Een krachtdadige intralogistiek voor eGrocery

(Advertorial) De groei in online aankopen van levensmiddelen – zowel voor thuislevering als afhaling bij een ophaalpunt – valt niet te ontkennen. De COVID-19-crisis heeft veel consumenten ertoe aangezet deze overstap te maken. Ondertussen waarderen ze het gemak en tijdswinst van online boodschappen doen. Er wordt dan ook verwacht dat de meeste consumenten in de toekomst op deze manier blijven winkelen.

Supermarkten en kleinhandelszaken staan voor de uitdaging om meer flexibiliteit in hun toeleveringsketen in te bouwen en zo aan de eisen van online winkelen te voldoen. Steeds meer retailers kiezen daarbij voor een omnichannel-oplossing. De combinatie van de sterke punten van de fysieke detailhandel en de voordelen van e-commerce in een omnichannel-aanbod betekent succes op langer termijn. Daartoe is een grote mate van automatisering vereist, zowel in de eerder afgelegen fulfilmentcentra als in hybride locaties waar consumenten zowel fysiek kunnen winkelen als bestellingen kunnen laten inpakken en afhalen.
 
 
In-store en online combineren
 
Het is perfect mogelijk dat in de toekomst alle of de meeste dagelijkse boodschappen online gebeuren en klanten daarbij vanuit afgelegen fulfilmentcentra beleverd worden. Maar zelfs indien dit mogelijk is, is het niet wenselijk. Boodschappen doen in de fysieke winkel heeft immers een uniek en hoog percentage aan spontane aankopen. Onderzoek toont aan dat gemiddeld 20 procent van het kassaticket artikelen betreft die impulsief zijn gekocht. Hoewel impulsaankopen ook online gebeuren, is de kans veel groter in de fysieke winkel.
 
Uiteraard lenen bepaalde artikelen zich meer tot impulsaankopen dan andere – denk bijvoorbeeld aan gebakjes of bloemen tegenover bakmeel. Dus waarom standaardartikelen die gemakkelijk door robots kunnen worden verzameld niet scheiden van de artikelen die de consumenten graag van dichtbij bekijken of zelfs aanraken.
 
TGW stelt als oplossing een slimme en aantrekkelijke combinatie van online en fysiek winkelen voor, mogelijk gemaakt door automatisering. Deze oplossing heet “Omnistore” en is een hybride winkellocatie met een kleine en handige winkel waar de klanten verse producten en andere artikelen die impulsaankopen stimuleren kunnen kiezen, terwijl de rest van het winkelkarretje in een aparte ruimte door robots wordt verzameld en ingepakt. De boodschappen die door automatisering worden verzameld, worden bij het afrekenen aan de kassa bij de fysieke aankopen geteld en kunnen door de klant samen met de spontane aankopen mee naar huis worden genomen of achteraf thuis worden bezorgd. Op die manier kan de consument verse producten en andere ‘front-of-house’-artikelen nog steeds zien en aanraken voor hij of zij ze koopt, maar tegelijkertijd veel sneller en gemakkelijker winkelen.
 
Voor de detailhandel betekent OmniStore een daling van de kosten voor de afhandeling van bestellingen, zonder verlies van die extra inkomsten uit spontane aankopen in de winkel.  OmniStore is de perfecte combinatie van efficiënte online afhandeling van de boodschappen en een aangename winkelervaring.
  
Standalone distributiecentra
 
Ondertussen zien we vandaag een sterke vraag naar standalone fulfilmentcentra, vaak gelegen nabij dichtbevolkte gebieden en perfect voor bezorging de volgende dag. Er bestaat echter geen “one-size-fits-all”-antwoord voor alle retailers.
 
Het is daarom absoluut noodzakelijk dat retailers grondig analyseren welke aanpak het beste bij hen past, zowel op basis van bevolkingsdichtheid als doorlooptijden voor bestellingen en misschien nog belangrijker de verwachtingen van de klant met betrekking tot de tijdsduur van een levering. In sommige klantsegmenten is de volgende dag prima, maar in andere segmenten willen de klanten hun boodschappen misschien binnen de twee uur ontvangen. De bepalende factoren zijn voor elke retailer anders en dus ook de oplossing.  Zo kunnen in een hub-and-spoke-model kleinere fulfilmentcentra op zichzelf staan of groot genoeg zijn om ook bestellingen voor andere winkels te leveren. Dit model heeft dezelfde voordelen als grotere fulfilmentcentra waar de efficiëntie van het verzamelen van de artikelen verhoogt.
 
Omnichannel mogelijk maken
 
In de huidige toeleveringsketen voor levensmiddelen is automatisering onvermijdelijk. Geautomatiseerde winkelsystemen voor levensmiddelen verzamelen en verpakken naar schatting wel tien keer sneller dan een mens, en met minder fouten.
 
