Drie jaar Belgische kilometerheffing, geen feest volgens UPTR

Sinds 1 april 2016 kent België drie gewestelijke tolgebieden voor vrachtvervoer van meer dan 3,5 ton. Daarbij moeten alle vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa van meer dan 3,5 ton een constant ingeschakelde On Board Unit (OBU) aan boord hebben wanneer ze op de openbare weg rijden.

Weldra mag de tolheffing drie kaarsjes uitblazen. Allesbehalve een reden om te vieren, zo meent de UPTR (de Unie van Professionele Transporteurs en Logistieke ondernemers).

1,6 miljard euro op 12 jaar: dat is volgens een schatting van Viapass de kostprijs van het eerste interoperabele Europese systeem voor kilometerheffing door middel van OBU’s. UPTR wijst erop dat dat bedrag enkel de kosten omvat voor de inning van de heffing door de private operatoren en geen rekening houdt met de lonen van ambtenaren en lokale controleurs, noch met de werkingskosten van Viapass, noch met de erelonen van advocaten.
 
UPTR noemt het bovendien “een toppunt van ironie” dat de OBU van de ‘single services provider’ Satellic (waarvan de installatie in alle Europese vrachtwagens voor 1 april 2016 verplicht werd), nog steeds niet EETS (European Electronic Toll System) erkend is. De OBU’s van Satellic zouden enkel dienen voor de inning van de Belgische kilometerheffing en dus zelf niet interoperabel zijn.
 
Verder betreurt UPTR het dat Viapass nog steeds geen nuttige economische of ecologische cijfers verstrekt. Zo zou er geen informatie zijn over de gemiddelde of mediaankosten van de kilometerheffing die een transportonderneming moet betalen voor elk van zijn voertuigen die aan zijn transportvergunning gelieerd zijn. Ook is er geen informatie over de CO2-uitstoot van vrachtwagens, hoewel hun kilometers gekend zijn. Evenmin zou Viapass informeren over NOx en fijn stof, hoewel de euro-normen van alle vrachtwagens gekend zijn.
UPTR vraagt zich dan ook af waarom transporteurs een – duur – systeem financieel moeten ondersteunen waarmee de lokalisatie van alle vrachtwagens gekend is, ongeacht of ze zich op het tolnetwerk of daarbuiten bevinden.
 
Nog volgens de UPTR bracht de invoering van het systeem voor transporteurs een hele “rommelboel” met zich mee. De Unie somt de euvels zelf als volgt op:
“de creatie van werkgelegenheid in callcenters (die, in april 2016, gelegen waren te Maastricht en Carcassonne);”
“het ‘gratis’ telefoonnummer ‘dubbel nul’ dat uiteindelijk toch vaak betalend is;”
“OBU’s die het (illegale) gebruik van de meest eenvoudige GPS-stoorzenders niet kunnen detecteren;”
“duizenden slecht werkende OBU’s die vervangen moeten worden;”
“miljoenen euro’s aan onterechte boetes;”
“een waanzinnig boetesysteem;”
“een controlesysteem dat niet gehomologeerd is;”
“honderden administratieve en gerechtelijke beroepsprocedures…” 
Tot slot vindt de UPTR het niet verbazingwekkend dat “de Rechtbank van Eerste Aanleg in Namen onlangs heeft besloten een vraag te stellen aan het Grondwettelijk Hof om te weten welke houding zij moet aannemen in de honderden aangespannen procedures inzake betwiste boetes...”

Recente nieuwsberichten

Nieuwe CEO voor Ordina Belgium & Luxemburg

Eind juli is Lieven Verhaevert aangetreden als nieuwe CEO van Ordina Belgium & Luxemburg. Hij volgt daarmee Franky Van Damme op die in november vorig jaar tijdelijk de rol van CEO op zich nam. Verhaevert was general manager Insurance bij CSC & DXC Technology, waar hij verantwoordelijk was voor de resultaten in België, Luxemburg, Spanje, Portugal, Frankrijk en Italië.

