Drie goede voornemens van retailers voor een succesvol 2017

Begin 2016 voorspelde Manhattan Associates op basis van een onderzoek dat 2016 in het teken zou staan van klantgerichte retailing, gepersonaliseerd shoppen en m-commerce. Hoewel er flinke slagen zijn gemaakt, valt er nog heel wat winst te behalen. Eind 2016 meldde het CBS dat vier op de tien consumenten problemen ervaren bij online shoppen.

De grootste problemen betreffen te late bezorging en technische problemen bij het online betalen en bestellen van diensten en goederen. Bovendien is een stijging te zien in problemen met de klachtenafhandeling. Ook in de fysieke winkel gaat niet altijd alles van een leien dakje. Zo zijn er nog altijd veel winkels die online en offline van elkaar gescheiden hebben, waardoor de consument soms beter geïnformeerd is dan de winkelmedewerker.
Om dat soort problemen voorgoed in de kiem te smoren, formuleerde Manhattan Associates drie goede voornemens die iedere retailer in 2017 ter harte moet nemen. Door die goede voornemens ook daadwerkelijk te realiseren, kunnen retailers, volgens Manhattan Associates, voorop blijven lopen. De goede voornemens luiden als volgt:

Voornemen 1: 24/7 klantenservice bieden
Consumenten winkelen 24 uur per dag, 7 dagen per week. Een klantenservice die alleen tussen 9.00 en 17.00 bereikbaar is, kan daarom voor ergernis zorgen. Bovendien bieden social media, forums en reviewplatformen ontevreden klanten een podium om zich publiekelijk hoorbaar te maken. Naast 24/7 shoppen is het dan ook belangrijk 24/7 klantenservice te bieden. Dat zorgt niet alleen voor een betere relatie met de klant, maar biedt ook de mogelijkheid snel in te grijpen mocht er iets misgaan met de (logistieke) afhandeling van bestellingen.

Voornemen 2: nog meer personalisatie doorvoeren
Retailers hebben de afgelopen jaren veel vooruitgang geboekt bij het realiseren van een gepersonaliseerde winkelervaring. Zo helpen supermarkten consumenten met hun online boodschappenlijst en sturen de meeste webshops klanten aankoopsuggesties op basis van klantinformatie. Ook in de fysieke winkel zijn voldoende mogelijkheden om een gepersonaliseerde ervaring te bieden. Zo kunnen Point-of-Sale (POS) applicaties de winkelmedewerker in staat stellen de consument via een tablet of smartphone van adviezen te voorzien. Op basis van de aankoophistorie, wensenlijsten, de online winkelwagen en retourhistorie kunnen bijvoorbeeld suggesties en tips worden gegeven. Op die manier kan mobile bijdragen aan het bevorderen van persoonlijke klantervaringen.

Voornemen 3: voor een mobile first benadering gaan
Steeds meer mensen gebruiken hun smartphone of tablet om online aankopen te plaatsen. Volgens een recent onderzoek van Thuiswinkel Markt Monitor 2016 shopt één op de vijf consumenten vanaf een smartphone. De verwachting is dat het aandeel van m-commerce nog verder zal toenemen. Retailers moeten er daarom voor zorgen dat de webshop daarop is ingericht, bijvoorbeeld met een responsive site. Maar hier is ook een rol weggelegd voor de fysieke winkel. Steeds meer banken bieden apps voor het contactloos betalen met een mobile device. Retailers kunnen echter ook meer doen om het aankoopproces te vereenvoudigen, bijvoorbeeld door e-wallets, click & collect en QR-codes. En vergeet de rol van de winkelmedewerker niet: door toegang tot beschikbare data met behulp van een tablet zijn zij minstens net zo goed op de hoogte als de consument die de winkel bezoekt.

Recente nieuwsberichten

Zuivelproducent Amalthea verbetert processen met AI-oplossing van Infor

Amalthea, een Nederlandse leverancier van geitenkaas en biologische koeienkaas, gebruikt voortaan Infor Coleman AI, de geïntegreerde artificiële intelligentie-oplossing van Infor, om de kwaliteit en opbrengst van de kaas te verbeteren, klanten te binden en duurzaamheid te bevorderen.

