Drie goede voornemens van retailers voor een succesvol 2017

Begin 2016 voorspelde Manhattan Associates op basis van een onderzoek dat 2016 in het teken zou staan van klantgerichte retailing, gepersonaliseerd shoppen en m-commerce. Hoewel er flinke slagen zijn gemaakt, valt er nog heel wat winst te behalen. Eind 2016 meldde het CBS dat vier op de tien consumenten problemen ervaren bij online shoppen.

De grootste problemen betreffen te late bezorging en technische problemen bij het online betalen en bestellen van diensten en goederen. Bovendien is een stijging te zien in problemen met de klachtenafhandeling. Ook in de fysieke winkel gaat niet altijd alles van een leien dakje. Zo zijn er nog altijd veel winkels die online en offline van elkaar gescheiden hebben, waardoor de consument soms beter geïnformeerd is dan de winkelmedewerker.
Om dat soort problemen voorgoed in de kiem te smoren, formuleerde Manhattan Associates drie goede voornemens die iedere retailer in 2017 ter harte moet nemen. Door die goede voornemens ook daadwerkelijk te realiseren, kunnen retailers, volgens Manhattan Associates, voorop blijven lopen. De goede voornemens luiden als volgt:

Voornemen 1: 24/7 klantenservice bieden
Consumenten winkelen 24 uur per dag, 7 dagen per week. Een klantenservice die alleen tussen 9.00 en 17.00 bereikbaar is, kan daarom voor ergernis zorgen. Bovendien bieden social media, forums en reviewplatformen ontevreden klanten een podium om zich publiekelijk hoorbaar te maken. Naast 24/7 shoppen is het dan ook belangrijk 24/7 klantenservice te bieden. Dat zorgt niet alleen voor een betere relatie met de klant, maar biedt ook de mogelijkheid snel in te grijpen mocht er iets misgaan met de (logistieke) afhandeling van bestellingen.

Voornemen 2: nog meer personalisatie doorvoeren
Retailers hebben de afgelopen jaren veel vooruitgang geboekt bij het realiseren van een gepersonaliseerde winkelervaring. Zo helpen supermarkten consumenten met hun online boodschappenlijst en sturen de meeste webshops klanten aankoopsuggesties op basis van klantinformatie. Ook in de fysieke winkel zijn voldoende mogelijkheden om een gepersonaliseerde ervaring te bieden. Zo kunnen Point-of-Sale (POS) applicaties de winkelmedewerker in staat stellen de consument via een tablet of smartphone van adviezen te voorzien. Op basis van de aankoophistorie, wensenlijsten, de online winkelwagen en retourhistorie kunnen bijvoorbeeld suggesties en tips worden gegeven. Op die manier kan mobile bijdragen aan het bevorderen van persoonlijke klantervaringen.

Voornemen 3: voor een mobile first benadering gaan
Steeds meer mensen gebruiken hun smartphone of tablet om online aankopen te plaatsen. Volgens een recent onderzoek van Thuiswinkel Markt Monitor 2016 shopt één op de vijf consumenten vanaf een smartphone. De verwachting is dat het aandeel van m-commerce nog verder zal toenemen. Retailers moeten er daarom voor zorgen dat de webshop daarop is ingericht, bijvoorbeeld met een responsive site. Maar hier is ook een rol weggelegd voor de fysieke winkel. Steeds meer banken bieden apps voor het contactloos betalen met een mobile device. Retailers kunnen echter ook meer doen om het aankoopproces te vereenvoudigen, bijvoorbeeld door e-wallets, click & collect en QR-codes. En vergeet de rol van de winkelmedewerker niet: door toegang tot beschikbare data met behulp van een tablet zijn zij minstens net zo goed op de hoogte als de consument die de winkel bezoekt.

