Drie goede voornemens van retailers voor een succesvol 2017

Begin 2016 voorspelde Manhattan Associates op basis van een onderzoek dat 2016 in het teken zou staan van klantgerichte retailing, gepersonaliseerd shoppen en m-commerce. Hoewel er flinke slagen zijn gemaakt, valt er nog heel wat winst te behalen. Eind 2016 meldde het CBS dat vier op de tien consumenten problemen ervaren bij online shoppen.

De grootste problemen betreffen te late bezorging en technische problemen bij het online betalen en bestellen van diensten en goederen. Bovendien is een stijging te zien in problemen met de klachtenafhandeling. Ook in de fysieke winkel gaat niet altijd alles van een leien dakje. Zo zijn er nog altijd veel winkels die online en offline van elkaar gescheiden hebben, waardoor de consument soms beter geïnformeerd is dan de winkelmedewerker.
Om dat soort problemen voorgoed in de kiem te smoren, formuleerde Manhattan Associates drie goede voornemens die iedere retailer in 2017 ter harte moet nemen. Door die goede voornemens ook daadwerkelijk te realiseren, kunnen retailers, volgens Manhattan Associates, voorop blijven lopen. De goede voornemens luiden als volgt:

Voornemen 1: 24/7 klantenservice bieden
Consumenten winkelen 24 uur per dag, 7 dagen per week. Een klantenservice die alleen tussen 9.00 en 17.00 bereikbaar is, kan daarom voor ergernis zorgen. Bovendien bieden social media, forums en reviewplatformen ontevreden klanten een podium om zich publiekelijk hoorbaar te maken. Naast 24/7 shoppen is het dan ook belangrijk 24/7 klantenservice te bieden. Dat zorgt niet alleen voor een betere relatie met de klant, maar biedt ook de mogelijkheid snel in te grijpen mocht er iets misgaan met de (logistieke) afhandeling van bestellingen.

Voornemen 2: nog meer personalisatie doorvoeren
Retailers hebben de afgelopen jaren veel vooruitgang geboekt bij het realiseren van een gepersonaliseerde winkelervaring. Zo helpen supermarkten consumenten met hun online boodschappenlijst en sturen de meeste webshops klanten aankoopsuggesties op basis van klantinformatie. Ook in de fysieke winkel zijn voldoende mogelijkheden om een gepersonaliseerde ervaring te bieden. Zo kunnen Point-of-Sale (POS) applicaties de winkelmedewerker in staat stellen de consument via een tablet of smartphone van adviezen te voorzien. Op basis van de aankoophistorie, wensenlijsten, de online winkelwagen en retourhistorie kunnen bijvoorbeeld suggesties en tips worden gegeven. Op die manier kan mobile bijdragen aan het bevorderen van persoonlijke klantervaringen.

Voornemen 3: voor een mobile first benadering gaan
Steeds meer mensen gebruiken hun smartphone of tablet om online aankopen te plaatsen. Volgens een recent onderzoek van Thuiswinkel Markt Monitor 2016 shopt één op de vijf consumenten vanaf een smartphone. De verwachting is dat het aandeel van m-commerce nog verder zal toenemen. Retailers moeten er daarom voor zorgen dat de webshop daarop is ingericht, bijvoorbeeld met een responsive site. Maar hier is ook een rol weggelegd voor de fysieke winkel. Steeds meer banken bieden apps voor het contactloos betalen met een mobile device. Retailers kunnen echter ook meer doen om het aankoopproces te vereenvoudigen, bijvoorbeeld door e-wallets, click & collect en QR-codes. En vergeet de rol van de winkelmedewerker niet: door toegang tot beschikbare data met behulp van een tablet zijn zij minstens net zo goed op de hoogte als de consument die de winkel bezoekt.

Recente nieuwsberichten

The Rackpal 1208M – One product, three sectors, the ideal solution for automated logistics

(advertorial) Schoeller Allibert’s constant strive for innovative solutions in each sector just hit a new level with this ideal base for automated handling systems. The Rackpal 1208M is indeed answering to a growing demand in various sectors.

