Drie goede voornemens van retailers voor een succesvol 2017

Begin 2016 voorspelde Manhattan Associates op basis van een onderzoek dat 2016 in het teken zou staan van klantgerichte retailing, gepersonaliseerd shoppen en m-commerce. Hoewel er flinke slagen zijn gemaakt, valt er nog heel wat winst te behalen. Eind 2016 meldde het CBS dat vier op de tien consumenten problemen ervaren bij online shoppen.

De grootste problemen betreffen te late bezorging en technische problemen bij het online betalen en bestellen van diensten en goederen. Bovendien is een stijging te zien in problemen met de klachtenafhandeling. Ook in de fysieke winkel gaat niet altijd alles van een leien dakje. Zo zijn er nog altijd veel winkels die online en offline van elkaar gescheiden hebben, waardoor de consument soms beter geïnformeerd is dan de winkelmedewerker.
Om dat soort problemen voorgoed in de kiem te smoren, formuleerde Manhattan Associates drie goede voornemens die iedere retailer in 2017 ter harte moet nemen. Door die goede voornemens ook daadwerkelijk te realiseren, kunnen retailers, volgens Manhattan Associates, voorop blijven lopen. De goede voornemens luiden als volgt:

Voornemen 1: 24/7 klantenservice bieden
Consumenten winkelen 24 uur per dag, 7 dagen per week. Een klantenservice die alleen tussen 9.00 en 17.00 bereikbaar is, kan daarom voor ergernis zorgen. Bovendien bieden social media, forums en reviewplatformen ontevreden klanten een podium om zich publiekelijk hoorbaar te maken. Naast 24/7 shoppen is het dan ook belangrijk 24/7 klantenservice te bieden. Dat zorgt niet alleen voor een betere relatie met de klant, maar biedt ook de mogelijkheid snel in te grijpen mocht er iets misgaan met de (logistieke) afhandeling van bestellingen.

Voornemen 2: nog meer personalisatie doorvoeren
Retailers hebben de afgelopen jaren veel vooruitgang geboekt bij het realiseren van een gepersonaliseerde winkelervaring. Zo helpen supermarkten consumenten met hun online boodschappenlijst en sturen de meeste webshops klanten aankoopsuggesties op basis van klantinformatie. Ook in de fysieke winkel zijn voldoende mogelijkheden om een gepersonaliseerde ervaring te bieden. Zo kunnen Point-of-Sale (POS) applicaties de winkelmedewerker in staat stellen de consument via een tablet of smartphone van adviezen te voorzien. Op basis van de aankoophistorie, wensenlijsten, de online winkelwagen en retourhistorie kunnen bijvoorbeeld suggesties en tips worden gegeven. Op die manier kan mobile bijdragen aan het bevorderen van persoonlijke klantervaringen.

Voornemen 3: voor een mobile first benadering gaan
Steeds meer mensen gebruiken hun smartphone of tablet om online aankopen te plaatsen. Volgens een recent onderzoek van Thuiswinkel Markt Monitor 2016 shopt één op de vijf consumenten vanaf een smartphone. De verwachting is dat het aandeel van m-commerce nog verder zal toenemen. Retailers moeten er daarom voor zorgen dat de webshop daarop is ingericht, bijvoorbeeld met een responsive site. Maar hier is ook een rol weggelegd voor de fysieke winkel. Steeds meer banken bieden apps voor het contactloos betalen met een mobile device. Retailers kunnen echter ook meer doen om het aankoopproces te vereenvoudigen, bijvoorbeeld door e-wallets, click & collect en QR-codes. En vergeet de rol van de winkelmedewerker niet: door toegang tot beschikbare data met behulp van een tablet zijn zij minstens net zo goed op de hoogte als de consument die de winkel bezoekt.

Recente nieuwsberichten

Veertig procent van de verladers en logistieke dienstverleners wil investeren in transporttechnologie

Descartes Systems Group, softwareleverancier voor supply chain en logistiek, heeft de resultaten bekendgemaakt van zijn achtste jaarlijkse Global Transportation Management Benchmark Survey. Uit het onderzoek blijkt dat veertig procent van de ondervraagde verladers en logistieke dienstverleners van plan is te investeren in transporttechnologie om zich voor te bereiden op de veranderende sector en regelgeving. Voor bedrijven die financieel het best presteren en waar de directie transport als een concurrentiewapen ziet, bedraagt dat aantal 44 procent. Bij organisaties die financieel minder goed presteren, ligt het percentage op 32 procent.

