Een krachtdadige intralogistiek voor eGrocery

(Advertorial) De groei in online aankopen van levensmiddelen – zowel voor thuislevering als afhaling bij een ophaalpunt – valt niet te ontkennen. De COVID-19-crisis heeft veel consumenten ertoe aangezet deze overstap te maken. Ondertussen waarderen ze het gemak en tijdswinst van online boodschappen doen. Er wordt dan ook verwacht dat de meeste consumenten in de toekomst op deze manier blijven winkelen.

Supermarkten en kleinhandelszaken staan voor de uitdaging om meer flexibiliteit in hun toeleveringsketen in te bouwen en zo aan de eisen van online winkelen te voldoen. Steeds meer retailers kiezen daarbij voor een omnichannel-oplossing. De combinatie van de sterke punten van de fysieke detailhandel en de voordelen van e-commerce in een omnichannel-aanbod betekent succes op langer termijn. Daartoe is een grote mate van automatisering vereist, zowel in de eerder afgelegen fulfilmentcentra als in hybride locaties waar consumenten zowel fysiek kunnen winkelen als bestellingen kunnen laten inpakken en afhalen.
 
 
In-store en online combineren
 
Het is perfect mogelijk dat in de toekomst alle of de meeste dagelijkse boodschappen online gebeuren en klanten daarbij vanuit afgelegen fulfilmentcentra beleverd worden. Maar zelfs indien dit mogelijk is, is het niet wenselijk. Boodschappen doen in de fysieke winkel heeft immers een uniek en hoog percentage aan spontane aankopen. Onderzoek toont aan dat gemiddeld 20 procent van het kassaticket artikelen betreft die impulsief zijn gekocht. Hoewel impulsaankopen ook online gebeuren, is de kans veel groter in de fysieke winkel.
 
Uiteraard lenen bepaalde artikelen zich meer tot impulsaankopen dan andere – denk bijvoorbeeld aan gebakjes of bloemen tegenover bakmeel. Dus waarom standaardartikelen die gemakkelijk door robots kunnen worden verzameld niet scheiden van de artikelen die de consumenten graag van dichtbij bekijken of zelfs aanraken.
 
TGW stelt als oplossing een slimme en aantrekkelijke combinatie van online en fysiek winkelen voor, mogelijk gemaakt door automatisering. Deze oplossing heet “Omnistore” en is een hybride winkellocatie met een kleine en handige winkel waar de klanten verse producten en andere artikelen die impulsaankopen stimuleren kunnen kiezen, terwijl de rest van het winkelkarretje in een aparte ruimte door robots wordt verzameld en ingepakt. De boodschappen die door automatisering worden verzameld, worden bij het afrekenen aan de kassa bij de fysieke aankopen geteld en kunnen door de klant samen met de spontane aankopen mee naar huis worden genomen of achteraf thuis worden bezorgd. Op die manier kan de consument verse producten en andere ‘front-of-house’-artikelen nog steeds zien en aanraken voor hij of zij ze koopt, maar tegelijkertijd veel sneller en gemakkelijker winkelen.
 
Voor de detailhandel betekent OmniStore een daling van de kosten voor de afhandeling van bestellingen, zonder verlies van die extra inkomsten uit spontane aankopen in de winkel.  OmniStore is de perfecte combinatie van efficiënte online afhandeling van de boodschappen en een aangename winkelervaring.
  
Standalone distributiecentra
 
Ondertussen zien we vandaag een sterke vraag naar standalone fulfilmentcentra, vaak gelegen nabij dichtbevolkte gebieden en perfect voor bezorging de volgende dag. Er bestaat echter geen “one-size-fits-all”-antwoord voor alle retailers.
 
Het is daarom absoluut noodzakelijk dat retailers grondig analyseren welke aanpak het beste bij hen past, zowel op basis van bevolkingsdichtheid als doorlooptijden voor bestellingen en misschien nog belangrijker de verwachtingen van de klant met betrekking tot de tijdsduur van een levering. In sommige klantsegmenten is de volgende dag prima, maar in andere segmenten willen de klanten hun boodschappen misschien binnen de twee uur ontvangen. De bepalende factoren zijn voor elke retailer anders en dus ook de oplossing.  Zo kunnen in een hub-and-spoke-model kleinere fulfilmentcentra op zichzelf staan of groot genoeg zijn om ook bestellingen voor andere winkels te leveren. Dit model heeft dezelfde voordelen als grotere fulfilmentcentra waar de efficiëntie van het verzamelen van de artikelen verhoogt.
 
Omnichannel mogelijk maken
 
In de huidige toeleveringsketen voor levensmiddelen is automatisering onvermijdelijk. Geautomatiseerde winkelsystemen voor levensmiddelen verzamelen en verpakken naar schatting wel tien keer sneller dan een mens, en met minder fouten.
 
