Duurzaam transport scoort hoog bij Belgische bedrijven

Bijna 30% van de bedrijven die op regelmatige basis een beroep doen op een logistieke partner zijn bereid meer te betalen voor duurzamer transport. Dat blijkt uit een rondvraag door transportfirma Vedrova uit Herentals. Belangrijker is de service en controle over de goederen. Zo verwachten bedrijven van hun logistieke partners in de eerste plaats transparantie en professionaliteit en hopen ze in de toekomst hun transport te allen tijde te kunnen tracken en tracen.

Uit de survey blijkt dat voor veel bedrijven die goederen laten transporteren service blijft primeren boven duurzaamheid. Zo zijn transparante, duidelijke en snelle communicatie (98%), professionaliteit (92%) en oplossingen voor last minute diensten (86%) de belangrijkste factoren bij de keuze van een transportpartner. Ook controle over en de veiligheid van de goederen blijft doorslaggevend. 87% van de bevraagden geeft aan dat ze in de toekomst graag hun goederen in real time willen kunnen volgen.
“Zekerheid en flexibiliteit spelen in onze sector een belangrijke rol”, aldus Walter Drossaert, managing director bij Vedrova. “Als klant wil je ervan uit kunnen gaan dat wanneer je goederen vertrekken, ze ook goed en wel en tijdig worden geleverd. Een goede opvolging zorgt voor gemoedsrust en de garantie dat de transportfirma waarmee je werkt er alles aan doet om de vooropgestelde voorwaarden te vervullen.”
 
Voorlopig gaat dat nog ten koste van het ecologisch aspect. Bijna 30% van de respondenten zou meer betalen voor duurzamer transport. Het tijdstip van het transport wijzigen om de ecologische voetafdruk te verkleinen, zien vier op de vijf bedrijven niet meteen zitten. Wel geeft 40% aan dat ze in de toekomst een beter inzicht willen in lege cargoruimtes. Daardoor kan onnodig transport worden vermeden, wat het milieu dan weer wel ten goede komt.
Ook de prijs (78%) blijft een belangrijke factor. Om die te drukken, werken bedrijven vaak met meer dan één transportpartner samen. Ze kiezen daarnaast bewust voor meerdere transportpartners omwille van de verscheidenheid qua bestemmingen, het type transport of een specifieke expertise.

Recente nieuwsberichten

Savoye introduceert Labour Management software module op basis van machine learning

Als uitbreiding binnen de bestaande Odatio WMS/TMS software suite, stelt Savoye een innovatieve Labour Management module voor. De software maakt gebruik van machine learning technologie om te leren van de verzamelde data. Labour Management, als onderdeel van het WMS, heeft als voornaamste doel personeel en apparatuur te managen en op elkaar af te stemmen.

Rhenus Warehousing Solutions neemt Deense externe logistiek dienstverlener DKI over

Rhenus Warehousing Solutions heeft een overeenkomst getekend voor de overname van het Deense bedrijf DKI Logistics A/S en zijn filiaal DKI Automatic A/S, dat actief is op het gebied van magazijninvesteringen (beide samen ‘DKI’). De logistiek dienstverlener is gespecialiseerd in complete magazijn- en supply chain-oplossingen met op maat gemaakte diensten met toegevoegde waarde.

Dachser neemt eerste vrachtwagens op waterstof in gebruik

Dachser boekt vorderingen met praktische tests van emissievrije aandrijftechnologieën voor vrachtwagens. De logistiek dienstverlener is van plan in 2023 twee waterstof-brandstofcelvrachtwagens in Duitsland in gebruik te nemen. Om te beginnen zal Dachser een 27-tons Hyundai Xcient vrachtwagen op de weg zetten in Maagdenburg.

Smart Robotics lanceert Smart Fashion Picker cobot

Smart Robotics, aanbieder van ‘picking automation as a service’ voor magazijnen en logistieke processen, heeft de officiële lancering aangekondigd van hun nieuwste cobot: de Smart Fashion Picker. Deze pick & place cobot is ontworpen om kledingstukken van verschillende maten, materialen en vormen te picken en moet daarmee de orderpicking voor de modesector efficiënter maken.

Keller & Kalmbach breidt centraal magazijn opnieuw uit met Jungheinrich

Keller & Kalmbach, gespecialiseerd in verbindingselementen, bevestigingstechnieken en intelligent beheer van C-onderdelen, breidt de capaciteit van zijn centrale magazijn en distributiecentrum in Hilpoltstein (Beieren, Duitsland) voor de tweede keer uit.

Scheitlin-Papier AG zet AutoStore systeem van Element Logic in

Om o.a. de capaciteit te vergroten en de processen te optimaliseren, besloot de Zwitserse groothandel Scheitlin-Papier AG een nieuw modern logistiek centrum te bouwen in Niederuzwil/St. Gallen. In de nieuwe faciliteit zal een AutoStore-systeem worden geïnstalleerd voor de opslag van kleine onderdelen.

De supply chain opschalen

Black Friday is niet alleen maar een belangrijk internationaal shopevent. Deze dag luidt het shopseizoen in de aanloop naar kerst in, wat tevens de drukste periode van het jaar voor retailers is. nShift-gegevens tonen aan dat Black Friday in 2021 goed was voor 105% meer verzonden pakketjes dan een gemiddelde vrijdag.

Rutges Cargo Europe investeert in uitbreiding Schiphol Logistics Park

Het wordt een warehouse van 5000 m2 waar vooral Value Added Logistics activiteiten zullen worden uitgevoerd. Het is een bounded warehouse met een bulk locatie, 2800 palletplaatsen in stellingen en een grote xdock ruimte. In september zal de ruimte worden opgeleverd.

TGW bouwt voor Picnic in Oberhausen het grootste e-fulfilmentcentrum van Duitsland

Om zijn groei op de Duitse markt veilig te stellen wil Picnic tegen de zomer van 2024 een geavanceerd fulfilmentcentrum bouwen in Oberhausen (Noordrijn-Westfalen). TGW zal er zijn flexibel Flashpick®-systeem installeren. Een shuttlemagazijn met 40 gangen vormt het hart van het systeem: kruidenierswaren, groente & fruit en diepvriesproducten worden bewaard in verschillende temperatuurzones, van 20 tot 4 en -25 graden Celsius.

Savoye biedt ODATiO WMS/TMS oplossing aan via het Microsoft Azure cloud-platform

Savoye zal Azure niet alleen gebruiken voor het hosten van ODATiO, de 100% cloud-based softwareoplossing voor de supply chain, maar wil klanten ook belangrijke voordelen bieden als zij activiteiten in meerdere landen ontplooien. Denk aan de beveiliging, een snelle uitrol van nieuwe diensten, flexibiliteit en een gegarandeerd serviceniveau, ongeacht de locatie.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.