Drie jaar Belgische kilometerheffing, geen feest volgens UPTR

Sinds 1 april 2016 kent België drie gewestelijke tolgebieden voor vrachtvervoer van meer dan 3,5 ton. Daarbij moeten alle vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa van meer dan 3,5 ton een constant ingeschakelde On Board Unit (OBU) aan boord hebben wanneer ze op de openbare weg rijden.

Weldra mag de tolheffing drie kaarsjes uitblazen. Allesbehalve een reden om te vieren, zo meent de UPTR (de Unie van Professionele Transporteurs en Logistieke ondernemers).

1,6 miljard euro op 12 jaar: dat is volgens een schatting van Viapass de kostprijs van het eerste interoperabele Europese systeem voor kilometerheffing door middel van OBU’s. UPTR wijst erop dat dat bedrag enkel de kosten omvat voor de inning van de heffing door de private operatoren en geen rekening houdt met de lonen van ambtenaren en lokale controleurs, noch met de werkingskosten van Viapass, noch met de erelonen van advocaten.
 
UPTR noemt het bovendien “een toppunt van ironie” dat de OBU van de ‘single services provider’ Satellic (waarvan de installatie in alle Europese vrachtwagens voor 1 april 2016 verplicht werd), nog steeds niet EETS (European Electronic Toll System) erkend is. De OBU’s van Satellic zouden enkel dienen voor de inning van de Belgische kilometerheffing en dus zelf niet interoperabel zijn.
 
Verder betreurt UPTR het dat Viapass nog steeds geen nuttige economische of ecologische cijfers verstrekt. Zo zou er geen informatie zijn over de gemiddelde of mediaankosten van de kilometerheffing die een transportonderneming moet betalen voor elk van zijn voertuigen die aan zijn transportvergunning gelieerd zijn. Ook is er geen informatie over de CO2-uitstoot van vrachtwagens, hoewel hun kilometers gekend zijn. Evenmin zou Viapass informeren over NOx en fijn stof, hoewel de euro-normen van alle vrachtwagens gekend zijn.
UPTR vraagt zich dan ook af waarom transporteurs een – duur – systeem financieel moeten ondersteunen waarmee de lokalisatie van alle vrachtwagens gekend is, ongeacht of ze zich op het tolnetwerk of daarbuiten bevinden.
 
Nog volgens de UPTR bracht de invoering van het systeem voor transporteurs een hele “rommelboel” met zich mee. De Unie somt de euvels zelf als volgt op:
“de creatie van werkgelegenheid in callcenters (die, in april 2016, gelegen waren te Maastricht en Carcassonne);”
“het ‘gratis’ telefoonnummer ‘dubbel nul’ dat uiteindelijk toch vaak betalend is;”
“OBU’s die het (illegale) gebruik van de meest eenvoudige GPS-stoorzenders niet kunnen detecteren;”
“duizenden slecht werkende OBU’s die vervangen moeten worden;”
“miljoenen euro’s aan onterechte boetes;”
“een waanzinnig boetesysteem;”
“een controlesysteem dat niet gehomologeerd is;”
“honderden administratieve en gerechtelijke beroepsprocedures…” 
Tot slot vindt de UPTR het niet verbazingwekkend dat “de Rechtbank van Eerste Aanleg in Namen onlangs heeft besloten een vraag te stellen aan het Grondwettelijk Hof om te weten welke houding zij moet aannemen in de honderden aangespannen procedures inzake betwiste boetes...”

Recente nieuwsberichten

Montea verwerft 14.000m² logistieke ruimte voor Metro Cash & Carry

In december 2013 sloot Montea met MG Real Estate een partnership voor de ontwikkeling van het duurzaam logistiek park ‘MG Park De Hulst’ in Willebroek, met in totaal 150.000m² te ontwikkelen logistieke ruimte. Nu voegt Montea opnieuw een hoogwaardig distributiecentrum toe aan zijn portefeuille op MG Park De Hulst.

