Een krachtdadige intralogistiek voor eGrocery

(Advertorial) De groei in online aankopen van levensmiddelen – zowel voor thuislevering als afhaling bij een ophaalpunt – valt niet te ontkennen. De COVID-19-crisis heeft veel consumenten ertoe aangezet deze overstap te maken. Ondertussen waarderen ze het gemak en tijdswinst van online boodschappen doen. Er wordt dan ook verwacht dat de meeste consumenten in de toekomst op deze manier blijven winkelen.

Supermarkten en kleinhandelszaken staan voor de uitdaging om meer flexibiliteit in hun toeleveringsketen in te bouwen en zo aan de eisen van online winkelen te voldoen. Steeds meer retailers kiezen daarbij voor een omnichannel-oplossing. De combinatie van de sterke punten van de fysieke detailhandel en de voordelen van e-commerce in een omnichannel-aanbod betekent succes op langer termijn. Daartoe is een grote mate van automatisering vereist, zowel in de eerder afgelegen fulfilmentcentra als in hybride locaties waar consumenten zowel fysiek kunnen winkelen als bestellingen kunnen laten inpakken en afhalen.
 
 
In-store en online combineren
 
Het is perfect mogelijk dat in de toekomst alle of de meeste dagelijkse boodschappen online gebeuren en klanten daarbij vanuit afgelegen fulfilmentcentra beleverd worden. Maar zelfs indien dit mogelijk is, is het niet wenselijk. Boodschappen doen in de fysieke winkel heeft immers een uniek en hoog percentage aan spontane aankopen. Onderzoek toont aan dat gemiddeld 20 procent van het kassaticket artikelen betreft die impulsief zijn gekocht. Hoewel impulsaankopen ook online gebeuren, is de kans veel groter in de fysieke winkel.
 
Uiteraard lenen bepaalde artikelen zich meer tot impulsaankopen dan andere – denk bijvoorbeeld aan gebakjes of bloemen tegenover bakmeel. Dus waarom standaardartikelen die gemakkelijk door robots kunnen worden verzameld niet scheiden van de artikelen die de consumenten graag van dichtbij bekijken of zelfs aanraken.
 
TGW stelt als oplossing een slimme en aantrekkelijke combinatie van online en fysiek winkelen voor, mogelijk gemaakt door automatisering. Deze oplossing heet “Omnistore” en is een hybride winkellocatie met een kleine en handige winkel waar de klanten verse producten en andere artikelen die impulsaankopen stimuleren kunnen kiezen, terwijl de rest van het winkelkarretje in een aparte ruimte door robots wordt verzameld en ingepakt. De boodschappen die door automatisering worden verzameld, worden bij het afrekenen aan de kassa bij de fysieke aankopen geteld en kunnen door de klant samen met de spontane aankopen mee naar huis worden genomen of achteraf thuis worden bezorgd. Op die manier kan de consument verse producten en andere ‘front-of-house’-artikelen nog steeds zien en aanraken voor hij of zij ze koopt, maar tegelijkertijd veel sneller en gemakkelijker winkelen.
 
Voor de detailhandel betekent OmniStore een daling van de kosten voor de afhandeling van bestellingen, zonder verlies van die extra inkomsten uit spontane aankopen in de winkel.  OmniStore is de perfecte combinatie van efficiënte online afhandeling van de boodschappen en een aangename winkelervaring.
  
Standalone distributiecentra
 
Ondertussen zien we vandaag een sterke vraag naar standalone fulfilmentcentra, vaak gelegen nabij dichtbevolkte gebieden en perfect voor bezorging de volgende dag. Er bestaat echter geen “one-size-fits-all”-antwoord voor alle retailers.
 
Het is daarom absoluut noodzakelijk dat retailers grondig analyseren welke aanpak het beste bij hen past, zowel op basis van bevolkingsdichtheid als doorlooptijden voor bestellingen en misschien nog belangrijker de verwachtingen van de klant met betrekking tot de tijdsduur van een levering. In sommige klantsegmenten is de volgende dag prima, maar in andere segmenten willen de klanten hun boodschappen misschien binnen de twee uur ontvangen. De bepalende factoren zijn voor elke retailer anders en dus ook de oplossing.  Zo kunnen in een hub-and-spoke-model kleinere fulfilmentcentra op zichzelf staan of groot genoeg zijn om ook bestellingen voor andere winkels te leveren. Dit model heeft dezelfde voordelen als grotere fulfilmentcentra waar de efficiëntie van het verzamelen van de artikelen verhoogt.
 
Omnichannel mogelijk maken
 
In de huidige toeleveringsketen voor levensmiddelen is automatisering onvermijdelijk. Geautomatiseerde winkelsystemen voor levensmiddelen verzamelen en verpakken naar schatting wel tien keer sneller dan een mens, en met minder fouten.
 
