Drie goede voornemens van retailers voor een succesvol 2017

Begin 2016 voorspelde Manhattan Associates op basis van een onderzoek dat 2016 in het teken zou staan van klantgerichte retailing, gepersonaliseerd shoppen en m-commerce. Hoewel er flinke slagen zijn gemaakt, valt er nog heel wat winst te behalen. Eind 2016 meldde het CBS dat vier op de tien consumenten problemen ervaren bij online shoppen.

De grootste problemen betreffen te late bezorging en technische problemen bij het online betalen en bestellen van diensten en goederen. Bovendien is een stijging te zien in problemen met de klachtenafhandeling. Ook in de fysieke winkel gaat niet altijd alles van een leien dakje. Zo zijn er nog altijd veel winkels die online en offline van elkaar gescheiden hebben, waardoor de consument soms beter geïnformeerd is dan de winkelmedewerker.
Om dat soort problemen voorgoed in de kiem te smoren, formuleerde Manhattan Associates drie goede voornemens die iedere retailer in 2017 ter harte moet nemen. Door die goede voornemens ook daadwerkelijk te realiseren, kunnen retailers, volgens Manhattan Associates, voorop blijven lopen. De goede voornemens luiden als volgt:

Voornemen 1: 24/7 klantenservice bieden
Consumenten winkelen 24 uur per dag, 7 dagen per week. Een klantenservice die alleen tussen 9.00 en 17.00 bereikbaar is, kan daarom voor ergernis zorgen. Bovendien bieden social media, forums en reviewplatformen ontevreden klanten een podium om zich publiekelijk hoorbaar te maken. Naast 24/7 shoppen is het dan ook belangrijk 24/7 klantenservice te bieden. Dat zorgt niet alleen voor een betere relatie met de klant, maar biedt ook de mogelijkheid snel in te grijpen mocht er iets misgaan met de (logistieke) afhandeling van bestellingen.

Voornemen 2: nog meer personalisatie doorvoeren
Retailers hebben de afgelopen jaren veel vooruitgang geboekt bij het realiseren van een gepersonaliseerde winkelervaring. Zo helpen supermarkten consumenten met hun online boodschappenlijst en sturen de meeste webshops klanten aankoopsuggesties op basis van klantinformatie. Ook in de fysieke winkel zijn voldoende mogelijkheden om een gepersonaliseerde ervaring te bieden. Zo kunnen Point-of-Sale (POS) applicaties de winkelmedewerker in staat stellen de consument via een tablet of smartphone van adviezen te voorzien. Op basis van de aankoophistorie, wensenlijsten, de online winkelwagen en retourhistorie kunnen bijvoorbeeld suggesties en tips worden gegeven. Op die manier kan mobile bijdragen aan het bevorderen van persoonlijke klantervaringen.

Voornemen 3: voor een mobile first benadering gaan
Steeds meer mensen gebruiken hun smartphone of tablet om online aankopen te plaatsen. Volgens een recent onderzoek van Thuiswinkel Markt Monitor 2016 shopt één op de vijf consumenten vanaf een smartphone. De verwachting is dat het aandeel van m-commerce nog verder zal toenemen. Retailers moeten er daarom voor zorgen dat de webshop daarop is ingericht, bijvoorbeeld met een responsive site. Maar hier is ook een rol weggelegd voor de fysieke winkel. Steeds meer banken bieden apps voor het contactloos betalen met een mobile device. Retailers kunnen echter ook meer doen om het aankoopproces te vereenvoudigen, bijvoorbeeld door e-wallets, click & collect en QR-codes. En vergeet de rol van de winkelmedewerker niet: door toegang tot beschikbare data met behulp van een tablet zijn zij minstens net zo goed op de hoogte als de consument die de winkel bezoekt.

Recente nieuwsberichten

Gheeraert groeit verder met nieuw filiaal in Rekkem

Logistiek bedrijf Gheeraert heeft een nieuwe vestiging geopend in een vroeger deel van Deny Logistics in Rekkem. Gheeraert nam de distributieactiviteiten van partner Deny Logistics over, nadat dat bedrijf had besloten te stoppen met nationale distributie om te focussen op warehousing, customs en expedition.

IKEA zet in Zaventem 100e drone voor voorraadinventarisatie in

Na een succesvol proefproject bij IKEA Gent gaan nu ook de filialen van IKEA in Zaventem en Luik de voorraad inventariseren met behulp van geautomatiseerde drones. De invoering van de dronetechnologie in Zaventem betekent bovendien de honderdste drone voor voorraadinventarisatie die binnen de Ingka Group, ’s werelds grootste IKEA-franchisenemer, wordt geïmplementeerd.

Veelzijdig Betrouwbaar Rendabel

(Advertorial) Daifuku’s intralogistieke concepten kunnen ook uw logistieke processen optimaliseren. Als wereldleider in zijn domein, begeleidt Daifuku ondernemingen bij het automatiseren van goederenstromen binnen productie en distributie.

Adore4Customs heet voortaan Customaite

Adore4Customs, de product business unit van het Leuvense IT-consultingbedrijf AE, biedt een SaaS-platform voor de automatisering van douaneaangiftes. Om zijn globale ambities kracht bij te zetten heeft het team besloten over te gaan naar een rebranding.

Datalogic stelt Global ISV-partnerprogramma voor

Datalogic, wereldwijd aanbieder van oplossingen voor automatische gegevensregistratie en fabrieksautomatisering, kondigt de lancering aan van het Global Datalogic Independent Software Vendor (ISV)-partnerprogramma voor mobiele computers. Het partnerprogramma is bedoeld om, door middel van marketing-, sales- en technische ondersteuningsprogramma’s, partnerships met de ISV-gemeenschap te stimuleren en te ontwikkelen en op die manier een groter marktaandeel te creëren.

Last Call voor Supply Chain Innovations 2023

Mocht het u om de een of andere reden toch nog ontgaan zijn: op donderdag 16 maart, overmorgen al, vindt in Antwerpen Expo de nieuwste editie van Supply Chain Innovations plaats. Alle info over dit niet te missen event vol waardevolle informatie voor u en uw business, leest u hier.

Europese havens zijn gebaat bij digitale transformatie

Volgens een bericht van Panasonic, leverancier van o.a. robuuste Toughbook-notebooks, tablets en handhelds voor field workers, is er dringend nood aan digitale transformatie in de Europese havens. Het bedrijf verwijst daarbij naar een recente oproep van de Wereldbank en de International Association of Ports and Harbors (IAPH).

Gobo-Group neemt Cargofoor over

Vanaf 1 april 2023 neemt de Gobo-Group de activiteiten, het personeel en de voertuigen van Cargofoor Maastricht over. Omdat het transportbedrijf van de broers Guy, Naud en Marc Maassen zelf geen opvolging had, werd uitgekeken naar een partner die de activiteiten van Cargofoor kon verderzetten.

Westpole Benelux komt in handen van Prodware

Westpole Benelux, leverancier van IT-diensten en hybride oplossingen voor digitale transformatie, wordt overgenomen door het Franse Prodware. Westpole Benelux heeft drie afdelingen waarmee het zijn klanten bijstaat op het vlak van digitale transformatie, namelijk Digital Infrastructure, Managed Operations en Staffing & Sourcing.

V-Chain wordt onderdeel van de Ando Group

De Ando Group, waartoe bedrijven als Anrova Solutions, Recomatics, Zeibur en Domani Business Solutions behoren, neemt V-Chain over. V-Chain is een SAP-partner voor kmo’s die zich heeft ontplooid onder de vleugels van het acceleratorplatform Gumption.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.