Drie goede voornemens van retailers voor een succesvol 2017

Begin 2016 voorspelde Manhattan Associates op basis van een onderzoek dat 2016 in het teken zou staan van klantgerichte retailing, gepersonaliseerd shoppen en m-commerce. Hoewel er flinke slagen zijn gemaakt, valt er nog heel wat winst te behalen. Eind 2016 meldde het CBS dat vier op de tien consumenten problemen ervaren bij online shoppen.

De grootste problemen betreffen te late bezorging en technische problemen bij het online betalen en bestellen van diensten en goederen. Bovendien is een stijging te zien in problemen met de klachtenafhandeling. Ook in de fysieke winkel gaat niet altijd alles van een leien dakje. Zo zijn er nog altijd veel winkels die online en offline van elkaar gescheiden hebben, waardoor de consument soms beter geïnformeerd is dan de winkelmedewerker.
Om dat soort problemen voorgoed in de kiem te smoren, formuleerde Manhattan Associates drie goede voornemens die iedere retailer in 2017 ter harte moet nemen. Door die goede voornemens ook daadwerkelijk te realiseren, kunnen retailers, volgens Manhattan Associates, voorop blijven lopen. De goede voornemens luiden als volgt:

Voornemen 1: 24/7 klantenservice bieden
Consumenten winkelen 24 uur per dag, 7 dagen per week. Een klantenservice die alleen tussen 9.00 en 17.00 bereikbaar is, kan daarom voor ergernis zorgen. Bovendien bieden social media, forums en reviewplatformen ontevreden klanten een podium om zich publiekelijk hoorbaar te maken. Naast 24/7 shoppen is het dan ook belangrijk 24/7 klantenservice te bieden. Dat zorgt niet alleen voor een betere relatie met de klant, maar biedt ook de mogelijkheid snel in te grijpen mocht er iets misgaan met de (logistieke) afhandeling van bestellingen.

Voornemen 2: nog meer personalisatie doorvoeren
Retailers hebben de afgelopen jaren veel vooruitgang geboekt bij het realiseren van een gepersonaliseerde winkelervaring. Zo helpen supermarkten consumenten met hun online boodschappenlijst en sturen de meeste webshops klanten aankoopsuggesties op basis van klantinformatie. Ook in de fysieke winkel zijn voldoende mogelijkheden om een gepersonaliseerde ervaring te bieden. Zo kunnen Point-of-Sale (POS) applicaties de winkelmedewerker in staat stellen de consument via een tablet of smartphone van adviezen te voorzien. Op basis van de aankoophistorie, wensenlijsten, de online winkelwagen en retourhistorie kunnen bijvoorbeeld suggesties en tips worden gegeven. Op die manier kan mobile bijdragen aan het bevorderen van persoonlijke klantervaringen.

Voornemen 3: voor een mobile first benadering gaan
Steeds meer mensen gebruiken hun smartphone of tablet om online aankopen te plaatsen. Volgens een recent onderzoek van Thuiswinkel Markt Monitor 2016 shopt één op de vijf consumenten vanaf een smartphone. De verwachting is dat het aandeel van m-commerce nog verder zal toenemen. Retailers moeten er daarom voor zorgen dat de webshop daarop is ingericht, bijvoorbeeld met een responsive site. Maar hier is ook een rol weggelegd voor de fysieke winkel. Steeds meer banken bieden apps voor het contactloos betalen met een mobile device. Retailers kunnen echter ook meer doen om het aankoopproces te vereenvoudigen, bijvoorbeeld door e-wallets, click & collect en QR-codes. En vergeet de rol van de winkelmedewerker niet: door toegang tot beschikbare data met behulp van een tablet zijn zij minstens net zo goed op de hoogte als de consument die de winkel bezoekt.

Recente nieuwsberichten

Werkgeversorganisaties: “regering nekt vergroening bedrijfsvoertuigen en innovatie”

De Belgische werkgeversorganisaties UPTR, Febetra, Transport & Logistiek Vlaanderen, GTL-Taxi, Unizo, Traxio, FBAA en UCM laten gezamenlijk weten dat ze niet te spreken zijn over de recente beslissing van de federale regering tot een nieuwe belasting bij de verkoop van bedrijfsvoertuigen.

