Een krachtdadige intralogistiek voor eGrocery

(Advertorial) De groei in online aankopen van levensmiddelen – zowel voor thuislevering als afhaling bij een ophaalpunt – valt niet te ontkennen. De COVID-19-crisis heeft veel consumenten ertoe aangezet deze overstap te maken. Ondertussen waarderen ze het gemak en tijdswinst van online boodschappen doen. Er wordt dan ook verwacht dat de meeste consumenten in de toekomst op deze manier blijven winkelen.

Supermarkten en kleinhandelszaken staan voor de uitdaging om meer flexibiliteit in hun toeleveringsketen in te bouwen en zo aan de eisen van online winkelen te voldoen. Steeds meer retailers kiezen daarbij voor een omnichannel-oplossing. De combinatie van de sterke punten van de fysieke detailhandel en de voordelen van e-commerce in een omnichannel-aanbod betekent succes op langer termijn. Daartoe is een grote mate van automatisering vereist, zowel in de eerder afgelegen fulfilmentcentra als in hybride locaties waar consumenten zowel fysiek kunnen winkelen als bestellingen kunnen laten inpakken en afhalen.
 
 
In-store en online combineren
 
Het is perfect mogelijk dat in de toekomst alle of de meeste dagelijkse boodschappen online gebeuren en klanten daarbij vanuit afgelegen fulfilmentcentra beleverd worden. Maar zelfs indien dit mogelijk is, is het niet wenselijk. Boodschappen doen in de fysieke winkel heeft immers een uniek en hoog percentage aan spontane aankopen. Onderzoek toont aan dat gemiddeld 20 procent van het kassaticket artikelen betreft die impulsief zijn gekocht. Hoewel impulsaankopen ook online gebeuren, is de kans veel groter in de fysieke winkel.
 
Uiteraard lenen bepaalde artikelen zich meer tot impulsaankopen dan andere – denk bijvoorbeeld aan gebakjes of bloemen tegenover bakmeel. Dus waarom standaardartikelen die gemakkelijk door robots kunnen worden verzameld niet scheiden van de artikelen die de consumenten graag van dichtbij bekijken of zelfs aanraken.
 
TGW stelt als oplossing een slimme en aantrekkelijke combinatie van online en fysiek winkelen voor, mogelijk gemaakt door automatisering. Deze oplossing heet “Omnistore” en is een hybride winkellocatie met een kleine en handige winkel waar de klanten verse producten en andere artikelen die impulsaankopen stimuleren kunnen kiezen, terwijl de rest van het winkelkarretje in een aparte ruimte door robots wordt verzameld en ingepakt. De boodschappen die door automatisering worden verzameld, worden bij het afrekenen aan de kassa bij de fysieke aankopen geteld en kunnen door de klant samen met de spontane aankopen mee naar huis worden genomen of achteraf thuis worden bezorgd. Op die manier kan de consument verse producten en andere ‘front-of-house’-artikelen nog steeds zien en aanraken voor hij of zij ze koopt, maar tegelijkertijd veel sneller en gemakkelijker winkelen.
 
Voor de detailhandel betekent OmniStore een daling van de kosten voor de afhandeling van bestellingen, zonder verlies van die extra inkomsten uit spontane aankopen in de winkel.  OmniStore is de perfecte combinatie van efficiënte online afhandeling van de boodschappen en een aangename winkelervaring.
  
Standalone distributiecentra
 
Ondertussen zien we vandaag een sterke vraag naar standalone fulfilmentcentra, vaak gelegen nabij dichtbevolkte gebieden en perfect voor bezorging de volgende dag. Er bestaat echter geen “one-size-fits-all”-antwoord voor alle retailers.
 
Het is daarom absoluut noodzakelijk dat retailers grondig analyseren welke aanpak het beste bij hen past, zowel op basis van bevolkingsdichtheid als doorlooptijden voor bestellingen en misschien nog belangrijker de verwachtingen van de klant met betrekking tot de tijdsduur van een levering. In sommige klantsegmenten is de volgende dag prima, maar in andere segmenten willen de klanten hun boodschappen misschien binnen de twee uur ontvangen. De bepalende factoren zijn voor elke retailer anders en dus ook de oplossing.  Zo kunnen in een hub-and-spoke-model kleinere fulfilmentcentra op zichzelf staan of groot genoeg zijn om ook bestellingen voor andere winkels te leveren. Dit model heeft dezelfde voordelen als grotere fulfilmentcentra waar de efficiëntie van het verzamelen van de artikelen verhoogt.
 
Omnichannel mogelijk maken
 
In de huidige toeleveringsketen voor levensmiddelen is automatisering onvermijdelijk. Geautomatiseerde winkelsystemen voor levensmiddelen verzamelen en verpakken naar schatting wel tien keer sneller dan een mens, en met minder fouten.
 
Dit vereist echter een omslag in het denken. Automatisering vereist aanzienlijke kapitaalinvesteringen die zich pas na een langere periode terugbetalen – doorgaans vijf jaar of meer. De meeste retailers verwachten echter een ROI tussen twee en drie jaar en richten zich gewoonlijk op resultaten in de komende kwartalen. Daarom is een mentaliteitsverandering op managementniveau nodig. Als langere ROI’s geaccepteerd worden, kunnen ook de operaties toekomstbestendig worden gemaakt.
 
