Drie goede voornemens van retailers voor een succesvol 2017

Begin 2016 voorspelde Manhattan Associates op basis van een onderzoek dat 2016 in het teken zou staan van klantgerichte retailing, gepersonaliseerd shoppen en m-commerce. Hoewel er flinke slagen zijn gemaakt, valt er nog heel wat winst te behalen. Eind 2016 meldde het CBS dat vier op de tien consumenten problemen ervaren bij online shoppen.

De grootste problemen betreffen te late bezorging en technische problemen bij het online betalen en bestellen van diensten en goederen. Bovendien is een stijging te zien in problemen met de klachtenafhandeling. Ook in de fysieke winkel gaat niet altijd alles van een leien dakje. Zo zijn er nog altijd veel winkels die online en offline van elkaar gescheiden hebben, waardoor de consument soms beter geïnformeerd is dan de winkelmedewerker.
Om dat soort problemen voorgoed in de kiem te smoren, formuleerde Manhattan Associates drie goede voornemens die iedere retailer in 2017 ter harte moet nemen. Door die goede voornemens ook daadwerkelijk te realiseren, kunnen retailers, volgens Manhattan Associates, voorop blijven lopen. De goede voornemens luiden als volgt:

Voornemen 1: 24/7 klantenservice bieden
Consumenten winkelen 24 uur per dag, 7 dagen per week. Een klantenservice die alleen tussen 9.00 en 17.00 bereikbaar is, kan daarom voor ergernis zorgen. Bovendien bieden social media, forums en reviewplatformen ontevreden klanten een podium om zich publiekelijk hoorbaar te maken. Naast 24/7 shoppen is het dan ook belangrijk 24/7 klantenservice te bieden. Dat zorgt niet alleen voor een betere relatie met de klant, maar biedt ook de mogelijkheid snel in te grijpen mocht er iets misgaan met de (logistieke) afhandeling van bestellingen.

Voornemen 2: nog meer personalisatie doorvoeren
Retailers hebben de afgelopen jaren veel vooruitgang geboekt bij het realiseren van een gepersonaliseerde winkelervaring. Zo helpen supermarkten consumenten met hun online boodschappenlijst en sturen de meeste webshops klanten aankoopsuggesties op basis van klantinformatie. Ook in de fysieke winkel zijn voldoende mogelijkheden om een gepersonaliseerde ervaring te bieden. Zo kunnen Point-of-Sale (POS) applicaties de winkelmedewerker in staat stellen de consument via een tablet of smartphone van adviezen te voorzien. Op basis van de aankoophistorie, wensenlijsten, de online winkelwagen en retourhistorie kunnen bijvoorbeeld suggesties en tips worden gegeven. Op die manier kan mobile bijdragen aan het bevorderen van persoonlijke klantervaringen.

Voornemen 3: voor een mobile first benadering gaan
Steeds meer mensen gebruiken hun smartphone of tablet om online aankopen te plaatsen. Volgens een recent onderzoek van Thuiswinkel Markt Monitor 2016 shopt één op de vijf consumenten vanaf een smartphone. De verwachting is dat het aandeel van m-commerce nog verder zal toenemen. Retailers moeten er daarom voor zorgen dat de webshop daarop is ingericht, bijvoorbeeld met een responsive site. Maar hier is ook een rol weggelegd voor de fysieke winkel. Steeds meer banken bieden apps voor het contactloos betalen met een mobile device. Retailers kunnen echter ook meer doen om het aankoopproces te vereenvoudigen, bijvoorbeeld door e-wallets, click & collect en QR-codes. En vergeet de rol van de winkelmedewerker niet: door toegang tot beschikbare data met behulp van een tablet zijn zij minstens net zo goed op de hoogte als de consument die de winkel bezoekt.

Recente nieuwsberichten

IPP zegt naam ‘Pooling Partners’ vaarwel

Alle bedrijven die behoren tot de Faber Halbertsma Group (aanbieder van geïntegreerde, full-service poolingdiensten en productie van houten pallets & kisten) hebben een naamsverandering ondergaan waarbij de overkoepelende naam ‘Pooling Partners’ wegvalt.

