Drie goede voornemens van retailers voor een succesvol 2017

Begin 2016 voorspelde Manhattan Associates op basis van een onderzoek dat 2016 in het teken zou staan van klantgerichte retailing, gepersonaliseerd shoppen en m-commerce. Hoewel er flinke slagen zijn gemaakt, valt er nog heel wat winst te behalen. Eind 2016 meldde het CBS dat vier op de tien consumenten problemen ervaren bij online shoppen.

De grootste problemen betreffen te late bezorging en technische problemen bij het online betalen en bestellen van diensten en goederen. Bovendien is een stijging te zien in problemen met de klachtenafhandeling. Ook in de fysieke winkel gaat niet altijd alles van een leien dakje. Zo zijn er nog altijd veel winkels die online en offline van elkaar gescheiden hebben, waardoor de consument soms beter geïnformeerd is dan de winkelmedewerker.
Om dat soort problemen voorgoed in de kiem te smoren, formuleerde Manhattan Associates drie goede voornemens die iedere retailer in 2017 ter harte moet nemen. Door die goede voornemens ook daadwerkelijk te realiseren, kunnen retailers, volgens Manhattan Associates, voorop blijven lopen. De goede voornemens luiden als volgt:

Voornemen 1: 24/7 klantenservice bieden
Consumenten winkelen 24 uur per dag, 7 dagen per week. Een klantenservice die alleen tussen 9.00 en 17.00 bereikbaar is, kan daarom voor ergernis zorgen. Bovendien bieden social media, forums en reviewplatformen ontevreden klanten een podium om zich publiekelijk hoorbaar te maken. Naast 24/7 shoppen is het dan ook belangrijk 24/7 klantenservice te bieden. Dat zorgt niet alleen voor een betere relatie met de klant, maar biedt ook de mogelijkheid snel in te grijpen mocht er iets misgaan met de (logistieke) afhandeling van bestellingen.

Voornemen 2: nog meer personalisatie doorvoeren
Retailers hebben de afgelopen jaren veel vooruitgang geboekt bij het realiseren van een gepersonaliseerde winkelervaring. Zo helpen supermarkten consumenten met hun online boodschappenlijst en sturen de meeste webshops klanten aankoopsuggesties op basis van klantinformatie. Ook in de fysieke winkel zijn voldoende mogelijkheden om een gepersonaliseerde ervaring te bieden. Zo kunnen Point-of-Sale (POS) applicaties de winkelmedewerker in staat stellen de consument via een tablet of smartphone van adviezen te voorzien. Op basis van de aankoophistorie, wensenlijsten, de online winkelwagen en retourhistorie kunnen bijvoorbeeld suggesties en tips worden gegeven. Op die manier kan mobile bijdragen aan het bevorderen van persoonlijke klantervaringen.

Voornemen 3: voor een mobile first benadering gaan
Steeds meer mensen gebruiken hun smartphone of tablet om online aankopen te plaatsen. Volgens een recent onderzoek van Thuiswinkel Markt Monitor 2016 shopt één op de vijf consumenten vanaf een smartphone. De verwachting is dat het aandeel van m-commerce nog verder zal toenemen. Retailers moeten er daarom voor zorgen dat de webshop daarop is ingericht, bijvoorbeeld met een responsive site. Maar hier is ook een rol weggelegd voor de fysieke winkel. Steeds meer banken bieden apps voor het contactloos betalen met een mobile device. Retailers kunnen echter ook meer doen om het aankoopproces te vereenvoudigen, bijvoorbeeld door e-wallets, click & collect en QR-codes. En vergeet de rol van de winkelmedewerker niet: door toegang tot beschikbare data met behulp van een tablet zijn zij minstens net zo goed op de hoogte als de consument die de winkel bezoekt.

Recente nieuwsberichten

Aantal Euro 6-vrachtwagenkilometers in België bijna verdubbeld sinds invoering kilometerheffing

Het aandeel vrachtwagens met emissienorm Euro 6 (de minst vervuilende), in de gereden kilometers op de Belgische betalende wegen heeft eind vorig jaar de grens van vijftig procent overschreden. Bij de invoering van de kilometerheffing voor trucks met een maximaal toegelaten massa (MMT) van meer dan 3,5 ton, in april 2016, was dat aandeel nog 29,3 procent.

