Drie goede voornemens van retailers voor een succesvol 2017

Begin 2016 voorspelde Manhattan Associates op basis van een onderzoek dat 2016 in het teken zou staan van klantgerichte retailing, gepersonaliseerd shoppen en m-commerce. Hoewel er flinke slagen zijn gemaakt, valt er nog heel wat winst te behalen. Eind 2016 meldde het CBS dat vier op de tien consumenten problemen ervaren bij online shoppen.

De grootste problemen betreffen te late bezorging en technische problemen bij het online betalen en bestellen van diensten en goederen. Bovendien is een stijging te zien in problemen met de klachtenafhandeling. Ook in de fysieke winkel gaat niet altijd alles van een leien dakje. Zo zijn er nog altijd veel winkels die online en offline van elkaar gescheiden hebben, waardoor de consument soms beter geïnformeerd is dan de winkelmedewerker.
Om dat soort problemen voorgoed in de kiem te smoren, formuleerde Manhattan Associates drie goede voornemens die iedere retailer in 2017 ter harte moet nemen. Door die goede voornemens ook daadwerkelijk te realiseren, kunnen retailers, volgens Manhattan Associates, voorop blijven lopen. De goede voornemens luiden als volgt:

Voornemen 1: 24/7 klantenservice bieden
Consumenten winkelen 24 uur per dag, 7 dagen per week. Een klantenservice die alleen tussen 9.00 en 17.00 bereikbaar is, kan daarom voor ergernis zorgen. Bovendien bieden social media, forums en reviewplatformen ontevreden klanten een podium om zich publiekelijk hoorbaar te maken. Naast 24/7 shoppen is het dan ook belangrijk 24/7 klantenservice te bieden. Dat zorgt niet alleen voor een betere relatie met de klant, maar biedt ook de mogelijkheid snel in te grijpen mocht er iets misgaan met de (logistieke) afhandeling van bestellingen.

Voornemen 2: nog meer personalisatie doorvoeren
Retailers hebben de afgelopen jaren veel vooruitgang geboekt bij het realiseren van een gepersonaliseerde winkelervaring. Zo helpen supermarkten consumenten met hun online boodschappenlijst en sturen de meeste webshops klanten aankoopsuggesties op basis van klantinformatie. Ook in de fysieke winkel zijn voldoende mogelijkheden om een gepersonaliseerde ervaring te bieden. Zo kunnen Point-of-Sale (POS) applicaties de winkelmedewerker in staat stellen de consument via een tablet of smartphone van adviezen te voorzien. Op basis van de aankoophistorie, wensenlijsten, de online winkelwagen en retourhistorie kunnen bijvoorbeeld suggesties en tips worden gegeven. Op die manier kan mobile bijdragen aan het bevorderen van persoonlijke klantervaringen.

Voornemen 3: voor een mobile first benadering gaan
Steeds meer mensen gebruiken hun smartphone of tablet om online aankopen te plaatsen. Volgens een recent onderzoek van Thuiswinkel Markt Monitor 2016 shopt één op de vijf consumenten vanaf een smartphone. De verwachting is dat het aandeel van m-commerce nog verder zal toenemen. Retailers moeten er daarom voor zorgen dat de webshop daarop is ingericht, bijvoorbeeld met een responsive site. Maar hier is ook een rol weggelegd voor de fysieke winkel. Steeds meer banken bieden apps voor het contactloos betalen met een mobile device. Retailers kunnen echter ook meer doen om het aankoopproces te vereenvoudigen, bijvoorbeeld door e-wallets, click & collect en QR-codes. En vergeet de rol van de winkelmedewerker niet: door toegang tot beschikbare data met behulp van een tablet zijn zij minstens net zo goed op de hoogte als de consument die de winkel bezoekt.

Recente nieuwsberichten

Snellere douanevrijgave van e-commerce zendingen met BE-Gate

Logistieke speler DHL ontving als eerste bedrijf in België een BE-Gate vergunning. De Douane ontwikkelde de BE-Gate certificering omwille van de wereldwijde toename van de handel via e-commerce, waarbij snelle leveringen en dus ook snelle vrijgave van de goederen noodzakelijk is.