DHL onderzoekt trends in e-commerce

DHL eCommerce heeft het eerste deel gepubliceerd van zijn wereldwijde Online Shopper Trends Report 2024. Het rapport biedt inzicht in het gedrag van online shoppers wereldwijd. Het belicht trends die het huidige e-commercelandschap vormgeven, gebaseerd op een onderzoek onder 12.000 consumenten in 24 landen, waaronder Nederland en België.

Arvato ontwikkelt geavanceerde robotarm

Arvata, logistieke dienstverlener voor e-commerce en b2b en onderdeel van Bertelsmann, introduceert Leleka. Deze robotarm is ontworpen voor de picking en sortering van modeartikelen in magazijnomgevingen. De innovatie werd volledig in-house ontwikkeld door Arvato’s research & development team. Leleka is intussen live op Arvato’s site in Hannover.

Generix kondigt volgende innovatiefase aan

De leverancier van bedrijfssoftware met een reeks SaaS-oplossingen voor supply chain, financiën, handel en b2b-integratie kondigt zijn volgende innovatiefase aan, met een investering van honderd miljoen euro tot het boekjaar 2028. Het doel is om de volledige portfolio van toepassingen en technologieën opnieuw uit te vinden in het tijdperk van AI. Dat moet leiden tot een vernieuwd portfolio van digitale applicaties en technologieën, die AI-ready en cloud-agnostisch zijn.

VRD Group implementeert nyce.logic WMS

Logistiek dienstverlener VRD Group is gespecialiseerd in containertransport, b2b-distributie, crossdocking en magazijndiensten in de Benelux. Het familiebedrijf, met hoofdkantoor in Temse en operaties in Bornem, heeft meer dan 200 medewerkers in dienst. VRD Group had een flexibele en schaalbare WMS-oplossing nodig om zijn activiteiten te ondersteunen.

Hans De Sutter neemt afscheid als managing director van TGW Benelux

Na ruim 10 jaar de rol van managing director voor TGW Benelux te hebben opgenomen, gaat Hans De Sutter met pensioen. Onder de leiding van Hans heeft TGW Benelux tal van projecten ontworpen en gerealiseerd. Deze projecten hebben bijgedragen aan het feit dat het bedrijf is uitgegroeid tot een belangrijke speler in de regio, met ruim 150 medewerkers in de Benelux.

GSK, Yusen Logistics en MG Real Estate openen nieuw farmaceutisch magazijn in Wallonië

Het gebouw van 40.000 m² in het Waalse Gembloers is het grootste biofarmaceutische logistieke centrum van Wallonië. Het centrum, met een waarde van 50 miljoen euro, kan tot 42.000 pallets herbergen. Afhankelijk van de vereisten kunnen die op verschillende temperaturen worden opgeslagen, dankzij de koelruimte van 7.000m² en het vriescompartiment van 700m². Dagelijks zullen vanuit het centrum 1 miljoen dosissen vaccins worden geëxporteerd naar meer dan 160 landen.

VR optimaliseert productieproces bij Pringles in Mechelen

De Pringles-fabriek in Mechelen gebruikt voortaan virtual reality (VR) om zijn medewerkers op te leiden – en bij uitbreiding haar hele productieproces te optimaliseren. Het project is het resultaat van een samenwerking met studenten van de Howest-hogeschool in Kortrijk en het Mechelse bedrijf Spectr BIM, dat instaat voor de 3D-technologie.

Radarsysteem van Linde verhoogt veiligheid bij achteruitrijdende heftrucks

Het nieuwe hulpsysteem Reverse Assist Radar van Linde Material Handling beschermt personen en voorkomt schade aan goederen en infrastructuur. De Reverse Assist Radar herkent bewegende en stilstaande objecten aan de achterzijde van heftrucks en brengt de trucks bij gevaar zeer snel tot stilstand.

Supply chain professionals vinden dat hun IT-infrastructuur voor warehouseoperaties toe is aan modernisering

Dat blijkt uit het onderzoek ‘2024 State of Warehouse Operations’ van Manhattan Associates in samenwerking met Vanson Bourne. Maar liefst 97% van de respondenten zijn van mening dat de IT-infrastructuur van hun magazijnactiviteiten op zijn minst enige modernisering nodig heeft. Daarnaast geeft 84% aan problemen te hebben met het behoud van personeel. Een groot aantal respondenten zegt ook dat personeelsgerelateerde uitdagingen, waaronder het werven en opleiden van werknemers op korte termijn (41%) en het garanderen van de productiviteit (40%), de afgelopen twaalf maanden fors zijn toegenomen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.