Een krachtdadige intralogistiek voor eGrocery

(Advertorial) De groei in online aankopen van levensmiddelen – zowel voor thuislevering als afhaling bij een ophaalpunt – valt niet te ontkennen. De COVID-19-crisis heeft veel consumenten ertoe aangezet deze overstap te maken. Ondertussen waarderen ze het gemak en tijdswinst van online boodschappen doen. Er wordt dan ook verwacht dat de meeste consumenten in de toekomst op deze manier blijven winkelen.

Supermarkten en kleinhandelszaken staan voor de uitdaging om meer flexibiliteit in hun toeleveringsketen in te bouwen en zo aan de eisen van online winkelen te voldoen. Steeds meer retailers kiezen daarbij voor een omnichannel-oplossing. De combinatie van de sterke punten van de fysieke detailhandel en de voordelen van e-commerce in een omnichannel-aanbod betekent succes op langer termijn. Daartoe is een grote mate van automatisering vereist, zowel in de eerder afgelegen fulfilmentcentra als in hybride locaties waar consumenten zowel fysiek kunnen winkelen als bestellingen kunnen laten inpakken en afhalen.
 
 
In-store en online combineren
 
Het is perfect mogelijk dat in de toekomst alle of de meeste dagelijkse boodschappen online gebeuren en klanten daarbij vanuit afgelegen fulfilmentcentra beleverd worden. Maar zelfs indien dit mogelijk is, is het niet wenselijk. Boodschappen doen in de fysieke winkel heeft immers een uniek en hoog percentage aan spontane aankopen. Onderzoek toont aan dat gemiddeld 20 procent van het kassaticket artikelen betreft die impulsief zijn gekocht. Hoewel impulsaankopen ook online gebeuren, is de kans veel groter in de fysieke winkel.
 
Uiteraard lenen bepaalde artikelen zich meer tot impulsaankopen dan andere – denk bijvoorbeeld aan gebakjes of bloemen tegenover bakmeel. Dus waarom standaardartikelen die gemakkelijk door robots kunnen worden verzameld niet scheiden van de artikelen die de consumenten graag van dichtbij bekijken of zelfs aanraken.
 
TGW stelt als oplossing een slimme en aantrekkelijke combinatie van online en fysiek winkelen voor, mogelijk gemaakt door automatisering. Deze oplossing heet “Omnistore” en is een hybride winkellocatie met een kleine en handige winkel waar de klanten verse producten en andere artikelen die impulsaankopen stimuleren kunnen kiezen, terwijl de rest van het winkelkarretje in een aparte ruimte door robots wordt verzameld en ingepakt. De boodschappen die door automatisering worden verzameld, worden bij het afrekenen aan de kassa bij de fysieke aankopen geteld en kunnen door de klant samen met de spontane aankopen mee naar huis worden genomen of achteraf thuis worden bezorgd. Op die manier kan de consument verse producten en andere ‘front-of-house’-artikelen nog steeds zien en aanraken voor hij of zij ze koopt, maar tegelijkertijd veel sneller en gemakkelijker winkelen.
 
Voor de detailhandel betekent OmniStore een daling van de kosten voor de afhandeling van bestellingen, zonder verlies van die extra inkomsten uit spontane aankopen in de winkel.  OmniStore is de perfecte combinatie van efficiënte online afhandeling van de boodschappen en een aangename winkelervaring.
  
Standalone distributiecentra
 
Ondertussen zien we vandaag een sterke vraag naar standalone fulfilmentcentra, vaak gelegen nabij dichtbevolkte gebieden en perfect voor bezorging de volgende dag. Er bestaat echter geen “one-size-fits-all”-antwoord voor alle retailers.
 
Het is daarom absoluut noodzakelijk dat retailers grondig analyseren welke aanpak het beste bij hen past, zowel op basis van bevolkingsdichtheid als doorlooptijden voor bestellingen en misschien nog belangrijker de verwachtingen van de klant met betrekking tot de tijdsduur van een levering. In sommige klantsegmenten is de volgende dag prima, maar in andere segmenten willen de klanten hun boodschappen misschien binnen de twee uur ontvangen. De bepalende factoren zijn voor elke retailer anders en dus ook de oplossing.  Zo kunnen in een hub-and-spoke-model kleinere fulfilmentcentra op zichzelf staan of groot genoeg zijn om ook bestellingen voor andere winkels te leveren. Dit model heeft dezelfde voordelen als grotere fulfilmentcentra waar de efficiëntie van het verzamelen van de artikelen verhoogt.
 
Omnichannel mogelijk maken
 
In de huidige toeleveringsketen voor levensmiddelen is automatisering onvermijdelijk. Geautomatiseerde winkelsystemen voor levensmiddelen verzamelen en verpakken naar schatting wel tien keer sneller dan een mens, en met minder fouten.
 