Transportcapaciteit bereikt laagste niveau in zeven jaar

De 32ste editie van de Transport Market Monitor (TMM) door Capgemini Consulting en Transporeon beoordeelt de dynamiek van het Europese transport en goederenvervoer. Een van de belangrijkste resultaten uit het rapport is dat de transportcapaciteit in het tweede kwartaal van 2017 met 41,7% is gedaald vergeleken met het eerste kwartaal van 2017.

Globis verdubbelt ontwikkelingscapaciteit via joint venture met NINtec

ERP-speler Globis biedt een platform dat logistieke dienstverleners toelaat alle commerciële, administratieve en operationele processen te beheren. Via de samenwerking met softwareontwikkelaar NINtec wil het bedrijf de komende vijf jaar jaarlijks tot 50% groeien.

Hamat vergroot bulkopslag met 28 meter hoog kranenmagazijn

Met het inhijsen van twee palletkranen nadert het nieuwe hoogbouwmagazijn van Hamat zijn voltooiing. De nieuwbouw moet de mattenfabrikant uit het Nederlandse Genemuiden toelaten de ruimte voor zijn bulkvoorraad flink te vergroten. Het hoogbouwmagazijn van 28 meter hoog biedt plaats aan 16.700 europallets.

Prettige vakantie!

Na een goedgevulde eerste jaarhelft, gaat het Value Chain-team er even tussenuit. Dit is dan ook onze laatste nieuwsbrief voor onze zomerstop. Op dinsdag 22 augustus starten we opnieuw met telkens een nieuwsbrief op dinsdag, woensdag en donderdag.

Infor kondigt AI-platform aan

Softwareleverancier Infor introduceert onder de naam Coleman een Artificial Intelligence (AI) platform voor Infor CloudSuite-applicaties. Het platform werkt op de achtergrond van een applicatie aan het verbeteren van processen door middel van datamining en machine learning.

WDP en Thys Bouwprojecten realiseren nieuwbouwmagazijn voor Estée Lauder in Westerlo

Via een joint venture tussen vastgoedpartners WDP en Thys Bouwprojecten wordt een state-of-the-art TAPA-gecertificeerd nieuwbouwmagazijn voor Estée Lauder ontwikkeld. Dat komt in de directe nabijheid van zijn productiehal en Europese distributiecentrum aan de E313-autosnelweg te Westerlo.

Witron pakt uit met innovatieve magazijnoplossingen voor retail, e-commerce en onderdelenlogistiek

Tijdens zijn logistieke dag in het Duitse Parkstein zette Witron onder de noemer ‘The Digital Logistics Center’ diverse recente innovaties in de kijker. In het oog sprong het Efficient Mobile Picking systeem (EMP). De basis van deze oplossing vormen de WIBOT’s, autonome pickvoertuigen die onderling verbonden zijn tot een zwermintelligent systeem en medewerkers bijstaan in het pickproces.

Digitalisering: wie het juiste netwerk heeft, is een stap voor

Omgaan met digitalisering en de juiste keuzes maken, inspelen op nieuwe opportuniteiten, zoeken naar nieuwe verdienmodellen, … Er schuilen vele valkuilen in de digitale transformatie waar onze economie voor staat. Maar er is ook positief nieuws: nooit eerder was het makkelijker om partners, leveranciers of klanten te vinden dankzij digitale businessnetwerken.

4murs optimaliseert order fulfillment met AutoStore-oplossing van Egemin

Egemin SAS, een dochteronderneming van Dematic Group Limited, heeft in Frankrijk een tweede bestelling ontvangen voor een AutoStore-systeem bij het bedrijf 4murs. De nieuwe opdracht is de vijfde AutoStore-bestelling (2 in België, 2 in Frankrijk en 1 in Nederland) voor Egemin.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.