Drie goede voornemens van retailers voor een succesvol 2017

Begin 2016 voorspelde Manhattan Associates op basis van een onderzoek dat 2016 in het teken zou staan van klantgerichte retailing, gepersonaliseerd shoppen en m-commerce. Hoewel er flinke slagen zijn gemaakt, valt er nog heel wat winst te behalen. Eind 2016 meldde het CBS dat vier op de tien consumenten problemen ervaren bij online shoppen.

De grootste problemen betreffen te late bezorging en technische problemen bij het online betalen en bestellen van diensten en goederen. Bovendien is een stijging te zien in problemen met de klachtenafhandeling. Ook in de fysieke winkel gaat niet altijd alles van een leien dakje. Zo zijn er nog altijd veel winkels die online en offline van elkaar gescheiden hebben, waardoor de consument soms beter geïnformeerd is dan de winkelmedewerker.
Om dat soort problemen voorgoed in de kiem te smoren, formuleerde Manhattan Associates drie goede voornemens die iedere retailer in 2017 ter harte moet nemen. Door die goede voornemens ook daadwerkelijk te realiseren, kunnen retailers, volgens Manhattan Associates, voorop blijven lopen. De goede voornemens luiden als volgt:

Voornemen 1: 24/7 klantenservice bieden
Consumenten winkelen 24 uur per dag, 7 dagen per week. Een klantenservice die alleen tussen 9.00 en 17.00 bereikbaar is, kan daarom voor ergernis zorgen. Bovendien bieden social media, forums en reviewplatformen ontevreden klanten een podium om zich publiekelijk hoorbaar te maken. Naast 24/7 shoppen is het dan ook belangrijk 24/7 klantenservice te bieden. Dat zorgt niet alleen voor een betere relatie met de klant, maar biedt ook de mogelijkheid snel in te grijpen mocht er iets misgaan met de (logistieke) afhandeling van bestellingen.

Voornemen 2: nog meer personalisatie doorvoeren
Retailers hebben de afgelopen jaren veel vooruitgang geboekt bij het realiseren van een gepersonaliseerde winkelervaring. Zo helpen supermarkten consumenten met hun online boodschappenlijst en sturen de meeste webshops klanten aankoopsuggesties op basis van klantinformatie. Ook in de fysieke winkel zijn voldoende mogelijkheden om een gepersonaliseerde ervaring te bieden. Zo kunnen Point-of-Sale (POS) applicaties de winkelmedewerker in staat stellen de consument via een tablet of smartphone van adviezen te voorzien. Op basis van de aankoophistorie, wensenlijsten, de online winkelwagen en retourhistorie kunnen bijvoorbeeld suggesties en tips worden gegeven. Op die manier kan mobile bijdragen aan het bevorderen van persoonlijke klantervaringen.

Voornemen 3: voor een mobile first benadering gaan
Steeds meer mensen gebruiken hun smartphone of tablet om online aankopen te plaatsen. Volgens een recent onderzoek van Thuiswinkel Markt Monitor 2016 shopt één op de vijf consumenten vanaf een smartphone. De verwachting is dat het aandeel van m-commerce nog verder zal toenemen. Retailers moeten er daarom voor zorgen dat de webshop daarop is ingericht, bijvoorbeeld met een responsive site. Maar hier is ook een rol weggelegd voor de fysieke winkel. Steeds meer banken bieden apps voor het contactloos betalen met een mobile device. Retailers kunnen echter ook meer doen om het aankoopproces te vereenvoudigen, bijvoorbeeld door e-wallets, click & collect en QR-codes. En vergeet de rol van de winkelmedewerker niet: door toegang tot beschikbare data met behulp van een tablet zijn zij minstens net zo goed op de hoogte als de consument die de winkel bezoekt.