Sluyter Logistics schakelt over op lithium-ion batterijen met Toyota

Het Nederlandse Sluyter Logistics is recent begonnen met het vervangen van zijn pallettrucks met loodzuur batterijen door de variant met duurzame lithium-ion batterijen en smart technologie. Daarvoor werkt de logistiek dienstverlener samen met Toyota Material Handling, dat zijn eigen lithium-ion batterijen ontwikkelde.

Vergroten opslagcapaciteit?

(Advertorial) Je wil meer artikelen opslaan maar je hebt te weinig ruimte? Je wil tevens uitbreiding spreiden over meerdere jaren? Je kan een opslagsysteem zo laten ontwerpen dat uitbreiding op later tijdstip steeds mogelijk is. Zo kan je uw investeringen voor magazijninrichting spreiden.

Bosch zorgt voor 360° zicht rond heftruck

In magazijnen moeten heftruckchauffeurs vaak in krappe ruimtes manoeuvreren, wat geregeld leidt tot ongevallen met schade aan goederen of voertuigen, of zelfs persoonlijke letsels. Omdat de chauffeur onmogelijk alles tegelijk kan zien, heeft Bosh nu zijn multi-camerasysteem, aanvankelijk ontworpen voor personenauto’s, aangepast voor de logistieke markt.

Toekomst van logistiek vastgoed in Europa

Onder de titel ‘The Future of Logistcs Real Estate in Europe’ publiceerde Buck Consultants International, gespecialiseerd in vastgoed en logistiek, een analyse van de toekomst van logistiek vastgoed in Europa.

Nog één week tot Supply Chain Innovations 2019. Neem actie!

Wellicht las u al verbaasd het schitterende seminarprogramma van SC Innovations 2019. U tekende misschien al gratis in en ontving de code van uw toegangsbadge? Of u dacht in te schrijven, maar nam er de tijd nog niet voor. Of u twijfelde of deze dag weg van uw dagelijkse beslommeringen wel verantwoord is.

Reflex WMS krijgt module voor realtime-beheer van personeel en materieel

Adviesbureau, digitale dienstverlener en softwareontwikkelaar Hardis Group ontwikkelde Reflex Labour Management System (LMS). Deze nieuwe module van het warehouse management systeem Reflex WMS werd ontwikkeld om het planningsproces efficiënter te maken, orders correct te kunnen verwerken en op tijd te verzenden en de productiviteit te optimaliseren.

Eutraco neemt tweede logistieke hub van 30.000m² in gebruik in Sint-Niklaas

JLL heeft op het Industriepark-West in Sint-Niklaas de logistieke gebouwen op de site van Alinso uit Zwijnaarde verhuurd aan Eutraco uit Roeselare. JLL bemiddelde de transactie tussen Alinso en Eutraco. De site bevindt zich langs de E17 in de zone Industriepark-West.

Van Gelder automatiseert magazijnprocessen met Astro WMS

Het Nederlandse Van Gelder, een zogenaamde AGF-groothandel (aardappelen, groente en fruit), gaat in zijn nieuwe magazijn in Ridderkerk het Astro WMS van Consafe Logistics implementeren. Nog dit jaar neemt Van Gelder een nieuw modern bedrijfspand in gebruik met een magazijn van 30.000m² voor het opslaan, sorteren, verwerken en verzenden van groente- en fruitproducten.

Volgende week donderdag: Supply Chain Innovations 2019

Wellicht las u al verbaasd het schitterende seminarprogramma van SC Innovations 2019. U tekende misschien al gratis is en ontvangt deze week nog de code van uw toegangsbadge. Of u dacht in te schrijven, maar nam er de tijd nog niet voor. Of u twijfelde of deze dag weg van uw dagelijkse beslommeringen wel verantwoord is.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.