Drie goede voornemens van retailers voor een succesvol 2017

Begin 2016 voorspelde Manhattan Associates op basis van een onderzoek dat 2016 in het teken zou staan van klantgerichte retailing, gepersonaliseerd shoppen en m-commerce. Hoewel er flinke slagen zijn gemaakt, valt er nog heel wat winst te behalen. Eind 2016 meldde het CBS dat vier op de tien consumenten problemen ervaren bij online shoppen.

De grootste problemen betreffen te late bezorging en technische problemen bij het online betalen en bestellen van diensten en goederen. Bovendien is een stijging te zien in problemen met de klachtenafhandeling. Ook in de fysieke winkel gaat niet altijd alles van een leien dakje. Zo zijn er nog altijd veel winkels die online en offline van elkaar gescheiden hebben, waardoor de consument soms beter geïnformeerd is dan de winkelmedewerker.
Om dat soort problemen voorgoed in de kiem te smoren, formuleerde Manhattan Associates drie goede voornemens die iedere retailer in 2017 ter harte moet nemen. Door die goede voornemens ook daadwerkelijk te realiseren, kunnen retailers, volgens Manhattan Associates, voorop blijven lopen. De goede voornemens luiden als volgt:

Voornemen 1: 24/7 klantenservice bieden
Consumenten winkelen 24 uur per dag, 7 dagen per week. Een klantenservice die alleen tussen 9.00 en 17.00 bereikbaar is, kan daarom voor ergernis zorgen. Bovendien bieden social media, forums en reviewplatformen ontevreden klanten een podium om zich publiekelijk hoorbaar te maken. Naast 24/7 shoppen is het dan ook belangrijk 24/7 klantenservice te bieden. Dat zorgt niet alleen voor een betere relatie met de klant, maar biedt ook de mogelijkheid snel in te grijpen mocht er iets misgaan met de (logistieke) afhandeling van bestellingen.

Voornemen 2: nog meer personalisatie doorvoeren
Retailers hebben de afgelopen jaren veel vooruitgang geboekt bij het realiseren van een gepersonaliseerde winkelervaring. Zo helpen supermarkten consumenten met hun online boodschappenlijst en sturen de meeste webshops klanten aankoopsuggesties op basis van klantinformatie. Ook in de fysieke winkel zijn voldoende mogelijkheden om een gepersonaliseerde ervaring te bieden. Zo kunnen Point-of-Sale (POS) applicaties de winkelmedewerker in staat stellen de consument via een tablet of smartphone van adviezen te voorzien. Op basis van de aankoophistorie, wensenlijsten, de online winkelwagen en retourhistorie kunnen bijvoorbeeld suggesties en tips worden gegeven. Op die manier kan mobile bijdragen aan het bevorderen van persoonlijke klantervaringen.

Voornemen 3: voor een mobile first benadering gaan
Steeds meer mensen gebruiken hun smartphone of tablet om online aankopen te plaatsen. Volgens een recent onderzoek van Thuiswinkel Markt Monitor 2016 shopt één op de vijf consumenten vanaf een smartphone. De verwachting is dat het aandeel van m-commerce nog verder zal toenemen. Retailers moeten er daarom voor zorgen dat de webshop daarop is ingericht, bijvoorbeeld met een responsive site. Maar hier is ook een rol weggelegd voor de fysieke winkel. Steeds meer banken bieden apps voor het contactloos betalen met een mobile device. Retailers kunnen echter ook meer doen om het aankoopproces te vereenvoudigen, bijvoorbeeld door e-wallets, click & collect en QR-codes. En vergeet de rol van de winkelmedewerker niet: door toegang tot beschikbare data met behulp van een tablet zijn zij minstens net zo goed op de hoogte als de consument die de winkel bezoekt.

Recente nieuwsberichten

Lehning Laboratories schakelt Zetes in om aan traceability voorschriften te voldoen

Het Franse Lehning Laboratories produceert sinds 1935 homeopathische en natuurlijke geneesmiddelen. Volgens de nieuwe Richtlijn inzake vervalste geneesmiddelen (FMD) moeten producenten van natuurgeneesmiddelen voortaan een VOID-zegel op de productverpakkingen aanbrengen.