Dit vereist echter een omslag in het denken. Automatisering vereist aanzienlijke kapitaalinvesteringen die zich pas na een langere periode terugbetalen – doorgaans vijf jaar of meer. De meeste retailers verwachten echter een ROI tussen twee en drie jaar en richten zich gewoonlijk op resultaten in de komende kwartalen. Daarom is een mentaliteitsverandering op managementniveau nodig. Als langere ROI’s geaccepteerd worden, kunnen ook de operaties toekomstbestendig worden gemaakt.
 
Naarmate de frequentie van online winkelen blijft toenemen, moeten alle retailers nadenken over hoe ze ervoor kunnen zorgen dat klanten die nu online kopen, online blijven, terwijl de operationele kosten laag blijven. Om succesvol te zijn en blijven, is het noodzakelijk om nu de voordelen van automatisering te omarmen en de consumenten meer keuze te bieden.
 
 
Link: https://www.tgw-group.com/egrocery

Recente nieuwsberichten

Gratis testkits ‘Social Distancing Alarms’ voor logistiek

Zolang er geen vaccin voorhanden is, zullen social distancing maatregelen een belangrijke rol blijven spelen in het beheersen van Covid-19. Voor productiebedrijven, retailers en logistieke dienstverleners is het een grote uitdaging om altijd een minimale afstand van 1,5 meter tussen hun operatoren te behouden.

Nieuwe methode om e-CMR contactloos te tekenen

Een van de maatregelen die in deze Covid-19 tijden bijna overal van kracht is, is om 2 meter afstand tot elkaar te bewaren. Voor chauffeurs, die elke dag veel verschillende mensen zien en hun vrachtdocumenten moet laten ondertekenen, is dat geen evidentie.

Maggy helpt social distancing op de werkvloer te respecteren

Een aantal Belgische ondernemers heeft de koppen bij elkaar gestoken om met technologie een antwoord te bieden op de vraag hoe we straks weer veilig aan het werk kunnen. In minder dan een week tijd zijn Allan Segebarth, Bart Embrechts (Gumption Group), Nicolas Van Odijk en Ruben Miessen erin geslaagd met ‘Maggy’ een betaalbaar en betrouwbaar apparaat te ontwikkelen om de social distancing te ondersteunen.

Still sluit partnership met Van den Dorpe Material Handling Group

Still NV, verdeler van trucks, service en intralogistieke oplossingen in België, gaat een partnership aan met Van den Dorpe Material Handling Group. Dat familiebedrijf heeft meer dan 30 jaar ervaring in de verkoop en service van handling equipment, met een sterke vertegenwoordiging in Oost- en West-Vlaanderen.

Transport- en logistieke sector bloedt

Ook Febetra (de Koninklijke Federatie van Belgische Transporteurs) constateert uit een bevraging bij haar leden dat het coronavirus zware gevolgen heeft voor de transport- en logistieke sector. Waar transporteurs gemiddeld 48,49% omzetdaling kennen, is dat voor logistieke dienstverleners 40,98%.

Ceva Logistics zet cobots aan het werk

Een tweetal maanden geleden ging Ceva Logistics als eerste bedrijf op het Europese vasteland aan de slag met robots van het Amerikaanse Locus Robotics. Sindsdien werken vijftien zogenaamde cobots zij aan zij met de orderpickers in een van Ceva’s warehouses in Nederland.

Bijna de helft van de vervoerders vreest voor toekomst

UPTR (de Unie van Professionele Transporteurs en logistieke ondernemingen) legde tussen 9 en 17 april 2020 een enquête voor aan vervoerders en logistieke spelers. Uit de antwoorden blijkt dat sinds het begin van de crisis 93,67% van de bevraagde vervoerders zijn omzet ziet dalen, 15,19% van de vervoerders staat volledig stil en 40,51% wordt geconfronteerd met een activiteitsdaling van meer dan 60% (en kan een beroep doen op de Vlaamse coronacompensatiepremie t.w.v.

Hema doopt winkels om tot orderpicklocaties

Twintig Nederlandse filialen van winkelketen Hema krijgen een extra rol toebedeeld. Ze gaan namelijk ook fungeren als distributiecentrum voor online bestellingen. Hoewel de fysieke winkels van Hema in Nederland gewoon open zijn, zit de online verkoop de laatste weken duidelijk in de lift.

Uniphar breidt capaciteit DC uit met Inther Group

Uniphar, leverancier van medical supplies en wereldwijde partner van farmaceutische en medtech-fabrikanten, heeft systeemintegrator Inther Group in de arm genomen om een groot automatiseringsproject te realiseren in zijn distributiecentrum in Ierland.

Liefkenshoektunnel sluit per rijrichting op 23 en 24 april

De onderhoudswerken aan de Liefkenshoektunnel zijn volop aan de gang. Na een eerste en tweede onderhoudsweekend in januari en februari 2020, vindt op 23 en 24 april de derde tunnelwas plaats. Om de verkeershinder zoveel mogelijk te beperken, gebeurt dat ’s nachts.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.