Drie goede voornemens van retailers voor een succesvol 2017

Begin 2016 voorspelde Manhattan Associates op basis van een onderzoek dat 2016 in het teken zou staan van klantgerichte retailing, gepersonaliseerd shoppen en m-commerce. Hoewel er flinke slagen zijn gemaakt, valt er nog heel wat winst te behalen. Eind 2016 meldde het CBS dat vier op de tien consumenten problemen ervaren bij online shoppen.

De grootste problemen betreffen te late bezorging en technische problemen bij het online betalen en bestellen van diensten en goederen. Bovendien is een stijging te zien in problemen met de klachtenafhandeling. Ook in de fysieke winkel gaat niet altijd alles van een leien dakje. Zo zijn er nog altijd veel winkels die online en offline van elkaar gescheiden hebben, waardoor de consument soms beter geïnformeerd is dan de winkelmedewerker.
Om dat soort problemen voorgoed in de kiem te smoren, formuleerde Manhattan Associates drie goede voornemens die iedere retailer in 2017 ter harte moet nemen. Door die goede voornemens ook daadwerkelijk te realiseren, kunnen retailers, volgens Manhattan Associates, voorop blijven lopen. De goede voornemens luiden als volgt:

Voornemen 1: 24/7 klantenservice bieden
Consumenten winkelen 24 uur per dag, 7 dagen per week. Een klantenservice die alleen tussen 9.00 en 17.00 bereikbaar is, kan daarom voor ergernis zorgen. Bovendien bieden social media, forums en reviewplatformen ontevreden klanten een podium om zich publiekelijk hoorbaar te maken. Naast 24/7 shoppen is het dan ook belangrijk 24/7 klantenservice te bieden. Dat zorgt niet alleen voor een betere relatie met de klant, maar biedt ook de mogelijkheid snel in te grijpen mocht er iets misgaan met de (logistieke) afhandeling van bestellingen.

Voornemen 2: nog meer personalisatie doorvoeren
Retailers hebben de afgelopen jaren veel vooruitgang geboekt bij het realiseren van een gepersonaliseerde winkelervaring. Zo helpen supermarkten consumenten met hun online boodschappenlijst en sturen de meeste webshops klanten aankoopsuggesties op basis van klantinformatie. Ook in de fysieke winkel zijn voldoende mogelijkheden om een gepersonaliseerde ervaring te bieden. Zo kunnen Point-of-Sale (POS) applicaties de winkelmedewerker in staat stellen de consument via een tablet of smartphone van adviezen te voorzien. Op basis van de aankoophistorie, wensenlijsten, de online winkelwagen en retourhistorie kunnen bijvoorbeeld suggesties en tips worden gegeven. Op die manier kan mobile bijdragen aan het bevorderen van persoonlijke klantervaringen.

Voornemen 3: voor een mobile first benadering gaan
Steeds meer mensen gebruiken hun smartphone of tablet om online aankopen te plaatsen. Volgens een recent onderzoek van Thuiswinkel Markt Monitor 2016 shopt één op de vijf consumenten vanaf een smartphone. De verwachting is dat het aandeel van m-commerce nog verder zal toenemen. Retailers moeten er daarom voor zorgen dat de webshop daarop is ingericht, bijvoorbeeld met een responsive site. Maar hier is ook een rol weggelegd voor de fysieke winkel. Steeds meer banken bieden apps voor het contactloos betalen met een mobile device. Retailers kunnen echter ook meer doen om het aankoopproces te vereenvoudigen, bijvoorbeeld door e-wallets, click & collect en QR-codes. En vergeet de rol van de winkelmedewerker niet: door toegang tot beschikbare data met behulp van een tablet zijn zij minstens net zo goed op de hoogte als de consument die de winkel bezoekt.

