoor kunnen zorgen dat klanten die nu online kopen, online blijven, terwijl de operationele kosten laag blijven. Om succesvol te zijn en blijven, is het noodzakelijk om nu de voordelen van automatisering te omarmen en de consumenten meer keuze te bieden.
 
 
Link: https://www.tgw-group.com/egrocery

Recente nieuwsberichten

Groep Volga-Dnepr en CargoLogicAir sluiten akkoord met Liege Airport

De Groep Volga-Dnepr (VDG) en zijn partner, de Britse luchtvrachtmaatschappij CargoLogicAir (CLA), hebben een strategisch samenwerkingsakkoord gesloten met Liege Airport. Met dat akkoord willen ze in Luik een regionaal centrum oprichten om hun plaats op de Europese markt te versterken en hun vrachtvolume te vergroten.

Microlistics brengt zijn WMS naar de Europese markt

Met zijn komst naar een belangrijke handelsregio als Europa wil de Australische WMS-leverancier Microlistics, die zich in januari 2018 bij de WiseTech Global group aansloot, het wereldwijde bereik van WiseTech uitbreiden. Microlistics is al actief in thuisland Australië, de regio Azië/Pacific, Noord-Amerika en het Midden-Oosten en zal nu ook in Europa ondersteuning bieden vanuit regionale kantoren in het Nederlandse Ede en Milton Keynes in het Verenigd Koninkrijk.

C.E. Pattberg slaat compact op met AutoStore van Dematic

Het Duitse C.E. Pattberg, fabrikant van linten voor pakjes of als versiering, heeft een AutoStore-systeem van Dematic in gebruik genomen. Dankzij dat compacte pickingsysteem kan het bedrijf zijn opslagruimte optimaal gebruiken en tegelijk automatiseren.

Belg krijgt sleutelfunctie bij Chep Europe

De Belg Christophe Campe is aangesteld als nieuwe senior vice president European Supply Chain bij Chep, wereldwijd aanbieder van logistieke verpakkingen voor de supply chain. In zijn nieuwe functie wordt Christophe Campe verantwoordelijk voor de 350 Europese servicecenters van Chep en het beheer van de hele logistiek binnen het Chep-netwerk in Europa.

Transporeon Group en TIM Consult gaan samenwerking aan

Het internationale consultancybureau TIM Consult werd in 1995 in Duitsland opgericht en biedt logistiek bedrijfsadvies, marktkennis en tenderdiensten in alle vervoersmodaliteiten en industrieën. Door de samenwerking zal het portfolio van TIM Consult worden toegevoegd aan het Transporeon Group platform.

Dematic introduceert piece picking robot

De nieuwe piece picking robot van Dematic moet de laatste stap in de afhandeling van bestellingen – waarbij goederen in verschillende vormen en formaten vaak manueel worden verwerkt – nauwkeuriger en efficiënter doen verlopen. De robot kiest, grijpt en tilt individuele items met diverse afmetingen en plaatst ze in de juiste containers of bakken om het order af te ronden.

Swisslog en Kuka lanceren samen robotgebaseerde palletiseeroplossing

De robotgebaseerde ACPaQ-oplossing automatiseert een van de belangrijkste activiteiten voor succesvol retailen: uit homogene, single-SKU pallets klantspecifieke mixed pallets samenstellen voor individuele winkels. Het innovatieve palletiseersysteem heeft een erg modulair ontwerp en kan worden ingezet in zowel kamer- of omgevingstemperatuur als in gekoelde zones.

Descartes breidt GLN-oplossing uit door overname Velocity Mail

Descartes Systems Group, actief in de integratie van handelsverkeer tussen logistiek-intensieve organisaties, heeft verschillende onderdelen overgenomen van Velocity Mail, een elektronisch transportnetwerk dat internationale luchtvrachtmaatschappijen voorziet van scan- en trackingoplossingen voor post- en pakketzendingen.

JLL verwacht stijgende automatiseringsgraad in magazijnen

Naar jaarlijkse gewoonte belicht vastgoedspecialist een belangrijke markttrend in de logistiek. Dit jaar nam de organisatie de automatisering van de logistieke distributie onder de loep. Uit het rapport ‘Labour & Automation’ blijkt dat in België logistieke activiteiten steeds vaker geautomatiseerd worden, al dan niet met robots voor eenvoudige repetitieve handelingen.

Prettige vakantie!

Na een mooie eerste jaarhelft knijpt het Value Chain-team er even tussenuit. Dit is meteen ook de laatste nieuwsbrief voor onze zomerstop. Vanaf dinsdag 21 augustus gaan we opnieuw uit de startblokken met telkens een nieuwsbrief op dinsdag en donderdag.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.