Drie goede voornemens van retailers voor een succesvol 2017

Begin 2016 voorspelde Manhattan Associates op basis van een onderzoek dat 2016 in het teken zou staan van klantgerichte retailing, gepersonaliseerd shoppen en m-commerce. Hoewel er flinke slagen zijn gemaakt, valt er nog heel wat winst te behalen. Eind 2016 meldde het CBS dat vier op de tien consumenten problemen ervaren bij online shoppen.

De grootste problemen betreffen te late bezorging en technische problemen bij het online betalen en bestellen van diensten en goederen. Bovendien is een stijging te zien in problemen met de klachtenafhandeling. Ook in de fysieke winkel gaat niet altijd alles van een leien dakje. Zo zijn er nog altijd veel winkels die online en offline van elkaar gescheiden hebben, waardoor de consument soms beter geïnformeerd is dan de winkelmedewerker.
Om dat soort problemen voorgoed in de kiem te smoren, formuleerde Manhattan Associates drie goede voornemens die iedere retailer in 2017 ter harte moet nemen. Door die goede voornemens ook daadwerkelijk te realiseren, kunnen retailers, volgens Manhattan Associates, voorop blijven lopen. De goede voornemens luiden als volgt:

Voornemen 1: 24/7 klantenservice bieden
Consumenten winkelen 24 uur per dag, 7 dagen per week. Een klantenservice die alleen tussen 9.00 en 17.00 bereikbaar is, kan daarom voor ergernis zorgen. Bovendien bieden social media, forums en reviewplatformen ontevreden klanten een podium om zich publiekelijk hoorbaar te maken. Naast 24/7 shoppen is het dan ook belangrijk 24/7 klantenservice te bieden. Dat zorgt niet alleen voor een betere relatie met de klant, maar biedt ook de mogelijkheid snel in te grijpen mocht er iets misgaan met de (logistieke) afhandeling van bestellingen.

Voornemen 2: nog meer personalisatie doorvoeren
Retailers hebben de afgelopen jaren veel vooruitgang geboekt bij het realiseren van een gepersonaliseerde winkelervaring. Zo helpen supermarkten consumenten met hun online boodschappenlijst en sturen de meeste webshops klanten aankoopsuggesties op basis van klantinformatie. Ook in de fysieke winkel zijn voldoende mogelijkheden om een gepersonaliseerde ervaring te bieden. Zo kunnen Point-of-Sale (POS) applicaties de winkelmedewerker in staat stellen de consument via een tablet of smartphone van adviezen te voorzien. Op basis van de aankoophistorie, wensenlijsten, de online winkelwagen en retourhistorie kunnen bijvoorbeeld suggesties en tips worden gegeven. Op die manier kan mobile bijdragen aan het bevorderen van persoonlijke klantervaringen.

Voornemen 3: voor een mobile first benadering gaan
Steeds meer mensen gebruiken hun smartphone of tablet om online aankopen te plaatsen. Volgens een recent onderzoek van Thuiswinkel Markt Monitor 2016 shopt één op de vijf consumenten vanaf een smartphone. De verwachting is dat het aandeel van m-commerce nog verder zal toenemen. Retailers moeten er daarom voor zorgen dat de webshop daarop is ingericht, bijvoorbeeld met een responsive site. Maar hier is ook een rol weggelegd voor de fysieke winkel. Steeds meer banken bieden apps voor het contactloos betalen met een mobile device. Retailers kunnen echter ook meer doen om het aankoopproces te vereenvoudigen, bijvoorbeeld door e-wallets, click & collect en QR-codes. En vergeet de rol van de winkelmedewerker niet: door toegang tot beschikbare data met behulp van een tablet zijn zij minstens net zo goed op de hoogte als de consument die de winkel bezoekt.

