Drie goede voornemens van retailers voor een succesvol 2017

Begin 2016 voorspelde Manhattan Associates op basis van een onderzoek dat 2016 in het teken zou staan van klantgerichte retailing, gepersonaliseerd shoppen en m-commerce. Hoewel er flinke slagen zijn gemaakt, valt er nog heel wat winst te behalen. Eind 2016 meldde het CBS dat vier op de tien consumenten problemen ervaren bij online shoppen.

De grootste problemen betreffen te late bezorging en technische problemen bij het online betalen en bestellen van diensten en goederen. Bovendien is een stijging te zien in problemen met de klachtenafhandeling. Ook in de fysieke winkel gaat niet altijd alles van een leien dakje. Zo zijn er nog altijd veel winkels die online en offline van elkaar gescheiden hebben, waardoor de consument soms beter geïnformeerd is dan de winkelmedewerker.
Om dat soort problemen voorgoed in de kiem te smoren, formuleerde Manhattan Associates drie goede voornemens die iedere retailer in 2017 ter harte moet nemen. Door die goede voornemens ook daadwerkelijk te realiseren, kunnen retailers, volgens Manhattan Associates, voorop blijven lopen. De goede voornemens luiden als volgt:

Voornemen 1: 24/7 klantenservice bieden
Consumenten winkelen 24 uur per dag, 7 dagen per week. Een klantenservice die alleen tussen 9.00 en 17.00 bereikbaar is, kan daarom voor ergernis zorgen. Bovendien bieden social media, forums en reviewplatformen ontevreden klanten een podium om zich publiekelijk hoorbaar te maken. Naast 24/7 shoppen is het dan ook belangrijk 24/7 klantenservice te bieden. Dat zorgt niet alleen voor een betere relatie met de klant, maar biedt ook de mogelijkheid snel in te grijpen mocht er iets misgaan met de (logistieke) afhandeling van bestellingen.

Voornemen 2: nog meer personalisatie doorvoeren
Retailers hebben de afgelopen jaren veel vooruitgang geboekt bij het realiseren van een gepersonaliseerde winkelervaring. Zo helpen supermarkten consumenten met hun online boodschappenlijst en sturen de meeste webshops klanten aankoopsuggesties op basis van klantinformatie. Ook in de fysieke winkel zijn voldoende mogelijkheden om een gepersonaliseerde ervaring te bieden. Zo kunnen Point-of-Sale (POS) applicaties de winkelmedewerker in staat stellen de consument via een tablet of smartphone van adviezen te voorzien. Op basis van de aankoophistorie, wensenlijsten, de online winkelwagen en retourhistorie kunnen bijvoorbeeld suggesties en tips worden gegeven. Op die manier kan mobile bijdragen aan het bevorderen van persoonlijke klantervaringen.

Voornemen 3: voor een mobile first benadering gaan
Steeds meer mensen gebruiken hun smartphone of tablet om online aankopen te plaatsen. Volgens een recent onderzoek van Thuiswinkel Markt Monitor 2016 shopt één op de vijf consumenten vanaf een smartphone. De verwachting is dat het aandeel van m-commerce nog verder zal toenemen. Retailers moeten er daarom voor zorgen dat de webshop daarop is ingericht, bijvoorbeeld met een responsive site. Maar hier is ook een rol weggelegd voor de fysieke winkel. Steeds meer banken bieden apps voor het contactloos betalen met een mobile device. Retailers kunnen echter ook meer doen om het aankoopproces te vereenvoudigen, bijvoorbeeld door e-wallets, click & collect en QR-codes. En vergeet de rol van de winkelmedewerker niet: door toegang tot beschikbare data met behulp van een tablet zijn zij minstens net zo goed op de hoogte als de consument die de winkel bezoekt.

Recente nieuwsberichten

Leverancierskoppeling LetMeShip voor meer transparantie in kosten en acties

Ruim 20 jaar biedt de multi carrier koeriersdienst LetMeShip een reeks functies om gedecentraliseerde verzendprocessen te harmoniseren, kosten te verlagen en tijd te besparen. Tot nu toe was het een grote uitdaging om leveranciers bij het volledige verzendproces te betrekken en transparantie te behouden over de kosten en alle processen bij het importeren van goederen, pallets of documenten.

