Drie goede voornemens van retailers voor een succesvol 2017

Begin 2016 voorspelde Manhattan Associates op basis van een onderzoek dat 2016 in het teken zou staan van klantgerichte retailing, gepersonaliseerd shoppen en m-commerce. Hoewel er flinke slagen zijn gemaakt, valt er nog heel wat winst te behalen. Eind 2016 meldde het CBS dat vier op de tien consumenten problemen ervaren bij online shoppen.

De grootste problemen betreffen te late bezorging en technische problemen bij het online betalen en bestellen van diensten en goederen. Bovendien is een stijging te zien in problemen met de klachtenafhandeling. Ook in de fysieke winkel gaat niet altijd alles van een leien dakje. Zo zijn er nog altijd veel winkels die online en offline van elkaar gescheiden hebben, waardoor de consument soms beter geïnformeerd is dan de winkelmedewerker.
Om dat soort problemen voorgoed in de kiem te smoren, formuleerde Manhattan Associates drie goede voornemens die iedere retailer in 2017 ter harte moet nemen. Door die goede voornemens ook daadwerkelijk te realiseren, kunnen retailers, volgens Manhattan Associates, voorop blijven lopen. De goede voornemens luiden als volgt:

Voornemen 1: 24/7 klantenservice bieden
Consumenten winkelen 24 uur per dag, 7 dagen per week. Een klantenservice die alleen tussen 9.00 en 17.00 bereikbaar is, kan daarom voor ergernis zorgen. Bovendien bieden social media, forums en reviewplatformen ontevreden klanten een podium om zich publiekelijk hoorbaar te maken. Naast 24/7 shoppen is het dan ook belangrijk 24/7 klantenservice te bieden. Dat zorgt niet alleen voor een betere relatie met de klant, maar biedt ook de mogelijkheid snel in te grijpen mocht er iets misgaan met de (logistieke) afhandeling van bestellingen.

Voornemen 2: nog meer personalisatie doorvoeren
Retailers hebben de afgelopen jaren veel vooruitgang geboekt bij het realiseren van een gepersonaliseerde winkelervaring. Zo helpen supermarkten consumenten met hun online boodschappenlijst en sturen de meeste webshops klanten aankoopsuggesties op basis van klantinformatie. Ook in de fysieke winkel zijn voldoende mogelijkheden om een gepersonaliseerde ervaring te bieden. Zo kunnen Point-of-Sale (POS) applicaties de winkelmedewerker in staat stellen de consument via een tablet of smartphone van adviezen te voorzien. Op basis van de aankoophistorie, wensenlijsten, de online winkelwagen en retourhistorie kunnen bijvoorbeeld suggesties en tips worden gegeven. Op die manier kan mobile bijdragen aan het bevorderen van persoonlijke klantervaringen.

Voornemen 3: voor een mobile first benadering gaan
Steeds meer mensen gebruiken hun smartphone of tablet om online aankopen te plaatsen. Volgens een recent onderzoek van Thuiswinkel Markt Monitor 2016 shopt één op de vijf consumenten vanaf een smartphone. De verwachting is dat het aandeel van m-commerce nog verder zal toenemen. Retailers moeten er daarom voor zorgen dat de webshop daarop is ingericht, bijvoorbeeld met een responsive site. Maar hier is ook een rol weggelegd voor de fysieke winkel. Steeds meer banken bieden apps voor het contactloos betalen met een mobile device. Retailers kunnen echter ook meer doen om het aankoopproces te vereenvoudigen, bijvoorbeeld door e-wallets, click & collect en QR-codes. En vergeet de rol van de winkelmedewerker niet: door toegang tot beschikbare data met behulp van een tablet zijn zij minstens net zo goed op de hoogte als de consument die de winkel bezoekt.

Recente nieuwsberichten

Valuechain.be tijdelijk niet beschikbaar

Onderhoudswerken aan de webserver kunnen ervoor zorgen dat de Value Chain website tijdelijk niet beschikbaar is. Downtime is mogelijk vanaf dinsdag 21 februari om 19.00 uur tot woensdag 22 februari om 12:00 uur. Foto: Pixabay

On-Site Services: maatwerk voor een hoge beschikbaarheid

(Advertorial) Steeds meer bedrijven vertrouwen het technische onderhoud van hun sterk geautomatiseerde magazijnen geheel of gedeeltelijk toe aan intralogistieke specialisten. Om supply chain managers te helpen elke nacht (en vooral tijdens het piekseizoen) rustig te slapen, biedt TGW een reeks on-site technische diensten aan.

Oegema Transport lokaliseert trailers en heftrucks met Sensolus

Om het overzicht over zijn vloot te bewaren, koos het Nederlandse Oegema Transport voor de traceertechnologie van het Gentse Sensolus, dat gespecialiseerd is in Industrial Internet of Things en connected asset management. Voor de Nederlandse transporteur werd het namelijk steeds moeilijker en tijdrovender om zijn honderden vrachtwagens, trailers, elektropallettrucks en meeneemheftrucks te lokaliseren op de eigen site of bij de klant.

Dufour volgt wagenpark en data vanop afstand met Webfleet

Als partner in duurzame en innovatieve ontwikkeling is Groep Dufour actief op vier vlakken: milieu, kraanwerken en transport, grondwerken en de distributie van brandstoffen. Daarnaast behoort de onderneming tot de Europese top voor het installeren van windmolenparken.

Veelzijdig Betrouwbaar Rendabel

(Advertorial) Daifuku’s intralogistieke concepten kunnen ook uw logistieke processen optimaliseren. Als wereldleider in zijn domein, begeleidt Daifuku ondernemingen bij het automatiseren van goederenstromen binnen productie en distributie.

Mayoral rust nieuw DC uit met Skyfall Pocket Sorter

Het Spaanse Mayoral is actief op de Europese markt voor kinderkleding en staat aan de top in de branche op het Iberisch schiereiland. Dankzij de constante uitbreiding van multichannel marketing – via de online shop is de onderneming intussen in meer dan tien landen actief – is de omzet de afgelopen jaren blijven stijgen.

OMP schaalt samenwerking met Ordina op

OMP heeft digital business partner Ordina ingeschakeld voor de implementatie van Unison Planning bij zijn wereldwijde klantenbestand. De samenwerking tussen beide partners ging al begin 2022 van start, toen een pilotteam van Ordina supply chain planning specialisten een opleiding kreeg over Unison Planning.

Jürgen Albersmann wordt CEO van Contargo

Vanaf maart 2023 wordt Jürgen Albersmann de nieuwe CEO van logistieke containervervoerder Contargo. Samen met de drie directieleden Marcel Hulsker, Thomas Löffler en Uwe Storch zal hij de Contargo Groep leiden. Jürgen Albersmann is bijna tien jaar werkzaam als managing director bij Contargo.

Action gaat voor duurzaam met e-trucks en zonnepanelen op trailers

In het kader van de verduurzaming van transport nam non-food discountretailer Action al meerdere initiatieven. Om het transport naar de winkels duurzamer te maken, zette Action eerder deze maand een eerste stap in de elektrificatie van zijn winkellogistiek.

Jacques Remy & Fils optimaliseert levering verse producten met Descartes

Jacques Remy & Fils, leverancier van verse groenten en fruit in België, Luxemburg en Noord-Frankrijk, heeft zijn transportmanagementsysteem volledig herzien om zijn kosten te verlagen en de opvolging van zijn leveringen te optimaliseren. Het bedrijf uit Marcinelle nam daarvoor Descartes Systems Group in de arm.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.