E-bike met aanhangwagens als alternatief voor bestelwagen

De Franse start-up Pelican heeft met de lancering van zijn Pelican Train de elektrische cargofiets naar een volgend niveau getild. De Pelican Train is een e-bike voor goederen, die een of twee geëlektrificeerde aanhangers achter zich aan kan trekken en in staat is tot 500 kilogram aan vracht schoon en geruisloos te vervoeren. Ideaal voor het transport van goederen in dichtbevolkte stedelijke gebieden en op fabrieks- en bedrijventerreinen.

Vernieuwend is niet zozeer de e-bike zelf als wel de modulaire en geëlektrificeerde cargotrailers die erachter kunnen worden getrokken. De driewielige trailers van de Pelican Platform Train hebben een ingebouwde elektrische aandrijving en batterij die samen met de e-bike voor de aandrijving van de trailer zorgen. De Pelican cargo e-bike verschilt qua configuratie niet meteen van veel andere elektrische cargofietsen op de markt, behalve dat hij gebouwd is om een of twee aanhangers te kunnen trekken en dat de motoren en remmen van de aanhangers ermee gesynchroniseerd zijn zodat ze in dezelfde mate accelereren en remmen als de e-bike. Volgens Pelican kan een bestuurder met de combinatie van motoren in de fiets en de aanhanger een helling van 18% beklimmen met een volle lading, wat indrukwekkend is gezien het laadvermogen van de Pelican Platform Train.

De Pelican Train kan op verschillende manieren worden geconfigureerd. Zo zijn er platformwagens die tot 16 plastic kratten of andere vracht met een gewicht tot 200kg kunnen vervoeren, gekoelde of geïsoleerde trailerboxen voor bederfelijke goederen en andere modulaire opties zoals voor onderhouds- of sanitaire apparatuur. Met de mogelijkheid om niet slechts één, maar twee trailers met elk 200kg lading te trekken, kan een Pelican Train ongeveer 500kg lading vervoeren met slechts één enkele 250W motor met middenaandrijving op de motor zelf (plus de motoren op de trailers).

Verder bevat het systeem parkeerremmen die worden geactiveerd wanneer de fiets stopt en worden gedeactiveerd wanneer de pedalen worden ingetrapt. Ook is er een noodrem voorzien die de aanhanger immobiliseert in het geval dat de fiets van de aanhanger loskomt.

De Pelican Train is volgens de ontwikkelaar een ideale optie voor pakket- en koerierdiensten, voor het afleveren van boodschappen en andere goederen bij klanten, als transportmiddel voor ambulante of onderhoudsmedewerkers en voor gebruik in grote fabrieken of andere campusgebonden bedrijven. “De emissieloze en niet-vervuilende eigenschap van e-bikes voor vrachtvervoer zoals de Pelican betekent dat ze veilig zowel binnen als buiten kunnen worden gebruikt. Bovendien betekent het gemak waarmee één enkele berijder grote hoeveelheden vracht kan vervoeren dat er veel ritten met voertuigen op brandstof kunnen worden vermeden”, klinkt het nog.

Foto: ©Pelican

Recente nieuwsberichten

Raja Group verdubbelt omvang van DC in Castelletto Cervo

De Raja Group, een Europese distributeur van verpakkingen, magazijnbenodigdheden en kantoorartikelen, gaat zijn distributiecentrum in Castelletto Cervo, in het noorden van Italië, meer dan verdubbelen. De faciliteit zal 25.000m² aan ruimte toevoegen, wat de totale oppervlakte op 45.000m² brengt.

Integratie Manhattan Active Omni en Google Merchant Center moet e-shoppers accurate levertijden bieden

Manhattan Associates Inc. kondigt een integratie aan tussen Manhattan Active Omni en Google Merchant Center. Door gebruik te maken van de Content API for Shopping van Google kunnen Manhattan Active Omni retailers hun online consumenten voorzien van meer accurate locatie- en productspecifieke levertijden op Google-sites zoals Search, YouTube, Maps en Discover.

Sensolus opent eerste kantoor in de VS

De Belgische leverancier van industriële IoT-trackingoplossingen Sensolus opent zijn eerste Amerikaanse kantoor in de Verenigde staten. Sensolus Inc. is een nieuw opgerichte Sensolus-entiteit, gericht op de Noord-Amerikaanse markt en gebruik makend van een lokaal team van medewerkers en partners.

Excel om je voorraden te beheren: een goed idee?

(Advertorial) Degelijk voorraadbeheer blijft voor veel kmo’s een grote uitdaging. Je voorraden up-to-date houden en voorspellen vraagt heel wat denk- en rekenwerk. In dat geval kan Microsoft Excel een betrouwbare partner in crime zijn. Maar wat als je kmo zoveel producten in voorraad heeft dat het ook in Excel moeilijk wordt om alles bij te houden?

Slimme tachograaf type 2 verplicht vanaf 21 augustus 2023

In april 2020 introduceerde het Europese Mobiliteitspakket nieuwe regels voor internationaal transport met onder meer enkele aanpassingen en uitbreidingen van de tachograafregelgeving. Met die maatregelen, die sinds 20 augustus 2020 gefaseerd worden ingevoerd, streeft de Europese Unie naar verbeterde verkeersveiligheid.

Bol.com rekent op modulaire werkstations van Flowstore

Omdat Bol.com mee wil gaan met de vraag van zijn klanten, had het voor de uitbreiding van zijn fulfilmentcentrum BFC2 in het Nederlandse Waalwijk nood aan flexibele, maar vooral modulaire werkstations die gemakkelijk aan te passen zijn. Om te helpen met de inrichting van het nieuwe magazijn en om ontwerpen voor de nieuwe processen te maken, werd Flowstore ingeschakeld.

Apex Logistics tekent huurovereenkomst voor Prologis Park Waalwijk DC2BC

Apex Global Logistics heeft een langdurige huurovereenkomst getekend met Prologis voor Prologis Park Waalwijk DC2BC (foto). Apex, met hoofdkantoor in Singapore, biedt wereldwijd een breed scala aan logistieke diensten, waaronder luchtvracht, zeetransport, magazijnbeheer, douane-expeditie, supply chain management en andere waardetoevoegende diensten.

Seminar: Uw B2B weblogistiek next level

Vandaag is e-commerce goed ingeburgerd in onze bedrijfsvoering, zowel langs de aanbod- als langs de vraag kant. Maar wist u dat in Europa het B2B aandeel van e-commerce belangrijker is dan het B2C deel? Hoog tijd om eens stil te staan bij wat B2B web-logistiek vereist en waarmee we rekening moeten houden om dit performant te doen.

BCI voorspelt boom van 250 nieuwe batterijfabrieken in Europa

In de komende tien jaar zullen in Europa meer dan 250 nieuwe vestigingen van batterijproducenten en hun toeleveranciers worden opgericht. Dat concludeert internationaal adviesbureau Buck Consultants International in een analyse van de toekomstige Europese batterijenmarkt.

Nieuwe fulfilmentcentrum voor Frisco.pl

(Advertorial) VIDEO Om de basis te leggen voor de geplande groei in de komende jaren, bouwde de Poolse e-commerce specialist Frisco.pl ongeveer 13 kilometer ten noorden van Warschau een nieuw fulfilmentcentrum met hoge capaciteit. De sterk geoptimaliseerde oplossing over een oppervlakte van 11.000 vierkante meter heeft vier temperatuurzones en stelt Frisco in staat om tot vier keer zoveel orders per dag te verwerken dan voorheen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.