Volvo Trucks gaat samenwerken met Zweedse supermarktketen om impact van goederentransport op klimaat te verminderen

Volvo Trucks en ICA Zweden, de grootste supermarktketen van het land, bundelen hun krachten om te onderzoeken welke transportstromen van het bedrijf elektrisch kunnen worden. Op lange termijn zal de samenwerking worden uitgebreid naar andere gebieden die kunnen bijdragen aan het verminderen van de milieugevolgen van het transport.

Logivations automatiseert dc’s van Brummer met AI

Brummer Logistik, gespecialiseerd in temperatuurgecontroleerd transport en warehouselogistiek, gaat alle warehouse- en logistieke processen in zijn distributiecentra digitaliseren en automatiseren. Daarvoor heeft de onderneming een overeenkomst gesloten met Logivations GmbH, een internationaal consulting- en technologiebedrijf uit München.

Hoe digitalisering van carrier connectivity voordelen voor jouw organisatie én klanten oplevert

Het aantal online aankopen dat Nederlanders doen, blijft toenemen.Tegelijkertijd stijgen verwachtingen van klanten en consumenten, en heeft de markt te maken met verschillende uitdagingen (klik hier). Zo kun je als bedrijf kiezen uit diverse transportmogelijkheden en transporteurs die allemaal verschillende tarieven, systemen en regels hanteren.

Havi België zet AddVolt plug-in batterij in voor duurzame koeling in distributie

Havi België verzorgt de logistieke dienstverlening voor McDonald’s, Lunchgarden en Le Pain Quotidien. De onderneming heeft onlangs het eerste voertuig dat volledig is uitgerust met Carrier elektrische koeling, aangedreven door AddVolt batterijen, aan zijn vloot toegevoegd.

Lineas legt rechtstreekse spoorverbinding naar de ‘vierlandenregio’ in

Private spoorvrachtoperator Lineas breidt zijn Green Xpress Network verder uit met een nieuwe verbinding tussen Antwerpen en de zogenaamde vierlandenregio in Duitsland, Liechtenstein, Oostenrijk en Zwitserland. Vanaf 15 december 2020 verbinden drie Xpress-treinen per week Antwerpen met Langweid-Foret in het Zwaben-gebied in Zuid-Duitsland en verder met Wolfurt in de Oostenrijkse deelstaat Vorarlberg.

Walmart vervangt robots opnieuw door mensen

Retailgigant Walmart heeft de stekker getrokken uit zijn partnership met de Amerikaanse start-up Bossa Nova Robotics. Dat meldt The Wall Street Journal. Sinds 2017 experimenteerde Walmart in zijn winkels met de mobiele robots van Bossa Nova.

Rotterdam Port Fund investeert in CargoSnap

Het Rotterdam Port Fund heeft een belang genomen in logistieke start-up CargoSnap uit Utrecht. Het bedrijf biedt een online platform en app voor het verzamelen en vastleggen van informatie over de conditie van goederen op overslagterminals en in opslag- en distributiecentra.

De nieuwe benadering van Supply Chain Innovations

Teken nu in op Virtual Supply Chain Innovations 2020 en ervaar hoe de nieuwe wereld eruit zou kunnen zien. Wandel binnen in het gebouw waar het unieke event dit keer virtueel doorgaat. Laat u ontvangen door Cynthia uw host. Wandel naar de contactpunten en chat met de aanbieders of kijk gewoon eens rond op hun stand wat er nieuw is.

Zetes bestrijdt virus met UV-C desinfectiekast

Volgens een onderzoek van CSIRO (Commonwealth Scientific and Industrial Research Organisation) kan het coronavirus (SARS-CoV-2) tot wel 28 dagen besmettelijk blijven op oppervlakken. Om de verspreiding van het virus tegen te gaan, hebben supply chain organisaties nood aan een snelle en efficiënte manier om alle virussen, bacteriën en andere ziekteverwekkers te deactiveren op apparaten en gereedschappen die door verschillende mensen worden gebruikt.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.