Drie goede voornemens van retailers voor een succesvol 2017

Begin 2016 voorspelde Manhattan Associates op basis van een onderzoek dat 2016 in het teken zou staan van klantgerichte retailing, gepersonaliseerd shoppen en m-commerce. Hoewel er flinke slagen zijn gemaakt, valt er nog heel wat winst te behalen. Eind 2016 meldde het CBS dat vier op de tien consumenten problemen ervaren bij online shoppen.

De grootste problemen betreffen te late bezorging en technische problemen bij het online betalen en bestellen van diensten en goederen. Bovendien is een stijging te zien in problemen met de klachtenafhandeling. Ook in de fysieke winkel gaat niet altijd alles van een leien dakje. Zo zijn er nog altijd veel winkels die online en offline van elkaar gescheiden hebben, waardoor de consument soms beter geïnformeerd is dan de winkelmedewerker.
Om dat soort problemen voorgoed in de kiem te smoren, formuleerde Manhattan Associates drie goede voornemens die iedere retailer in 2017 ter harte moet nemen. Door die goede voornemens ook daadwerkelijk te realiseren, kunnen retailers, volgens Manhattan Associates, voorop blijven lopen. De goede voornemens luiden als volgt:

Voornemen 1: 24/7 klantenservice bieden
Consumenten winkelen 24 uur per dag, 7 dagen per week. Een klantenservice die alleen tussen 9.00 en 17.00 bereikbaar is, kan daarom voor ergernis zorgen. Bovendien bieden social media, forums en reviewplatformen ontevreden klanten een podium om zich publiekelijk hoorbaar te maken. Naast 24/7 shoppen is het dan ook belangrijk 24/7 klantenservice te bieden. Dat zorgt niet alleen voor een betere relatie met de klant, maar biedt ook de mogelijkheid snel in te grijpen mocht er iets misgaan met de (logistieke) afhandeling van bestellingen.

Voornemen 2: nog meer personalisatie doorvoeren
Retailers hebben de afgelopen jaren veel vooruitgang geboekt bij het realiseren van een gepersonaliseerde winkelervaring. Zo helpen supermarkten consumenten met hun online boodschappenlijst en sturen de meeste webshops klanten aankoopsuggesties op basis van klantinformatie. Ook in de fysieke winkel zijn voldoende mogelijkheden om een gepersonaliseerde ervaring te bieden. Zo kunnen Point-of-Sale (POS) applicaties de winkelmedewerker in staat stellen de consument via een tablet of smartphone van adviezen te voorzien. Op basis van de aankoophistorie, wensenlijsten, de online winkelwagen en retourhistorie kunnen bijvoorbeeld suggesties en tips worden gegeven. Op die manier kan mobile bijdragen aan het bevorderen van persoonlijke klantervaringen.

Voornemen 3: voor een mobile first benadering gaan
Steeds meer mensen gebruiken hun smartphone of tablet om online aankopen te plaatsen. Volgens een recent onderzoek van Thuiswinkel Markt Monitor 2016 shopt één op de vijf consumenten vanaf een smartphone. De verwachting is dat het aandeel van m-commerce nog verder zal toenemen. Retailers moeten er daarom voor zorgen dat de webshop daarop is ingericht, bijvoorbeeld met een responsive site. Maar hier is ook een rol weggelegd voor de fysieke winkel. Steeds meer banken bieden apps voor het contactloos betalen met een mobile device. Retailers kunnen echter ook meer doen om het aankoopproces te vereenvoudigen, bijvoorbeeld door e-wallets, click & collect en QR-codes. En vergeet de rol van de winkelmedewerker niet: door toegang tot beschikbare data met behulp van een tablet zijn zij minstens net zo goed op de hoogte als de consument die de winkel bezoekt.

