Een krachtdadige intralogistiek voor eGrocery

(Advertorial) De groei in online aankopen van levensmiddelen – zowel voor thuislevering als afhaling bij een ophaalpunt – valt niet te ontkennen. De COVID-19-crisis heeft veel consumenten ertoe aangezet deze overstap te maken. Ondertussen waarderen ze het gemak en tijdswinst van online boodschappen doen. Er wordt dan ook verwacht dat de meeste consumenten in de toekomst op deze manier blijven winkelen.

Supermarkten en kleinhandelszaken staan voor de uitdaging om meer flexibiliteit in hun toeleveringsketen in te bouwen en zo aan de eisen van online winkelen te voldoen. Steeds meer retailers kiezen daarbij voor een omnichannel-oplossing. De combinatie van de sterke punten van de fysieke detailhandel en de voordelen van e-commerce in een omnichannel-aanbod betekent succes op langer termijn. Daartoe is een grote mate van automatisering vereist, zowel in de eerder afgelegen fulfilmentcentra als in hybride locaties waar consumenten zowel fysiek kunnen winkelen als bestellingen kunnen laten inpakken en afhalen.
 
 
In-store en online combineren
 
Het is perfect mogelijk dat in de toekomst alle of de meeste dagelijkse boodschappen online gebeuren en klanten daarbij vanuit afgelegen fulfilmentcentra beleverd worden. Maar zelfs indien dit mogelijk is, is het niet wenselijk. Boodschappen doen in de fysieke winkel heeft immers een uniek en hoog percentage aan spontane aankopen. Onderzoek toont aan dat gemiddeld 20 procent van het kassaticket artikelen betreft die impulsief zijn gekocht. Hoewel impulsaankopen ook online gebeuren, is de kans veel groter in de fysieke winkel.
 
Uiteraard lenen bepaalde artikelen zich meer tot impulsaankopen dan andere – denk bijvoorbeeld aan gebakjes of bloemen tegenover bakmeel. Dus waarom standaardartikelen die gemakkelijk door robots kunnen worden verzameld niet scheiden van de artikelen die de consumenten graag van dichtbij bekijken of zelfs aanraken.
 
TGW stelt als oplossing een slimme en aantrekkelijke combinatie van online en fysiek winkelen voor, mogelijk gemaakt door automatisering. Deze oplossing heet “Omnistore” en is een hybride winkellocatie met een kleine en handige winkel waar de klanten verse producten en andere artikelen die impulsaankopen stimuleren kunnen kiezen, terwijl de rest van het winkelkarretje in een aparte ruimte door robots wordt verzameld en ingepakt. De boodschappen die door automatisering worden verzameld, worden bij het afrekenen aan de kassa bij de fysieke aankopen geteld en kunnen door de klant samen met de spontane aankopen mee naar huis worden genomen of achteraf thuis worden bezorgd. Op die manier kan de consument verse producten en andere ‘front-of-house’-artikelen nog steeds zien en aanraken voor hij of zij ze koopt, maar tegelijkertijd veel sneller en gemakkelijker winkelen.
 
Voor de detailhandel betekent OmniStore een daling van de kosten voor de afhandeling van bestellingen, zonder verlies van die extra inkomsten uit spontane aankopen in de winkel.  OmniStore is de perfecte combinatie van efficiënte online afhandeling van de boodschappen en een aangename winkelervaring.
  
Standalone distributiecentra
 
Ondertussen zien we vandaag een sterke vraag naar standalone fulfilmentcentra, vaak gelegen nabij dichtbevolkte gebieden en perfect voor bezorging de volgende dag. Er bestaat echter geen “one-size-fits-all”-antwoord voor alle retailers.
 
Het is daarom absoluut noodzakelijk dat retailers grondig analyseren welke aanpak het beste bij hen past, zowel op basis van bevolkingsdichtheid als doorlooptijden voor bestellingen en misschien nog belangrijker de verwachtingen van de klant met betrekking tot de tijdsduur van een levering. In sommige klantsegmenten is de volgende dag prima, maar in andere segmenten willen de klanten hun boodschappen misschien binnen de twee uur ontvangen. De bepalende factoren zijn voor elke retailer anders en dus ook de oplossing.  Zo kunnen in een hub-and-spoke-model kleinere fulfilmentcentra op zichzelf staan of groot genoeg zijn om ook bestellingen voor andere winkels te leveren. Dit model heeft dezelfde voordelen als grotere fulfilmentcentra waar de efficiëntie van het verzamelen van de artikelen verhoogt.
 
Omnichannel mogelijk maken
 
In de huidige toeleveringsketen voor levensmiddelen is automatisering onvermijdelijk. Geautomatiseerde winkelsystemen voor levensmiddelen verzamelen en verpakken naar schatting wel tien keer sneller dan een mens, en met minder fouten.
 
