Drie goede voornemens van retailers voor een succesvol 2017

Begin 2016 voorspelde Manhattan Associates op basis van een onderzoek dat 2016 in het teken zou staan van klantgerichte retailing, gepersonaliseerd shoppen en m-commerce. Hoewel er flinke slagen zijn gemaakt, valt er nog heel wat winst te behalen. Eind 2016 meldde het CBS dat vier op de tien consumenten problemen ervaren bij online shoppen.

De grootste problemen betreffen te late bezorging en technische problemen bij het online betalen en bestellen van diensten en goederen. Bovendien is een stijging te zien in problemen met de klachtenafhandeling. Ook in de fysieke winkel gaat niet altijd alles van een leien dakje. Zo zijn er nog altijd veel winkels die online en offline van elkaar gescheiden hebben, waardoor de consument soms beter geïnformeerd is dan de winkelmedewerker.
Om dat soort problemen voorgoed in de kiem te smoren, formuleerde Manhattan Associates drie goede voornemens die iedere retailer in 2017 ter harte moet nemen. Door die goede voornemens ook daadwerkelijk te realiseren, kunnen retailers, volgens Manhattan Associates, voorop blijven lopen. De goede voornemens luiden als volgt:

Voornemen 1: 24/7 klantenservice bieden
Consumenten winkelen 24 uur per dag, 7 dagen per week. Een klantenservice die alleen tussen 9.00 en 17.00 bereikbaar is, kan daarom voor ergernis zorgen. Bovendien bieden social media, forums en reviewplatformen ontevreden klanten een podium om zich publiekelijk hoorbaar te maken. Naast 24/7 shoppen is het dan ook belangrijk 24/7 klantenservice te bieden. Dat zorgt niet alleen voor een betere relatie met de klant, maar biedt ook de mogelijkheid snel in te grijpen mocht er iets misgaan met de (logistieke) afhandeling van bestellingen.

Voornemen 2: nog meer personalisatie doorvoeren
Retailers hebben de afgelopen jaren veel vooruitgang geboekt bij het realiseren van een gepersonaliseerde winkelervaring. Zo helpen supermarkten consumenten met hun online boodschappenlijst en sturen de meeste webshops klanten aankoopsuggesties op basis van klantinformatie. Ook in de fysieke winkel zijn voldoende mogelijkheden om een gepersonaliseerde ervaring te bieden. Zo kunnen Point-of-Sale (POS) applicaties de winkelmedewerker in staat stellen de consument via een tablet of smartphone van adviezen te voorzien. Op basis van de aankoophistorie, wensenlijsten, de online winkelwagen en retourhistorie kunnen bijvoorbeeld suggesties en tips worden gegeven. Op die manier kan mobile bijdragen aan het bevorderen van persoonlijke klantervaringen.

Voornemen 3: voor een mobile first benadering gaan
Steeds meer mensen gebruiken hun smartphone of tablet om online aankopen te plaatsen. Volgens een recent onderzoek van Thuiswinkel Markt Monitor 2016 shopt één op de vijf consumenten vanaf een smartphone. De verwachting is dat het aandeel van m-commerce nog verder zal toenemen. Retailers moeten er daarom voor zorgen dat de webshop daarop is ingericht, bijvoorbeeld met een responsive site. Maar hier is ook een rol weggelegd voor de fysieke winkel. Steeds meer banken bieden apps voor het contactloos betalen met een mobile device. Retailers kunnen echter ook meer doen om het aankoopproces te vereenvoudigen, bijvoorbeeld door e-wallets, click & collect en QR-codes. En vergeet de rol van de winkelmedewerker niet: door toegang tot beschikbare data met behulp van een tablet zijn zij minstens net zo goed op de hoogte als de consument die de winkel bezoekt.

