Een krachtdadige intralogistiek voor eGrocery

(Advertorial) De groei in online aankopen van levensmiddelen – zowel voor thuislevering als afhaling bij een ophaalpunt – valt niet te ontkennen. De COVID-19-crisis heeft veel consumenten ertoe aangezet deze overstap te maken. Ondertussen waarderen ze het gemak en tijdswinst van online boodschappen doen. Er wordt dan ook verwacht dat de meeste consumenten in de toekomst op deze manier blijven winkelen.

Supermarkten en kleinhandelszaken staan voor de uitdaging om meer flexibiliteit in hun toeleveringsketen in te bouwen en zo aan de eisen van online winkelen te voldoen. Steeds meer retailers kiezen daarbij voor een omnichannel-oplossing. De combinatie van de sterke punten van de fysieke detailhandel en de voordelen van e-commerce in een omnichannel-aanbod betekent succes op langer termijn. Daartoe is een grote mate van automatisering vereist, zowel in de eerder afgelegen fulfilmentcentra als in hybride locaties waar consumenten zowel fysiek kunnen winkelen als bestellingen kunnen laten inpakken en afhalen.
 
 
In-store en online combineren
 
Het is perfect mogelijk dat in de toekomst alle of de meeste dagelijkse boodschappen online gebeuren en klanten daarbij vanuit afgelegen fulfilmentcentra beleverd worden. Maar zelfs indien dit mogelijk is, is het niet wenselijk. Boodschappen doen in de fysieke winkel heeft immers een uniek en hoog percentage aan spontane aankopen. Onderzoek toont aan dat gemiddeld 20 procent van het kassaticket artikelen betreft die impulsief zijn gekocht. Hoewel impulsaankopen ook online gebeuren, is de kans veel groter in de fysieke winkel.
 
Uiteraard lenen bepaalde artikelen zich meer tot impulsaankopen dan andere – denk bijvoorbeeld aan gebakjes of bloemen tegenover bakmeel. Dus waarom standaardartikelen die gemakkelijk door robots kunnen worden verzameld niet scheiden van de artikelen die de consumenten graag van dichtbij bekijken of zelfs aanraken.
 
TGW stelt als oplossing een slimme en aantrekkelijke combinatie van online en fysiek winkelen voor, mogelijk gemaakt door automatisering. Deze oplossing heet “Omnistore” en is een hybride winkellocatie met een kleine en handige winkel waar de klanten verse producten en andere artikelen die impulsaankopen stimuleren kunnen kiezen, terwijl de rest van het winkelkarretje in een aparte ruimte door robots wordt verzameld en ingepakt. De boodschappen die door automatisering worden verzameld, worden bij het afrekenen aan de kassa bij de fysieke aankopen geteld en kunnen door de klant samen met de spontane aankopen mee naar huis worden genomen of achteraf thuis worden bezorgd. Op die manier kan de consument verse producten en andere ‘front-of-house’-artikelen nog steeds zien en aanraken voor hij of zij ze koopt, maar tegelijkertijd veel sneller en gemakkelijker winkelen.
 
Voor de detailhandel betekent OmniStore een daling van de kosten voor de afhandeling van bestellingen, zonder verlies van die extra inkomsten uit spontane aankopen in de winkel.  OmniStore is de perfecte combinatie van efficiënte online afhandeling van de boodschappen en een aangename winkelervaring.
  
Standalone distributiecentra
 
Ondertussen zien we vandaag een sterke vraag naar standalone fulfilmentcentra, vaak gelegen nabij dichtbevolkte gebieden en perfect voor bezorging de volgende dag. Er bestaat echter geen “one-size-fits-all”-antwoord voor alle retailers.
 
Het is daarom absoluut noodzakelijk dat retailers grondig analyseren welke aanpak het beste bij hen past, zowel op basis van bevolkingsdichtheid als doorlooptijden voor bestellingen en misschien nog belangrijker de verwachtingen van de klant met betrekking tot de tijdsduur van een levering. In sommige klantsegmenten is de volgende dag prima, maar in andere segmenten willen de klanten hun boodschappen misschien binnen de twee uur ontvangen. De bepalende factoren zijn voor elke retailer anders en dus ook de oplossing.  Zo kunnen in een hub-and-spoke-model kleinere fulfilmentcentra op zichzelf staan of groot genoeg zijn om ook bestellingen voor andere winkels te leveren. Dit model heeft dezelfde voordelen als grotere fulfilmentcentra waar de efficiëntie van het verzamelen van de artikelen verhoogt.
 
Omnichannel mogelijk maken
 
In de huidige toeleveringsketen voor levensmiddelen is automatisering onvermijdelijk. Geautomatiseerde winkelsystemen voor levensmiddelen verzamelen en verpakken naar schatting wel tien keer sneller dan een mens, en met minder fouten.
 
