Drie goede voornemens van retailers voor een succesvol 2017

Begin 2016 voorspelde Manhattan Associates op basis van een onderzoek dat 2016 in het teken zou staan van klantgerichte retailing, gepersonaliseerd shoppen en m-commerce. Hoewel er flinke slagen zijn gemaakt, valt er nog heel wat winst te behalen. Eind 2016 meldde het CBS dat vier op de tien consumenten problemen ervaren bij online shoppen.

De grootste problemen betreffen te late bezorging en technische problemen bij het online betalen en bestellen van diensten en goederen. Bovendien is een stijging te zien in problemen met de klachtenafhandeling. Ook in de fysieke winkel gaat niet altijd alles van een leien dakje. Zo zijn er nog altijd veel winkels die online en offline van elkaar gescheiden hebben, waardoor de consument soms beter geïnformeerd is dan de winkelmedewerker.
Om dat soort problemen voorgoed in de kiem te smoren, formuleerde Manhattan Associates drie goede voornemens die iedere retailer in 2017 ter harte moet nemen. Door die goede voornemens ook daadwerkelijk te realiseren, kunnen retailers, volgens Manhattan Associates, voorop blijven lopen. De goede voornemens luiden als volgt:

Voornemen 1: 24/7 klantenservice bieden
Consumenten winkelen 24 uur per dag, 7 dagen per week. Een klantenservice die alleen tussen 9.00 en 17.00 bereikbaar is, kan daarom voor ergernis zorgen. Bovendien bieden social media, forums en reviewplatformen ontevreden klanten een podium om zich publiekelijk hoorbaar te maken. Naast 24/7 shoppen is het dan ook belangrijk 24/7 klantenservice te bieden. Dat zorgt niet alleen voor een betere relatie met de klant, maar biedt ook de mogelijkheid snel in te grijpen mocht er iets misgaan met de (logistieke) afhandeling van bestellingen.

Voornemen 2: nog meer personalisatie doorvoeren
Retailers hebben de afgelopen jaren veel vooruitgang geboekt bij het realiseren van een gepersonaliseerde winkelervaring. Zo helpen supermarkten consumenten met hun online boodschappenlijst en sturen de meeste webshops klanten aankoopsuggesties op basis van klantinformatie. Ook in de fysieke winkel zijn voldoende mogelijkheden om een gepersonaliseerde ervaring te bieden. Zo kunnen Point-of-Sale (POS) applicaties de winkelmedewerker in staat stellen de consument via een tablet of smartphone van adviezen te voorzien. Op basis van de aankoophistorie, wensenlijsten, de online winkelwagen en retourhistorie kunnen bijvoorbeeld suggesties en tips worden gegeven. Op die manier kan mobile bijdragen aan het bevorderen van persoonlijke klantervaringen.

Voornemen 3: voor een mobile first benadering gaan
Steeds meer mensen gebruiken hun smartphone of tablet om online aankopen te plaatsen. Volgens een recent onderzoek van Thuiswinkel Markt Monitor 2016 shopt één op de vijf consumenten vanaf een smartphone. De verwachting is dat het aandeel van m-commerce nog verder zal toenemen. Retailers moeten er daarom voor zorgen dat de webshop daarop is ingericht, bijvoorbeeld met een responsive site. Maar hier is ook een rol weggelegd voor de fysieke winkel. Steeds meer banken bieden apps voor het contactloos betalen met een mobile device. Retailers kunnen echter ook meer doen om het aankoopproces te vereenvoudigen, bijvoorbeeld door e-wallets, click & collect en QR-codes. En vergeet de rol van de winkelmedewerker niet: door toegang tot beschikbare data met behulp van een tablet zijn zij minstens net zo goed op de hoogte als de consument die de winkel bezoekt.

