Een krachtdadige intralogistiek voor eGrocery

(Advertorial) De groei in online aankopen van levensmiddelen – zowel voor thuislevering als afhaling bij een ophaalpunt – valt niet te ontkennen. De COVID-19-crisis heeft veel consumenten ertoe aangezet deze overstap te maken. Ondertussen waarderen ze het gemak en tijdswinst van online boodschappen doen. Er wordt dan ook verwacht dat de meeste consumenten in de toekomst op deze manier blijven winkelen.

Supermarkten en kleinhandelszaken staan voor de uitdaging om meer flexibiliteit in hun toeleveringsketen in te bouwen en zo aan de eisen van online winkelen te voldoen. Steeds meer retailers kiezen daarbij voor een omnichannel-oplossing. De combinatie van de sterke punten van de fysieke detailhandel en de voordelen van e-commerce in een omnichannel-aanbod betekent succes op langer termijn. Daartoe is een grote mate van automatisering vereist, zowel in de eerder afgelegen fulfilmentcentra als in hybride locaties waar consumenten zowel fysiek kunnen winkelen als bestellingen kunnen laten inpakken en afhalen.
 
 
In-store en online combineren
 
Het is perfect mogelijk dat in de toekomst alle of de meeste dagelijkse boodschappen online gebeuren en klanten daarbij vanuit afgelegen fulfilmentcentra beleverd worden. Maar zelfs indien dit mogelijk is, is het niet wenselijk. Boodschappen doen in de fysieke winkel heeft immers een uniek en hoog percentage aan spontane aankopen. Onderzoek toont aan dat gemiddeld 20 procent van het kassaticket artikelen betreft die impulsief zijn gekocht. Hoewel impulsaankopen ook online gebeuren, is de kans veel groter in de fysieke winkel.
 
Uiteraard lenen bepaalde artikelen zich meer tot impulsaankopen dan andere – denk bijvoorbeeld aan gebakjes of bloemen tegenover bakmeel. Dus waarom standaardartikelen die gemakkelijk door robots kunnen worden verzameld niet scheiden van de artikelen die de consumenten graag van dichtbij bekijken of zelfs aanraken.
 
TGW stelt als oplossing een slimme en aantrekkelijke combinatie van online en fysiek winkelen voor, mogelijk gemaakt door automatisering. Deze oplossing heet “Omnistore” en is een hybride winkellocatie met een kleine en handige winkel waar de klanten verse producten en andere artikelen die impulsaankopen stimuleren kunnen kiezen, terwijl de rest van het winkelkarretje in een aparte ruimte door robots wordt verzameld en ingepakt. De boodschappen die door automatisering worden verzameld, worden bij het afrekenen aan de kassa bij de fysieke aankopen geteld en kunnen door de klant samen met de spontane aankopen mee naar huis worden genomen of achteraf thuis worden bezorgd. Op die manier kan de consument verse producten en andere ‘front-of-house’-artikelen nog steeds zien en aanraken voor hij of zij ze koopt, maar tegelijkertijd veel sneller en gemakkelijker winkelen.
 
Voor de detailhandel betekent OmniStore een daling van de kosten voor de afhandeling van bestellingen, zonder verlies van die extra inkomsten uit spontane aankopen in de winkel.  OmniStore is de perfecte combinatie van efficiënte online afhandeling van de boodschappen en een aangename winkelervaring.
  
Standalone distributiecentra
 
Ondertussen zien we vandaag een sterke vraag naar standalone fulfilmentcentra, vaak gelegen nabij dichtbevolkte gebieden en perfect voor bezorging de volgende dag. Er bestaat echter geen “one-size-fits-all”-antwoord voor alle retailers.
 
Het is daarom absoluut noodzakelijk dat retailers grondig analyseren welke aanpak het beste bij hen past, zowel op basis van bevolkingsdichtheid als doorlooptijden voor bestellingen en misschien nog belangrijker de verwachtingen van de klant met betrekking tot de tijdsduur van een levering. In sommige klantsegmenten is de volgende dag prima, maar in andere segmenten willen de klanten hun boodschappen misschien binnen de twee uur ontvangen. De bepalende factoren zijn voor elke retailer anders en dus ook de oplossing.  Zo kunnen in een hub-and-spoke-model kleinere fulfilmentcentra op zichzelf staan of groot genoeg zijn om ook bestellingen voor andere winkels te leveren. Dit model heeft dezelfde voordelen als grotere fulfilmentcentra waar de efficiëntie van het verzamelen van de artikelen verhoogt.
 
Omnichannel mogelijk maken
 
In de huidige toeleveringsketen voor levensmiddelen is automatisering onvermijdelijk. Geautomatiseerde winkelsystemen voor levensmiddelen verzamelen en verpakken naar schatting wel tien keer sneller dan een mens, en met minder fouten.
 
