Een krachtdadige intralogistiek voor eGrocery

(Advertorial) De groei in online aankopen van levensmiddelen – zowel voor thuislevering als afhaling bij een ophaalpunt – valt niet te ontkennen. De COVID-19-crisis heeft veel consumenten ertoe aangezet deze overstap te maken. Ondertussen waarderen ze het gemak en tijdswinst van online boodschappen doen. Er wordt dan ook verwacht dat de meeste consumenten in de toekomst op deze manier blijven winkelen.

Supermarkten en kleinhandelszaken staan voor de uitdaging om meer flexibiliteit in hun toeleveringsketen in te bouwen en zo aan de eisen van online winkelen te voldoen. Steeds meer retailers kiezen daarbij voor een omnichannel-oplossing. De combinatie van de sterke punten van de fysieke detailhandel en de voordelen van e-commerce in een omnichannel-aanbod betekent succes op langer termijn. Daartoe is een grote mate van automatisering vereist, zowel in de eerder afgelegen fulfilmentcentra als in hybride locaties waar consumenten zowel fysiek kunnen winkelen als bestellingen kunnen laten inpakken en afhalen.
 
 
In-store en online combineren
 
Het is perfect mogelijk dat in de toekomst alle of de meeste dagelijkse boodschappen online gebeuren en klanten daarbij vanuit afgelegen fulfilmentcentra beleverd worden. Maar zelfs indien dit mogelijk is, is het niet wenselijk. Boodschappen doen in de fysieke winkel heeft immers een uniek en hoog percentage aan spontane aankopen. Onderzoek toont aan dat gemiddeld 20 procent van het kassaticket artikelen betreft die impulsief zijn gekocht. Hoewel impulsaankopen ook online gebeuren, is de kans veel groter in de fysieke winkel.
 
Uiteraard lenen bepaalde artikelen zich meer tot impulsaankopen dan andere – denk bijvoorbeeld aan gebakjes of bloemen tegenover bakmeel. Dus waarom standaardartikelen die gemakkelijk door robots kunnen worden verzameld niet scheiden van de artikelen die de consumenten graag van dichtbij bekijken of zelfs aanraken.
 
TGW stelt als oplossing een slimme en aantrekkelijke combinatie van online en fysiek winkelen voor, mogelijk gemaakt door automatisering. Deze oplossing heet “Omnistore” en is een hybride winkellocatie met een kleine en handige winkel waar de klanten verse producten en andere artikelen die impulsaankopen stimuleren kunnen kiezen, terwijl de rest van het winkelkarretje in een aparte ruimte door robots wordt verzameld en ingepakt. De boodschappen die door automatisering worden verzameld, worden bij het afrekenen aan de kassa bij de fysieke aankopen geteld en kunnen door de klant samen met de spontane aankopen mee naar huis worden genomen of achteraf thuis worden bezorgd. Op die manier kan de consument verse producten en andere ‘front-of-house’-artikelen nog steeds zien en aanraken voor hij of zij ze koopt, maar tegelijkertijd veel sneller en gemakkelijker winkelen.
 
Voor de detailhandel betekent OmniStore een daling van de kosten voor de afhandeling van bestellingen, zonder verlies van die extra inkomsten uit spontane aankopen in de winkel.  OmniStore is de perfecte combinatie van efficiënte online afhandeling van de boodschappen en een aangename winkelervaring.
  
Standalone distributiecentra
 
Ondertussen zien we vandaag een sterke vraag naar standalone fulfilmentcentra, vaak gelegen nabij dichtbevolkte gebieden en perfect voor bezorging de volgende dag. Er bestaat echter geen “one-size-fits-all”-antwoord voor alle retailers.
 
Het is daarom absoluut noodzakelijk dat retailers grondig analyseren welke aanpak het beste bij hen past, zowel op basis van bevolkingsdichtheid als doorlooptijden voor bestellingen en misschien nog belangrijker de verwachtingen van de klant met betrekking tot de tijdsduur van een levering. In sommige klantsegmenten is de volgende dag prima, maar in andere segmenten willen de klanten hun boodschappen misschien binnen de twee uur ontvangen. De bepalende factoren zijn voor elke retailer anders en dus ook de oplossing.  Zo kunnen in een hub-and-spoke-model kleinere fulfilmentcentra op zichzelf staan of groot genoeg zijn om ook bestellingen voor andere winkels te leveren. Dit model heeft dezelfde voordelen als grotere fulfilmentcentra waar de efficiëntie van het verzamelen van de artikelen verhoogt.
 
Omnichannel mogelijk maken
 
In de huidige toeleveringsketen voor levensmiddelen is automatisering onvermijdelijk. Geautomatiseerde winkelsystemen voor levensmiddelen verzamelen en verpakken naar schatting wel tien keer sneller dan een mens, en met minder fouten.
 
