Drie goede voornemens van retailers voor een succesvol 2017

Begin 2016 voorspelde Manhattan Associates op basis van een onderzoek dat 2016 in het teken zou staan van klantgerichte retailing, gepersonaliseerd shoppen en m-commerce. Hoewel er flinke slagen zijn gemaakt, valt er nog heel wat winst te behalen. Eind 2016 meldde het CBS dat vier op de tien consumenten problemen ervaren bij online shoppen.

De grootste problemen betreffen te late bezorging en technische problemen bij het online betalen en bestellen van diensten en goederen. Bovendien is een stijging te zien in problemen met de klachtenafhandeling. Ook in de fysieke winkel gaat niet altijd alles van een leien dakje. Zo zijn er nog altijd veel winkels die online en offline van elkaar gescheiden hebben, waardoor de consument soms beter geïnformeerd is dan de winkelmedewerker.
Om dat soort problemen voorgoed in de kiem te smoren, formuleerde Manhattan Associates drie goede voornemens die iedere retailer in 2017 ter harte moet nemen. Door die goede voornemens ook daadwerkelijk te realiseren, kunnen retailers, volgens Manhattan Associates, voorop blijven lopen. De goede voornemens luiden als volgt:

Voornemen 1: 24/7 klantenservice bieden
Consumenten winkelen 24 uur per dag, 7 dagen per week. Een klantenservice die alleen tussen 9.00 en 17.00 bereikbaar is, kan daarom voor ergernis zorgen. Bovendien bieden social media, forums en reviewplatformen ontevreden klanten een podium om zich publiekelijk hoorbaar te maken. Naast 24/7 shoppen is het dan ook belangrijk 24/7 klantenservice te bieden. Dat zorgt niet alleen voor een betere relatie met de klant, maar biedt ook de mogelijkheid snel in te grijpen mocht er iets misgaan met de (logistieke) afhandeling van bestellingen.

Voornemen 2: nog meer personalisatie doorvoeren
Retailers hebben de afgelopen jaren veel vooruitgang geboekt bij het realiseren van een gepersonaliseerde winkelervaring. Zo helpen supermarkten consumenten met hun online boodschappenlijst en sturen de meeste webshops klanten aankoopsuggesties op basis van klantinformatie. Ook in de fysieke winkel zijn voldoende mogelijkheden om een gepersonaliseerde ervaring te bieden. Zo kunnen Point-of-Sale (POS) applicaties de winkelmedewerker in staat stellen de consument via een tablet of smartphone van adviezen te voorzien. Op basis van de aankoophistorie, wensenlijsten, de online winkelwagen en retourhistorie kunnen bijvoorbeeld suggesties en tips worden gegeven. Op die manier kan mobile bijdragen aan het bevorderen van persoonlijke klantervaringen.

Voornemen 3: voor een mobile first benadering gaan
Steeds meer mensen gebruiken hun smartphone of tablet om online aankopen te plaatsen. Volgens een recent onderzoek van Thuiswinkel Markt Monitor 2016 shopt één op de vijf consumenten vanaf een smartphone. De verwachting is dat het aandeel van m-commerce nog verder zal toenemen. Retailers moeten er daarom voor zorgen dat de webshop daarop is ingericht, bijvoorbeeld met een responsive site. Maar hier is ook een rol weggelegd voor de fysieke winkel. Steeds meer banken bieden apps voor het contactloos betalen met een mobile device. Retailers kunnen echter ook meer doen om het aankoopproces te vereenvoudigen, bijvoorbeeld door e-wallets, click & collect en QR-codes. En vergeet de rol van de winkelmedewerker niet: door toegang tot beschikbare data met behulp van een tablet zijn zij minstens net zo goed op de hoogte als de consument die de winkel bezoekt.

Recente nieuwsberichten

Auchan Retail Luxemburg schakelt Skypod-technologie van Exotec in

Exotec, leverancier van robotoplossingen voor magazijnen, zet zijn eerste stappen op de Luxemburgse markt. Auchan Retail Luxemburg werkt vanaf nu namelijk met het Skypod-orderverzamelsysteem van Exotec. Met drie hypermarkten, vier afhaalpunten en twaalf buurtwinkels zocht Auchan Retail Luxemburg naar een oplossing om zijn opslag- en orderverzamelsysteem te verbeteren.