Recente nieuwsberichten

Europal Packaging bouwt verticaal geïntegreerde fabriek in Doornik

Verpakkingsbedrijf Europal bouwt een tweede fabriek op de industriezone van Blandain in Doornik. De nieuwe state-of-the art fabriek, annex geautomatiseerd hoogbouwmagazijn moet tegen de zomer van 2020 operationeel zijn. De huidige fabriek in Moeskroen wordt behouden en zal dienstdoen als Design & Experience Center enerzijds en als productie-eenheid voor specialiteiten anderzijds.

Ecovolta mikt op kostenreductie met lithium-ionen-tractie-accu

De Zwitserse fabrikant van accusystemen Ecovolta introduceert een kostenverlagende tractie-accu voor vloertransportvoertuigen als vorkheftrucks en hefwagens. De evoTractionBattery vervangt loodaccu’s door gestandaardiseerde lithium-ionen-elementen.

Brico en BricoPlanit wapenen zich met Capgemini voor omnichannel toekomst

Maxeda DIY Group heeft Capgemini ingeschakeld voor de migratie van zijn bestaande platform (SAP Enterprise Central Component) naar SAP S/4HANA. Met het nieuwe ERP-platform moet Maxeda klaar zijn voor de toekomst, waar klanten zowel online als offline winkelen.

Grond voor logistiek vastgoed blijft schaars in Vlaanderen

Vlaanderen blijft het zwaartepunt in de sector van het semi-industrieel en logistiek vastgoed, goed voor meer dan driekwart van de transacties in België in de laatste vijf jaar. Dat blijkt uit cijfers van JLL. In de voorbije vijf jaar (2014-2018) registreerde JLL in totaal 7,1 miljoen vierkante meter industriële transacties in Vlaanderen, gemiddeld 1,4 miljoen vierkante meter per jaar.

TomTom Telematics volgt status van trucks én assets op

TomTom Telematics – dat op 1 oktober wordt omgedoopt tot Webfleet Solutions – voegt met ‘Trailer & Asset Tracking’ een nieuwe functie aan zijn Webfleet fleet management oplossing toe. Daarmee kunnen transport-, bouw- en landbouwbedrijven niet alleen de status van hun voertuigen, maar ook overige assets monitoren.

TGW bouwt geautomatiseerd warehouse voor koel- en vriesopslagspecialist Nordfrost

(Advertorial) Nordfrost Group, een internationale specialist op het gebied van koel- en vriesopslag en logistiek, biedt zijn klanten in de voedingsindustrie en horeca een supply chainmanagement vanuit één enkele bron, variërend van shipping, warehousing, orderpicking tot de uiteindelijke distributie.

Still introduceert nieuwe RX 60 e-serie

Still heeft zijn nieuwste telg binnen het gamma elektrische vorkheftrucks voorgesteld. De nieuwe RX 60-serie in de gewichtsklasse 2,5 tot 3,5 ton vervangt de huidige reeks, wat meteen een logische vervolgstap vormt na de transformatie van de RX 20 begin vorig jaar.

Green supply chains stromen door zeehavensector

In samenwerking met de Universiteit Antwerpen, het VIL en de Erasmus Universiteit UPT (Urban, Port & Transport Economics) heeft ING België zijn zevende studie over de logistieke en maritieme sector gepubliceerd. Dit jaar vormde de duurzaamheid van toeleveringsketens het centrale thema.

Amazon koopt 100.000 elektrische bestelwagens

Amazon plaatst een bestelling van maar liefst 100.000 elektrische bestelwagens bij Rivian Automotive, goed voor de grootste bestelling van elektrische voertuigen ooit. De aankondiging komt van Amazon-oprichter en CEO Jeff Bezos, die daarmee zijn plannen toelicht om de onderneming tegen 2024 voor 80% en 2030 voor 100% op hernieuwbare energie te doen draaien en zijn bedrijf tegen 2040 volledig klimaatneutraal te maken.

Digitale Transport Market Monitor moet meer markttransparantie creëren

Tim Consult, het adviesbureau van Transporeon voor market intelligence, heeft de Transport Market Monitor, een tool die transportgegevens van verschillende industrieën en routes analyseert, verder ontwikkeld tot een interactieve digitale databank.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.