Recente nieuwsberichten

3PL Service bedrijven kiezen voor automatisering met Modula Liften

(Advertorial) Automatisatie van magazijnen is de toekomst, zéker in de logistieke sectoren. Snelheid en juistheid worden alsmaar belangrijker vooral in de snel veranderende wereld van just-in-time leveringen, e-commerce en aanverwanten. Via Vanas Engineering hebben recentelijk  drie 3PL servicebedrijven gekozen voor optimalisatie van hun magazijnen met Modula liften.

Montea koopt build-to-suit project voor Decathlon in Willebroek

In december 2013 sloot Montea een partnershipovereenkomst met MG Real Estate voor de ontwikkeling van het duurzame logistiek park ‘MG Park De Hulst’ in Willebroek, met in totaal 150.000m² te ontwikkelen logistieke ruimte. Als sluitstuk van die samenwerking koopt Montea een hoogwaardig distributiecentrum voor Decathlon.

Ricoh breidt dienstenaanbod uit met de Bringme Box

De Bringme Box, een 100% Belgische uitvinding, functioneert als een automatische service desk die niet enkel de interne logistiek bij bedrijven moet vereenvoudigen, maar ook de ontvangst en het verzenden van online bestelde pakketten en de levering ervan.

Limburg creëert pool voor magazijnmedewerkers

De Limburgse logistieke sector verwacht een blijvend toenemende vraag naar magazijnmedewerkers, dat nu al een knelpuntberoep is. Daarom gaat de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij (POM) Limburg bedrijven in de provincie begeleiden bij de oprichting van een pool van flexibele magazijnmedewerkers.

Liege Airport investeert ruim 20 miljoen in cargoactiviteit

Vanaf 2018 zal Liege Airport zijn opslagruimte uitbreiden. Zo zijn er bijna 20.000m² bijkomende opslagruimte én uitrustingen voorzien, wat overeenstemt met een capaciteitsverhoging van 30% voor de vrachtbehandeling. De eerste opslagruimte van 6000m² zal in januari 2018 al gebruiksklaar zijn.

Count IT Group wordt NaviTrans reseller in Oostenrijk

Vanuit zijn hoofdkantoor in Hagenberg en kantoren in Wenen en Linz staat de Oostenrijkse Microsoft Dynamics NAV Partner voortaan in voor de distributie van de logistieke software van NaviTrans op de Oostenrijkse markt. De Count IT Group werd in 1995 opgericht en telt momenteel ruim 110 medewerkers.

Motrac Handling & Cleaning ruilt Flémalle in voor Ciney

Motrac Handling & Cleaning heeft zijn filiaal in Wallonië verhuisd van Flémalle naar het centraler gelegen Ciney. De onderneming betrekt er dezelfde gebouwen als Packo, dat net als Motrac Handling & Cleaning tot de overkoepelende Royal Reesink groep behoort.

Merknamen Egemin en NDC worden vervangen door Dematic

Vanaf 2018 worden alle oplossingen voor magazijnautomatisering en de material handling systemen van Egemin en NDC gehergroepeerd en wereldwijd onder een en dezelfde merknaam, Dematic, op de markt gebracht. Dematic is het supply chain solutions business-segment van de moedermaatschappij KION Group dat end-to-end oplossingen voor logistieke automatisering biedt.

Febetra en TLV misnoegd over uitbreiding kilometerheffing

Vandaag wordt in de Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken een studie voorgesteld over de kilometerheffing. Die studie, die werd uitgevoerd door het Departement Mobiliteit en Openbare Werken, toont aan dat vrachtwagens het betolde hoofdwegennet niet ontwijken om gebruik te maken van het niet-betolde onderliggende wegennet, aldus Febetra.

Montea schept ruimte voor Bas Logistics

Montea heeft in Nederland een logistiek distributiecentrum aangekocht op Bedrijventerrein Vosdonk in Etten-Leur, tussen Breda en Roosendaal. Het dc bestaat uit 6.870m² opslagruimte en 1.730m² kantoren en is verhuurd aan logistiek dienstverlener Bas Logistics.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.