Veerle Van Puyenbroeck nieuwe COO bij SAP België & Luxemburg

SAP Belgium & Luxembourg (BeLux) heeft Veerle Van Puyenbroeck aangesteld als de nieuwe chief operating officer (COO). Veerle Van Puyenbroeck heeft meer dan zeven jaar ervaring bij SAP en vervulde er verschillende rollen, waarvan meest recent die van sales director key accounts SAP BeLux.

Volvo profiteert van opmars elektrische trucks

Volgens berichtgeving van Volvo Trucks bekleedt de vrachtwagenproducent zowel in Europa als in Noord-Amerika de leiderspositie in de markt voor zware elektrische trucks, na het eerste kwartaal van 2023. In het eerste kwartaal van 2023 werden in Europa in totaal 600 elektrische vrachtwagens van 16 ton en meer geregistreerd.

Webfleet en RIO werken samen aan geïntegreerde fleet management oplossing voor MAN

Bridgestone Mobility Solutions, onderdeel van Bridgestone, heeft de samenwerking aangekondigd met de digitale dienstverlener RIO, onderdeel van Traton SE en zusterbedrijf van de bedrijfswagenmerken MAN, Scania en Volkswagen Truck & Bus. Binnen de overeenkomst gaat Webfleet, de oplossing voor wagenparkbeheer van Bridgestone, de integratie van zijn telematicaoplossingen met de bestaande OEM-hardware RIO Box van MAN mogelijk maken in alle trucks van MAN.

Na Fnac Madrid gaat ook Fnac Lissabon in zee met Ferag

Na een eerste, succesvol afgerond project bij Fnac in de Spaanse hoofdstad, heeft Fnac Darty een nieuwe projectovereenkomst getekend met Ferag, aanbieder van intralogistieke oplossingen. De retailer in entertainmentproducten zal zijn nieuwe, volledig geïntegreerde omnichannel-distributiecentrum in Lissabon, Portugal, samen met Ferag implementeren.

ESW en FedEx Express bieden bedrijven gezamenlijk e-commerce en verzendopties

ESW, een wereldwijd direct-to-consumer e-commerce bedrijf, en FedEx Express, dochtermaatschappij van FedEx Corp. en een van ’s werelds grootste transportbedrijven voor expresvervoer, hebben een strategische samenwerking aangekondigd die geïntegreerde e-commerce en verzendmogelijkheden biedt voor Europese bedrijven die willen groeien door internationaal te gaan.

Bezoek CASA en Van Oirschot

Op donderdag 25 mei '23 nodigen Value Chain en partners Centric, SEEBURGER en Logflow u uit voor een nieuwe Value Chain bustour. Tijdens deze bustour bezoeken we het distirbutiecentrum van CASA en het magazijn Van Oirschot. Programma 9u00: vertrek van P & R Herentals West naar CASA  9u30 – 11u00: uiteenzetting en rondleiding CASA Presentatie over de strategie van CASA, de implementatie van e-commerce en toekomstige uitdagingen Rondleiding in het state-of-the-art magazijn van CASA  11u00: vertrek vanuit Olen naar Van Oirschot  11u30: bezoek Van Oirschot  11u30 – 12u15: uiteenzetting over het B2B EDI-migratieproject 12u15 – 13u00: uiteenzetting over het transformatieproces van manueel magazijn naar een state-of-the-art warehouse 13u00 – 13u30: lunch 13u30 – 14u30: Rondleiding magazijn 14u30: terugrit naar P & R Herentals 15u00: einde Klik hier voor het programma in detail.

Still speelt met nieuwe productlijn in op veranderende klanteneisen

Met de introductie van de ‘Classic Line’ serie voegt aanbieder van intralogistieke oplossingen Still nieuwe instapoplossingen aan zijn portfolio toe. Tegelijkertijd breidt Still zijn doelgroep uit met bedrijven met minder complexe intralogistieke eisen, maar een hoog kwaliteitsbewustzijn.

Modulair is het sleutelwoord voor prestaties in de logistiek

(Advertorial) Tegenwoordig is een uitstekend reactievermogen cruciaal voor bedrijven om concurrerend te blijven. Beslissingen moeten snel worden genomen om de fulfilment richting de klant te garanderen. Niet voor niets wordt de supply chain van begin tot eind steeds meer gedigitaliseerd.

Duidelijke procedures in voorraadbeheer

(Advertorial) Stel jezelf 4 vragen Waarom is het zo moeilijk om het juiste voorraadniveau te bepalen terwijl men al bijna 100 jaar onderzoek doet op het gebied van voorraadbeheer? Er zijn tal van theorieën en formules bekend en toch kan het allemaal op een heel pragmatische manier.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.