Dit vereist echter een omslag in het denken. Automatisering vereist aanzienlijke kapitaalinvesteringen die zich pas na een langere periode terugbetalen – doorgaans vijf jaar of meer. De meeste retailers verwachten echter een ROI tussen twee en drie jaar en richten zich gewoonlijk op resultaten in de komende kwartalen. Daarom is een mentaliteitsverandering op managementniveau nodig. Als langere ROI’s geaccepteerd worden, kunnen ook de operaties toekomstbestendig worden gemaakt.
 
Naarmate de frequentie van online winkelen blijft toenemen, moeten alle retailers nadenken over hoe ze ervoor kunnen zorgen dat klanten die nu online kopen, online blijven, terwijl de operationele kosten laag blijven. Om succesvol te zijn en blijven, is het noodzakelijk om nu de voordelen van automatisering te omarmen en de consumenten meer keuze te bieden.
 
 
Link: https://www.tgw-group.com/egrocery

Recente nieuwsberichten

Getronics voltooit overname van Pomeroy

Getronics heeft Pomeroy overgenomen, een Amerikaanse marktleider op het vlak van digitale transformatie van de werkplek. Deze nieuwe onderneming, met een gezamenlijke omzet van ongeveer 1,3 miljard dollar, wordt zo een leidende wereldspeler op het vlak van Managed Digital Workspace, Applications, Industry Specific Software Solutions, Multi-Cloud Management en Unified Communications.

Nieuwste cabineoptie voor Hyster RS46 Reachstacker verbetert zicht voor havens en terminals

Er is een nieuwe cabineoptie beschikbaar voor de Hyster RS46 ReachStacker. Men kan nu opteren voor een nieuwe, scharnierende en hefbare cabine. Dit biedt een optimaal zicht en meer comfort bij veeleisende toepassingen in havens en terminals.

Mattex kiest Infor CloudSuite voor digitale transformatie

Aanbieder van cloudoplossingen Infor maakt bekend dat de Mattex Group de oplossingen Infor CloudSuite Fashion, Infor CloudSuite HCM en de business intelligence-oplossing Birst heeft gekozen als onderdeel van zijn digitale transformatie. Als die is voltooid, zal het nieuwe cloudplatform Mattex helpen zijn activiteiten op te opschalen voor toekomstige groei.

Eerste praktische toepassing van genetwerkte vrachtwagenkonvooien gaat van start in Duitsland

Logistieke dienstverlener DB Schenker heeft samen met zijn partners MAN Truck & Bus en de Universiteit voor toegepaste wetenschappen Hochschule Fresenius 2 digitaal genetwerkte vrachtwagens ingezet voor tests in een praktijkomgeving op de A9-snelweg.

Manhattan Associates opent nieuw kantoor in Duitsland

Manhattan Associates heeft de opening van een nieuw kantoor in Düsseldorf aangekondigd. Met de uitbreiding vergroot het bedrijf de mogelijkheden om met Manhattan Active Solutions klanten ter plaatse te helpen bij het ontwerpen van succesvolle strategieën voor digitale commerce en supply chain.

Oldenburger|Fritom bouwt BREEAM Outstanding distributiecentrum

De Nederlandse logistieke dienstverlener Oldenburger|Fritom gaat uitbreiden in Veendam. Aan de overzijde van de bestaande vestiging aan de Zwaaikom verrijst binnenkort een state-of-the-art distributiecentrum met 5-sterren BREEAM Outstanding certificaat.

Avanade België krijgt nieuwe Country Manager

Avanade, IT-consultancybedrijf en dochteronderneming van Accenture en Microsoft, heeft Johann Corlemeijer aangeduid als nieuwe Country Manager van Avanade België. De huidige Head of Sales voor Avanade Nederland startte in 2005 bij Avanade.

Savoye komt in handen van het Chinese Noblelift

De Savoye Divisie van Groupe Legris Industries, leverancier intralogistieke oplossingen met zowel software als robotica, zal worden overgenomen door het Noblelift industriële investeringsfonds. Dat is opgericht door Noblelift Intelligent Equipment Co. Ltd en twee andere investeerders.

Gefco pakt uit met stemgestuurde track & trace tool

Gefco, gespecialiseerd in autologistiek en industriële supply chain diensten, werkt met Smart Speaker-technologie voor de lancering van een unieke trackingtool. Die wordt aangestuurd door stemgeluid in combinatie met logistieke software Cargowise.

Supermarktketen Shufersal automatiseert met Knapp

Shufersal staat in Israël bekend als een van de belangrijkste supermarktketens. Om zijn service te verbeteren, besloot de retailer te investeren in zijn logistieke infrastructuur voor de online store Shufersal Direct. De organisatie zal een beroep doen een sterk geautomatiseerde logistieke oplossing van Knapp, die Shufersal moet toelaten om klantenorders sneller en met een nog hogere kwaliteit uit te leveren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.