Recente nieuwsberichten

40% van de werkgevers in Supply Chain/Logistiek wil personeelsbestand dit jaar nog uitbreiden

Volgens de recentste ManpowerGroup Barometer voor de tewerkstellingsvooruitzichten, verwachten werkgevers dat er ook in het vierde kwartaal van 2022 banen zullen bijkomen in de sector Supply Chain & Logistics. Vier op tien (40%) van de in april door ManpowerGroup bevraagde werkgevers in deze sector zijn van plan hun personeelsbestand tegen het eind van de maand december uit te breiden, terwijl 20% van plan is dat te verminderen.

WDP vergroot footprint in Wallonië met 7 nieuwe sites in Doornik

Logistiek vastgoedontwikkelaar WDP heeft zeven nieuwe logistieke sites aangekocht van Sedimmo NV (onderdeel van Sedilog NV) in de industriezone Tournai West Zoning in Doornik. De acquisitie is goed voor een totale verhuurbare oppervlakte van om en bij de 100.000m² en een globale investering van ongeveer 120 miljoen euro.

Phi Data en Belintra optimaliseren voorraadbeheer in ziekenhuizen

IT-integrator Phi Data slaat de handen in elkaar met Belintra, een leverancier van oplossingen voor de gezondheidszorg met hoofdzetel in België en filialen in Zwitserland en de VS. Samen willen beide partners het herbevoorradingsproces in de voorraadruimtes van ziekenhuisafdelingen grondig verbeteren.

Qargo TMS haalt investering van 6 miljoen euro binnen voor verdere ontplooiing

Qargo TMS, ontwikkelaar van het gelijknamige transportmanagementsysteem, heeft een kapitaalronde van 6 miljoen euro afgerond. Die investering moet de start-up helpen internationaal uit te breiden, het sales en customer experience team te vergroten en verder in te zetten op automatisering ondersteund door AI.

Brochure: consider your route-to-market approach

(Advertorial) Doing business in complex markets? Worried about cultural distance, being compliant with local regulations, importing| or exporting your goods without having your own legal entity or depending on a distributor? Benefit from Trade Facilitation services done by Ahlers and our deep expertise.

Supply Chain Portal

(Advertorial) Maakt logistieke ketenprocessen efficiënter. Inbound controltower – Slotbooking – DC capaciteits planning - Outbound controltower. Action, Bol.com, Carrefour, Colruyt, Jumbo supermarkten, Zeeman   Lees de cases op www.incore.be >

nShift – the global leader in delivery management

(Video) Why nShift? We enable our customers to deliver a better customer experience, improve customer satisfaction, provide a full range of delivery options, create new revenue opportunities, and develop sustainable delivery options. This empowers them to achieve scalable and strategic growth.

Katoen Natie neemt Mexico Natie over

Katoen Natie breidt zijn activiteiten in de Antwerpse haven uit door de overname van sectorgenoot Mexico Natie. De logistieke dienstverlener verwerft de 230.000 m2 opslagfaciliteiten voor diverse goederen van Mexico Natie:  Luithagen (staal), Altamira (gevaarlijke producten), Tijl (verpakte goederen) en Tampico (voeding).

ICA Sweden schakelt TGW in voor nieuw geautomatiseerd fulfilmentcenter

Op ongeveer honderd kilometer ten westen van Stockholm laat ICA Sweden, de grootste supermarktketen van Zweden, een sterk geautomatiseerd fulfilmentcenter bouwen Voor het project doet de retailer een beroep op TGW Logistics Group, leverancier van oplossingen voor material handling.

Tailormade Logistics richt Tailormade Customs op voor douaneadvies en -diensten

Deze zomer heeft Tailormade Logistics een nieuwe dochteronderneming in het leven geroepen: Tailormade Customs. TML Customs, dat wordt geleid door Omar Boukhzar, moet klanten van Tailormade Logistics verder ontzorgen en moet van TML een one-stop-shop maken waar klanten een passende oplossing kunnen vinden voor hun logistieke vraagstukken, in combinatie met douaneadvies en -diensten.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.