7 op 10 retailers plant investeringen in IoT voor betere klantenervaring

Dat blijkt uit de ‘Retail Vision Study 2017’, een wereldwijd onderzoek van Zebra Technologies, dat de technologische trends analyseert die de toekomst van retail mee vormgeven en de winkelervaring kunnen verbeteren. Volgens het onderzoek zou 70% van de bevraagde retailers klaar zijn voor het Internet of Things (IoT) en is 65% van plan tegen 2021 te investeren in automatische oplossingen voor voorraadbeheer en ‘planogram compliance’.

Fusie Yusen Logistics Turkije en Inci Lojistik creëert ‘Yusen Inci Lojistik’

Yusen Logistics Turkey (dochteronderneming van Yusen Logistics) en Inci Lojistik (dochter van Inci Holding) zijn gefuseerd en gaan sinds 1 april verder onder de naam Yusen Inci Lojistik. Het bedrijf wordt aangestuurd door Hakan Meric, voormalig directeur van Yusen Logistics Turkey (zie foto).

Kuehne + Nagel wordt wereldwijd transporteur voor de Grünenthal Group

Grünenthal is een farmaceutisch onderzoeksbedrijf met hoofdzetel in Aken, Duitsland. Het bedrijf beschikt over productiesites in Europa en Latijns-Amerika en is via onderaannemingen in 32 landen vertegenwoordigd. De producten van Grünenthal zijn in 155 landen beschikbaar.

Belg behoort tot meest loyale e-shoppers van Europa

De nieuwste E-Shopper Barometer, een grootschalig pan-Europees onderzoek van DPDGroup, toont aan dat Belgen (88%) steevast bij dezelfde online shops kopen. Belgen gaan ook vaak virtueel over de grenzen heen shoppen. Zo kocht 71% van de Belgen al eens online bij een buitenlandse webshop, terwijl het Europese gemiddelde op 33% ligt.

Maakbedrijven in België zijn klaar voor Industry 4.0

Dat blijkt uit onderzoek van PwC België, in samenwerking met Flanders Make, naar de impact van nieuwe technologieën en van Industry 4.0 op de maakindustrie. Voor het onderzoek vond plaats bij dertig ondernemingen die samen een omzet van 16,4 miljard euro hebben en meer dan 33.000 mensen tewerkstellen.

Dachser investeert in landnetwerk in Duitsland

Dachser schept momenteel meer capaciteit voor zijn landnetwerk op verschillende locaties in Duitsland. In het noorden, in Bremen en Hamburg, worden de vestigingen uitgebreid. Ook de uitbreidingen van de vestigingen in Alsdorf bij Aken en Dissen bij Bielefeld zijn momenteel in volle gang.

Goodman breidt Puurs Logistics Centre uit voor Fiege en Makro

De logistieke vastgoedgroep en zijn klant Fiege woonden samen met Makro en de waarnemend burgemeester van de gemeente Puurs de eerstesteenlegging bij voor de uitbreiding van het Puurs Logistics Centre. Fiege zal er de bijkomende ruimte gebruiken om te voldoen aan de veranderende behoeften van zijn klant Makro, die in mei vorig jaar besloot zijn activiteiten te centraliseren.

Engels brengt Clever Lid op de markt

Het betreft een multifunctioneel deksel voor meermalig bruikbare verzendeenheden dat oorspronkelijk werd ontworpen voor de post als alternatief voor rolcontainers. Ondertussen is Clever Lid doorontwikkeld tot universeel inzetbaar deksel. Het deksel is voorzien van volledig geïntegreerde spanbanden met ratelmechanisme, waardoor de lading stabiel op de pallet wordt gehouden.

Linde lanceert volgende generatie elektrische handpallettrucks

Linde Material Handling heeft zijn assortiment pallettrucks met staplatform – ook wel ‘riders’ genoemd – uitgebreid met een instapmodel dat een laadvermogen van 1,4 ton heeft en een grotere variant met een hefvermogen van 2,5 ton, om het bestaande 2 ton-model aan te vullen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.