Drie jaar Belgische kilometerheffing, geen feest volgens UPTR

Sinds 1 april 2016 kent België drie gewestelijke tolgebieden voor vrachtvervoer van meer dan 3,5 ton. Daarbij moeten alle vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa van meer dan 3,5 ton een constant ingeschakelde On Board Unit (OBU) aan boord hebben wanneer ze op de openbare weg rijden.

Weldra mag de tolheffing drie kaarsjes uitblazen. Allesbehalve een reden om te vieren, zo meent de UPTR (de Unie van Professionele Transporteurs en Logistieke ondernemers).

1,6 miljard euro op 12 jaar: dat is volgens een schatting van Viapass de kostprijs van het eerste interoperabele Europese systeem voor kilometerheffing door middel van OBU’s. UPTR wijst erop dat dat bedrag enkel de kosten omvat voor de inning van de heffing door de private operatoren en geen rekening houdt met de lonen van ambtenaren en lokale controleurs, noch met de werkingskosten van Viapass, noch met de erelonen van advocaten.
 
UPTR noemt het bovendien “een toppunt van ironie” dat de OBU van de ‘single services provider’ Satellic (waarvan de installatie in alle Europese vrachtwagens voor 1 april 2016 verplicht werd), nog steeds niet EETS (European Electronic Toll System) erkend is. De OBU’s van Satellic zouden enkel dienen voor de inning van de Belgische kilometerheffing en dus zelf niet interoperabel zijn.
 
Verder betreurt UPTR het dat Viapass nog steeds geen nuttige economische of ecologische cijfers verstrekt. Zo zou er geen informatie zijn over de gemiddelde of mediaankosten van de kilometerheffing die een transportonderneming moet betalen voor elk van zijn voertuigen die aan zijn transportvergunning gelieerd zijn. Ook is er geen informatie over de CO2-uitstoot van vrachtwagens, hoewel hun kilometers gekend zijn. Evenmin zou Viapass informeren over NOx en fijn stof, hoewel de euro-normen van alle vrachtwagens gekend zijn.
UPTR vraagt zich dan ook af waarom transporteurs een – duur – systeem financieel moeten ondersteunen waarmee de lokalisatie van alle vrachtwagens gekend is, ongeacht of ze zich op het tolnetwerk of daarbuiten bevinden.
 
Nog volgens de UPTR bracht de invoering van het systeem voor transporteurs een hele “rommelboel” met zich mee. De Unie somt de euvels zelf als volgt op:
“de creatie van werkgelegenheid in callcenters (die, in april 2016, gelegen waren te Maastricht en Carcassonne);”
“het ‘gratis’ telefoonnummer ‘dubbel nul’ dat uiteindelijk toch vaak betalend is;”
“OBU’s die het (illegale) gebruik van de meest eenvoudige GPS-stoorzenders niet kunnen detecteren;”
“duizenden slecht werkende OBU’s die vervangen moeten worden;”
“miljoenen euro’s aan onterechte boetes;”
“een waanzinnig boetesysteem;”
“een controlesysteem dat niet gehomologeerd is;”
“honderden administratieve en gerechtelijke beroepsprocedures…” 
Tot slot vindt de UPTR het niet verbazingwekkend dat “de Rechtbank van Eerste Aanleg in Namen onlangs heeft besloten een vraag te stellen aan het Grondwettelijk Hof om te weten welke houding zij moet aannemen in de honderden aangespannen procedures inzake betwiste boetes...”

Recente nieuwsberichten

Xavier Van Reeth wordt country director Belgium bij Montea

Vanaf april 2023 gaat Xavier Van Reeth (foto) bij Montea aan het werk als country director Belgium. In die rol zal hij het Belgische team aansturen dat verantwoordelijk is voor het beheer van de bestaande klanten, alsook voor de verdere groei van de vastgoedportefeuille in België.

TheValueChain neemt HR-consultancybedrijf HuRis over

Na twee eerdere overnames in 2022, breidt TheValueChain zich met een nieuwe acquisitie verder uit. De SAP implementatiepartner uit Kontich heeft HuRis overgenomen, een HR-consultancybedrijf uit het Nederlandse Culemborg, dat gespecialiseerd is in SAP SuccessFactors en SAP HXM.

Getac introduceert volgende generatie robuuste laptops

Getac heeft zijn nieuwe generatie volledig robuuste B360 en B360 Pro laptops aangekondigd. De toestellen, die vanaf april 2023 verkrijgbaar zijn, moeten volgens de leverancier connectiviteit, betrouwbaarheid en computerprestaties leveren aan professionals die werkzaam zijn in veeleisende omgevingen.

Trumpf gebruikt sensortechnologie van Leuze in slimme intralogistiek

Hightechbedrijf Trumpf uit Ditzingen (Duitsland) levert productieoplossingen voor gereedschapsmachines en lasertechnologie. In zijn Customer Center in Ditzingen ging Trumpf voor ‘smart material flow’. Met zijn slimme intralogistieke oplossing verwacht het bedrijf een tijdsbesparing tot 25% te realiseren op de doorlooptijden van de productie.

Arvato installeert intelligente robot depalletizer in het warehouse

Arvato Supply Chain Solutions, dienstverlener op het gebied van supply chain management en e-commerce, heeft een intelligente robotgestuurde depalletizer laten ontwikkelen om processen in het warehouse te versnellen. De eerste twee nieuwe robots zijn inmiddels door Arvato geïntegreerd in de warehouseprocessen in Venlo (Nederland) en Louisville (VS).

Schrijf nog snel gratis in voor Supply Chain Innovations

De dag van Supply Chain Innovations, 16 maart 2023, nadert met rasse schreden. Ongetwijfeld wilt u net als honderden andere collega’s uw opwachting maken op dit iconische event voor de supply chain professional, dat ook dit jaar in Antwerp Expo plaatsvindt.

Cabka lanceert duurzame en ergonomische orderpicking-pallet Retail E5.3

Cabka, gespecialiseerd in herbruikbare transportverpakkingen uit gerecycled plastic, heeft een nieuwe, nestbare orderpicking-pallet ontwikkeld. Met de Retail E5.3 pallet wil Cabka tegemoet komen aan gebruikers in de logistiek die naar een lagere CO2-uitstoot streven en invulling willen geven aan de vereisten van de kringloopeconomie.

ING wil CO2-uitstoot en energiekosten van gebouwen helpen drukken

Met de ‘Sustainable Buildings Guide’ lanceert ING België een tool die in kaart brengt welke concrete acties bedrijven en particulieren kunnen nemen om hun vastgoed duurzamer en energiezuiniger te maken. Ook geeft de tool een raming van de investeringen en de kosten, het rendement, de terugverdientijd en de impact op zowel de energiefactuur als de CO2-uitstoot.

Nood aan een nieuwe webshop? Ontdek samen met ProfitPlus de nieuwste e-commerce features.

(Advertorial) De nood aan een webshop kende de laatste jaren een forse stijging, met de pandemie als absolute hoogtepunt. En dat heb jij als ondernemer vast ook wel gemerkt. Een webshop beheren is veel werk en vooral zeer tijdrovend, maar dankzij de nieuwe ProfitPlus e-commerce module maken we je het een stuk makkelijker.

EPG Consulting neemt adviesbureau Groenewout over

Het Duitse EPG Consulting heeft een meerderheidsbelang verworven in logistiek- en supply chain adviesbureau Groenewout. Beide bedrijven zullen hun krachten bundelen om gezamenlijk hun marktpositie als supply chain adviesbureau te versterken en hun klantenportfolio in zowel de Benelux als de internationale markt uit te breiden.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.