Drie goede voornemens van retailers voor een succesvol 2017

Begin 2016 voorspelde Manhattan Associates op basis van een onderzoek dat 2016 in het teken zou staan van klantgerichte retailing, gepersonaliseerd shoppen en m-commerce. Hoewel er flinke slagen zijn gemaakt, valt er nog heel wat winst te behalen. Eind 2016 meldde het CBS dat vier op de tien consumenten problemen ervaren bij online shoppen.

De grootste problemen betreffen te late bezorging en technische problemen bij het online betalen en bestellen van diensten en goederen. Bovendien is een stijging te zien in problemen met de klachtenafhandeling. Ook in de fysieke winkel gaat niet altijd alles van een leien dakje. Zo zijn er nog altijd veel winkels die online en offline van elkaar gescheiden hebben, waardoor de consument soms beter geïnformeerd is dan de winkelmedewerker.
Om dat soort problemen voorgoed in de kiem te smoren, formuleerde Manhattan Associates drie goede voornemens die iedere retailer in 2017 ter harte moet nemen. Door die goede voornemens ook daadwerkelijk te realiseren, kunnen retailers, volgens Manhattan Associates, voorop blijven lopen. De goede voornemens luiden als volgt:

Voornemen 1: 24/7 klantenservice bieden
Consumenten winkelen 24 uur per dag, 7 dagen per week. Een klantenservice die alleen tussen 9.00 en 17.00 bereikbaar is, kan daarom voor ergernis zorgen. Bovendien bieden social media, forums en reviewplatformen ontevreden klanten een podium om zich publiekelijk hoorbaar te maken. Naast 24/7 shoppen is het dan ook belangrijk 24/7 klantenservice te bieden. Dat zorgt niet alleen voor een betere relatie met de klant, maar biedt ook de mogelijkheid snel in te grijpen mocht er iets misgaan met de (logistieke) afhandeling van bestellingen.

Voornemen 2: nog meer personalisatie doorvoeren
Retailers hebben de afgelopen jaren veel vooruitgang geboekt bij het realiseren van een gepersonaliseerde winkelervaring. Zo helpen supermarkten consumenten met hun online boodschappenlijst en sturen de meeste webshops klanten aankoopsuggesties op basis van klantinformatie. Ook in de fysieke winkel zijn voldoende mogelijkheden om een gepersonaliseerde ervaring te bieden. Zo kunnen Point-of-Sale (POS) applicaties de winkelmedewerker in staat stellen de consument via een tablet of smartphone van adviezen te voorzien. Op basis van de aankoophistorie, wensenlijsten, de online winkelwagen en retourhistorie kunnen bijvoorbeeld suggesties en tips worden gegeven. Op die manier kan mobile bijdragen aan het bevorderen van persoonlijke klantervaringen.

Voornemen 3: voor een mobile first benadering gaan
Steeds meer mensen gebruiken hun smartphone of tablet om online aankopen te plaatsen. Volgens een recent onderzoek van Thuiswinkel Markt Monitor 2016 shopt één op de vijf consumenten vanaf een smartphone. De verwachting is dat het aandeel van m-commerce nog verder zal toenemen. Retailers moeten er daarom voor zorgen dat de webshop daarop is ingericht, bijvoorbeeld met een responsive site. Maar hier is ook een rol weggelegd voor de fysieke winkel. Steeds meer banken bieden apps voor het contactloos betalen met een mobile device. Retailers kunnen echter ook meer doen om het aankoopproces te vereenvoudigen, bijvoorbeeld door e-wallets, click & collect en QR-codes. En vergeet de rol van de winkelmedewerker niet: door toegang tot beschikbare data met behulp van een tablet zijn zij minstens net zo goed op de hoogte als de consument die de winkel bezoekt.

Recente nieuwsberichten

CLS iMation introduceert de Agilox OCF in Europa

CLS iMation, de CLS business unit voor Intelligent Solutions for Logistics Automation, brengt de nieuwe Agilox OCF op de markt in België, Nederland, Frankrijk, Italië, Luxemburg, Portugal en Spanje. De Agilox OCF, ofwel ‘Omnidirectional Counterbalanced Forklift’ is een autonome, omnidirectionele vorkheftruck met contragewicht en vormt een uitbreiding op het assortiment intelligent geleide voertuigen (IGV’s) die werken met behulp van zwermintelligentie.