Recente nieuwsberichten

Vacature Adviseur Supply Chain / Logistics Modeler

Groenewout biedt je de unieke mogelijkheid om te werken in een flexibele, professionele en ambitieuze werkomgeving waarin Logistieke en Supply Chain Management projecten centraal staan. Binnen deze projecten heb je een grote zelfstandigheid en verantwoordelijkheid.

Planningstool Terneuzen nu ook bestemd voor binnenvaart

Met de Planningstool Binnenvaart Terneuzen kunnen schippers zich voortaan vooraf melden om door de sluis te varen. Zo kunnen binnenvaartschepen eerder worden ingepland voor een schutting. Van 2018 tot en met 2022 wordt aan de Nieuwe Sluis Terneuzen gebouwd en kunnen de wachttijden voor de scheepvaart oplopen.

PostNL verhoogt traceablity met handhelds van Panasonic

Panasonic Computer Product Solutions sloot recent een overeenkomst met PostNL voor de levering van bijna 5.000 robuuste Toughpad FZ-N1 handhelds. De nieuwe handhelds moeten ervoor zorgen dat de klanten van PostNL kunnen vertrouwen op een steeds betere, realtime traceability van hun bestelling, vanaf de sorteercentra tot aan het leveradres.

Swisslog brengt volledig geautomatiseerde mixed pallet oplossing

De robotgebaseerde ACPaQ-oplossing is ontworpen om het palletiseerproces volledig te automatiseren en is de nieuwste mijlpaal in de samenwerking van Swisslog en roboticaleverancier KUKA. Het nieuwe palletiseersysteem kent een erg modulair ontwerp, dat robotica-oplossingen voor depalletiseren en palletiseren combineert met CycloneCarrier shuttle technologie.

Salesforce lanceert Sales Cloud Einstein Forecasting

CRM-aanbieder Salesforce kondigt de nieuwe generatie van Sales Cloud Einstein aan en introduceert daarmee AI in elke stap van de verkoopcyclus. De nieuwe Einstein Forecasting moet sales managers een beter beeld en meer informatie bieden om de inkomsten uit de verkoop preciezer te voorspellen in elk stadium van de verkoopcyclus.

UPS laat handelaars retourzendingen beter beheren

Met ‘UPS Returns Manager’, een gratis online tool, wil UPS e-commerce handelaars de mogelijkheid bieden retourzendingen op hun maat af te stemmen en te beheren zonder dat ze daarvoor nieuwe technologie in hun eigen IT-systemen hoeven te integreren.

PostNL opent grootste pakkettensorteercentrum in Nieuwegein

Het pand van 9.400m² in Nieuwegein is het negentiende en meteen ook het grootste pakkettensorteercentrum van PostNL tot nu toe. Het kreeg het BREAAM­-certificaat Excellent doordat onder meer is geïnvesteerd in de meest duurzame materialen, de plaatsing van zonnepanelen en warmteterugwininstallaties.

Hoogvliet kiest Witron voor automatisering van omnichannel logistiek

Witron realiseert in Bleiswijk (Zuid-Holland) een modern geautomatiseerd distributiecentrum voor alle distributiekanalen van de Nederlandse supermarktketen Hoogvliet. Het strategische doel van Hoogvliet bestaat erin de “meest attractieve omnichannel supermarkt binnen zijn marktgebied” te worden.

Lineas vult Green Xpress Network aan met twee Oostenrijkse steden

De privé-spoorvrachtvervoerder Lineas voegt de Oostenrijkse steden Graz en Wels aan zijn steeds groeiende Green Xpress Network toe. De regio rond Graz staat vooral bekend voor zijn autoassemblage en papierproductie, terwijl Wels een belangrijke aanwezigheid van de chemische sector kent.

UniCarriers introduceert TERGO UHD 160

Met de TERGO UHD 160, met een draagvermogen van 1600 kg en een maximale hefhoogte van 10,8m, richt UniCarriers zich vooral op toepassingen in de logistiek en industrie, waar een hoge omslagsnelheid en hoge stapelhoogtes moeten worden gehaald.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.