Jan De Bock en Steven Lenaerts nieuwe partners bij Delaware

Bedrijfsadviseur en IT-dienstverlener Delaware Belgium heeft met ingang van 1 januari 2018 zijn medewerkers Jan De Bock en Steven Lenaerts tot partner benoemd. Jan De Bock startte in 2004 bij Delaware als SAP-consultant en was tot voor kort verantwoordelijk voor de Microsoft Dynamics business unit, waar hij een team van 100 medewerkers aanstuurde.

Still creëert nieuwe RX 20

Sinds zijn introductie in 2005 is de elektrische heftruck RX 20 een absolute bestseller binnen het gamma van Still. Maar omdat de eisen in de markt continu evolueren, heeft Still besloten het toestel compleet te transformeren. De volledig vernieuwde truck blijft evenwel onder dezelfde naam door het leven gaan.

Distrimedia en Emakers wapenen samen Belgische webshops tegen e-commerce reuzen

Fulfilment partner Distrimedia en e-commerce bureau Emakers hebben een samenwerking gesloten met als doel de dienstverlening, die normaal gezien alleen voor de gekende e-commerce giganten mogelijk is, ook bereikbaar te maken voor middelgrote spelers.

Jungheinrich stelt reeks innovaties voor

In de aanloop naar Logimat in maart presenteert Jungheinrich alvast enkele nieuwigheden. Zo stelt de fabrikant voor het eerst trucks voor die exclusief met lithium-ionbatterij verkrijgbaar zijn. Daartoe behoort ook de EKX 516 combitruck, die vanaf dit jaar ook als Automated Guided Vehicle beschikbaar is onder de naam EKX 516a.

Alpega neemt aanbieder van tendering software TenderEasy over

Alpega, opgericht in 2017, levert oplossingen voor transportbehoeften en omvat onder meer de transportmanagementsystemen (TMS) Transwide, Inet en TAS-tms en de vrachtbeurzen Teleroute, Bursa Transport en 123Cargo. Met de overname van TenderEasy AB uit Stockholm breidt Alpega zijn productportfolio strategisch verder uit en versterkt het de geografische reikwijdte van de Alpega Group.

Volvo Trucks streeft met elektrische trucks naar minder verkeer in de stad

Vanaf 2019 gaat Volvo Trucks elektrische trucks verkopen in Europa. De eerste trucks van dit type worden dit jaar al in gebruik genomen door geselecteerde testklanten. De vrachtwagenconstructeur is van mening dat elektrische trucks nieuwe logistieke mogelijkheden bieden aangezien ze minder lawaai en geen uitlaatgassen produceren.

ACL Airshop op Schiphol live met Star Flow van Yellowstar

Reparateur van luchtvaartcontainers ACL Airshop maakt deel uit van het wereldwijd opererende ACL Airshop, een leasebedrijf van luchtvaartpallets en -containers. Wanneer ACL Airshop een luchtvaartcontainer repareert, dan moet zowel die reparatie als de onderdelen aan bepaalde luchtwaardigheid certificeringseisen voldoen.

Sigma enthousiast over investeringen in machines voor goederenbehandeling

Tijdens zijn nieuwjaarstoespraak blikte Dries Van Haut, voorzitter van Sigma (Federatie van de algemeen vertegenwoordigers van materiaal voor openbare en private werken, voor de bouw en voor de goederenbehandeling), met tevredenheid terug op 2017, waarin de sector het nog beter deed dan in 2016.

Lighthouse Systems releaset versie 7.0 van Shopfloor-Online MES

Lighthouse Systems, wereldwijd aanbieder van manufacturing execution systems (MES), brengt met de nieuwste release van zijn MES software meer configureerbaarheid, verbeterde analytics en rapporteringsfunctionaliteit. De applicatie werd van de grond af opnieuw opgebouwd in HTML5 en is voortaan browseronafhankelijk.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.