DB Schenker dan toch in de etalage

Eerder dit jaar werd al gemeld dat Deutsche Bahn zijn logistieke dochter DB Schenker wel eens van de hand zou kunnen doen. Het ziet er nu naar uit dat de Duitse nationale spoormaatschappij die stap concretiseert en een volledige verkoop van DB Schenker overweegt.

Trimble neemt Transporeon over voor 1,88 miljard euro

Het cloudgebaseerde transportmanagement softwareplatform Transporeon wordt overgenomen door Trimble, een Amerikaans technologiebedrijf dat wereldwijde industrieën ondersteunt in o.a. bouw & constructie, landbouw, georuimtelijk, natuurlijke hulpbronnen en nutsvoorzieningen, overheden en transport.

PSA Antwerp sluit twee contracten voor vernieuwing Europa Terminal

De Belgische terminaloperator PSA Antwerp heeft twee overeenkomsten getekend om grootschalige werken uit te voeren voor de renovatie van zijn Europa Terminal op de rechteroever van de Schelde. De Haven van Antwerpen en PSAA hebben die renovatie nodig om hun behandelingscapaciteit voor de volgende generatie schepen (Ultra Large Container Vessels – UCLV’s) te vergroten.

Aerit lanceert thuisbezorgingsdienst per drone in Zweden

Aerit, een duurzame drone-bezorgdienst gevestigd in Stockholm, heeft met succes een proefproject voltooid waarbij drones producten leveren aan huishoudens in een gebied van 100 vierkante kilometer in het Zweedse Norrtälje. De vluchten, uitgevoerd buiten de visuele zichtlijn (‘beyond visual line of sight’ of BVLOS), bezorgden kruidenierswaren en andere producten aan huizen in de omgeving van de supermarkt ICA Nära Gräddö Skärgårdshandel.

Bridgestone en Bia sluiten partnership voor elektrificatie van wagenparken

Bridgestone Mobility Solutions, aanbieder van banden en oplossingen voor duurzame mobiliteit, en Bia, leverancier van een platform om het opladen van elektrische voertuigen (EV) te voorspellen, monitoren en optimaliseren, bundelen hun krachten om de elektrificatie van wagenparken te bevorderen.

DPD breidt managementteam uit

Enkele weken nadat Richard de Haas als nieuwe CEO de nieuwe hub en depot in Vilvoorde mocht inhuldigen, verwelkomt DPD Belux twee nieuwe leden in het managementteam: Eve Coomans wordt de nieuwe chief human resources officer, terwijl Jeroen Rutten als nieuwe chief operations officer aan de slag gaat.

De vier belangrijkste logistieke trends voor 2023

(Advertorial) De logistieke sector is de afgelopen jaren een prominente rol in onze samenleving gaan spelen. Nu zijn er door recente ontwikkelingen een aantal duidelijke trends in warehouses zichtbaar. Lees daarom nu hier meer over de belangrijkste trends voor 2023.

Goede voornemens? Maak werk van een voorraadstrategie.

(Advertorial) We naderen het einde van het jaar, en dan is het voor bedrijven altijd een goed moment om de voorraden te inventariseren en bij te sturen. Velen waren de afgelopen jaren wat losbandiger met hun voorraadbeheer. Begrijpelijk, want door de coronacrisis en de oorlog in Oost-Europa was ruim voldoende voorraad hebben belangrijker dan de voorraad optimaal te houden.

PTV Group neemt Conundra in zijn portfolio op

PTV Group, wereldwijd leverancier van transportlogistieke software voor routeplanning en -optimalisering, vervolgt zijn logistieke consolidatiepad. Na de toevoeging van Axylog afgelopen zomer, voegt nu ook de Belgische aanbieder van routeplanningssoftware Conundra zich bij de groep.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.