Dit vereist echter een omslag in het denken. Automatisering vereist aanzienlijke kapitaalinvesteringen die zich pas na een langere periode terugbetalen – doorgaans vijf jaar of meer. De meeste retailers verwachten echter een ROI tussen twee en drie jaar en richten zich gewoonlijk op resultaten in de komende kwartalen. Daarom is een mentaliteitsverandering op managementniveau nodig. Als langere ROI’s geaccepteerd worden, kunnen ook de operaties toekomstbestendig worden gemaakt.
 
Naarmate de frequentie van online winkelen blijft toenemen, moeten alle retailers nadenken over hoe ze ervoor kunnen zorgen dat klanten die nu online kopen, online blijven, terwijl de operationele kosten laag blijven. Om succesvol te zijn en blijven, is het noodzakelijk om nu de voordelen van automatisering te omarmen en de consumenten meer keuze te bieden.
 
 
Link: https://www.tgw-group.com/egrocery

Recente nieuwsberichten

Port de Liège breekt record in containertransport via binnenvaart

Ondanks de covidcrisis heeft Port de Liège, de autonome haven van Luik, in 2020 een nieuw record opgetekend in het transport van containers via de binnenvaart. Met 115.921 TEU (twenty foot equivalent units) en een vooruitgang met 20% (+19.701 TEU) noteerden de containerterminals van Port de Liège hun achtste opeenvolgende stijging.

Ahold Delhaize USA breidt micro-fulfilment uit met Swisslog

Peapod Digital Labs, de digitale en e-commerce afdeling van Ahold Delhaize USA, heeft de samenwerking met Swisslog aangekondigd om een proefproject met microfulfilmenttechnologie op te zetten met ‘The GIANT Company’ in Philadelphia. Dit pilootproject maakt gebruik van Swisslog’s warehouse automation oplossingen, waaronder AutoStore technologie ondersteund door Swisslog’s SynQ software, en de eigen manuele pickingcapaciteiten van Peapod Digital Labs.

Magazino rust mobiele robot uit met inductief batterijlaadsysteem

Met de mobiele robot SOTO 2 automatiseert roboticabedrijf Magazino de materiaaltoevoer in de maakindustrie. De robot vervoert volledig autonoom kleine ladingdragers met componenten van het magazijn naar de productielijn, haalt het leeggoed weer op en brengt het terug naar het magazijn.

WEG België voert service op dankzij extra magazijnruimte

WEG, fabrikant van tandwielkasten, motoren en aandrijvingen, heeft zijn bestaande warehouse in België (Nijvel) met 1800m² uitgebreid, waardoor de totale opslagruimte nu 6000m² bedraagt. Door de uitbreiding konden drie nieuwe docks worden geplaatst met een capaciteit voor grotere machines tot 12 ton, waardoor WEG nu eventueel ook grotere projecten kan aannemen.

Lalesse ontwikkelt gebruikersvriendelijke WCS user interface

Lalesse Logistic Solutions, leverancier van oplossingen voor magazijnautomatisering waaronder AutoStore, heeft het afgelopen jaar een nieuwe en intuïtieve gebruikersinterface voor het warehouse control system LogiCS ontwikkeld. In combinatie met een geautomatiseerd magazijnsysteem (ASRS), zoals AutoStore, moet die nieuwe interface een oplossing bieden voor de toenemende eisen op het vlak van ‘next-day-delivery’ in de retail, met name in e-commerce.

Pauwels Consulting neemt DCI over

Pauwels Consulting, als adviesbureau gespecialiseerd in engineering, life sciences en IT, neemt IT-consultancybedrijf DCI over. Daarmee realiseert Pauwels Consulting zijn zesde overname in twee jaar tijd. DCI werd in 1997 in Sint-Niklaas opgericht door Joris Van Hoye.

Vanas introduceert Modula HC horizontale carrousel

Met de nieuwe horizontale carrousel Modula HC wil Vanas met een betaalbare oplossing inspelen op de groeiende vraag naar de automatisering van opslag en distributie van kleine producten en goederen.

Raskone Oy verhoogt productiviteit van medewerkers met Panasonic Toughbook

Raskone Oy is het grootste commerciële voertuigreparatiebedrijf van Finland. Net als tal van andere bedrijven die volop softwareoplossingen inzetten om het magazijnbeheer vlotter en meer foutloos te laten verlopen, had de onderneming nood aan de geschikte ondersteunende hardware.

Pipelife tilt Supply Chain Management naar een hoger niveau met Optimact

Een solide basis creëren voor een correcte voorspelling. Daarom heeft Pipelife Nederland(onderdeel van de Wienerberger Groep) Optimact geselecteerd. Nu het softwarepakket Optimact zijn waarde heeft bewezen in Nederland, ontdekken ook andere landen van Pipelife International de software.

Bierbrouwer Staropramen voert efficiëntie en veiligheid op met ZetesMedea

Pivovary Staropramen s.r.o. (onderdeel van Molson Coors Brewing Company) is de op één na grootste bierbrouwer in Tsjechië. De brouwer beschikt over een groot magazijn waar twintig tot veertig medewerkers tegelijkertijd op de werkvloer actief zijn.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.