Recente nieuwsberichten

Inther lanceert A-Frame voor item picking

Inther Group zet als eerste Nederlandse logistieke system integrator het A-Frame op de markt. Het A-Frame is een volautomatische oplossing voor item picking die kan worden ingezet bij veel orders met veel verschillende kleine artikelen met een gelijkende verpakking, zoals doosjes van de farmacie, cosmetica, tabak en kleine kantoorartikelen.

Didier Ongena, Managing Director bij Microsoft Belux, geeft de opening keynote op SC Innovations 2020

Supply Chain Innovations dat doorgaat op donderdag 19 03 2020 in Antwerp Expo biedt een uitgebreid programma met een dertigtal parallelle sessies. De plenaire opening keynote van Didier Ongena heeft als titel: ‘Supply Chains in a data-centric world.’ Hij neemt ons mee in de nabije toekomst van miljarden geconecteerde toestellen en mensen, en de impact ervan op mens, bedrijf en productiviteit.

Dematic stelt nieuwe generatie Multishuttle 2 E voor

Met de nieuwe generatie Multishuttle 2 E van Dematic zijn voor het eerst gestandaardiseerde dozen en bakken op te slaan en terug te halen. Behalve interfaces met de standaardonderdelen, zoals rails, lift, conveyors en unieke transfer, biedt de nieuwe shuttle een hogere verwerkingssnelheid met een grotere nauwkeurigheid.

06/02/20: The future of the service supply chain and aftermarket

Insights into maturity, ambitions and challenges De ‘disrupting’ nieuwe technologieën, zoals Virtual Reality (VR), Augmented Reality (AR), Robotic Process Automation (RPA), additive manufacturing, predictive en condition based maintenance, vormen samen met Internet of Things en Big Data een grote uitdaging voor bedrijven die service aan hun klanten leveren.

Axfood steunt op Witron voor groots omnichannel distributiecentrum

Eind 2023 voltooit Witron een verregaand geautomatiseerd distributiecentrum van meer dan 100.000m² voor supermarktketen Axfood in de buurt van de Zweedse hoofdstad Stockholm. Daarmee realiseert de systeemintegrator uit het Duitse Parkstein zijn grootste project ooit.

Swissterminal en DP World sluiten strategisch partnership

DP World en Swissterminal Holding AG, de grootste containerterminaloperator in Zwitserland, gaan een strategisch partnership aan. Met ingang van 23 januari 2020 krijgt DP World 44% van Swissterminal Holding in handen. De family Mayer, de oprichters van de onderneming, blijven meerderheidsaandeelhouder.

Gheeraert Transport neemt Eraltrans onder zijn vleugels

Gheeraert Transport uit Loppem, bij Brugge, heeft op 1 januari 2020 het handelsfonds en de medewerkers van Eraltrans (Groep Hendrickx) uit Sint-Truiden overgenomen. De actieve familiale aandeelhouders van Eraltrans gingen zelf op zoek naar een partij om de continuïteit van hun bedrijf te waarborgen voor zowel medewerkers als klanten.

Savoye bundelt al zijn merken onder merknaam ‘Savoye’

Savoye, aanbieder van oplossingen voor de intralogistiek en de supply chain, brengt al zijn merken (waaronder A-SIS en Intelis), expertise en oplossingen samen onder één enkel merk: Savoye.

19/03/20: Supply Chain Innovations

Tijdens Supply Chain Innovations presenteren we een gigantisch aanbod van kennis inzake innovatieve toepassingen binnen het ruime domein van Supply Chain Management zodat u in 1 dag tijd weer volledig op de hoogte bent en gefundeerd de beste beslissingen kunt nemen.

King Jouet automatiseert met Boa Concept

Boa Concept heeft een contract getekend met de Franse speelgoedwinkelketen King Jouet om er het volledige expeditieproces te automatiseren. Drijvende kracht achter de installatie is het modulaire Plug-and-Carry systeem van Boa Concept. De aanbieder van intelligente, modulaire conveyors laat bovendien weten dat er voor dit jaar al een veertigtal nieuwe projecten op de kalender staan, o.a.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.