Naarmate de frequentie van online winkelen blijft toenemen, moeten alle retailers nadenken over hoe ze ervoor kunnen zorgen dat klanten die nu online kopen, online blijven, terwijl de operationele kosten laag blijven. Om succesvol te zijn en blijven, is het noodzakelijk om nu de voordelen van automatisering te omarmen en de consumenten meer keuze te bieden.
 
 
Link: https://www.tgw-group.com/egrocery

Recente nieuwsberichten

How.fm geeft werkstappen visueel en in meerdere talen weer

Begrijpelijke werkinstructies vormen een van de belangrijkste verbeterpunten in magazijnlogistiek. Alleen als medewerkers weten welke taken ze moeten uitvoeren en hoe, blijft het foutenpercentage laag en blijft de vaak hoge werkdruk onder controle.

H.Essers verhoogt efficiëntie met verticale plateauliften

H.Essers verzorgt logistieke activiteiten voor verschillende klanten. Om hun klanten optimaal te bedienen, optimaliseerden ze hun opslagcapaciteit in het verleden al met Storeganizers en 3 verticale plateauliften van Vanas. Om hun productiviteit verder te verhogen breidt Essers deze opstelling verder uit met 3 extra plateauliften en een rollenbaan met drop-to-lights van Vanas.

Hyperloop biedt duurzaam potentieel voor e-commerce in Europa

E-commerce aanbieders openen nu nog meerdere distributiecentra, dicht bij de consumenten, om te kunnen voldoen aan de vraag van klanten naar levering op dezelfde of de volgende dag. Een Europees Cargoloop-netwerk kan daar evenwel verandering in brengen en die bedrijven in staat stellen hun voorraden in één Europees magazijn te consolideren.

Still breidt productgamma uit met NXV smallegangentruck

Met de NXV lanceert Still een nieuwe man-down smallegangentruck. Daarbij zet de producent hoog in op ergonomie. Zo is de truck voorzien van een ergonomische bestuurdersstoel met optionele kanteltechnologie, proportionele stoel- en voetplaatverstelling en de mogelijkheid om alle bedieningselementen aan de behoeften van de bestuurder aan te passen.

Logistics Capital Partners koopt logistieke site voor speculatief ontwikkelingsproject

Een jaar na de ontwikkeling van zijn eerste Belgische magazijn in Nijvel verwerft Logistics Capital Partners, een pan-Europees platform voor logistieke ontwikkeling en asset management, 6,6 hectare in Bilzen voor de speculatieve ontwikkeling van 42.100m².

DSV behaalt ROI van minder dan 6 maanden met Storeganizer

DSV, wereldwijde leverancier van transport- en logistieke oplossingen, heeft in zijn multi-client magazijn in het Nederlandse Tholen het Storeganizer-opslagsysteem geïntegreerd. Storeganizer, dat wordt ondersteund door het Belgische conTeyor, is een opslagsysteem dat magazijnen in staat moet stellen meer kleine artikelen per oppervlakte op te slaan door het gebruik van de rackruimte te optimaliseren.

Descartes neemt last mile-dienstverlener GreenMile over

Descartes, aanbieder van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek, heeft last mile-dienstverlener GreenMile overgenomen voor 30 miljoen dollar. GreenMile, met hoofdkantoor in Orlando, Florida, levert cloudgebaseerde mobiele oplossingen voor routeplanning in de levensmiddelensector, zoals mobiele applicaties waarmee chauffeurs hun productiviteit kunnen verbeteren.

Kasper Deforche wordt nieuwe CEO voor JLL Belux

Vanaf 1 november 2021 zal Kasper Deforche de functie van CEO voor België en Luxemburg invullen bij vastgoedbedrijf JLL. Kasper Deforche is voormalig CEO van Wereldhave Belgium, een Gereglementeerde Vastgoed-vennootschap (GVV) genoteerd op Euronext Brussel, en was er verantwoordelijk voor het uitschrijven en aansturen van de strategie in een snel veranderende winkelvastgoedmarkt en het recente crisisbeheer tijdens de COVID-19-pandemie.

H.Essers betrekt duurzame nieuwe hoofdzetel

Vorige maand nam H.Essers zijn nieuwe hoofdzetel in gebruik. Het nieuwe hoofdkantoor biedt plaats aan 135 medewerkers, maar kan zonder verbouwingen worden uitgebreid tot 185 medewerkers. Het gebouw bevindt zich op de bestaande site van de logistiek dienstverlener in Genk Noord.

Komatsu breidt wisselstukken magazijn uit

Komatsu is een Japanse producent van bouwmachines. Hun magazijn in België levert wisselstukken over heel Europa, Afrika en Midden-Oosten. Om de opslagcapaciteit van hun magazijn te verhogen, plaatste Komatsu in het verleden reeds 12 verticale plateauliften van Vanas.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.