Een krachtdadige intralogistiek voor eGrocery

(Advertorial) De groei in online aankopen van levensmiddelen – zowel voor thuislevering als afhaling bij een ophaalpunt – valt niet te ontkennen. De COVID-19-crisis heeft veel consumenten ertoe aangezet deze overstap te maken. Ondertussen waarderen ze het gemak en tijdswinst van online boodschappen doen. Er wordt dan ook verwacht dat de meeste consumenten in de toekomst op deze manier blijven winkelen.

Supermarkten en kleinhandelszaken staan voor de uitdaging om meer flexibiliteit in hun toeleveringsketen in te bouwen en zo aan de eisen van online winkelen te voldoen. Steeds meer retailers kiezen daarbij voor een omnichannel-oplossing. De combinatie van de sterke punten van de fysieke detailhandel en de voordelen van e-commerce in een omnichannel-aanbod betekent succes op langer termijn. Daartoe is een grote mate van automatisering vereist, zowel in de eerder afgelegen fulfilmentcentra als in hybride locaties waar consumenten zowel fysiek kunnen winkelen als bestellingen kunnen laten inpakken en afhalen.
 
 
In-store en online combineren
 
Het is perfect mogelijk dat in de toekomst alle of de meeste dagelijkse boodschappen online gebeuren en klanten daarbij vanuit afgelegen fulfilmentcentra beleverd worden. Maar zelfs indien dit mogelijk is, is het niet wenselijk. Boodschappen doen in de fysieke winkel heeft immers een uniek en hoog percentage aan spontane aankopen. Onderzoek toont aan dat gemiddeld 20 procent van het kassaticket artikelen betreft die impulsief zijn gekocht. Hoewel impulsaankopen ook online gebeuren, is de kans veel groter in de fysieke winkel.
 
Uiteraard lenen bepaalde artikelen zich meer tot impulsaankopen dan andere – denk bijvoorbeeld aan gebakjes of bloemen tegenover bakmeel. Dus waarom standaardartikelen die gemakkelijk door robots kunnen worden verzameld niet scheiden van de artikelen die de consumenten graag van dichtbij bekijken of zelfs aanraken.
 
TGW stelt als oplossing een slimme en aantrekkelijke combinatie van online en fysiek winkelen voor, mogelijk gemaakt door automatisering. Deze oplossing heet “Omnistore” en is een hybride winkellocatie met een kleine en handige winkel waar de klanten verse producten en andere artikelen die impulsaankopen stimuleren kunnen kiezen, terwijl de rest van het winkelkarretje in een aparte ruimte door robots wordt verzameld en ingepakt. De boodschappen die door automatisering worden verzameld, worden bij het afrekenen aan de kassa bij de fysieke aankopen geteld en kunnen door de klant samen met de spontane aankopen mee naar huis worden genomen of achteraf thuis worden bezorgd. Op die manier kan de consument verse producten en andere ‘front-of-house’-artikelen nog steeds zien en aanraken voor hij of zij ze koopt, maar tegelijkertijd veel sneller en gemakkelijker winkelen.
 
Voor de detailhandel betekent OmniStore een daling van de kosten voor de afhandeling van bestellingen, zonder verlies van die extra inkomsten uit spontane aankopen in de winkel.  OmniStore is de perfecte combinatie van efficiënte online afhandeling van de boodschappen en een aangename winkelervaring.
  
Standalone distributiecentra
 
Ondertussen zien we vandaag een sterke vraag naar standalone fulfilmentcentra, vaak gelegen nabij dichtbevolkte gebieden en perfect voor bezorging de volgende dag. Er bestaat echter geen “one-size-fits-all”-antwoord voor alle retailers.
 
Het is daarom absoluut noodzakelijk dat retailers grondig analyseren welke aanpak het beste bij hen past, zowel op basis van bevolkingsdichtheid als doorlooptijden voor bestellingen en misschien nog belangrijker de verwachtingen van de klant met betrekking tot de tijdsduur van een levering. In sommige klantsegmenten is de volgende dag prima, maar in andere segmenten willen de klanten hun boodschappen misschien binnen de twee uur ontvangen. De bepalende factoren zijn voor elke retailer anders en dus ook de oplossing.  Zo kunnen in een hub-and-spoke-model kleinere fulfilmentcentra op zichzelf staan of groot genoeg zijn om ook bestellingen voor andere winkels te leveren. Dit model heeft dezelfde voordelen als grotere fulfilmentcentra waar de efficiëntie van het verzamelen van de artikelen verhoogt.
 
Omnichannel mogelijk maken
 
In de huidige toeleveringsketen voor levensmiddelen is automatisering onvermijdelijk. Geautomatiseerde winkelsystemen voor levensmiddelen verzamelen en verpakken naar schatting wel tien keer sneller dan een mens, en met minder fouten.
 
