Drie goede voornemens van retailers voor een succesvol 2017

Begin 2016 voorspelde Manhattan Associates op basis van een onderzoek dat 2016 in het teken zou staan van klantgerichte retailing, gepersonaliseerd shoppen en m-commerce. Hoewel er flinke slagen zijn gemaakt, valt er nog heel wat winst te behalen. Eind 2016 meldde het CBS dat vier op de tien consumenten problemen ervaren bij online shoppen.

De grootste problemen betreffen te late bezorging en technische problemen bij het online betalen en bestellen van diensten en goederen. Bovendien is een stijging te zien in problemen met de klachtenafhandeling. Ook in de fysieke winkel gaat niet altijd alles van een leien dakje. Zo zijn er nog altijd veel winkels die online en offline van elkaar gescheiden hebben, waardoor de consument soms beter geïnformeerd is dan de winkelmedewerker.
Om dat soort problemen voorgoed in de kiem te smoren, formuleerde Manhattan Associates drie goede voornemens die iedere retailer in 2017 ter harte moet nemen. Door die goede voornemens ook daadwerkelijk te realiseren, kunnen retailers, volgens Manhattan Associates, voorop blijven lopen. De goede voornemens luiden als volgt:

Voornemen 1: 24/7 klantenservice bieden
Consumenten winkelen 24 uur per dag, 7 dagen per week. Een klantenservice die alleen tussen 9.00 en 17.00 bereikbaar is, kan daarom voor ergernis zorgen. Bovendien bieden social media, forums en reviewplatformen ontevreden klanten een podium om zich publiekelijk hoorbaar te maken. Naast 24/7 shoppen is het dan ook belangrijk 24/7 klantenservice te bieden. Dat zorgt niet alleen voor een betere relatie met de klant, maar biedt ook de mogelijkheid snel in te grijpen mocht er iets misgaan met de (logistieke) afhandeling van bestellingen.

Voornemen 2: nog meer personalisatie doorvoeren
Retailers hebben de afgelopen jaren veel vooruitgang geboekt bij het realiseren van een gepersonaliseerde winkelervaring. Zo helpen supermarkten consumenten met hun online boodschappenlijst en sturen de meeste webshops klanten aankoopsuggesties op basis van klantinformatie. Ook in de fysieke winkel zijn voldoende mogelijkheden om een gepersonaliseerde ervaring te bieden. Zo kunnen Point-of-Sale (POS) applicaties de winkelmedewerker in staat stellen de consument via een tablet of smartphone van adviezen te voorzien. Op basis van de aankoophistorie, wensenlijsten, de online winkelwagen en retourhistorie kunnen bijvoorbeeld suggesties en tips worden gegeven. Op die manier kan mobile bijdragen aan het bevorderen van persoonlijke klantervaringen.

Voornemen 3: voor een mobile first benadering gaan
Steeds meer mensen gebruiken hun smartphone of tablet om online aankopen te plaatsen. Volgens een recent onderzoek van Thuiswinkel Markt Monitor 2016 shopt één op de vijf consumenten vanaf een smartphone. De verwachting is dat het aandeel van m-commerce nog verder zal toenemen. Retailers moeten er daarom voor zorgen dat de webshop daarop is ingericht, bijvoorbeeld met een responsive site. Maar hier is ook een rol weggelegd voor de fysieke winkel. Steeds meer banken bieden apps voor het contactloos betalen met een mobile device. Retailers kunnen echter ook meer doen om het aankoopproces te vereenvoudigen, bijvoorbeeld door e-wallets, click & collect en QR-codes. En vergeet de rol van de winkelmedewerker niet: door toegang tot beschikbare data met behulp van een tablet zijn zij minstens net zo goed op de hoogte als de consument die de winkel bezoekt.

Recente nieuwsberichten

UPS test levering met elektrische cargofiets in Mechelen

UPS is in het centrum van Mechelen gestart met leveringen met een elektrische cargofiets. De leveringen vinden plaats op de Bruul (de hoofdstraat) en de omliggende zijstraten. Een chauffeur van UPS bestuurt de cargofiets, die uitgerust is met een laadbak waarin twaalf middelgrote pakketten passen.

Nederlandse transportsector kampt met personeelstekort

In onze nieuwsbrief van dinsdag 12 september brachten we verslag uit van de Manpower Barometer Q4/2017, die voorzag dat de aanwervingen binnen de sector Transport, logistiek en communicatie in ons land het volgende kwartaal erg beperkt zullen zijn.

Port of Antwerp kiest voor Modula stockageliften via Vanas Engineering

Port of Antwerp was op zoek naar stockageliften voor de opslag van gereedschap en materieel in het technisch magazijn en de wisselstukkenwerkplaatsen. Na een lang en intensief onderzoek heeft het Havenbedrijf de opdracht toegewezen aan Vanas Engineering.

SAP lanceert digitaal innovatieplatform Leonardo

De naam Leonardo bestond al en bevatte toen een resem van Internet of Things (IoT)-toepassingen die via een gemeenschappelijke interface met de SAP-systemen konden worden verbonden. Nu heeft SAP beslist nog veel meer onder de noemer Leonardo te stoppen.

Nauwelijks aanwervingen in logistiek en transport

ManpowerGroup publiceert vandaag zijn Barometer met de tewerkstellingsvooruitzichten voor het vierde kwartaal van 2017. In tegenstelling tot de positieve vooruitzichten voor de tewerkstellingskansen in België in het algemeen, blijven de aanwervingen binnen de sector transport, logistiek en communicatie het volgende kwartaal beperkt.

Kuehne + Nagel breidt logistiek center in Geel uit

In Geel biedt Kuehne + Nagel end-to-end oplossingen voor grote internationale klanten uit verschillende sectoren, in het bijzonder FMCG, farma en healthcare. Het distributiecenter doet er niet alleen dienst als Europese, maar ook als wereldwijde distributiehub.

Fernando Falcón nieuwe country manager UPS België en Luxemburg

Fernando Falcón vervangt daarmee Karl Haberkorn die country manager wordt voor UPS Italië. Falcón werkt al 16 jaar voor UPS in verschillende financiële en boekhoudkundige functies. In zijn meest recente functie was hij als financieel controleur verantwoordelijk voor 30 landen in Centraal- en Oost-Europa waaronder Polen, Turkije, de Tsjechische Republiek, Rusland en Oostenrijk.

Still pakt uit met nieuwe OPX-serie

In het Italiaanse Luzzara stelde Still eind vorige week zijn gloednieuwe OPX-serie orderverzameltrucks voor. Daar worden voortaan negen nieuwe modellen geproduceerd, die tegemoetkomen aan uiteenlopende eisen van magazijngebruikers. Een opvallende innovatie op de nieuwe serie is wel de Still Easydrive.

Business Software Innovations 2017

Dat de evoluties in business software elkaar aan een razend tempo opvolgen is een understatement. Weten wat er momenteel en in de (nabije) toekomst speelt en impact kan hebben op ons bedrijf en supply chain is in deze dan ook noodzakelijk.

Masterclass Lean

Value Chain organises a two day workshop that explores why and how organisations can apply Lean Thinking to their extended value streams. During this two day masterclass, lean master David Brunt will share his experiences. He has been both applying and researching lean since 1990.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.