SAS-partner OCS Consulting opent Belgische vestiging in Gent

OCS Consulting, een internationaal consultancy-bedrijf met gespecialiseerde dienstverlening rond SAS-technologie, opent na twintig jaar aanwezigheid in Nederland nu ook een officiële vestiging in België, meer bepaald in Gent. Het consultancy-bedrijf wil hier in eerste instantie de financiële en life sciences sector bijstaan in hun analytics en AI-projecten.

Zweden stuurt onbemande truck de weg op

De Zweedse overheid heeft groen licht gegeven voor de eerste testritten met een autonoom rijdende elektrische vrachtwagen op de openbare weg. Het gaat concreet om de autonome elektrische T-pod truck van de Zweedse start-up Einride. De eerste rollout van de T-pod vond vorig jaar in november plaats op de site van DB Schenker in het Zweedse Jönköping.

Yusen Logistics introduceert ‘serialisatie’-oplossingen voor farma en healthcare

Om te voorkomen dat vervalste of imitatie-medicijnen voor menselijk gebruik in de legale distributieketen terechtkomen en hun weg naar de eindgebruiker vinden, is op 9 februari 2019 de ‘European Falsified Medicines Directive’ van kracht geworden.

Dematic automatiseert warehouse van zorgspecialist IVF Hartmann

Voor de automatisering van zijn nieuwe magazijn in Neuhausen am Rhein-fall doet het Zwitserse bedrijf IVF Hartmann een beroep op de aanbieder van intralogistieke oplossingen Dematic. Het nieuwe gebouw van de leverancier van medische verbruiksgoederen wordt uitgerust met een volautomatisch magazijn op 400m², in combinatie met een multishuttle-systeem.

CRAS Woodgroup schakelt met Ctac over op SAP S/4HANA

Het West-Vlaamse houtbedrijf Cras Woodgroup gaat een partnership aan met business & cloud integrator Ctac om zijn businessprocessen te integreren en realtime data om te zetten in acties. Het houtbedrijf schakelt over van een verouderd eigen ontwikkeld systeem met veel maatwerk naar SAP S/4HANA, een standaardoplossing met functionaliteit op het vlak van realtime rapportage, inzicht in actuele voorraad, realtime MRP en available-to-promise-checks.

Optimize Group in handen van Israëlische ERP-speler

Optimize Group, een Belgische full service ICT-partner met ERP-, BI- en CRM-oplossingen, wordt overgenomen door Priority Software Ltd, een wereldwijde aanbieder van bedrijfsmanagement oplossingen uit Tel Aviv. Het bedrijf, dat door Gartner werd opgenomen als evolutionair in cloud ERP-oplossingen, is de grootste ERP-speler in Israël, en heeft daarmee sinds 2014 SAP verslaan.

Scott Group lanceert nieuwe palletiser Pal 4.0

De palletiser Pal 4.0 werd door Scott - het voormalige Alvey – ontwikkeld in samenwerking met een aantal partners en de Technische Universiteit van Brno in Tsjechië. De capaciteitspalletiser met high level infeed heeft een meer compacte footprint dan zijn voorganger.

TVH Equipment neemt Padix over

TVH Equipment heeft de handelsactiviteiten van het Diksmuidse bedrijf Padix overgenomen. Padix verhuurt hoogwerkers en heeft een vloot van 90 machines. Voor TVH Equipment wordt dit een nieuwe vestiging, naast de bestaande locaties in Waregem, Antwerpen, Londerzeel, Maaseik, Sint-Niklaas en Nijvel.

Nieuwe spoorterminal voor optimale verbinding Genk-Antwerpen

Transport- en logistiek dienstverlener H.Essers en spoorvrachtoperator Lineas delen al langer de visie van een multimodaal transportnetwerk met het spoor als ruggengraat. Met de lancering van de nieuwe spoorterminal H.Essers Railport Genk tillen ze hun samenwerking nu naar een hoger niveau.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.