Recente nieuwsberichten

P&O Ferrymasters vaart nieuwe koers met Corax SaaS WMS

Tot voor kort huurde P&O Ferrymasters de opslag in bij partners. In zijn nieuwe strategische vijfjarenplan – Port Centric strategie genoemd – wordt warehousing evenwel opnieuw een eigen kernactiviteit. Binnen die nieuwe strategie heeft P&O Ferrymasters recent in twee warehouses Corax SaaS WMS van Davanti geïmplementeerd om real-time inzicht in de warehouses te krijgen.

Jungheinrich werkt aan lithium-iontruck met kracht van verbrandingstruck

Tijdens de presentatie van Jungheinrichs nieuwigheden in Hamburg waren alle ogen gericht op de sneak preview van de EFG P30i. Die moet de energiezuinigheid en duurzaamheid van een lithium-iontruck combineren met de kracht en het rijcomfort van een verbrandingstruck in de gewichtsklasse van 1,6 tot 3,5 ton.

Gosselin terminal is nieuwe consolidatiehub voor binnenvaart

Containers die via het Albertkanaal naar en uit de Antwerpse Haven gaan, worden sinds 1 februari 2020 geconsolideerd op de Gosselin Container Terminal in Deurne. Van daaruit worden ze minstens per twintig containers met een lichter naar een van de deep sea terminals gestuurd.

Eyefreight komt in handen van Elemica

Elemica, het digitale supplynetwerk voor de productiesector, heeft de acquisitie aangekondigd van Eyefreight Transportation Management, aanbieder van multimodale SaaS TMS-oplossingen. Door deze combinatie ontstaat één internationaal logistiek en supply chain-netwerk.

‘UPS Economy’ exportservice nu ook voor Belgische kmo’s

UPS breidt zijn UPS Economy exportservice in Europa uit. Na de lancering in juli 2019, is de service nu ook beschikbaar voor klanten in België, Italië, Polen en Spanje. Later volgen meerdere markten. UPS Economy moet kmo’s, met name in de B2C-hoek, een voordelige en flexibele mogelijkheid bieden om te verzenden naar klanten in landen buiten de Europese Unie (EU).

Contargo gebaat bij bredere Schelde in Doornik

De aanpassing van de Schelde in Doornik is afgerond. Die aanpassing maakt deel uit van het Europese Seine-Schelde-project, dat de stroomgebieden van Seine en Schelde beter met elkaar verbindt. Voortaan kunnen er klasse Va-containerschepen met vier rijen containers varen.

BluJay en project44 sluiten alliantie

BluJay Solutions, leverancier van supply chain software en -diensten, gaat een samenwerking aan met project44, het Advanced Visibility Platform voor verladers en logistieke dienstverleners. De samenwerking combineert de multi-tenant, cloudgebaseerde transport management-oplossing van BluJay met project44’s wereldwijde, multimodale netwerk, rigoureuze gegevensbeveiligingssysteem en mogelijkheden voor het opschonen en normaliseren van data.

Riedel optimaliseert logistieke processen met Astro WMS

De Nederlandse kmo Riedel produceert fruitdranken van merken als Appelsientje, CoolBest en DubbelFrisss en enkele private labels. In zijn distributiecentrum in Ede is Riedel momenteel bezig met de implementatie van een warehouse management systeem ter vervanging van de eerder beperkte logistieke functionaliteit in het bedrijfsbrede ERP-systeem.

Eerste Europese ‘Lean & Green’ Star gaat naar Refresco

De Refresco Group, met hoofdkwartier in Rotterdam, is een onafhankelijke wereldproducent van water, frisdranken en vruchtensappen voor supermarkten en A-merken met productie op meer dan 60 locaties in Europa en Noord-Amerika. Voor haar transportorganisatie in Europa mocht de onderneming de eerste Europese ‘Lean & Green’ Star in ontvangst nemen.

Meer en meer retourbeleid in businessplan

(Advertorial) De afgelopen koopjesperiode zorgde opnieuw voor een record aan retourpakketten. Twee derde van de online shoppers zenden eerder hun pakket terug, dan het persoonlijk naar de dichtstbijzijnde fysieke winkel te brengen. Hoe pak je de vele retours aan in de toekomst?

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.