Een krachtdadige intralogistiek voor eGrocery

(Advertorial) De groei in online aankopen van levensmiddelen – zowel voor thuislevering als afhaling bij een ophaalpunt – valt niet te ontkennen. De COVID-19-crisis heeft veel consumenten ertoe aangezet deze overstap te maken. Ondertussen waarderen ze het gemak en tijdswinst van online boodschappen doen. Er wordt dan ook verwacht dat de meeste consumenten in de toekomst op deze manier blijven winkelen.

Supermarkten en kleinhandelszaken staan voor de uitdaging om meer flexibiliteit in hun toeleveringsketen in te bouwen en zo aan de eisen van online winkelen te voldoen. Steeds meer retailers kiezen daarbij voor een omnichannel-oplossing. De combinatie van de sterke punten van de fysieke detailhandel en de voordelen van e-commerce in een omnichannel-aanbod betekent succes op langer termijn. Daartoe is een grote mate van automatisering vereist, zowel in de eerder afgelegen fulfilmentcentra als in hybride locaties waar consumenten zowel fysiek kunnen winkelen als bestellingen kunnen laten inpakken en afhalen.
 
 
In-store en online combineren
 
Het is perfect mogelijk dat in de toekomst alle of de meeste dagelijkse boodschappen online gebeuren en klanten daarbij vanuit afgelegen fulfilmentcentra beleverd worden. Maar zelfs indien dit mogelijk is, is het niet wenselijk. Boodschappen doen in de fysieke winkel heeft immers een uniek en hoog percentage aan spontane aankopen. Onderzoek toont aan dat gemiddeld 20 procent van het kassaticket artikelen betreft die impulsief zijn gekocht. Hoewel impulsaankopen ook online gebeuren, is de kans veel groter in de fysieke winkel.
 
Uiteraard lenen bepaalde artikelen zich meer tot impulsaankopen dan andere – denk bijvoorbeeld aan gebakjes of bloemen tegenover bakmeel. Dus waarom standaardartikelen die gemakkelijk door robots kunnen worden verzameld niet scheiden van de artikelen die de consumenten graag van dichtbij bekijken of zelfs aanraken.
 
TGW stelt als oplossing een slimme en aantrekkelijke combinatie van online en fysiek winkelen voor, mogelijk gemaakt door automatisering. Deze oplossing heet “Omnistore” en is een hybride winkellocatie met een kleine en handige winkel waar de klanten verse producten en andere artikelen die impulsaankopen stimuleren kunnen kiezen, terwijl de rest van het winkelkarretje in een aparte ruimte door robots wordt verzameld en ingepakt. De boodschappen die door automatisering worden verzameld, worden bij het afrekenen aan de kassa bij de fysieke aankopen geteld en kunnen door de klant samen met de spontane aankopen mee naar huis worden genomen of achteraf thuis worden bezorgd. Op die manier kan de consument verse producten en andere ‘front-of-house’-artikelen nog steeds zien en aanraken voor hij of zij ze koopt, maar tegelijkertijd veel sneller en gemakkelijker winkelen.
 
Voor de detailhandel betekent OmniStore een daling van de kosten voor de afhandeling van bestellingen, zonder verlies van die extra inkomsten uit spontane aankopen in de winkel.  OmniStore is de perfecte combinatie van efficiënte online afhandeling van de boodschappen en een aangename winkelervaring.
  
Standalone distributiecentra
 
Ondertussen zien we vandaag een sterke vraag naar standalone fulfilmentcentra, vaak gelegen nabij dichtbevolkte gebieden en perfect voor bezorging de volgende dag. Er bestaat echter geen “one-size-fits-all”-antwoord voor alle retailers.
 
Het is daarom absoluut noodzakelijk dat retailers grondig analyseren welke aanpak het beste bij hen past, zowel op basis van bevolkingsdichtheid als doorlooptijden voor bestellingen en misschien nog belangrijker de verwachtingen van de klant met betrekking tot de tijdsduur van een levering. In sommige klantsegmenten is de volgende dag prima, maar in andere segmenten willen de klanten hun boodschappen misschien binnen de twee uur ontvangen. De bepalende factoren zijn voor elke retailer anders en dus ook de oplossing.  Zo kunnen in een hub-and-spoke-model kleinere fulfilmentcentra op zichzelf staan of groot genoeg zijn om ook bestellingen voor andere winkels te leveren. Dit model heeft dezelfde voordelen als grotere fulfilmentcentra waar de efficiëntie van het verzamelen van de artikelen verhoogt.
 
Omnichannel mogelijk maken
 
In de huidige toeleveringsketen voor levensmiddelen is automatisering onvermijdelijk. Geautomatiseerde winkelsystemen voor levensmiddelen verzamelen en verpakken naar schatting wel tien keer sneller dan een mens, en met minder fouten.
 
