Een krachtdadige intralogistiek voor eGrocery

(Advertorial) De groei in online aankopen van levensmiddelen – zowel voor thuislevering als afhaling bij een ophaalpunt – valt niet te ontkennen. De COVID-19-crisis heeft veel consumenten ertoe aangezet deze overstap te maken. Ondertussen waarderen ze het gemak en tijdswinst van online boodschappen doen. Er wordt dan ook verwacht dat de meeste consumenten in de toekomst op deze manier blijven winkelen.

Supermarkten en kleinhandelszaken staan voor de uitdaging om meer flexibiliteit in hun toeleveringsketen in te bouwen en zo aan de eisen van online winkelen te voldoen. Steeds meer retailers kiezen daarbij voor een omnichannel-oplossing. De combinatie van de sterke punten van de fysieke detailhandel en de voordelen van e-commerce in een omnichannel-aanbod betekent succes op langer termijn. Daartoe is een grote mate van automatisering vereist, zowel in de eerder afgelegen fulfilmentcentra als in hybride locaties waar consumenten zowel fysiek kunnen winkelen als bestellingen kunnen laten inpakken en afhalen.
 
 
In-store en online combineren
 
Het is perfect mogelijk dat in de toekomst alle of de meeste dagelijkse boodschappen online gebeuren en klanten daarbij vanuit afgelegen fulfilmentcentra beleverd worden. Maar zelfs indien dit mogelijk is, is het niet wenselijk. Boodschappen doen in de fysieke winkel heeft immers een uniek en hoog percentage aan spontane aankopen. Onderzoek toont aan dat gemiddeld 20 procent van het kassaticket artikelen betreft die impulsief zijn gekocht. Hoewel impulsaankopen ook online gebeuren, is de kans veel groter in de fysieke winkel.
 
Uiteraard lenen bepaalde artikelen zich meer tot impulsaankopen dan andere – denk bijvoorbeeld aan gebakjes of bloemen tegenover bakmeel. Dus waarom standaardartikelen die gemakkelijk door robots kunnen worden verzameld niet scheiden van de artikelen die de consumenten graag van dichtbij bekijken of zelfs aanraken.
 
TGW stelt als oplossing een slimme en aantrekkelijke combinatie van online en fysiek winkelen voor, mogelijk gemaakt door automatisering. Deze oplossing heet “Omnistore” en is een hybride winkellocatie met een kleine en handige winkel waar de klanten verse producten en andere artikelen die impulsaankopen stimuleren kunnen kiezen, terwijl de rest van het winkelkarretje in een aparte ruimte door robots wordt verzameld en ingepakt. De boodschappen die door automatisering worden verzameld, worden bij het afrekenen aan de kassa bij de fysieke aankopen geteld en kunnen door de klant samen met de spontane aankopen mee naar huis worden genomen of achteraf thuis worden bezorgd. Op die manier kan de consument verse producten en andere ‘front-of-house’-artikelen nog steeds zien en aanraken voor hij of zij ze koopt, maar tegelijkertijd veel sneller en gemakkelijker winkelen.
 
Voor de detailhandel betekent OmniStore een daling van de kosten voor de afhandeling van bestellingen, zonder verlies van die extra inkomsten uit spontane aankopen in de winkel.  OmniStore is de perfecte combinatie van efficiënte online afhandeling van de boodschappen en een aangename winkelervaring.
  
Standalone distributiecentra
 
Ondertussen zien we vandaag een sterke vraag naar standalone fulfilmentcentra, vaak gelegen nabij dichtbevolkte gebieden en perfect voor bezorging de volgende dag. Er bestaat echter geen “one-size-fits-all”-antwoord voor alle retailers.
 
Het is daarom absoluut noodzakelijk dat retailers grondig analyseren welke aanpak het beste bij hen past, zowel op basis van bevolkingsdichtheid als doorlooptijden voor bestellingen en misschien nog belangrijker de verwachtingen van de klant met betrekking tot de tijdsduur van een levering. In sommige klantsegmenten is de volgende dag prima, maar in andere segmenten willen de klanten hun boodschappen misschien binnen de twee uur ontvangen. De bepalende factoren zijn voor elke retailer anders en dus ook de oplossing.  Zo kunnen in een hub-and-spoke-model kleinere fulfilmentcentra op zichzelf staan of groot genoeg zijn om ook bestellingen voor andere winkels te leveren. Dit model heeft dezelfde voordelen als grotere fulfilmentcentra waar de efficiëntie van het verzamelen van de artikelen verhoogt.
 
Omnichannel mogelijk maken
 
In de huidige toeleveringsketen voor levensmiddelen is automatisering onvermijdelijk. Geautomatiseerde winkelsystemen voor levensmiddelen verzamelen en verpakken naar schatting wel tien keer sneller dan een mens, en met minder fouten.
 