Dit vereist echter een omslag in het denken. Automatisering vereist aanzienlijke kapitaalinvesteringen die zich pas na een langere periode terugbetalen – doorgaans vijf jaar of meer. De meeste retailers verwachten echter een ROI tussen twee en drie jaar en richten zich gewoonlijk op resultaten in de komende kwartalen. Daarom is een mentaliteitsverandering op managementniveau nodig. Als langere ROI’s geaccepteerd worden, kunnen ook de operaties toekomstbestendig worden gemaakt.
 
Naarmate de frequentie van online winkelen blijft toenemen, moeten alle retailers nadenken over hoe ze ervoor kunnen zorgen dat klanten die nu online kopen, online blijven, terwijl de operationele kosten laag blijven. Om succesvol te zijn en blijven, is het noodzakelijk om nu de voordelen van automatisering te omarmen en de consumenten meer keuze te bieden.
 
 
Link: https://www.tgw-group.com/egrocery

Recente nieuwsberichten

Nieuwe serie midden- tot hoog-niveau orderverzamelaars bij Mitsubishi

De VELiA EX-serie van Mitsubishi Forklift Trucks omvat een heavy-duty 48volt-model dat een capaciteit van 1250 kg biedt. Bij het ontwerp van de orderverzamelaars werd veel aandacht besteed aan gebruikersgemak. Zo werd de bestuurderscabine van deze serie ontworpen om orderverzamelaars continu te laten verzamelen, zelfs tijdens langste diensten.

Hong Kong opent eerste onbemand automatisch warehouse

Hong Kong Science and Technology Parks Corporation (HKSTP) en RV Automation Technology Company Limited (RV Automation), een partnerbedrijf van HKSTP, openen in het Hong Kong Science Park het ‘RobEx Centre’, het eerste volledig geautomatiseerde en onbemande warehouse van Hong Kong.

Euro Pool System tipt politie bij diefstal verskratten

Euro Pool System, logistiek dienstverlener voor herbruikbare standaardverpakkingen voor verse en verpakte levensmiddelen, werkt al geruime tijd samen met verzekeraars om diefstal van verskratten (die o.a. voor groenten en fruit worden gebruikt) tegen te gaan.

Bleu Libellule ziet in Boa Concept de geknipte automatiseringspartner

Bleu Libellule, een Franse distributeur van professionele kappersproducten, heeft Boa Concept in de arm genomen om zijn verpakkingslijn te automatiseren. Daarbij werden het modulaire Plug-and-Carry conveyorsysteem van Boa Concept en verpakkingsmachines geïnstalleerd.

Coca-Cola European Partners investeert 13,7 miljoen euro in Antwerpen

Coca-Cola European Partners, wereldwijd de grootste bottelaar van de producten van The Coca-Cola Company, gaat 13,7 miljoen euro investeren in zijn Antwerpse productie- en distributievestiging. Die financiële injectie wordt aangewend voor de uitbreiding van het automatische hoogbouwmagazijn, waar de dranken zijn opgeslagen en op distributie wachten.

LEVV’s als efficiënt alternatief voor bestelwagens in de stad

Lichte elektrische vrachtvoertuigen, kortweg LEVV’s, kunnen een duurzame oplossing betekenen voor stadsdistributie, zo blijkt uit recent Nederlands onderzoek. Een LEVV is een fiets, bromvoertuig of compact voertuig met elektrische ondersteuning of aandrijving, ontworpen voor de distributie van goederen in de openbare ruimte met beperkte snelheid.

Nieuwe regional director Benelux bij Infor

Infor, leverancier van branchespecifieke cloudapplicaties, heeft Kees van den Houten aangesteld als regional director Benelux. Kees Van den Houten (56) trad in augustus 2017 in dienst bij Infor als senior account executive. Voor zijn komst naar Infor was hij sales director digital finance & supply chain solutions bij Oracle, waar hij ruim 20 jaar werkzaam was in diverse consulting-, sales- en sales management-rollen.

Phoenix Contact breidt automatisch kleingoedmagazijn uit met Witron

Phoenix Contact, een wereldspeler op het gebied van elektrotechniek, elektronica en automatisering, gaat het automatische kleingoedmagazijn (AKL) bij zijn hoofdvestiging in het Duitse Blomberg opnieuw uitbreiden. De uitbouw van de logistieke capaciteit werd vooral noodzakelijk doordat het aantal kleine opdrachten blijft groeien en klanten steeds kortere levertijden willen.

Delaware neemt Aztalan over

IT-dienstverlener Delaware heeft een akkoord bereikt voor de overname van het Gentse Aztalan. Al vijf jaar legt Aztalan zich toe op consultancy, de implementatie en de ontwikkeling van business management oplossingen voor kmo’s, in het bijzonder voor professionele dienstverleners.

Beschikbare transportcapaciteit daalt opnieuw sinds maart

Ook in de vijfendertigste editie van de Transport Market Monitor beoordelen Capgemini Consulting en Transporeon zoals ieder kwartaal de dynamiek van het Europese transport en goederenvervoer. De nieuwste editie van de TMM onthult dat, als gevolg van het seizoensherstel in het begin van het jaar, de beschikbare transportcapaciteit sinds maart opnieuw aan het dalen is.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.