Nieuwe eisen voor verklaring over verbruik en CO2-uitstoot van zware trucks

Vanaf 1 januari 2019 wordt het in de EU wettelijk verplicht om nieuw geproduceerde vrachtwagens te voorzien van een verklaring met betrekking tot het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot. Dat moet het voor kopers gemakkelijker maken om zuinige voertuigen met minder negatieve effecten op het klimaat aan te schaffen, waardoor de uitstoot van het vrachtverkeer daalt.

Toyota bouwt verder op ‘slimme trucks’ systeem

Tien jaar geleden al introduceerde Toyota het telematicaplatform I_Site en riep daarmee het concept van een slimme truck in het leven, die prestatiegegevens en activiteitsniveaus registreert en een effectief beheer van truckwerkzaamheden mogelijk maakt.

UPS versnelt met non-stop vlucht zendingen van de VS naar het Midden-Oosten

UPS start met een dagelijkse non-stop vlucht vanuit zijn wereldwijde hub Worldport in Louisville (Kentucky) naar Dubai. Het traject Louisville-Dubai is onderdeel van een vluchtroute ‘rond de wereld’ die begint en eindigt in UPS Worldport. Voor het volume dat vanuit Noord- en Zuid-Amerika via Worldport gaat, betekent de nieuwe route een verbetering van de time-in-transit naar Dubai met een volledige dag.

Infor stelt nieuwe SCM-functionaliteit voor

Infor, leverancier van branchespecifieke cloudapplicaties, introduceert nieuwe supply chain management mogelijkheden die bedrijven realtime inzicht in en controle over hun wereldwijde supply chains moeten bieden. Daarbij worden diverse digitale technologieën gebruikt, waaronder big data, machine learning, IoT en automatisering om voorspellende ETA’s, realtime zichtbaarheid en 3D-visualisatie van de magazijnstroom te bieden.

TomTom Telematics lanceert nieuwe generatie fleet management

De Software-as-a-Service (SaaS) oplossing, Webfleet is volledig opnieuw opgebouwd en aangevuld met nieuwe functionaliteit en een frisse, meer intuïtieve gebruikersinterface die naar eigen wens kan worden aangepast. De vernieuwde software komt volgens de leverancier nog beter tot zijn recht wanneer hij wordt gekoppeld met de nieuwe serie TomTom Pro driver terminals.

Knapp automatiseert grootste distributiecentrum van Zuid-Korea

Met meer dan 1.200 lifestyle winkels is A-Sung Daiso de nummer één retailer van huishoudartikelen in Zuid-Korea. Het uitgebreide productassortiment van A-Sung Daiso omvat 30.000 verschillende artikelen. Naast huishoudartikelen zijn dat cosmetica, sportuitrusting, speelgoed, gezondheidsproducten en tuinartikelen.

Vanden Borre krijgt nieuw dc in Willebroek

Na de fusie tussen Fnac en Vanden Borre in 2016 was er nood aan een versterking van de huidige vestiging van Vanden Borre in Sint-Pieters-Leeuw. De elektroretailer heeft daarop een huurovereenkomst gesloten met MG Real Estate voor een sleutel-op-de-deurproject van 14.000m² aan logistieke oppervlakte en 600m² aan bureauruimte.

SSI Schäfer lanceert de fulfilmentfabriek

De leverancier van producten en systemen voor intercompany goederenstromen en afval- en milieu engineering kondigt aan dat enkele van zijn klanten al het nieuwe ‘fulfilment factory’ implementeren. Het gaat om een oplossing voor bedrijven die hun e-commerce-activiteiten willen combineren met hun standaard logistieke processen.

Knapp installeert pocket sorter technologie bij Asos

Online kledingwinkel Asos gaf Knapp en diens Duitse dochteronderneming Dürkopp Fördertechnik, opdracht het Asos distributiecentrum in Berlijn uit te rusten met pocket sorter technologie. De installatie kwam er na een eerdere installatie in Asos’ dc in het Engelse Barnsley.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.