Dit vereist echter een omslag in het denken. Automatisering vereist aanzienlijke kapitaalinvesteringen die zich pas na een langere periode terugbetalen – doorgaans vijf jaar of meer. De meeste retailers verwachten echter een ROI tussen twee en drie jaar en richten zich gewoonlijk op resultaten in de komende kwartalen. Daarom is een mentaliteitsverandering op managementniveau nodig. Als langere ROI’s geaccepteerd worden, kunnen ook de operaties toekomstbestendig worden gemaakt.
 
Naarmate de frequentie van online winkelen blijft toenemen, moeten alle retailers nadenken over hoe ze ervoor kunnen zorgen dat klanten die nu online kopen, online blijven, terwijl de operationele kosten laag blijven. Om succesvol te zijn en blijven, is het noodzakelijk om nu de voordelen van automatisering te omarmen en de consumenten meer keuze te bieden.
 
 
Link: https://www.tgw-group.com/egrocery

Recente nieuwsberichten

Gobo Transport & Logistics neemt Wijsen Logistics over

Gobo Transport & Logistics uit Lanaken neemt zijn Nederlandse collega Wijsen Logistics uit Maastricht over. Gobo is gespecialiseerd op Frankrijk, Wijsen is Zwitserland-specialist. Vanwege de geografische spreiding, kunnen beide landen en bedrijven elkaar naar eigen zeggen perfect aanvullen.

NewCold bouwt tweede coldstore in Frankrijk

NewCold, een geïntegreerde dienstverlener voor cold-chain logistiek in Nederland, is samen met het Nederlandse bouwbedrijf B-Built gestart met de bouw van een tweede geautomatiseerd vrieshuis op Franse bodem. Na Argentan (tussen Caen en Le Mans) is Montauban-de-Bretagne, nabij Rennes, aan de beurt.

Snel Shared Logistics komt in handen van Vos Logistics

Logistiek dienstverlener Vos Logistics, met hoofdvestiging in het Nederlandse Oss, wil zijn marktpositie verstevigen door honderd procent van de aandelen van Snel Shared Logistics uit Woerden over te nemen. Momenteel buigen de betrokken Nederlandse autoriteiten zich nog over het voorstel tot overname, maar naar verwachting zal de overname tegen het eind van het jaar een feit zijn.

Westfort vernieuwt intralogistiek om slimste vleesbedrijf te worden

Met de ambitie ‘het slimste vleesbedrijf ter wereld’ te worden, heeft het Nederlandse vleesbedrijf Westfort Inther Group in de arm genomen om zijn interne logistiek te verbeteren en verder uit te breiden. De huidige locatie van Westfort in IJsselstein zal worden uitgebreid met een centrale verwerkingslocatie en geïntegreerde invries‐ en vriesopslag met een oppervlakte van maar liefst 38.000m².

Schoeller Allibert introduceert duurzame BaYoPal pallet

De nieuwe robuuste BaYoPal pallet is ontworpen voor gebruik in veeleisende industriële en logistieke omgevingen. Met de BaYoPal richt Schoeller Allibert zich dan ook tot alle sectoren, zoals Food & Beverage, retail, pooling, landbouw, de automobielindustrie, enz.

Shippeo vestigt zich in Scandinavië

Shippeo, aanbieder van supply chain visibility oplossingen, breidt zijn wereldwijde bereik uit met de opening van een nieuw kantoor in het centrum van Stockholm. Vanuit die centraal gelegen locatie wil Shippeo de hele Scandinavische markt bedienen.

Still stelt TrolleyMover voor

Routetreinen winnen aan populariteit. Steeds vaker worden ook kleine ladingdragers via een routetreinconcept getransporteerd. Daarom heeft Still het aanbod aan routetrein-oplossingen uitgebreid met een reeks gestandaardiseerde stellingtrolleys met verschillende uitrustingsmogelijkheden.

Interroll breidt Modular Pallet Conveyor platform uit

Het Modular Pallet Conveyor (MPP) platform van Interroll is een flexibel modulair systeem voor het intern transport van pallets. Interroll breidt het platform nu uit met een nieuwe stapelkraan voor dynamische opslag en een transfer car. Deze moeten zorgen voor de snelle en veilige opslag en retrieval van tot honderd pallets per uur.

AB InBev stuurt e-trucks naar Belgische steden

AB InBev zet voluit in op ecologie. Zo wil de brouwerij als eerste onderneming in België elektrische trucks inzetten om steden te beleveren. De eerste e-truck – van vrachtwagenconstructeur MAN – wordt deze week al bij AB InBev in Leuven geleverd.

Iptor lanceert AI chatbot ‘Sara’

Sara, de chatbot van softwareleverancier Iptor Supply Chain Systems, maakt gebruik van artificiële intelligentie en moet klanten gedetailleerd, real-time, big data gedreven inzicht geven in hun Iptor DC1 en IP1 ERP-platformen. Sara leent zich met name voor dienstenbedrijven voor wie customer support een kritische succesfactor is.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.