Drie goede voornemens van retailers voor een succesvol 2017

Begin 2016 voorspelde Manhattan Associates op basis van een onderzoek dat 2016 in het teken zou staan van klantgerichte retailing, gepersonaliseerd shoppen en m-commerce. Hoewel er flinke slagen zijn gemaakt, valt er nog heel wat winst te behalen. Eind 2016 meldde het CBS dat vier op de tien consumenten problemen ervaren bij online shoppen.

De grootste problemen betreffen te late bezorging en technische problemen bij het online betalen en bestellen van diensten en goederen. Bovendien is een stijging te zien in problemen met de klachtenafhandeling. Ook in de fysieke winkel gaat niet altijd alles van een leien dakje. Zo zijn er nog altijd veel winkels die online en offline van elkaar gescheiden hebben, waardoor de consument soms beter geïnformeerd is dan de winkelmedewerker.
Om dat soort problemen voorgoed in de kiem te smoren, formuleerde Manhattan Associates drie goede voornemens die iedere retailer in 2017 ter harte moet nemen. Door die goede voornemens ook daadwerkelijk te realiseren, kunnen retailers, volgens Manhattan Associates, voorop blijven lopen. De goede voornemens luiden als volgt:

Voornemen 1: 24/7 klantenservice bieden
Consumenten winkelen 24 uur per dag, 7 dagen per week. Een klantenservice die alleen tussen 9.00 en 17.00 bereikbaar is, kan daarom voor ergernis zorgen. Bovendien bieden social media, forums en reviewplatformen ontevreden klanten een podium om zich publiekelijk hoorbaar te maken. Naast 24/7 shoppen is het dan ook belangrijk 24/7 klantenservice te bieden. Dat zorgt niet alleen voor een betere relatie met de klant, maar biedt ook de mogelijkheid snel in te grijpen mocht er iets misgaan met de (logistieke) afhandeling van bestellingen.

Voornemen 2: nog meer personalisatie doorvoeren
Retailers hebben de afgelopen jaren veel vooruitgang geboekt bij het realiseren van een gepersonaliseerde winkelervaring. Zo helpen supermarkten consumenten met hun online boodschappenlijst en sturen de meeste webshops klanten aankoopsuggesties op basis van klantinformatie. Ook in de fysieke winkel zijn voldoende mogelijkheden om een gepersonaliseerde ervaring te bieden. Zo kunnen Point-of-Sale (POS) applicaties de winkelmedewerker in staat stellen de consument via een tablet of smartphone van adviezen te voorzien. Op basis van de aankoophistorie, wensenlijsten, de online winkelwagen en retourhistorie kunnen bijvoorbeeld suggesties en tips worden gegeven. Op die manier kan mobile bijdragen aan het bevorderen van persoonlijke klantervaringen.

Voornemen 3: voor een mobile first benadering gaan
Steeds meer mensen gebruiken hun smartphone of tablet om online aankopen te plaatsen. Volgens een recent onderzoek van Thuiswinkel Markt Monitor 2016 shopt één op de vijf consumenten vanaf een smartphone. De verwachting is dat het aandeel van m-commerce nog verder zal toenemen. Retailers moeten er daarom voor zorgen dat de webshop daarop is ingericht, bijvoorbeeld met een responsive site. Maar hier is ook een rol weggelegd voor de fysieke winkel. Steeds meer banken bieden apps voor het contactloos betalen met een mobile device. Retailers kunnen echter ook meer doen om het aankoopproces te vereenvoudigen, bijvoorbeeld door e-wallets, click & collect en QR-codes. En vergeet de rol van de winkelmedewerker niet: door toegang tot beschikbare data met behulp van een tablet zijn zij minstens net zo goed op de hoogte als de consument die de winkel bezoekt.

Recente nieuwsberichten

Dematic optimaliseert oplossing voor automatische palletopslag

Dematic, aanbieder van intralogistieke automatiseringsoplossingen, brengt een verbeterde oplossing voor het automatisch opslaan van pallets op de markt. De ‘Dematic Standardised Automated Pallet Storage’ is een modulair systeem dat volledig te configureren is naar de wensen van klanten.