Dit vereist echter een omslag in het denken. Automatisering vereist aanzienlijke kapitaalinvesteringen die zich pas na een langere periode terugbetalen – doorgaans vijf jaar of meer. De meeste retailers verwachten echter een ROI tussen twee en drie jaar en richten zich gewoonlijk op resultaten in de komende kwartalen. Daarom is een mentaliteitsverandering op managementniveau nodig. Als langere ROI’s geaccepteerd worden, kunnen ook de operaties toekomstbestendig worden gemaakt.
 
Naarmate de frequentie van online winkelen blijft toenemen, moeten alle retailers nadenken over hoe ze ervoor kunnen zorgen dat klanten die nu online kopen, online blijven, terwijl de operationele kosten laag blijven. Om succesvol te zijn en blijven, is het noodzakelijk om nu de voordelen van automatisering te omarmen en de consumenten meer keuze te bieden.
 
 
Link: https://www.tgw-group.com/egrocery

Recente nieuwsberichten

Trumpf en Jungheinrich bundelen krachten in hightech partnership

Het Duitse hightechbedrijf Trumpf, aanbieder van productieoplossingen op het vlak van werktuigmachines en lasertechnologie, heeft een samenwerkingsovereenkomst gesloten met Jungheinrich, leverancier van intralogistieke oplossingen. Jungheinrich zal transportsystemen zonder bestuurder leveren die onderdelen autonoom vervoeren tussen de verschillende bewerkingsmachines en opslagplaatsen.

Op naar mooier en beter!

In deze eerste nieuwsbrief van 2021 houdt het voltallige team van Value Chain eraan u en uw dierbaren al het beste te wensen voor het nieuwe jaar, uiteraard met op de eerste plaats een goede gezondheid! Verder wensen we u een productief en boeiend jaar met minder – noodgedwongen – me-time en veel ruimte voor creativiteit en groei.

Phi Data komt onder de vleugels van Simac

Het Nederlandse technologiebedrijf Simac heeft een meerderheid van de aandelen verworven van ICT-bedrijf Phi Data. Het Belgische bedrijf wordt toegevoegd aan de Simac-groep, maar zal zelfstandig blijven opereren voor het leveren van Smart Edge-oplossingen ter verbetering van bedrijfsprocessen.

DPD richt met ViaTim netwerk van particuliere afhaalpunten in België op

De coronacrisis heeft onmiskenbaar gezorgd voor een explosieve stijging van e-commerce. Om de stroom pakketten vanuit de webshops naar de consumenten te beheersen, riep de Nederlandse start-up ViaTim een netwerk van zogenaamde ‘buurtpunten’ in het leven.

Stefan Kleijngeld vervoegt directie Inther Group

System integrator Inther Group uit het Nederlandse Venray heeft zijn directieteam versterkt met Stefan Kleijngeld. Naast CEO’s Martijn Herder en Paul Hermsen, die vooral de strategische en commercieel gerelateerde activiteiten voor hun rekening gaan nemen, is Stefan Kleijngeld voortaan als managing director verantwoordelijk voor de strategische en proces/organisatorische activiteiten.

Overeenkomst Stef Groep en Nagel Groep is een feit

Stef, gespecialiseerd in geconditioneerde transport- en logistieke diensten, en Nagel Groep, gespecialiseerd in voedingslogistiek, hebben op 31 december 2020 hun overeenkomst afgerond voor de overname door Stef van de activiteiten van de Nagel-groep in Italië en België.

ICT Group versterkt met overname Yellowstar positie in logistiek en industrie

Eind december 2020 kondigde ICT Group aan dat het 100% van de aandelen van softwareleverancier Yellowstar overneemt. De transactie wordt deze maand afgerond. Yellowstar levert webgebaseerde oplossingen die real-time inzicht, toegang en controle bieden in de supply chain.

Savoye maakt met Jivaro Print gepersonaliseerde verzenddozen mogelijk

Savoye, leverancier van geautomatiseerde intralogistieke systemen en softwareoplossingen voor de supply chain, heeft een volledig geïntegreerde printmodule toegevoegd aan zijn gamma Jivaro-verpakkingsmachines. Niet alleen passen de Jivaro-verpakkingsmachines de hoogte van de verzenddozen aan de inhoud aan.

NxtPort gaat internationaal

Nxtport werd in 2016 in het leven geroepen met als missie transparantie te brengen in de supply chain dankzij een neutraal data sharing platform. Het betreft een open dataplatform waarin lokale applicatieontwikkelaars hun eigen logistieke oplossingen kunnen uitwerken.

Sivafrost verdubbelt opslagcapaciteit in vrieshuis met Dematic

Dematic, aanbieder van intralogistieke automatiseringsoplossingen, heeft het nieuwe hoogbouwvrieshuis van logistiek dienstverlener Sivafrost in Dendermonde geautomatiseerd. De keuze viel op Dematic omdat zij op het bestaande terrein een verdubbeling van de opslagcapaciteit konden realiseren, waardoor Sivafrost zijn opslagcapaciteit naar 30.000 pallets kon optrekken.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.