Een krachtdadige intralogistiek voor eGrocery

(Advertorial) De groei in online aankopen van levensmiddelen – zowel voor thuislevering als afhaling bij een ophaalpunt – valt niet te ontkennen. De COVID-19-crisis heeft veel consumenten ertoe aangezet deze overstap te maken. Ondertussen waarderen ze het gemak en tijdswinst van online boodschappen doen. Er wordt dan ook verwacht dat de meeste consumenten in de toekomst op deze manier blijven winkelen.

Supermarkten en kleinhandelszaken staan voor de uitdaging om meer flexibiliteit in hun toeleveringsketen in te bouwen en zo aan de eisen van online winkelen te voldoen. Steeds meer retailers kiezen daarbij voor een omnichannel-oplossing. De combinatie van de sterke punten van de fysieke detailhandel en de voordelen van e-commerce in een omnichannel-aanbod betekent succes op langer termijn. Daartoe is een grote mate van automatisering vereist, zowel in de eerder afgelegen fulfilmentcentra als in hybride locaties waar consumenten zowel fysiek kunnen winkelen als bestellingen kunnen laten inpakken en afhalen.
 
 
In-store en online combineren
 
Het is perfect mogelijk dat in de toekomst alle of de meeste dagelijkse boodschappen online gebeuren en klanten daarbij vanuit afgelegen fulfilmentcentra beleverd worden. Maar zelfs indien dit mogelijk is, is het niet wenselijk. Boodschappen doen in de fysieke winkel heeft immers een uniek en hoog percentage aan spontane aankopen. Onderzoek toont aan dat gemiddeld 20 procent van het kassaticket artikelen betreft die impulsief zijn gekocht. Hoewel impulsaankopen ook online gebeuren, is de kans veel groter in de fysieke winkel.
 
Uiteraard lenen bepaalde artikelen zich meer tot impulsaankopen dan andere – denk bijvoorbeeld aan gebakjes of bloemen tegenover bakmeel. Dus waarom standaardartikelen die gemakkelijk door robots kunnen worden verzameld niet scheiden van de artikelen die de consumenten graag van dichtbij bekijken of zelfs aanraken.
 
TGW stelt als oplossing een slimme en aantrekkelijke combinatie van online en fysiek winkelen voor, mogelijk gemaakt door automatisering. Deze oplossing heet “Omnistore” en is een hybride winkellocatie met een kleine en handige winkel waar de klanten verse producten en andere artikelen die impulsaankopen stimuleren kunnen kiezen, terwijl de rest van het winkelkarretje in een aparte ruimte door robots wordt verzameld en ingepakt. De boodschappen die door automatisering worden verzameld, worden bij het afrekenen aan de kassa bij de fysieke aankopen geteld en kunnen door de klant samen met de spontane aankopen mee naar huis worden genomen of achteraf thuis worden bezorgd. Op die manier kan de consument verse producten en andere ‘front-of-house’-artikelen nog steeds zien en aanraken voor hij of zij ze koopt, maar tegelijkertijd veel sneller en gemakkelijker winkelen.
 
Voor de detailhandel betekent OmniStore een daling van de kosten voor de afhandeling van bestellingen, zonder verlies van die extra inkomsten uit spontane aankopen in de winkel.  OmniStore is de perfecte combinatie van efficiënte online afhandeling van de boodschappen en een aangename winkelervaring.
  
Standalone distributiecentra
 
Ondertussen zien we vandaag een sterke vraag naar standalone fulfilmentcentra, vaak gelegen nabij dichtbevolkte gebieden en perfect voor bezorging de volgende dag. Er bestaat echter geen “one-size-fits-all”-antwoord voor alle retailers.
 
Het is daarom absoluut noodzakelijk dat retailers grondig analyseren welke aanpak het beste bij hen past, zowel op basis van bevolkingsdichtheid als doorlooptijden voor bestellingen en misschien nog belangrijker de verwachtingen van de klant met betrekking tot de tijdsduur van een levering. In sommige klantsegmenten is de volgende dag prima, maar in andere segmenten willen de klanten hun boodschappen misschien binnen de twee uur ontvangen. De bepalende factoren zijn voor elke retailer anders en dus ook de oplossing.  Zo kunnen in een hub-and-spoke-model kleinere fulfilmentcentra op zichzelf staan of groot genoeg zijn om ook bestellingen voor andere winkels te leveren. Dit model heeft dezelfde voordelen als grotere fulfilmentcentra waar de efficiëntie van het verzamelen van de artikelen verhoogt.
 
Omnichannel mogelijk maken
 
In de huidige toeleveringsketen voor levensmiddelen is automatisering onvermijdelijk. Geautomatiseerde winkelsystemen voor levensmiddelen verzamelen en verpakken naar schatting wel tien keer sneller dan een mens, en met minder fouten.
 
Dit vereist echter een omslag in het denken. Automatisering vereist aanzienlijke kapitaalinvesteringen die zich pas na een langere periode terugbetalen – doorgaans vijf jaar of meer. De meeste retailers verwachten echter een ROI tussen twee en drie jaar en richten zich gewoonlijk op resultaten in de komende kwartalen. Daarom is een mentaliteitsverandering op managementniveau nodig. Als langere ROI’s geaccepteerd worden, kunnen ook de operaties toekomstbestendig worden gemaakt.
 
