Drie goede voornemens van retailers voor een succesvol 2017

Begin 2016 voorspelde Manhattan Associates op basis van een onderzoek dat 2016 in het teken zou staan van klantgerichte retailing, gepersonaliseerd shoppen en m-commerce. Hoewel er flinke slagen zijn gemaakt, valt er nog heel wat winst te behalen. Eind 2016 meldde het CBS dat vier op de tien consumenten problemen ervaren bij online shoppen.

De grootste problemen betreffen te late bezorging en technische problemen bij het online betalen en bestellen van diensten en goederen. Bovendien is een stijging te zien in problemen met de klachtenafhandeling. Ook in de fysieke winkel gaat niet altijd alles van een leien dakje. Zo zijn er nog altijd veel winkels die online en offline van elkaar gescheiden hebben, waardoor de consument soms beter geïnformeerd is dan de winkelmedewerker.
Om dat soort problemen voorgoed in de kiem te smoren, formuleerde Manhattan Associates drie goede voornemens die iedere retailer in 2017 ter harte moet nemen. Door die goede voornemens ook daadwerkelijk te realiseren, kunnen retailers, volgens Manhattan Associates, voorop blijven lopen. De goede voornemens luiden als volgt:

Voornemen 1: 24/7 klantenservice bieden
Consumenten winkelen 24 uur per dag, 7 dagen per week. Een klantenservice die alleen tussen 9.00 en 17.00 bereikbaar is, kan daarom voor ergernis zorgen. Bovendien bieden social media, forums en reviewplatformen ontevreden klanten een podium om zich publiekelijk hoorbaar te maken. Naast 24/7 shoppen is het dan ook belangrijk 24/7 klantenservice te bieden. Dat zorgt niet alleen voor een betere relatie met de klant, maar biedt ook de mogelijkheid snel in te grijpen mocht er iets misgaan met de (logistieke) afhandeling van bestellingen.

Voornemen 2: nog meer personalisatie doorvoeren
Retailers hebben de afgelopen jaren veel vooruitgang geboekt bij het realiseren van een gepersonaliseerde winkelervaring. Zo helpen supermarkten consumenten met hun online boodschappenlijst en sturen de meeste webshops klanten aankoopsuggesties op basis van klantinformatie. Ook in de fysieke winkel zijn voldoende mogelijkheden om een gepersonaliseerde ervaring te bieden. Zo kunnen Point-of-Sale (POS) applicaties de winkelmedewerker in staat stellen de consument via een tablet of smartphone van adviezen te voorzien. Op basis van de aankoophistorie, wensenlijsten, de online winkelwagen en retourhistorie kunnen bijvoorbeeld suggesties en tips worden gegeven. Op die manier kan mobile bijdragen aan het bevorderen van persoonlijke klantervaringen.

Voornemen 3: voor een mobile first benadering gaan
Steeds meer mensen gebruiken hun smartphone of tablet om online aankopen te plaatsen. Volgens een recent onderzoek van Thuiswinkel Markt Monitor 2016 shopt één op de vijf consumenten vanaf een smartphone. De verwachting is dat het aandeel van m-commerce nog verder zal toenemen. Retailers moeten er daarom voor zorgen dat de webshop daarop is ingericht, bijvoorbeeld met een responsive site. Maar hier is ook een rol weggelegd voor de fysieke winkel. Steeds meer banken bieden apps voor het contactloos betalen met een mobile device. Retailers kunnen echter ook meer doen om het aankoopproces te vereenvoudigen, bijvoorbeeld door e-wallets, click & collect en QR-codes. En vergeet de rol van de winkelmedewerker niet: door toegang tot beschikbare data met behulp van een tablet zijn zij minstens net zo goed op de hoogte als de consument die de winkel bezoekt.