Dit vereist echter een omslag in het denken. Automatisering vereist aanzienlijke kapitaalinvesteringen die zich pas na een langere periode terugbetalen – doorgaans vijf jaar of meer. De meeste retailers verwachten echter een ROI tussen twee en drie jaar en richten zich gewoonlijk op resultaten in de komende kwartalen. Daarom is een mentaliteitsverandering op managementniveau nodig. Als langere ROI’s geaccepteerd worden, kunnen ook de operaties toekomstbestendig worden gemaakt.
 
Naarmate de frequentie van online winkelen blijft toenemen, moeten alle retailers nadenken over hoe ze ervoor kunnen zorgen dat klanten die nu online kopen, online blijven, terwijl de operationele kosten laag blijven. Om succesvol te zijn en blijven, is het noodzakelijk om nu de voordelen van automatisering te omarmen en de consumenten meer keuze te bieden.
 
 
Link: https://www.tgw-group.com/egrocery

Recente nieuwsberichten

Social distancing bij magazijnoperaties

ART4L is op zoek naar ondernemingen die als pilot en testomgeving willen meewerken aan een project rond social distancing op de werkvloer, meer bepaald bij magazijnoperaties. Bij logistieke operaties, in magazijnen en distributiecentra, werken mensen immers veel naast elkaar of komen ze elkaar in verschillende processen (bv.

UPTR klaagt tariefverhoging kilometerheffing aan

Bij UPTR, de Belgische unie van professionele transporteurs en logistieke ondernemers, lopen de gemoederen opnieuw hoog op. “We vragen ons af hoe de Vlaamse politiek erin slaagt te applaudisseren voor de nog steeds werkende chauffeurs en tegelijkertijd met diezelfde handen in de zakken van de vervoerder zit te graaien”, klinkt het.

Siemens baant met Digital Enterprise-portfolio de weg naar digitale transformatie

Digital Enterprise is de volgende stap in de digitale transformatie van Siemens, op weg naar flexibele modulaire productie. De onderneming integreert in haar portfolio geavanceerde technologieën zoals ‘Edge’ en ‘cloud computing’, artificiële intelligentie en ‘additive manufacturing’.

Transportprijzen dalen als gevolg van afnemende knelpunten in wegvervoer

Transporeon stelt vast dat er op de Europese spotmarkt weer significante capaciteit beschikbaar gekomen is in de week van 30 maart tot 4 april 2020, na de recente druk op het wegvervoer. Hoewel de capaciteit in het algemeen in absolute termen is gedaald, kende de vraag een nog sterkere daling.

Sioen Industries en Wabco lanceren technologie om ladingdiefstal in trailers te voorkomen

Het Belgische Sioen Industries, wereldwijd actief in technisch textiel, kleurdispersies en geavanceerde technische beschermkledij, bundelt zijn krachten met het Amerikaanse Wabco Holdings, leverancier van technologie en diensten die de veiligheid, efficiëntie en connectiviteit van commerciële voertuigen verbeteren.

Eckes-Granini schakelt Shippeo in voor betere klantervaring en kleinere ecologische footprint

Vruchtensapleverancier Eckes-Granini heeft gekozen voor het realtime visibility platform van Shippeo om zijn operationele efficiëntie te verbeteren en de CO2-uitstoot te verminderen. Vorig jaar stapten Shippeo, Eckes-Granini en Kaufland in een cross supply chain samenwerkingsproject gericht op het delen van transportruimte om lege ritten en inactieve tijden in de logistiek te voorkomen.

Witron bouwt distributiecentrum voor Rewe in Duitsland

Vanaf augustus 2022 zal supermarktketen Rewe meer dan 350 winkels in het noorden van Duitsland bevoorraden vanuit zijn nieuwe, geautomatiseerde distributiecentrum in Henstedt-Ulzburg. De opdracht voor het ontwerp en de bouw van het complex ging naar systeemintegrator Witron, die als hoofdaannemer optreedt.

Nieuw AI handboek voor intelligente, datagedreven organisaties

Voor zijn boek ‘De intelligente, datagedreven organisatie’ baseerde Daan van Beek, oprichter van de Passionned Group, zich op zijn ruim twintig jaar praktijkervaring als consultant, docent en manager. In dit handboek bundelt hij al zijn kennis over het realiseren van intelligente, datagedreven organisaties door het toepassen van data science, artificiële intelligentie (AI) en big data.

Peripass biedt contactloos onthaal gratis aan voor logistieke, distributie- en productiebedrijven

Nu we ons meer dan ooit bewust zijn van de vitale rol van logistieke, distributie- en productiebedrijven in de voedselbevoorrading en distributie van essentiële producten, wil Peripass die ondernemingen maximaal steunen in de strijd tegen Covid-19.

Transporeon stelt informatie over Europees goederenvervoer gratis ter beschikking in kader van Covid-19

Transporeon heeft op zijn website een informatieportaal opgezet over de effecten van Covid-19 op de economie, goederenvervoer en de logistieke sector. Dat platform heeft als doel logistiek managers te ondersteunen om wereldwijde toeleveringsketens draaiende te houden.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.