Naarmate de frequentie van online winkelen blijft toenemen, moeten alle retailers nadenken over hoe ze ervoor kunnen zorgen dat klanten die nu online kopen, online blijven, terwijl de operationele kosten laag blijven. Om succesvol te zijn en blijven, is het noodzakelijk om nu de voordelen van automatisering te omarmen en de consumenten meer keuze te bieden.
 
 
Link: https://www.tgw-group.com/egrocery

Recente nieuwsberichten

DHL Express bouwt grootste eco-dc op Blue Gate Antwerp

In 2020 vestigt DHL Express zijn centraal verdeelpunt voor de Antwerpse regio op het eco-effectieve, watergebonden bedrijventerrein Blue Gate Antwerp. De ambities van DHL Express, die gericht zijn op volledige CO2-neutraliteit tegen 2050, matchen naar eigen zeggen met het toekomstbeeld van deze site, die het allereerste circulaire én klimaatneutrale bedrijventerrein van Vlaanderen moet worden.

Dockx Select verhuist naar Willebroek

Dockx Select, gespecialiseerd in ‘last mile’ distributie van hoofdzakelijk volumineuze of zware goederen, heeft zijn hoofdzetel verhuisd van Wilrijk naar Willebroek. Daar heeft het bedrijf onderdak gevonden in een gebouw van vastgoedgroep WDP in de Victor Dumonlaan.

WDP sluit joint venture met Duitse vastgoedholding

WDP en de Duitse beursgenoteerde vastgoedholding VIB Vermögen hebben hun partnership geformaliseerd met de joint venture ‘WDP & VIB’, waarin beide vennootschappen elk 50% aanhouden. Dat nieuws bevestigt de eerder aangekondigde intentie van beide partijen om hun vastgoedportefeuille regionaal uit te breiden in de Duitse regio’s Noordrijn-Westfalen, Bremen en Hamburg.

Autonome robot zorgt voor last-mile delivery bij Nokia

Volgens een rapport dat McKinsey in 2016 publiceerde, zouden tegen 2030 in 80% van de gevallen drones en autonome robots met pakketlockers worden ingezet voor de levering van pakketten. Dat die toekomst voor last-mile delivery erg nabij is, heeft Nokia tijdens de 5G Days op zijn campus in Parijs-Saclay gedemonstreerd.

Johan Pintens aan het hoofd van Priority Software België

Priority Software, wereldwijd aanbieder van bedrijfsmanagement oplossingen, heeft Johan Pintens aangesteld als managing director van Priority Software Belgium. Voordat hij bij Priority kwam, was Johan Pintens managing partner bij Dynappco, Netsuite’s Competence Center van De Cronos Groep.

Gerard Marneth nieuwe CEO van Adifo

Softwarebedrijf Adifo, ondereel van Info Support Group, heeft Gerard Marneth benoemd tot nieuwe CEO. Daarmee volgt hij Alex Roelvink op die in juli 2017 als tijdelijke CEO werd aangesteld. Gerard Marneth heeft ruime ervaring in het leiden van IT-georiënteerde bedrijven in een groeifase en het uitbouwen van hun marktleiderschap en internationale expansie.

De Rocker Logistics verhuist naar nieuwe site in Zele

Transport- en logistiek bedrijf De Rocker Logistics verlaat na 67 jaar de thuisbasis in Wetteren en verhuist in de zomer van 2020 naar een nieuwe site van 3 hectare in de Industriezone Wijnveld in Zele. De verhuizing kadert in de ambitie van het bedrijf om in de Benelux de logistieke partner bij uitstek te worden voor opslag en vervoer van voedingswaren onder geleide temperaturen (12-18°C en 0-4°C).

Sector Transport en Logistiek voorspelt zwakste tewerkstelling sinds drie jaar

Volgens de recentste ManpowerGroup Barometer zal de rekruteringsactiviteit in de sector Transport en Logistiek stil blijven in aanloop naar het eerste kwartaal van 2020. Van de bevraagde Belgische werkgevers uit deze sector voorziet 5% hun personeelsbestand tegen eind maart 2020 uit te breiden, terwijl 7% van plan is om hun aantal medewerkers te verminderen.

BD myShopi neemt activiteiten CityDepot over

Bpost group & BD myShopi hebben een overeenkomst gesloten voor de overname van de CityDepot activiteiten vanaf 1 januari 2020. CityDepot, sinds 2015 een filiaal van Bpost, bundelt leveringen aan bedrijven en handelaars voor transporteurs en logistieke bedrijven.

Generix lanceert SaaS-oplossing voor collaborative replenishment

Generix Group, leverancier van collaboratieve SaaS-oplossingen voor het ecosyteem van de supply chain en verkoop, lanceert een nieuwe generatie SaaS-oplossingen voor de optimalisering van het voorraadbeheer dankzij samenwerking. ‘Generix Collaborative Replenishment’ moet fabrikanten, retailers en 3PL’s in staat stellen alle gezamenlijke processen van de voorraad af te handelen: shared supply management, vendor managed inventory, pooling, multipick, multidrop, geavanceerde of externe voorraden, consolidatie- of massaficatiecentra, enz.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.