Swissport vlakt ‘superpieken’ af met Slot Booking app van Nallian

Swissport Cargo Services is de eerste afhandelaar op de cargohub van Brussels Airport die de Slot Booking app van Nallian gebruikt in combinatie met een systeem voor zelfregistratie aan een kiosk. Sinds het gebruik van de applicatie kan de afhandelaar niet alleen pieken afvlakken en betere service bieden, maar ook het stressniveau bij de medewerkers verlagen en het personeel efficiënter plannen.

Guillaume Hoffmann nieuwe managing director van Sage Belux

Sinds 1 oktober staat Guillaume Hoffmann aan het hoofd van het Belgisch-Luxemburgse filiaal van Sage, leverancier van oplossingen voor bedrijfsbeheer in de cloud. De 46-jarige Guillaume Hoffmann startte zijn loopbaan bij Sage 16 jaar geleden als hoofd verkoop, waarna hij commercieel verantwoordelijke van de noordelijke regio werd.

Swisslog versterkt AutoStore afdeling met nieuwe zakelijk directeur

Om de Europese AutoStore-activiteiten te optimaliseren en verder te ontwikkelen, heeft het Zwitserse intralogistiekbedrijf Swisslog recent Jens Schmale tot hoofd van Swisslog AutoStore Europe benoemd. Voordat hij bij Swisslog aan de slag ging, was Jens Schmale onder meer directeur van een lokaal actieve AutoStore-distributeur en gedurende vele jaren sales manager in de sector industriële vrachtwagens.

Igus stelt smeermiddelvrije xiros film geleiderol voor labellingtechnologie voor

Igus komt met een nieuwe zwarte geleiderol voor de verpakkings- en labellingtechnologie. Het installatieklare systeem bestaat uit zwart geanodiseerde aluminium buizen en xiros polymeer kogellagers. Xiros polymeer kogellagers worden voornamelijk in de verpakkings- en levensmiddelentechnologie gebruikt aangezien ze smeermiddel- en onderhoudsvrij en hygiënisch zijn en ze een laag losbreekmoment kennen.

Chep ambieert regeneratieve supply chain tegen 2025

Brambles, wereldwijd aanbieder van duurzame supply chain-oplossingen en in de Benelux actief onder het merk Chep, lanceert zijn nieuw vijfjarenplan rond duurzaamheid. Daarmee gaat Chep een stap verder in zijn streven naar de circulaire economie.

Acht mythes over warehouse automatisering

In vrijwel alle sectoren maakt robottechnologie steeds meer haar opgang en wordt ze steeds vaker toegepast om ondernemingen te helpen groeien. Een toenemend aantal bedrijven overweegt tegenwoordig hun warehouse te automatiseren om in hun respectieve markt concurrentieel te blijven en hun concurrentiepositie te versterken.

Markt voor logistiek vastgoed houdt stand in Vlaanderen

JLL focust op de industriële vastgoedmarkt in Vlaanderen en maakt de balans op na drie trimesters in 2020. In dit bijzondere jaar heeft de transactionele markt zelfs tijdens de lockdown niet stilgelegen, zo blijkt. Het wijzigende consumentengedrag en de vrees voor een wijdverspreide heropflakkering van het coronavirus hebben de marktvraag in de eerste jaarhelft sterk beïnvloed.

Spoorverbinding Luik - China heeft ondertussen dagelijkse frequentie

Begin juli 2020 arriveerde in het trimodale havengebied Renory (ten zuiden van Luik) de eerste trein met medische apparatuur rechtstreeks vanuit Chengdu, de hoofdstad van de Chinese provincie Sichuan. De aanvankelijke frequentie van de spoorverbinding – één keer per maand – werd algauw opgevoerd en ondertussen sporen er dagelijks treinen met goederen vanuit China rechtstreeks naar Renory.

Op naar een weerbare post Covid-19 supply chain

Artikel - Veel bedrijven zijn nog aan het bekomen van de schok die de coronacrisis in hun ketens heeft veroorzaakt. Toch is het raadzaam om – met de geleerde lessen in het achterhoofd – al na te denken over hoe we onze supply chain beter kunnen wapenen tegen dit of ander onheil dat vroeg of laat op ons afkomt.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.