DSV breidt healthcare cluster verder uit in North Sea Port

Logistiek dienstverlener DSV start met de bouw van een duurzaam magazijn van 110.000m² aan het Gentse Kluizendok. De focus ligt daarbij volledig op de opslag en distributie voor de healthcare sector. Denk hierbij aan materieel voor klinische proeven, geneesmiddelen, medische apparatuur, natuurlijke gezondheidsproducten, dierengeneesmiddelen en farmaceutische grondstoffen.

Op een terrein van 18 hectare zal er 110.000m² aan opslagruimte worden gebouwd. De nieuwe investering wordt gerealiseerd aan het Kluizendok, op de linkeroever van het Gentse deel van North Sea Port. Vanuit die multimodale haven kunnen de goederen van en naar het Europese achterland worden vervoerd via wegtransport, met zeeschepen, binnenvaartschepen of per spoor.

DSV voorziet in het nieuwe magazijn verschillende temperatuurregelingen voor farmaceutische producten bij elke stap in het proces. Het gebouw zal 6.000m² temperatuurgecontroleerde opslagruimtes bevatten met omgevingstemperaturen van 2-8°C, -20°C en -40°C. Het nieuwe magazijn wordt gecertificeerd (Pharma QMS en GDP) zodat DSV er de gevoelige producten kan opslaan en distribueren overeenkomstig de geldende mondiale normen en regelgeving. Een afzonderlijk gedeelte dient voor de opslag en distributie van gevaarlijke goederen. Het magazijn is voorzien van 110 docks waar vrachtwagens kunnen laden en lossen.

De klanten van DSV kunnen eenvoudig in real time de voorraden controleren en leveringen beheren. Een reeks geautomatiseerde oplossingen biedt er meer flexibiliteit in de zorglogistiek en er wordt onder meer gebruik gemaakt van geleide voertuigen. Het magazijn is ook voorzien van een automatisch opslag- en orderverzamelsysteem (AutoStore) waardoor er sneller en efficiënter kan worden gewerkt. Daardoor is er minder ruimte nodig en het is bovendien energiezuiniger. In het magazijn worden ook activiteiten met toegevoegde waarde (value added logistics) uitgevoerd zoals het maken van displays, shrinking, verpakkings- en etiketteringsdiensten.

Met de nieuwbouw focust DSV ook op duurzaamheid. Zo is het magazijn voorzien van zonnepanelen en heeft het geen gasaansluiting. Naast oplaadmogelijkheden voor vrachtwagens zijn die ook voorzien voor personenwagens. Parkeren gebeurt onder meer op het dak van het magazijn, zodat er zuinig met de ruimte wordt omgesprongen. Ook aan het welbevinden van de 350 medewerkers werd gedacht. Zo kunnen zij 24/7 over een onbemande catering beschikken.

Foto: DSV Solutions

Recente nieuwsberichten

Smart Robotics lanceert nieuwe versies van de Smart Palletizer

Smart Robotics, aanbieder van magazijnautomatisering en robotica, heeft drie nieuwe versies ontwikkeld van de Smart Palletizer. Deze cobot-gebaseerde palletiseeroplossing is ontworpen om het stapelen van dozen te optimaliseren. De nieuwe versies maken meer veelzijdige pick-and-place-oplossingen beschikbaar om te helpen bij het opzetten van geautomatiseerde magazijnen en moeten de werkomstandigheden voor magazijnmedewerkers optimaliseren.

Wilco van de Veerdonk benoemd tot branch manager bij Vanderlande

Op 1 september 2022 is Wilco van de Veerdonk (47) gestart als branch manager Benelux, Nordics en Central Europe bij Vanderlande, leverancier van logistieke procesautomatisering in de sectoren warehousing, luchthavens en pakketdiensten. In de afgelopen achttien jaar bekleedde Wilco van de Veerdonk diverse functies bij Vanderlande.

Hoe bereken je de ROI van magazijnautomatisering?

ROI staat voor Return On Investment. Het is een essentiële financiële maatstaf voor elke business en geeft het rendement aan op investeringen. Hiermee kan worden bepaald hoe efficiënt en winstgevend een besteding is geweest. Maar hoe bereken je de ROI van een geautomatiseerde magazijnoplossing?

Savoye realiseert eerste Micro Fulfilment Center voor retailer Coop Liguria

(Advertorial) Een micro-fulfilment centrum (MFC) kan worden omschreven als een hyperlokaal distributiecentrum voor bijvoorbeeld click-and-collect en andere last-mile delivery diensten. Het MFC voor supermarktketen Coop Liguria zal binnenkort operationeel zijn in de bestaande Bolzaneto-hypermarkt in Genua.

Phi Data en Blyott bieden zorgsector betaalbare oplossing voor asset tracking met Bluetooth-tags

Phi Data, als IT-integrator gespecialiseerd in de digitalisering van bedrijfsprocessen, wil organisaties in de zorgsector helpen om op een eenvoudige en betaalbare manier het overzicht te bewaren over hun werkmiddelen. Het bedrijf gaat daarvoor in zee met Blyott, een Belgisch-Nederlandse scale-up die actief is in Real-Time Location Systems (RTLS), specifiek ontwikkeld voor de zorgsector.

Sensolus sluit partnership met Deutsche Telekom voor IoT-tracking op Duitse markt

De Gentse scale-up Sensolus breidt zijn partnernetwerk in Europa verder uit en start een samenwerking met Deutsche Telekom IoT GmbH. De twee bedrijven zullen gezamenlijk oplossingen aanbieden voor het intelligent traceren en beheren van assets met behulp van IoT-technologie (Internet of Things) op de Duitse markt.

Exact breidt uit naar de DACH-regio met overname van Weclapp

Exact, leverancier van business en accounting software, heeft een overeenkomst getekend voor de overname van Weclapp, een toonaangevende leverancier van cloud ERP-software in de DACH-regio (Duitsland – Oostenrijk – Zwitserland), van 3U Holding (ETR: UUU), een Duitse holding.

Hans Willems vervoegt Alstef Group

Om zijn aanwezigheid in de Benelux te versterken, heeft Alstef Group – leverancier van geautomatiseerde turnkey oplossingen – Hans Willems aangesteld als sales engineer binnen zijn sales team voor intralogistiek. Hans Willems heeft bijna dertig jaar ervaring in de logistiek.

Transuniverse Forwarding neemt groepagebedrijf Apmex over

Transuniverse Forwarding uit Wondelgem heeft het groepagebedrijf Apmex International Forwarding uit Evergem overgenomen. Apmex is gespecialiseerd in trafieken op West-Europa, met de klemtoon op het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland en de Benelux-distributie.

Automatiseren met Element Logic: bereken je ROI

(Advertorial) Een ROI-berekening helpt om het succes van je investering in magazijnautomatisering te bepalen. Energie- en personeelsbesparing zijn twee voorbeelden van concrete waarden voor jouw kosten-batenanalyse. Ook zachtere waarden, zoals minder druk bij de klantenservice en minder orderfouten, tellen mee.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.