Dit vereist echter een omslag in het denken. Automatisering vereist aanzienlijke kapitaalinvesteringen die zich pas na een langere periode terugbetalen – doorgaans vijf jaar of meer. De meeste retailers verwachten echter een ROI tussen twee en drie jaar en richten zich gewoonlijk op resultaten in de komende kwartalen. Daarom is een mentaliteitsverandering op managementniveau nodig. Als langere ROI’s geaccepteerd worden, kunnen ook de operaties toekomstbestendig worden gemaakt.
 
Naarmate de frequentie van online winkelen blijft toenemen, moeten alle retailers nadenken over hoe ze ervoor kunnen zorgen dat klanten die nu online kopen, online blijven, terwijl de operationele kosten laag blijven. Om succesvol te zijn en blijven, is het noodzakelijk om nu de voordelen van automatisering te omarmen en de consumenten meer keuze te bieden.
 
 
Link: https://www.tgw-group.com/egrocery

Recente nieuwsberichten

Koninklijke Zeelandia Groep kiest Infor CloudSuite Food & Beverage

De Koninklijke Zeelandia Groep is een Nederlands familiebedrijf met vestigingen in 31 landen en circa 3.200 medewerkers. Al meer dan 100 jaar ontwikkelt, produceert, verkoopt en distribueert het brood- en banketingrediënten die in meer dan 100 landen worden geleverd.

H.Essers bouwt nieuwe hoofdzetel in Limburg

Logistiek dienstverlener H.Essers groeit met meer dan 10% per jaar. Met die expansie stijgt eveneens het aantal medewerkers, ook in het hoofdkantoor in het Limburgse Genk. Om die medewerkers onderdak te kunnen bieden, koos H.Essers ervoor een nieuw hoofdkantoor te bouwen op zijn bestaande site aan de Transportlaan in Genk Noord.

DSV vestigt zich in Menen

Projectontwikkelaar Global Estate Group is gestart met de eerste funderingen en grondwerken van een cross-docking magazijn in LAR-Zuid, de grootste industriezone in de regio Menen. De bouw van het distributiecentrum van 6.000m², vergelijkbaar met de oppervlakte van een voetbalveld, rondt de ontwikkeling van de site zo goed als af.

5000 robots aan de slag bij XPO Logistics

XPO Logistics, leverancier van transport- en logistieke oplossingen, is van plan 5.000 intelligente robots in te zetten in zijn logistieke centra in Noord-Amerika en Europa. De aanschaf van de robots kadert in de plannen van XPO om dit jaar 450 miljoen dollar in technologie te investeren.

Australische supermarktketen kiest piece picking robot van Dematic

Drakes Supermarkets, een van de grootste onafhankelijke supermarktketens van Australië, bouwt momenteel een geavanceerd nieuw distributiecentrum op een site van 17 hectare in Zuid-Australië. Om binnen het distributiecentrum een hoge productiviteit en efficiëntie te garanderen, bestelde Drakes bij Dematic de RapidPick 1-to1 Good-To-Person (GTP) oplossing, inclusief het buffering- en sequencingsysteem Multishuttle en de piece picking robot die Dematic in augustus op de markt bracht.

Still stelt nieuwe multifunctionele heftruck voor

De Still LTX-FF 05/10 kan zowel trekken, stapelen als transporteren. De compacte allrounder trekt aanhangerbelastingen tot 5.000kg en heft lasten van maximaal 1.000kg tot een hoogte van 1.750mm De breedte van de truck (800mm) en de korte draaicirkel van nog geen 1,5 meter zorgen ervoor dat de LTX-FF ook in heel smalle gangpaden nauwkeurig kan werken.

Productiviteitsstijging van 30 procent

(advertorial) American Dental Trading (ADT), marktleider in de Benelux op het gebied van levering van tandheelkundige producten, heeft door een investering in een mix van diverse opslag- en orderpicksystemen in zijn distributiecentrum in Oisterwijk (NL) een productiviteitsstijging van 30 procent behaald.

Versteijnen Logistics implementeert AutoStore-systeem van Swisslog

Op zijn ruim 12 hectare grote Europese distributiecampus in het Nederlandse Tilburg verzorgt Versteijen Logistics de logistieke activiteiten voor diverse klanten, waaronder Tricorp, een producent van werkkleding. Teneinde een deel van zijn activiteiten sneller en efficiënter uit te voeren, heeft de logistiek dienstverlener besloten een AutoStore-systeem van Swisslog te implementeren.

Flauraud automatiseert magazijn met Savoye

Flauraud is een dochteronderneming van PGA Motors-groep en een belangrijke Europese distributeur van auto-onderdelen voor meerdere merken. Om zijn productiviteit op te voeren en een groei in de goederenstromen en volumes te kunnen opvangen, besloot het bedrijf zijn 16.000m² grote logistieke hub in Clermont-Ferrand (FR) te automatiseren.

Transportvakbonden staken gesprekken met Ikea

De ITF (International Transport Workers’ Federation) en de ETF (European Transport Workers’ Federation), die de transportvakbonden in respectievelijk de wereld en Europa onder hun vleugels hebben, hebben een punt gezet achter jarenlange onderhandelingen met Ikea.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.