Drie goede voornemens van retailers voor een succesvol 2017

Begin 2016 voorspelde Manhattan Associates op basis van een onderzoek dat 2016 in het teken zou staan van klantgerichte retailing, gepersonaliseerd shoppen en m-commerce. Hoewel er flinke slagen zijn gemaakt, valt er nog heel wat winst te behalen. Eind 2016 meldde het CBS dat vier op de tien consumenten problemen ervaren bij online shoppen.

De grootste problemen betreffen te late bezorging en technische problemen bij het online betalen en bestellen van diensten en goederen. Bovendien is een stijging te zien in problemen met de klachtenafhandeling. Ook in de fysieke winkel gaat niet altijd alles van een leien dakje. Zo zijn er nog altijd veel winkels die online en offline van elkaar gescheiden hebben, waardoor de consument soms beter geïnformeerd is dan de winkelmedewerker.
Om dat soort problemen voorgoed in de kiem te smoren, formuleerde Manhattan Associates drie goede voornemens die iedere retailer in 2017 ter harte moet nemen. Door die goede voornemens ook daadwerkelijk te realiseren, kunnen retailers, volgens Manhattan Associates, voorop blijven lopen. De goede voornemens luiden als volgt:

Voornemen 1: 24/7 klantenservice bieden
Consumenten winkelen 24 uur per dag, 7 dagen per week. Een klantenservice die alleen tussen 9.00 en 17.00 bereikbaar is, kan daarom voor ergernis zorgen. Bovendien bieden social media, forums en reviewplatformen ontevreden klanten een podium om zich publiekelijk hoorbaar te maken. Naast 24/7 shoppen is het dan ook belangrijk 24/7 klantenservice te bieden. Dat zorgt niet alleen voor een betere relatie met de klant, maar biedt ook de mogelijkheid snel in te grijpen mocht er iets misgaan met de (logistieke) afhandeling van bestellingen.

Voornemen 2: nog meer personalisatie doorvoeren
Retailers hebben de afgelopen jaren veel vooruitgang geboekt bij het realiseren van een gepersonaliseerde winkelervaring. Zo helpen supermarkten consumenten met hun online boodschappenlijst en sturen de meeste webshops klanten aankoopsuggesties op basis van klantinformatie. Ook in de fysieke winkel zijn voldoende mogelijkheden om een gepersonaliseerde ervaring te bieden. Zo kunnen Point-of-Sale (POS) applicaties de winkelmedewerker in staat stellen de consument via een tablet of smartphone van adviezen te voorzien. Op basis van de aankoophistorie, wensenlijsten, de online winkelwagen en retourhistorie kunnen bijvoorbeeld suggesties en tips worden gegeven. Op die manier kan mobile bijdragen aan het bevorderen van persoonlijke klantervaringen.

Voornemen 3: voor een mobile first benadering gaan
Steeds meer mensen gebruiken hun smartphone of tablet om online aankopen te plaatsen. Volgens een recent onderzoek van Thuiswinkel Markt Monitor 2016 shopt één op de vijf consumenten vanaf een smartphone. De verwachting is dat het aandeel van m-commerce nog verder zal toenemen. Retailers moeten er daarom voor zorgen dat de webshop daarop is ingericht, bijvoorbeeld met een responsive site. Maar hier is ook een rol weggelegd voor de fysieke winkel. Steeds meer banken bieden apps voor het contactloos betalen met een mobile device. Retailers kunnen echter ook meer doen om het aankoopproces te vereenvoudigen, bijvoorbeeld door e-wallets, click & collect en QR-codes. En vergeet de rol van de winkelmedewerker niet: door toegang tot beschikbare data met behulp van een tablet zijn zij minstens net zo goed op de hoogte als de consument die de winkel bezoekt.

Recente nieuwsberichten

Webfleet en Ford bieden geïntegreerde telematicaoplossing via OEM.connect

Webfleet, de oplossing voor wagenparkbeheer van Bridgestone, kondigt aan dat Ford is toegetreden tot het OEM.connect-partnerprogramma. Dat houdt in dat personen- en bestelauto’s van Ford met ingebouwde connectiviteit rechtstreeks voertuiggegevens kunnen doorsturen naar Webfleet.

Intergamma en Montea realiseren duurzaam DC van circa 95.000m²

Montea, ontwikkelend belegger in logistiek vastgoed, en Intergamma, bekend van bouwmarkten Gamma en Karwei, hebben een overeenkomst getekend voor de ontwikkeling van een nieuw, duurzaam distributiecentrum van ongeveer 95.000m² op het voormalige terrein van de oude Glasfabriek op De Kellen in Tiel (NL).

Gebruik je warehousedata om concurrerend te blijven

(Advertorial) De afgelopen jaren is aanpassing aan nieuwe technologieën nóg belangrijker geworden: klanten stellen hoge eisen en concurrenten worden sneller en efficiënter. Bij Element Logic brengen we magazijnautomatisering nu een stap verder, door in onze software gebruik te maken van kunstmatige intelligentie.

nShift vernieuwt aanbod om retailers en warehouses te helpen slimmer te verzenden

(Advertorial) DeliveryHub wordt omgedoopt tot nShift Ship en voegt zich bij het nieuwe nShift Track om bedrijfsgerichte mogelijkheden aan te bieden voor parcel delivery management en post-purchase tracking. nShift, de wereldleider in software voor parcel delivery management, kondigt vandaag aanzienlijke verbeteringen aan in het aanbod voor retailers en e-shops.

Tailormade Logistics en Van Hove & Co gaan samenwerken

De Gentse transport- en logistiek dienstverleners Tailormade Logistics (TML) en Van Hove & Co hebben bekendgemaakt dat ze gaan samenwerken.

Lekkerland verhoogt capaciteit met volautomatische dozensluiters van Endoline

Lekkerland is gespecialiseerd in ‘on-the-go’ consumptie en profileert zich als full-service dienstverlener voor zijn klanten. De  onderneming biedt retailoplossingen, logistieke diensten op maat en een breed en relevant assortiment in vier Europese landen.

Savoye automatiseert nieuw DC van New East General Trading in Dubai

Savoye, producent en integrator van geautomatiseerde intralogistieke systemen en softwareoplossingen voor de supply chain, sloot een overeenkomst met New East General Trading L.L.C, een vooraanstaande leverancier van automotive onderdelen in het Midden Oosten, om het nieuwe distributiecentrum in Dubai in te richten met geautomatiseerde systemen.

Xavier Van Reeth wordt country director Belgium bij Montea

Vanaf april 2023 gaat Xavier Van Reeth (foto) bij Montea aan het werk als country director Belgium. In die rol zal hij het Belgische team aansturen dat verantwoordelijk is voor het beheer van de bestaande klanten, alsook voor de verdere groei van de vastgoedportefeuille in België.

TheValueChain neemt HR-consultancybedrijf HuRis over

Na twee eerdere overnames in 2022, breidt TheValueChain zich met een nieuwe acquisitie verder uit. De SAP implementatiepartner uit Kontich heeft HuRis overgenomen, een HR-consultancybedrijf uit het Nederlandse Culemborg, dat gespecialiseerd is in SAP SuccessFactors en SAP HXM.

Getac introduceert volgende generatie robuuste laptops

Getac heeft zijn nieuwe generatie volledig robuuste B360 en B360 Pro laptops aangekondigd. De toestellen, die vanaf april 2023 verkrijgbaar zijn, moeten volgens de leverancier connectiviteit, betrouwbaarheid en computerprestaties leveren aan professionals die werkzaam zijn in veeleisende omgevingen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.