Katoen Natie stapt over naar SaaS-oplossing van Oracle

Katoen Natie gaat zijn financiële en aankoopprocessen voortaan beheren en integreren in Oracle Cloud ERP. De SaaS-oplossing van Oracle moet de logistiek dienstverlener helpen de bedrijfsprocessen van alle entiteiten en activiteiten te optimaliseren.

Flanders Make ontwikkelt autonome machines voor landbouw en industrie

Het strategisch onderzoekscentrum Flanders Make ontwikkelde de eerste zelfrijdende tractor in ons land die allerlei taken van de landbouwer kan overnemen. Daarmee is een tractor die zonder bestuurder over een veld rijdt en daar zelfstandig aan de slag gaat over enkele jaren realiteit.

Trimble biedt Video Intelligence voor veiliger transport op Europese wegen

Trimble wil met zijn Video Intelligence-oplossing transportbedrijven in staat stellen de veiligheid op de Europese wegen te verbeteren. Vlooteigenaren kunnen ongevallen reconstrueren met videobeelden van extern gerichte breedhoekcamera’s om ze te helpen beschermen in geval van een ongeval.

Digitale transformatie wordt een must voor bedrijven

NTT Ltd., wereldwijd leverancier van technologiediensten, publiceert met het rapport ‘Future Disrupted: 2021’ zijn voorspellingen voor de technologietrends van volgend jaar. Die trends zijn gebaseerd op belangrijke technologische evoluties die verandering zullen aansturen en op de essentiële inzichten van de NTT-experts.

Vernieuwde ‘STREAM Goederenvervoer’ belicht impact van batterijproductie op CO2-uitstoot

Onderzoeksbureau CE Delft heeft in opdracht van Topsector Logistiek een update verzorgd van het handboek STREAM Goederenvervoer. Deze vernieuwde editie brengt ook in kaart wat de impact is van batterijproductie op de CO2-emissies tijdens de levenscyclus van elektrische vrachtvoertuigen.

Dutch Flower Group digitaliseert inkoopproces met SAP Commerce Cloud

Dutch Flower Group (DFG) is met meer dan dertig individuele handelsbedrijven de grootste exporteur van planten en bloemen ter wereld. Via de klanten van DFG vinden iedere week gemiddeld 75 miljoen bloemen, 10 miljoen boeketten en 10 miljoen planten hun weg naar consumenten wereldwijd.

Werk snel en veilig met een rollenbaansysteem van Vanas

De tweede golf van de Corona crisis slaat hard toe. Het is belangrijk dat u uw werknemers kan beschermen. Een rollenbaansysteem kan helpen om uw medewerkers te beschermen en tegelijk uw productiviteit te verhogen. Zo kunnen de activiteit uw magazijn, zelfs met een lagere bezetting, nog steeds efficiënt blijven door gaan.

Rewe breidt dc in Neu-Isenburg uit met Witron

Supermarktketen Rewe voorziet sinds begin 2015 meer dan 6500 klanten in heel Duitsland van 17.500 verschillende droge producten vanuit het distributiecentrum in Neu-Isenburg. Om flexibel te kunnen inspelen op het dynamische koopgedrag van vandaag optimaliseert Rewe zijn volledige toeleveringsketenproces van grootformaat producten met een lage omloopsnelheid.

COVID-19 doet Rutges Cargo Europe versneld uitbreiden

Rutges Cargo Europe B.V. legt zich toe op GDP-Pharma-transporten, TAPA-transport en -opslag en in specialistisch transport voor o.a. de aerospace en semiconductors. Om in te spelen op de actuele COVID-19-ontwikkelingen, het aankomende vaccin en de groeiende vraag vanuit de markt, investeert de onderneming in de uitbreiding van haar bestaande wagenpark en in de bouw van een nieuw GDP-Pharma warehouse van ruim 4.000m².

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.