Savoye neemt retail softwarebedrijf SoCloz over

Savoye, ontwikkelaar, producent en integrator van standaard- en maatwerkoplossingen voor de intralogistiek, neemt SoCloz over, dat digitale omnichannel platforms (SaaS) voor fysieke winkelketens ontwikkelt. Met de overname wil Savoye zijn aanbod van supply chain producten aanvullen met een omnichannel retail oplossing.

Efficiëntere opvolging van pakketten met farmaceutische producten voor Febelco dankzij IDdelivery

(Advertorial) Febelco is een coöperatieve groothandel met het aandelenkapitaal in handen van de Belgische zelfstandige apothekers. Meer dan 3.200 apotheken worden dagelijks tot drie keer bevoorraad met 250 voertuigen vanuit acht vestigingen verspreid over heel België.

Inther Group breidt uit in de VS

De Nederlandse system integrator Inther Group heeft een nieuwe locatie geopend in het Financial District van San Francisco (Californië). Inther Group was al op de Amerikaanse markt actief met een locatie in Monroe (North Carolina), maar opent een extra locatie om zijn producten en oplossingen voor interne logistieke automatisering in de VS verder uit te breiden en de klanten er beter te kunnen bedienen.

Delhaize verwacht 40% meer capaciteit na uitbreiding door Witron

Delhaize Le Lion / De Leeuw breidt zijn geautomatiseerde flow-through versgoeddistributiecentrum in Zellik (distributiecentrum B3) uit. Daarbij schakelt de supermarktketen Witron Logistik + Informatik GmbH als hoofdaannemer in. Het distributiecentrum bevoorraadt sinds eind 2013 ruim 800 winkels met meer dan 900 verschillende verse en ultra-verse producten in de +2°C-temperatuurzone.

Interroll verhuist naar nieuwe locatie in China

In het voorjaar van 2022 wil Interroll zijn intrek nemen in een nieuwe productiesite in de buurt van het Chinese Suzhou. De bestaande fabriek in Suzhou gaat dan dicht. Met de nieuwe site will Interroll niet alleen zijn productiecapaciteit opvoeren, maar ook inspelen op de verdere groeiverwachtingen in de regio Asia Pacific, vooral in China, de ASEAN-regio (Association of Southeast Asian Nations), Korea en Australië.

Goodman verkoopt Oost-Europese portefeuille en focust op grote Europese consumentenmarkten

Het Goodman European Partnership (GEP) en Goodman Group hebben een overeenkomst ondertekend met GLP voor de verkoop van de Goodman activa in Oost-Europa, meer bepaald Polen, Hongarije, Tsjechië en Slovakije. De verkoop ligt in lijn met de strategie van de vastgoedontwikkelaar om zijn portefeuille volledig te concentreren op de belangrijkste stedelijke regio’s en consumentenmarkten op het Europese vasteland (Duitsland, Frankrijk, Spanje, Benelux en Italië).

Van Marcke levert vlotter, eenvoudiger, transparanter en goedkoper dankzij IDdelivery® van PHI DATA

(Advertorial) Van Marcke is een gespecialiseerde groothandel voor distributie van badkamers, keukens, verwarmingsinstallaties, sanitair en installatiemateriaal. Voor het transporteren van producten doet Van Marcke een beroep op externe diensten en op een eigen vloot van vrachtwagens en chauffeurs.

Linde stelt vernieuwde Linde V08 orderpicktruck voor

Met de nieuwe V08 mikt Linde Material Handling op een hogere werksnelheid, een maximum aan comfort en meer bescherming tegen aanrijdingen. Daarnaast noemt de heftruckfabrikant ook de werkhoogte van de V08 een belangrijk pluspunt. Doordat het bestuurderscompartiment apart omhoog kan worden getild, biedt de verticale orderpicktruck een grijphoogte tot 2,80m, terwijl de comfortabele werkhoogte van een standaard orderpicktruck ongeveer 1,60m bedraagt.

Beumer Group presenteert nieuwe compacte cross-belt sorter

Met de BG Sorter Compact CB stelt Beumer Group een nieuwe compacte cross-belt sorter voor. Het systeem is geschikt voor een breed scala aan artikelen: van kleine, lichte zendingen tot pakketten tot 12kg. Ook kwetsbare goederen of artikelen waarvan de verpakking moeilijk te hanteren is voor conventionele apparatuur, zoals gladde plasticfolie, kunnen gemakkelijk worden behandeld.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.