Recente nieuwsberichten

DHL Supply Chain en Monta boosten gezamenlijk internationale groeiambities voor e-commerce

DHL Supply Chain, onderdeel van de Deutsche Post DHL Group, heeft een meerderheidsbelang genomen in het Nederlandse Monta, een dienstverlener op het gebied van e-commerce en e-fulfilment. Met het partnership willen beide bedrijven kleine en middelgrote webshops op het gebied van e-fulfilment en online verkoop ondersteunen.

Management buy-out bij BD Media en BD Logistics

BD Media en BD Logistics hebben een nieuwe eigenaar; het managementteam wordt meerderheidsaandeelhouder. Daarnaast stapt NPM Capital uit de groep en komt het team van SPX als nieuwe privé-investeerder aan boord. BD Media en BD Logistics worden voortaan gebundeld onder de Belgian Distribution Group, kortweg BD Group.

Garvis bouwt AI-platform verder uit na investering van 3,5 miljoen euro

Een jaar na de lancering van zijn AI-platform voor vraag- en voorraadplanning haalt de Belgische start-up Garvis 3,5 miljoen euro op om het platform verder uit te bouwen. Investeerders zijn de Britse investeringsfondsen Superseed en Scalebridge Capital en de Duitse groep Bosch Ventures.

Webfleet brengt nieuwe modulaire oplossingen voor digitalisering in de transportsector

Webfleet, aanbieder van telematica voor vrachtwagens, kondigt een reeks nieuwe modulaire oplossingen aan die transportbedrijven moeten helpen bij het nemen van geïnformeerde, datagedreven beslissingen om brandstofkosten te besparen, de productiviteit te verbeteren en veiliger te zijn op de weg.

Volvo Trucks begint met serieproductie zware elektrische trucks

Volvo Trucks start met de serieproductie van de elektrische versies van zijn belangrijkste modellen: Volvo FH, Volvo FM en Volvo FMX. Deze trucks kunnen een totaalgewicht van 44 ton (GCW – gross combination weight) aan en de drie modellen vertegenwoordigen ongeveer twee derde van de verkoop.

Leuze introduceert nieuwe 36-serie sensoren voor detectie van objecten

Voor de nauwkeurige detectie van objecten heeft Leuze de nieuwe 36-sensorserie ontwikkeld. De sensoren zijn geschikt voor toepassing in de intralogistiek, de automobielindustrie en voor verpakkingssystemen. Ze detecteren voorwerpen met verschillende optische eigenschappen, zelfs op grote afstand, bij trillingen, omgevingslicht of vervuiling.

PolySto scant met de Nova RFID-oplossing van Aucxis RFID Solutions

Het Belgische PolySto, met hoofdzetel in Lokeren, produceert hygiënische binnenafwerking voor de voedingsindustrie. Het bedrijf maakt o.a. plinten en stootranden uit polymeer composiet voor supermarkten, logistieke spelers in de voeding, enz.

De Bondt B.V. ondersteunt wereldwijde groei met Fastpick van Vanderlande

De Bondt B.V. is een internationaal opererende groothandel in fournituren, garens en handwerkartikelen. Het familiebedrijf, bekend van het eigen garenmerk ‘Scheepjes’, levert aan retailers en resellers in meer dan 70 landen wereldwijd en kent een sterke groei.

De uitdagingen van een succesvolle implementatie van magazijnautomatisering

(Advertorial) Als we het over automatiseringsprojecten hebben, gaat het vaak over de ondertekening van het contract of de succesvolle samenwerking achteraf. Over het implementatieproces wordt zelden iets gemeld. Dominic Crimp, COO van TGW Northern Hub, verbreekt de stilte: een globaal gestandaardiseerd ‘stage gate’-proces, een open communicatie en heel veel testen zijn voor TGW de sleutels tot succes.

Ontdek de customer van Vanas Engineering bij elektroketen Krëfel

(Video) 2020 was – met de opkomst van corona – een turning point voor veel bedrijven. Ook voor de Belgische elektronicaketen Krëfel, welke een enorme boost in online bestellingen kreeg. Door slim en snel in te springen op deze ontwikkeling is het marktaandeel van Krëfel sinds 2019 forst gestegen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.