Dit vereist echter een omslag in het denken. Automatisering vereist aanzienlijke kapitaalinvesteringen die zich pas na een langere periode terugbetalen – doorgaans vijf jaar of meer. De meeste retailers verwachten echter een ROI tussen twee en drie jaar en richten zich gewoonlijk op resultaten in de komende kwartalen. Daarom is een mentaliteitsverandering op managementniveau nodig. Als langere ROI’s geaccepteerd worden, kunnen ook de operaties toekomstbestendig worden gemaakt.
 
Naarmate de frequentie van online winkelen blijft toenemen, moeten alle retailers nadenken over hoe ze ervoor kunnen zorgen dat klanten die nu online kopen, online blijven, terwijl de operationele kosten laag blijven. Om succesvol te zijn en blijven, is het noodzakelijk om nu de voordelen van automatisering te omarmen en de consumenten meer keuze te bieden.
 
 
Link: https://www.tgw-group.com/egrocery

Recente nieuwsberichten

Trailerfabrikant Krone heeft Knapen Groep overgenomen

Zo bundelen twee belangrijke Europese trailerfabrikanten hun krachten. Knapen is Europees marktleider in schuifvloertrailers die klantgericht maatwerk levert. Krone is dan weer specialist in standaardtrailers. Onder de vleugels van de Krone Commercial Vehicle Group, die 100% van de aandelen heeft overgenomen, zal Knapen volledig zelfstandig blijven opereren.

InnovationQuarter investeert 5 miljoen euro in Ortec

Met de investering van InnovationQuarter, de regionale ontwikkelingsmaatschappij voor Zuid-Holland, wordt het voor Ortec mogelijk zijn nieuwe initiatieven in de zorg versneld te laten doorgroeien. Ortec is ontwikkelaar van geavanceerde planningssoftware, onder meer voor de zorgsector.

UPS breidt Europees netwerk uit met superhub in Eindhoven

UPS heeft in Eindhoven een nieuwe geautomatiseerde superhub geopend voor het sorteren en bezorgen van pakketten aan kleine en grote ondernemingen. De hub beslaat 27.000m² (ongeveer vijf voetbalvelden) en is uitgerust met geavanceerde technologie (van Vanderlande) die tot 29.000 pakketten per uur kan sorteren, met een mogelijkheid om op te schalen naar 40.000 per uur.

H.Essers neemt Gebroeders Hoefnagels Transport over

Logistiek dienstverlener H.Essers heeft het Nederlandse bedrijf Gebroeders Hoefnagels Transport, met vestigingen in Asten en Weert, overgenomen. De overname past in de verdere uitbreiding van het strategische marktsegment Infrastructuurlogistiek van H.Essers, dat logistieke dienstverlening biedt aan bouw-, infrastructuur- en nutsbedrijven.

Paris Brothers lost koffiebonen uit zeecontainers met oplossing van Copal

Paris Brothers uit Kansas-City (VS) biedt gespecialiseerde logistieke dienstverlening op het gebied van koffie. In zijn nieuwe hightech koffiebranderij neemt de logistiek dienstverlener weldra een containerontlaadsysteem van Copal Handling Systems in gebruik voor het automatisch lossen van jute zakken met koffiebonen.

Tarieven kilometerheffing voor vrachtwagens geïndexeerd

Vanaf 1 juli 2019 gaat in Vlaanderen en Brussel een indexaanpassing in van de tarieven voor vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa (MTM) van meer dan 3,5 ton en opleggertrekkende voertuigen van categorie N1 met carrosseriecode BC. De tarieven van Wallonië (Sofico) zullen op 1 januari 2020 worden geïndexeerd.

Hefx wordt eerste Baoli dealer in de Benelux

Baoli Benelux, net als Still onderdeel van de Kion Groep, begroet met Hefx uit Evergem zijn eerste dealer in de Lage Landen. Hefx werd zeven jaar geleden opgericht door Jan Schauvliege (foto), die in zijn 35-jarige loopbaan in de heftrucksector vele jaren actief was als accountmanager bij Still België.

België krijgt eerste fossielvrije logistiek gebouw

Onder de naam ‘Lummen Carbonfree’ plant Montea de ontwikkeling van het eerste fossielvrije gebouw voor logistieke activiteiten in België. Zonnepanelen in combinatie met een systeem van warmtepompen zullen elke fossiele brandstof overbodig maken.

Wijzigingen aan het hoofd van DSV Road België

Vanaf 1 juli 2019 zal Elke Ceulemans de functie van managing director DSV Road nv België bekleden. Daarmee volgt ze Luk Thieuw op, die na meer dan 41 jaar bij DSV met pensioen gaat. Elke Ceulemans is sinds 1997 bij DSV werkzaam in diverse managementfuncties in zowel operationele als customer service afdelingen en sinds 2011 als sales & marketing director.

Technologie moet zorgen voor vlotter winkelen

Uit onderzoek van Manhattan Associates blijkt dat meer dan de helft van de Nederlandse consumenten van mening is dat technologie moet worden ingezet om hen van meer informatie (61%) en een moeiteloos afreken- en retourproces te voorzien (58%), ongeacht hoe en waar ze shoppen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.