Dit vereist echter een omslag in het denken. Automatisering vereist aanzienlijke kapitaalinvesteringen die zich pas na een langere periode terugbetalen – doorgaans vijf jaar of meer. De meeste retailers verwachten echter een ROI tussen twee en drie jaar en richten zich gewoonlijk op resultaten in de komende kwartalen. Daarom is een mentaliteitsverandering op managementniveau nodig. Als langere ROI’s geaccepteerd worden, kunnen ook de operaties toekomstbestendig worden gemaakt.
 
Naarmate de frequentie van online winkelen blijft toenemen, moeten alle retailers nadenken over hoe ze ervoor kunnen zorgen dat klanten die nu online kopen, online blijven, terwijl de operationele kosten laag blijven. Om succesvol te zijn en blijven, is het noodzakelijk om nu de voordelen van automatisering te omarmen en de consumenten meer keuze te bieden.
 
 
Link: https://www.tgw-group.com/egrocery

Recente nieuwsberichten

Smartphoto automatiseert sorteerproces met oplossing van Vanas

Smartphoto is in de Benelux een van de grootste leveranciers van gepersonaliseerde fotogeschenken, fotoboeken, canvassen… Als groot e-commerce bedrijf beloven ze snelle levering en 100% klanttevredenheid. Om deze belofte te blijven waarmaken, was er optimalisatie nodig in hun magazijn.

Centrale opslag, van meer naar 1 magazijn

(Advertorial) Met BITO meerverdieps legbordstellingen kan een solide oplossing worden gebouwd met een matige investering. Seizoenspieken kunnen met tijdelijk meer personeel worden opgevangen. Dit heeft duidelijk meer flexibiliteit dan systemen met een hogere automatiseringsgraad.

Superfood retailer KoRo zet Descartes in om aan hoge ordervolumes te voldoen

KoRo is een Duitse online retailer voor superfood, gevestigd in Berlijn. Door de enorme toename in het aantal orders bij KoRo kon de bestaande fulfilment-services provider niet met die groei meeschalen. Dat leidde tot vertraagde verzendingen, wat dan weer tot gevolg had dat de klantendienst werd overspoeld met vragen over de status van pakketjes.

Bruynzeel Storage Systems neemt Amerikaanse distributeur in opslagsystemen over

Aanbieder van mobiele opslagsystemen Bruynzeel Storage Systems, met hoofdkantoor en fabriek in het Nederlandse Panningen, heeft de Amerikaanse distributeur RDT Concepts overgenomen. Tot dusver maakte Bruynzeel in de VS exclusief gebruik van onafhankelijke dealers.

Stichd wapent zich met FlashPick-systeem van TGW voor verdere groei

Systeemintegrator TGW bouwt voor modebedrijf Stichd een sterk geautomatiseerd fulfilmentcenter in Tilburg. Stichd is een dochtermaatschappij van de Puma Group en is gespecialiseerd in het ontwerp, de productie en de distributie van bodywear, beenmode en badkleding.

Geconnecteerd omnichannel-DC voor werkkledingspecialist engelbert strauss

(Advertorial) Als toonaangevende fabrikant van werkkleding en persoonlijke beschermingsmiddelen belevert engelbert strauss klanten over de hele wereld. Door een sterke groei de afgelopen jaren besloot de merkfabrikant te investeren in een sterk geautomatiseerd omnichannel-distributiecentrum in Schlüchteren, Duitsland, dat alle distributiekanalen vanuit één locatie zou kunnen bedienen.

Scania Parts Logistics vaart duurzame koers met binnenvaart

Scania Parts Logistics staat in voor de wereldwijde distributie van alle Scania-reserveonderdelen. Vanuit het distributiecentrum in Oudsbergen worden dagelijks gemiddeld 30.000 orderlijnen naar Scania Business Units en dealers over de hele wereld verstuurd.

De sleutel tot Logistiek 4.0

Door de indrukwekkende groei van (cloud)applicaties, data en analytics is het aantal gedigitaliseerde proces­sen toegenomen. Door een combinatie van factoren – opkomst van IoT, goedkopere en kleinere sensors, vernieuwingen op het gebied van cloud computing en analytics – weet de maakindustrie digitaal te transfor­meren, dit wordt de 4e Industriële Revolutie, Smart Industry of Industry 4.0 genoemd.

Cora vertrouwt distributie in BeLux toe aan Kuehne+Nagel

Retailer Cora heeft Kuehne+Nagel als logistieke partner ingeschakeld om de supply chain van de Cora hypermarkten in België en Luxemburg te leiden. Door de pandemie is het gedrag van consumenten veranderd en brengen mensen vaker een bezoek aan de super- en hypermarkten.

Anrova en Desk Solutions versmelten tot Anrova Solutions

SAP Business One partner Anrova uit Antwerpen heeft de West-Vlaamse ICT’er Desk Solutions overgenomen en gaat verder onder de naam Anrova Solutions. Na de overname van Smartdoc in september 2020 en de oprichting van Anrova South in oktober 2021, is de acquisitie van Desk Solutions de volgende stap om de kmo-markt beter te ondersteunen bij de digitale transformatie.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.