UPS investeert 130 miljoen in Nederland

UPS heeft officieel de eerste steen gelegd voor de bouw van een nieuw sorteer- en distributiecentrum voor pakketten in de regio Eindhoven. Het gebouw, ter waarde van 130 miljoen euro, is naast het distributiecentrum voor de regio Eindhoven ook een doorvoercentrum dat moet zorgen voor een snelle en betrouwbare goederenstroom naar de rest van Nederland, maar ook naar België en Duitsland.

Jungheinrich introduceert robuuste elektrische trekker EZS 7280

Zijn trekkracht van maximaal 28 ton maakt de EZS 7280 in het bijzonder geschikt voor buitengebruik op luchthavens of op terreinen van industriële ondernemingen. Ook is de trekker specifiek ontworpen om met zware lasten op hellingen te rijden.

SAESL behaalt met ICRON de snelste omlooptijd in de MRO-sector voor de luchtvaart

(Advertorial) De bedrijfsomgeving van Reparatie, Onderhoud en Revisie (Maintenance, Repair & Overhaul, MRO) voor vliegtuigen is bijzonder complex en er is veel concurrentie. Bedrijven die aan de top willen komen in deze sector en er ook willen blijven, moeten optimaal nauwkeurig en snel kunnen werken, net als de uiterst geavanceerde toestellen waar ze aan werken.

TGW brengt geautomatiseerd order fulfilmentsysteem voor vries- en koelmagazijnen

TGW Logistics Group introduceert een geautomatiseerd order fulfilmentsysteem dat geschikt is voor vriestemperaturen en gebaseerd is op standaardproducten en -componenten. De ‘all-wheel drive’ Stingray Shuttle kan worden geïnstalleerd en gebruikt bij temperaturen van +40 tot -30 graden Celsius.

Montea realiseert nieuwe projecten op drie luchthavens

Als gevolg van het stijgende belang van luchtvracht en de vraag naar efficiënte vastgoedoplossingen heeft Montea drie nieuwe projecten opgestart, samen goed voor zo’n 27.000m². Het gaat om Flexport City in Luik (BE), Schiphol Logistics Park op Schiphol (NL) en Roissy Charles de Gaulle (FR).

DB Schenker investeert 22 miljoen in logistiek centrum in Madrid

DB Schenker heeft zijn grootste logistiek centrum in Spanje geopend op een perceel van 60.000m². Het centrum, gelegen in het Vicálvaro-district in Madrid, wordt de thuisbasis van zowel het binnenlandse en internationale vervoer over land en projectactiviteiten, als de lucht- en zeevracht.

Aqualiner legt drie nieuwe waterbussen van Damen in

Damen Shipyards Group gaat drie nieuwe Waterbus 2407 vaartuigen bouwen voor Aqualiner, die de ferry’s in opdracht van de Haven van Antwerpen zal inzetten als openbaar vervoersmiddel op de Schelde. Ruim een jaar geleden werd de Waterbus 2407 in Antwerpen geïntroduceerd.

Digitaal landschap wordt beheerst door blockchain en machine learning

Dimension Data, wereldwijd leverancier van ICT-oplossingen en -diensten, heeft zijn IT-vooruitzichten voor 2018 gepubliceerd. Daarbij blijft ‘disruptie’ het codewoord, maar ook blockchain, artificiële intelligentie, machine learning, robotics en virtuele en augmented reality zullen het digitale landschap in 2018 hervormen.

Vacatures in logistiek en transport raken niet ingevuld

Uit cijfers van de wereldwijde vacaturesite Indeed blijkt dat het aantal vacatures in de logistieke en transportsector tussen 2016 en 2017 met 30% is gestegen. Blijkbaar is het vooral de interesse vanuit de beroepsgroep die afneemt. De vacatures werden het afgelopen jaar 14% minder vaak bekeken dan het jaar ervoor en daardoor blijven veel functies voor langere tijd openstaan.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.