Dit vereist echter een omslag in het denken. Automatisering vereist aanzienlijke kapitaalinvesteringen die zich pas na een langere periode terugbetalen – doorgaans vijf jaar of meer. De meeste retailers verwachten echter een ROI tussen twee en drie jaar en richten zich gewoonlijk op resultaten in de komende kwartalen. Daarom is een mentaliteitsverandering op managementniveau nodig. Als langere ROI’s geaccepteerd worden, kunnen ook de operaties toekomstbestendig worden gemaakt.
 
Naarmate de frequentie van online winkelen blijft toenemen, moeten alle retailers nadenken over hoe ze ervoor kunnen zorgen dat klanten die nu online kopen, online blijven, terwijl de operationele kosten laag blijven. Om succesvol te zijn en blijven, is het noodzakelijk om nu de voordelen van automatisering te omarmen en de consumenten meer keuze te bieden.
 
 
Link: https://www.tgw-group.com/egrocery

Recente nieuwsberichten

WDP verwerft bijkomende site in Asse

De nieuwe WDP-site in Asse beslaat circa 52.000m², bestaande uit zowel braakliggende percelen als bebouwde oppervlakte, en was voordien eigendom van De Persgroep Publishing. WDP wil de site op termijn gedeeltelijk herontwikkelen om zo, in combinatie met de eerder verworven eigendommen in de industriezone Broekooi, zijn logistiek park in Asse-Zellik verder uit te breiden.

DSV opent nieuw magazijn voor healthcare logistiek in Gent

Gezien zijn aanhoudende groei in healthcare logistiek heeft DSV Global Transport and Logistics zijn logistiek centrum aan de Eddastraat in Gent-zeehaven uitgebreid. De site, met nu in totaal 36.000m² magazijnoppervlakte, is volledig uitgerust voor de opslag en distributie van ‘medical devices’ en farmaceutische producten.

Duurzaamheid en lagere eigendomskosten zijn drijfveren voor elektrische bedrijfswagens

Milieutechnische voordelen en de lagere eigendomskosten overtuigen steeds meer beheerders van bedrijfsvloten om over te stappen op elektrische voertuigen, zo blijkt uit een studie van UPS en GreenBiz. In het rapport ‘Curve Ahead: The Future of Fleet Electrification’ noemen marktleiders de drijfveren en de hindernissen van overstappen naar elektrische voertuigen.

UPS breidt UPS My Choice wereldwijd uit

UPS breidt zijn dienst ‘UPS My Choice’ uit met 96 bijkomende landen en gebieden in de regio Azië/Stille Oceaan, Latijns-Amerika, het Indische subcontinent, het Midden-Oosten en Afrika, en een uitbreiding in Europa. Het totaal komt daardoor op 112.

Autonome transportrobot voor pallets

Roboticabedrijf Robex levert met de GoPal 400 een autonome transportrobot voor het interne transport van pallets. De robot van het Deense Robotize is erg compact en neemt ongeveer evenveel ruimte in als een medewerker met een handpallettruck.

AirBridgeCargo vestigt Europese hub op Liege Airport

Liege Airport en de Groep Volga-Dnepr hebben een overeenkomst getekend waardoor de luchtvaartmaatschappij AirBridgeCargo een verbintenis met de luchthaven aangaat. Het gaat om een akkoord over tien jaar, waardoor AirBridgeCargo over 25.000m² aan loodsoppervlakte zal beschikken voor zijn verrichtingen.

Shippeo breidt uit naar het Verenigd Koninkrijk

Shippeo, aanbieder van het gelijknamige supply chain visibility platform, breidt na Amsterdam zijn activiteiten nu ook uit naar het Verenigd Koninkrijk. Zo wil het bedrijf tegemoetkomen aan de snelgroeiende vraag van verladers naar voorspellende en real-time informatie over Europese wegleveringen.

Van Hessen implementeert Cloud BI en Analytics Services van Inergy

De Nederlandse onderneming Van Hessen is wereldwijd actief in het oogsten, verwerken en distribueren van natuurdarmen, vleesproducten en farmaceutische producten. Voor zijn activiteiten op het vlak van business intelligence (BI) en analytics heeft het bedrijf een samenwerkingsakkoord getekend met Inergy.

Belgen vinden prijs en bestelgemak het belangrijkst bij e-shoppen

Ruim driekwart van de Belgen vindt de verkoopprijs en de eenvoud waarmee online kan worden besteld de belangrijkste criteria bij online shoppen. Dat blijkt uit een onderzoek dat verpakkingsbedrijf DS Smith liet uitvoeren door Mintel bij in totaal 5.000 e-shoppers, verdeeld over negen landen.

Witron wendt ervaring aan bij nieuwste generatie stapelkranen

De nieuwste generatie stapelkranen van Witron kan worden ingezet in dynamische distributiecentra voor supermarkten, e-commerce en andere distributiekanalen. Het gestandaardiseerde voertuig is geschikt voor normale omgevingstemperatuur, maar ook voor koel- en vriesruimten en is bedoeld voor continubedrijf, 365 per jaar, 7 dagen per week, 24 uur per dag.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.