Recente nieuwsberichten

Interroll stelt nieuwe crossbelt sorter voor

Interroll heeft zijn portfolio van automatische sorteeroplossingen uitgebreid met de High-Performance MX 025H Crossbelt Sorter. De MX 025H, biedt een snelheid tot 2,5m/s, wat hoger is dan de 1,8m/s van de Interroll Crossbelt Sorter ST 6160, die nog steeds verkrijgbaar is.

Weland Solutions stroomlijnt opslagruimte voor autofabrikant Koenigsegg

Koenigsegg Automotive AB is een Zweedse fabrikant van high-performance sportwagens. Omdat het bedrijf continu groeit en daardoor steeds meer behoefte aan extra opslagruimte heeft, besloot het in zee te gaan met Weland Solutions. De aanbieder van oplossingen voor magazijnbeheer en logistiek installeerde er twee op maat gemaakte verticale magazijnliften van het model Compact Twin 2440.

Renault Trucks produceert elektrische trucks in serie

In zijn fabriek in het Franse Blainville-sur-Orne start Renault Trucks met de serieproductie van elektrische vrachtwagens. Deze maand nog zullen de eerste in serie gebouwde Renault Trucks D en D Wide Z.E. er van de band rollen.

Hardis Group lanceert module om alle WCS in realtime aan te sturen

Adviesbureau, digitale dienstverlener en softwareontwikkelaar Hardis Group introduceert WCS Master. Het betreft een nieuwe module van het warehouse management systeem Reflex WMS, die alle taken van gemechaniseerde en gerobotiseerde systemen kan aansturen.

HelloFresh zet OptiFlow in om duurzaam te bezorgen

Met de bedoeling duurzamer te werken, opende HelloFresh eerder al vier transporthubs in respectievelijk Gent, Kluisbergen, Namen en Rumst. Daarnaast zette de leverancier van maaltijdboxen in op Belgische voertuigen met Belgische chauffeurs.

Lineas biedt nieuwe treinverbinding tussen België en Polen

Sinds februari 2020 biedt private spoorvrachtoperator Lineas samen met PCC Intermodal een regelmatige rechtstreekse treinverbinding tussen België en Polen. Drie keer per week rijdt er een open trein van Genk over Antwerpen en Frankfurt Oder naar Gliwice, waar de wagons verder over Polen kunnen worden verspreid.

Optimact 2.0: More Supply Chain Intelligence

Een nieuw logo, een nieuw kantoor, een nieuwe website en een upgrade van de tool waar wij van een voorraadbeheerssysteem gaan naar een volledige Cloud Supply Chain Planning tool: Forecasting, Inventory Management, S&OP, MPS, MRP, DRP, S&OP en Supply Chain Analytics.

Dematic stelt Multishuttle 2 E voor

De Dematic Multishuttle (DMS) 2 E is een nieuwe generatie automatiseringsoplossing voor het magazijn. Het systeem slaat producten van allerlei formaten op en buffert en sequentieert ze voor het orderpicken en de ordervoorbereiding. De verdere ontwikkeling van de DMS is gebaseerd op de Multi-Shuttle-2-module en vervolledigt het bestaande vijfdelige Dematic Shuttle-gamma.

Supply Chain Innovations uitgesteld naar 04 juni 2020

Na een korte en snelle bevraging bij de geregistreerde bezoekers naar hun intentie om al dan niet aanwezig te kunnen/mogen/willen zijn op Supply Chain Innovations 2020 hebben we besloten om het Event uit te stellen tot 4 juni 2020. Uit de poll bleek dat een veertig procent van de ingeschreven bezoekers niet aanwezig zou zijn vanwege Covid-19.

De groep rond Ad Ultima en Pylades breidt uit met Cayentis

In de zomer van 2019 kondigden het Belgische Ad Ultima Group en het Nederlandse Pylades een nieuwe samenwerking aan, ondersteund door de internationale investeringsmaatschappij Waterland. Nu sluit ook Cayentis zich bij de nieuwe gecombineerde groep aan, met de bedoeling een Microsoft Dynamics 365 front te vormen op de Nederlandse en ruimere Europese markt.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.