Drie goede voornemens van retailers voor een succesvol 2017

Begin 2016 voorspelde Manhattan Associates op basis van een onderzoek dat 2016 in het teken zou staan van klantgerichte retailing, gepersonaliseerd shoppen en m-commerce. Hoewel er flinke slagen zijn gemaakt, valt er nog heel wat winst te behalen. Eind 2016 meldde het CBS dat vier op de tien consumenten problemen ervaren bij online shoppen.

De grootste problemen betreffen te late bezorging en technische problemen bij het online betalen en bestellen van diensten en goederen. Bovendien is een stijging te zien in problemen met de klachtenafhandeling. Ook in de fysieke winkel gaat niet altijd alles van een leien dakje. Zo zijn er nog altijd veel winkels die online en offline van elkaar gescheiden hebben, waardoor de consument soms beter geïnformeerd is dan de winkelmedewerker.
Om dat soort problemen voorgoed in de kiem te smoren, formuleerde Manhattan Associates drie goede voornemens die iedere retailer in 2017 ter harte moet nemen. Door die goede voornemens ook daadwerkelijk te realiseren, kunnen retailers, volgens Manhattan Associates, voorop blijven lopen. De goede voornemens luiden als volgt:

Voornemen 1: 24/7 klantenservice bieden
Consumenten winkelen 24 uur per dag, 7 dagen per week. Een klantenservice die alleen tussen 9.00 en 17.00 bereikbaar is, kan daarom voor ergernis zorgen. Bovendien bieden social media, forums en reviewplatformen ontevreden klanten een podium om zich publiekelijk hoorbaar te maken. Naast 24/7 shoppen is het dan ook belangrijk 24/7 klantenservice te bieden. Dat zorgt niet alleen voor een betere relatie met de klant, maar biedt ook de mogelijkheid snel in te grijpen mocht er iets misgaan met de (logistieke) afhandeling van bestellingen.

Voornemen 2: nog meer personalisatie doorvoeren
Retailers hebben de afgelopen jaren veel vooruitgang geboekt bij het realiseren van een gepersonaliseerde winkelervaring. Zo helpen supermarkten consumenten met hun online boodschappenlijst en sturen de meeste webshops klanten aankoopsuggesties op basis van klantinformatie. Ook in de fysieke winkel zijn voldoende mogelijkheden om een gepersonaliseerde ervaring te bieden. Zo kunnen Point-of-Sale (POS) applicaties de winkelmedewerker in staat stellen de consument via een tablet of smartphone van adviezen te voorzien. Op basis van de aankoophistorie, wensenlijsten, de online winkelwagen en retourhistorie kunnen bijvoorbeeld suggesties en tips worden gegeven. Op die manier kan mobile bijdragen aan het bevorderen van persoonlijke klantervaringen.

Voornemen 3: voor een mobile first benadering gaan
Steeds meer mensen gebruiken hun smartphone of tablet om online aankopen te plaatsen. Volgens een recent onderzoek van Thuiswinkel Markt Monitor 2016 shopt één op de vijf consumenten vanaf een smartphone. De verwachting is dat het aandeel van m-commerce nog verder zal toenemen. Retailers moeten er daarom voor zorgen dat de webshop daarop is ingericht, bijvoorbeeld met een responsive site. Maar hier is ook een rol weggelegd voor de fysieke winkel. Steeds meer banken bieden apps voor het contactloos betalen met een mobile device. Retailers kunnen echter ook meer doen om het aankoopproces te vereenvoudigen, bijvoorbeeld door e-wallets, click & collect en QR-codes. En vergeet de rol van de winkelmedewerker niet: door toegang tot beschikbare data met behulp van een tablet zijn zij minstens net zo goed op de hoogte als de consument die de winkel bezoekt.

Recente nieuwsberichten

E-fulfilment Innovations 2017

Het succes van een webwinkel, B2C of B2B, valt of staat met de kwaliteit van ons e-fulfilment. Wat gebeurt er als de bestelling eenmaal is geplaatst? Hoe efficiënt kunnen we de bestelde artikels bij onze klant krijgen? Zijn er stockbreuken?

Formule voor succes: Innovatie+

Elk idee is belangrijk, maar niet elk idee wordt een innovatie. Een innovatie is pas succesvol als het voordeel voor de klant biedt. Innovatie+ is het succesrecept van TGW dat klanten met duurzame innovaties succesvol maakt. De ‘plus’ staat voor de toegevoegde waarde voor de klant, een plus in vertrouwen, partnership en innovatieve capaciteit.

Nieuwe huurcontracten voor logistiek vastgoed

JLL heeft voor CBRE Global Investors een logistiek centrum van 6.600m² verhuurd aan Sud-Fresh in de zone van Liège Logistics in Grâce Hollogne. Sud-Fresh, zusterbedrijf van Jekatrans, is gespecialiseerd in geconditioneerd transport en opslag voor voedingsproducten.

IKEA maakt komaf met exploitatie van vrachtwagenchauffeurs

De Zweedse meubelgigant is gesprekken begonnen met de globale vakbondsfederatie ITF (International Transport Workers’ Federation) nadat de vakbonden zich bezorgd hadden uitgelaten over de arbeidsomstandigheden van de chauffeurs die in onderaanneming voor Ikea werken.

Quooker krijgt meer inzicht op kernprocessen met Qlik Sense

De uitvinder en producent van de kokendwaterkraan kent een complexe inkoop- en productieplanning met een lange planningshorizon en relatief veel onzekerheden. Eén Quooker bestaat uit ruim 250 onderdelen. Omdat de kranenproducent orderwijzigingen en productverbeteringen snel wil kunnen doorvoeren, was inzicht in het volledige productieproces nodig.

Jumbo richt Tech Campus op voor leidersrol in e-commerce

De Nederlandse supermarktketen Jumbo zag zijn omzetcijfers voor online verkoop het afgelopen jaar verdubbelen en koestert op e-commercevlak grote ambities. Zo wil Jumbo over vijf jaar marktleider Albert Heijn op het terrein van online boodschappen van de troon stoten.

Partner nodig voor hightech logistieke inrichtingen?

Meer dan 16.000 producten opslaan en uitleveren binnen de 24 uur in Europa aan meer dan 500 klanten?

Belgische e-business eindelijk aan opleving toe

Met zijn Internetbarometer onderzoekt Email-Brokers, actief in databasemanagement en interactieve marketing, hoe de aanwezigheid en de activiteiten van de Belgische bedrijven op het internet evolueren. Drie jaar na de laatste editie zijn de resultaten van de nieuwe barometer bemoedigend, want België zit eindelijk in de Europese kopgroep.

AutoStore voegt Dematic aan wereldwijd partnernetwerk toe

AutoStore is de bedenker en leverancier van een ‘grid-based’, schaalbaar warehouse automatiseringssysteem. Het betreft een modulair opslag- en stukpickingsysteem dat kan worden geplaatst in lage gebouwen of gebouwen met een onregelmatige vorm, of rondom pilaren, om zo de opslagdensiteit te optimaliseren.

Blockchain technologie met succes ingezet in logistiek

Een pilootproject door het logistieke technologiebedrijf Marine Transport International (MTI) verbindt de verschillende spelers in de supply chain (leverancier, verlader, laadpunt, douane en terminal) op een gedeelde blockchain ledger. Samen met Agility Sciences publiceerde MTI een white paper waarin staat beschreven hoe hun ‘Container Streams’ systeem werd ingezet in een supply chain omgeving.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.